Elektrische kooktermometer bij de Aldi € 4,99

Gestart door Herman, 14-12-2012 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Bij het boodschappen doen kwam ik een leuk thermometertje tegen. Altijd handig, heb er een meegenomen als backup voor de andere.

Het is een aanbieding van woensdag 12 december, dus wellicht uitverkocht.

heijligers


citrasimcoe

Citaat van: heijligers op 14-12-2012  12:02 uOp het plaatje lijkt hij op deze:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280496488274

Heb ik pas besteld, en werkt prima.
Hé die heb ik ook! Morgen ga ik 'm voor het eerst gebruiken  :brouwen:

Ronnie

Dat zijn vrij nauwkeurige thermometertjes, met een goede koortsthermometer is er quasi geen afwijking gemeten.
Ik gebruik het als reserve maischthermometer en ook voor extra controle bij vergisting.

George81

Deze was vorige week in de aanbieding bij de AH: http://www.ah.nl/appie/producten/product/ah790304/ah-vleesthermometer?rq=thermometer

Gaat tot 120 graden

Ik heb die gekocht, wellicht een keer handig om op mijn brouwpan te bouwen.

bolks

Citaat van: heijligers op 14-12-2012  12:02 uOp het plaatje lijkt hij op deze:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280496488274

Heb ik pas besteld, en werkt prima.

Als ik het goed zie kost deze bijna niets en wordt ie ook nog gratis verzonden?
Werkt ie nog?

ThomasM

Citaat van: bolks op 11-11-2013  21:49 uAls ik het goed zie kost deze bijna niets en wordt ie ook nog gratis verzonden?
Werkt ie nog?

Ik heb er daar nu 4 van. Over het algemeen schelen ze 2-3 ºC van elkaar. Helemaal niet precies dus. Kokend water is vaak 102-104.5 ºC en ijswater vaak -nog wat.
Ik ga een thermopen kopen. http://thermapen.co.uk/thermapen-thermometers/1-thermapen-thermometers.html
Deze komt in veel gevallen goed uit de test.

Paul Bier

Citaat van: ThomasM op 11-11-2013  23:25 uIk ga een thermopen kopen. http://thermapen.co.uk/thermapen-thermometers/1-thermapen-thermometers.html
Deze komt in veel gevallen goed uit de test.

Sodemieter die mag wat kosten! Daar mag je wel wat van verwachten.

Pim

Citaat van: ThomasM op 11-11-2013  23:25 uIk heb er daar nu 4 van. Over het algemeen schelen ze 2-3ºC van elkaar. Helemaal niet precies dus. Kokend water is vaak 102-104.5ºC en ijswater vaak -nogwat.
Ik ga een thermopen kopen. http://thermapen.co.uk/thermapen-thermometers/1-thermapen-thermometers.html
Deze komt in veel gevallen goed uit de test.
Voor dat geld koop je een complete Tcontrol bij Henielma ! Inclusief twee nauwkeurige thermo-sensors.
Tijdens het maischen gebruik je'm als thermometer en vervolgens kan je er ook nog gecontroleerd mee vergisten.
Of je bestelt dezelfde sensor met een goedkopere uitlezing. Die zijn net zo nauwkeurig maar wel goedkoper. Is in verschillende varianten verkrijgbaar op eBay

wimwo

Ik gebruik een digitale (vlees-) thermometer van IKEA. Werkt voor mij prima en kost ca. 9 euro.
Hiermee kun je ook een temperatuur instellen waarbij hij, bij het bereiken van die temperatuur, een signaal afgeeft (wel makkelijk bij het maischen).

Paul Bier

Citaat van: Pim op 12-11-2013  08:52 uOf je bestelt dezelfde sensor met een goedkopere uitlezing. Die zijn net zo nauwkeurig maar wel goedkoper. Is in verschillende varianten verkrijgbaar op eBay

Zojuist 3 thermometers besteld. Totaal 20 euro :duimop: Bedankt voor de tip!

Zooms

Citaat van: Ronnie op 15-12-2012  10:49 uDat zijn vrij nauwkeurige thermometertjes, met een goede koortsthermometer is er quasi geen afwijking gemeten.
Ik gebruik het als reserve maischthermometer en ook voor extra controle bij vergisting.

