Hoe kan ik zuurstof in bier proeven?

Gestart door havu, 15-12-2012 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

havu

Ik lees veel over het effect van zuurstof net voor/na het koken en bij het bottelen.

Misschien heb ik hier ook last van, maar ik weet niet hoe ik de smaak kan herkennen.

Waar smaakt het naar?
 
Hans

tjleet

het schijnt de smaak te geven van karton/papier. Ik heb het zelf ook nog niet geproefd. Binnenkort hoop ik die smaak wel een keer te proeven, gecontroleerd, uiteraard niet in 1 van mijn eigen bieren;)

William

Als je negatieve aspecten bedoelt, dus bijvoorbeeld oxidatie van het bier, dan kun je dat herkennen aan niet frisse smaken / geuren zoals karton (door o.a. nonenal). Sommigen herkennen oxidatie als een wat metalige geur/smaak aan het bier. In wat oudere bieren uit oxidatie zich vaak in portachtige smaken.

Het is moeilijk om smaken via het toetsenbord over te brengen. Eigenlijk zou je wat bieren moeten hebben die bekend staan om geoxideerd zijn.

Zelf vind ik de Chouffe van tegenwoordig een metalige smaak / geur hebben.

seed7

Citaat van: tjleet op 15-12-2012  10:26 uBinnenkort hoop ik die smaak wel een keer te proeven

Probeer eens een Holger pils, grote kans dat je het proeft.

s7.

Jacques

Net na het afkoelen van het wort is zuurstof gewenst. In alle andere gevallen niet.

Oxidatie proef je vooral als een niet frisse smaak. Naar mate een bier geoxideerd is heeft het een andere smaak. Van licht papierachtig, naar karton tot leerachtig. En verder madiera-achtig, sherry-achtig tot portachtig.
Oxidatiesmaak wordt ook wel verouderingssmaak genoemd. Vraag eens aan een bevriende slijter of hij een paar flesjes bier heeft die flink over de datum zijn. Vergelijk dat eens met vers bier van hetzelfde merk.

Oscar

Citaat van: William op 15-12-2012  10:29 uSommigen herkennen oxidatie als een wat metalige geur/smaak aan het bier.

Metaal smaak/geur wordt over het algemeen niet met oxidatie in verband gebracht...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 15-12-2012  11:12 uNet na het afkoelen van het wort is zuurstof gewenst. In alle andere gevallen niet.

Oxidatie proef je vooral als een niet frisse smaak. Naar mate een bier geoxideerd is heeft het een andere smaak. Van licht papierachtig, naar karton tot leerachtig. En verder madiera-achtig, sherry-achtig tot portachtig.
Oxidatiesmaak wordt ook wel verouderingssmaak genoemd. Vraag eens aan een bevriende slijter of hij een paar flesjes bier heeft die flink over de datum zijn. Vergelijk dat eens met vers bier van hetzelfde merk.
Ik zit hier even hardop te denken...  als zuurstof gewenst is in afgekoeld wort, zou het dan een optie zijn om met een steriele (al dan niet geautomatiseerde) garde door je wort heen te gaan?
Zo krijg je snel, heel veel zuurstof in je wort.

(Als je graag wil weten hoe oxidatie smaakt kun je dit ook wel proberen met vergistend bier lijkt me ;) )

Jacques

Er is een forumlid geweest die zweerde bij het beluchten met behulp van een garde.

Dat kan maar ik zou het niet zo snel doen. Zeker niet met de hand. Je spat altijd wel wat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.