Ik heb leerlingen onderzoek laten doen met deze thermometer in vergelijking met andere digitale thermometers en een 'ouderwetse' analoge alcohol thermometer. Ik heb moeten concluderen dat deze digitale thermometers, ondanks de aantrekkelijke prijs, NIET nauwkeurig zijn. De temperatuur verloopt niet de gewenste rechte lijn, maar zit op een kromme. Dat betekent dat je best twee temperturen kan vinden waar de thermometer hetzelfde aangeeft als een ijkthermometer maar dat dat nog niets zegt over andere temperaturen. Met andere woorden: bij 0 graden kan hij best redelijk in de buurt van de 0 graden aangeven. Bij 100 graden zou het ook correct kunnen zijn (maar is het bij mij niet). Bij 50 graden wijkt hij zo ineens een kleine twee graden af. Voor ons doel dus redelijk onbruikbaar.

Timonneke

Citaat van: Pim op 12-11-2013  08:52 uDie zijn net zo nauwkeurig maar wel goedkoper. Is in verschillende varianten verkrijgbaar op eBay

En hoe nauwkeurig zijn deze thermometers dan? Kun je de zonde helemaal onderdompelen?

Pim

Citaat van: Timonneke op 13-11-2013  10:18 uEn hoe nauwkeurig zijn deze thermometers dan? Kun je de zonde helemaal onderdompelen?
Over de specificities hebben we het vroeger al eens gehad op dit forum maar neem van mij aan dat ze knap nauwkeurig werken.
De sonde mag inderdaad helemaal worden ondergedompeld. Zelf heb ik een aantal van die sensors verlengd dmv een rvs buisje (8 mm buitenmaat; 6 mm binnenmaat). Daar past die sensor klem in. Zie hiervoor dit oude draadje.

ThomasM

Citaat van: Zooms op 13-11-2013  09:18 uIk heb leerlingen onderzoek laten doen met deze thermometer in vergelijking met andere digitale thermometers en een 'ouderwetse' analoge alcohol thermometer. Ik heb moeten concluderen dat deze digitale thermometers, ondanks de aantrekkelijke prijs, NIET nauwkeurig zijn. De temperatuur verloopt niet de gewenste rechte lijn, maar zit op een kromme. Dat betekent dat je best twee temperturen kan vinden waar de thermometer hetzelfde aangeeft als een ijkthermometer maar dat dat nog niets zegt over andere temperaturen. Met andere woorden: bij 0 graden kan hij best redelijk in de buurt van de 0 graden aangeven. Bij 100 graden zou het ook correct kunnen zijn (maar is het bij mij niet). Bij 50 graden wijkt hij zo ineens een kleine twee graden af. Voor ons doel dus redelijk onbruikbaar.

Dit heb ik ook gevonden. Ik gebruik nu tijdens het maischen 3-4 van die thermometers aan elkaar getapet. Met de waardes die ik krijg kijk ik of ik in de buurt zit van mijn streeftemperatuur. Als je één thermometer van de ikea of zo (of deze) hebt dan lijkt het misschien lekker nauwkeurig, maar dat komt omdat je maar één meetinstrument hebt. Zodra ik er meerdere ging gebruiken merkte ik dat ze dus best uit elkaar lagen  :o.

Pim

Citaat van: Zooms op 13-11-2013  09:18 uIk heb leerlingen onderzoek laten doen met deze thermometer in vergelijking met andere digitale thermometers en een 'ouderwetse' analoge alcohol thermometer. Ik heb moeten concluderen dat deze digitale thermometers, ondanks de aantrekkelijke prijs, NIET nauwkeurig zijn. De temperatuur verloopt niet de gewenste rechte lijn, maar zit op een kromme. Dat betekent dat je best twee temperturen kan vinden waar de thermometer hetzelfde aangeeft als een ijkthermometer maar dat dat nog niets zegt over andere temperaturen. Met andere woorden: bij 0 graden kan hij best redelijk in de buurt van de 0 graden aangeven. Bij 100 graden zou het ook correct kunnen zijn (maar is het bij mij niet). Bij 50 graden wijkt hij zo ineens een kleine twee graden af. Voor ons doel dus redelijk onbruikbaar.
Helemaal mee eens ! Ook deze discussie is al eerder gevoerd. Vaak wordt een thermometer met een digitale aflezing een digitale thermometer genoemd. In mijn ogen onterecht omdat er veel te veel losse (en vaak onnauwkeurige) analoge componentjes worden toegepast voordat de meting digital wordt weergegeven.
De DS18B20 sensor is hierin duidelijk anders. De gehele meting én omzetting naar digitaal signaal wordt gedaan in één chip (de sensor). Die digitale informative wordt over het draadje getransporteerd en op een intelligent display weergegeven. Hierdoor is de lijn véél rechter dan in de "analoge" opstelling.

Timonneke

Citaat van: Pim op 13-11-2013  12:26 uOver de specificities hebben we het vroeger al eens gehad op dit forum maar neem van mij aan dat ze knap nauwkeurig werken.
De sonde mag inderdaad helemaal worden ondergedompeld. Zelf heb ik een aantal van die sensors verlengd dmv een rvs buisje (8mm buitenmaat; 6mm binnenmaat). Daar past die sensor klem in. Zie hiervoor dit oude draadje.

ik zie dat de aan de aflezer 2 draadjes zitten. Wat moet ik daarmee? werkt dus anders dan een reguliere thermometer

Pim

Citaat van: Timonneke op 13-11-2013  13:06 uik zie dat de aan de aflezer 2 draadjes zitten. Wat moet ik daarmee? werkt dus anders dan een reguliere thermometer
Wat bedoel je met "aflezer" ?
Het display heeft twee draadjes (de voeding). De sensor heeft drie draadjes (2x voeding en 1x data).

Timonneke

Citaat van: Pim op 13-11-2013  13:32 uWat bedoel je met "aflezer" ?
Het display heeft twee draadjes (de voeding). De sensor heeft drie draadjes (2x voeding en 1x data).

Ja dat snap ik, hoe voed ik hem dan. Moet daar een stekker op?

Pim

Citaat van: Timonneke op 13-11-2013  13:57 uJa dat snap ik, hoe voed ik hem dan. Moet daar een stekker op?
Afhankelijk van het gekozen model display zit de sensor OF vastgesoldeerd OF met een kant en klaar stekkertje aangesloten (de voeding voor de sensor komt uit het display).

Hoe je de voeding op het display aansluit kan je natuurlijk zelf kiezen. Ik heb een oude telefoon-lader (12 V) gebruikt: stekkertje afgeknipt en aangesloten op het display.

Timonneke

Citaat van: Pim op 13-11-2013  14:06 uAfhankelijk van het gekozen model display zit de sensor OF vastgesoldeerd OF met een kant en klaar stekkertje aangesloten (de voeding voor de sensor komt uit het display).

Hoe je de voeding op het display aansluit kan je natuurlijk zelf kiezen. Ik heb een oude telefoon-lader (12 V) gebruikt: stekkertje afgeknipt en aangesloten op het display.

Ja heb er naar gekeken maar kan nog niet een display vinden die alleen een sensorstekker slikt (3 draadjes). Ik zie alleen displays die stekker van 5 draadjes slikt (sensor en voeding).
Losse sensors met stekker van 3 draadjes zie ik wel, maar losse display's voor stekker van 3 draadjes zie ik niet.

Pim

Citaat van: Timonneke op 13-11-2013  14:40 uJa heb er naar gekeken maar kan nog niet een display vinden die alleen een sensorstekker slikt (3 draadjes). Ik zie alleen displays die stekker van 5 draadjes slikt (sensor en voeding).
Losse sensors met stekker van 3 draadjes zie ik wel, maar losse display's voor stekker van 3 draadjes zie ik niet.
Je moet ook geen losse sensors bestellen maar alleen de bundel van sensor en display. Dan weet je zeker dat de sensor ook op het display past (die zit dan OF vastgesoldeerd OF met een 3-polig stekkertje) en hou je twee draadjes over waarop je de voeding voor het geheel aansluit.
En mocht je reserve-sensors willen hebben dan kan je die inderdaad los bestellen.


RobinB

Citaat van: Zooms op 13-11-2013  09:18 uBij 50 graden wijkt hij zo ineens een kleine twee graden af. Voor ons doel dus redelijk onbruikbaar.

Ik weet niet welk doel jij voor ogen hebt, maar voor het maischen maakt een paar graden geen verschil. Dat is ook de variatie in de rust namelijk.

Maischen komt helemaal niet zo nauwkeurig.
Voor het maischen zijn deze thermometers dus prima bruikbaar.

Pim

Citaat van: RobinB op 14-11-2013  19:41 uIk weet niet welk doel jij voor ogen hebt, maar voor het maischen maakt een paar graden geen verschil. Dat is ook de variatie in de rust namelijk.

Maischen komt helemaal niet zo nauwkeurig.
Voor het maischen zijn deze thermometers dus prima bruikbaar.
Robin,  waar het mij om gaat is dat je voor hetzelfde geld een veel nauwkeurigere thermometer kunt hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.