Beschimmelde sulfiet en wat gebruikt u voor andere ontsmetters

Gestart door wim, 07-02-2005 01:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

Naar aanleiding van een chatsessie, waaruit bleek dat een bodem van sulfiet en citroenzuur, een voeding is voor harige en verzurende schimmel vroeg ik mij af waar u mee ontsmet.
Zelf gebruikte ik altijd sulfiet ervan uitgaande dat organisme het net zo vervelend zouden vinden als ik in deze stinkende ongeving te verblijven. (soms doe ik zelfs een gasmasker op tegen hoofdpijn)
 
Wat gebruikt u en waarom? Sulfiet ja/nee en waarom?
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk wat ukkiemukkie in handen (Titus wat is de officiële naam hiervoor?)

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Hallo Wim,

Tot op heden gebruik ik sulfiet en citroenzuur om te ontsmetten. Van schimmel of iets dergelijks heb ik nog nooit iets gemerkt, daarom heb ik ook nog nooit iets anders geprobeerd.

 :beersmiley:

Gr.

Huub.

Johannes

Heren,

Sulfietoplossing is niet geschikt om spullen steriel in op te slaan, dan kan er inderdaad schimmelvorming optreden. Ik heb ooit eens een beluchtingssteentje gezien die enkele maanden in een hele sterke sulfietoplossing had gezeten, dit was een groot blok schimmel.

Ik merk dat veel hobbybrouwers van reinigen en ontsmetten een hels karwei van maken door bijv. voor het bottelen alle flessen te ontsmetten met een chloorhoudend produkt en vervolgens nog weer na te spoelen met een sulfietoplossing. In principe is het ontsmetten van brouwspullen niet nodig. Wanneer het brouwmateriaal voldoende wordt gereinigd en droog opgeslagen zal er voor kleine boosdoeners geen mogelijkheid zijn om te groeien. Het ontsmetten moet worden gezien als een verzekering dat er inderdaad geen (voor het oog niet waarneembare) ongewenste microorganismen aanwezig zijn.

Zelf gebruik ik een chloorhoudend produkt voor vaten e.d. flessen spoel ik na gebruik goed om en zet ze op de kop in een kratje om te drogen.

:degroeten:

Johannes

Huub Krekels

Hallo Wim,

Zoek ook eens via desinfectie op de zoekfunctie. Aan het ontsmetten van de brouwspullen flesjes e.d. is al vaker aandacht besteed. Heel interessant!


 :bijdrage_forum:

Gr.


Huub.

Johannes

Inderdaad Huub, bijvoorbeeld hier een uitgebreide topic over flessen spoelen persoonlijk ben ik wel benieuwd wat men tegenwoordig zoal gebruikt.

Johannes

Hopmans

Heren,

Vers aangemaakt heet sulfietwater beschimmeld echt niet hoor.
De meeste van ons spoelen de flesjes direct na drinken om.
In dat geval werkt het verhaal van Johannes.
Maar als ik in een bier-roes ben heb ik daar echt geen zin in.
Eerst soda tegen de schimmel, en daarna sulfiet-water tegen bacterien.
Alles maak ik schoon met sulfiet, en nog nooit een besmet biertje gehad.
Tja de geur heb ik het ook niet op. Maar Chempro schijnt helemaal chemische bende te zijn.

  CHEMPRO MAG NAMELIJK NOOIT BIJ UW BROUWSELS GEVOEGD WORDEN!

http://www.xs4all.nl/~schouvis/wm_les_2.htm

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Wim,

Ik gebruik diverse ontsmettingsmiddelen: Chempro Acid en Caustic, zoutzuur, schoonmaakazijn, bleekwater, stoom via een stoomapparaat en spiritus. Het ligt er maar aan wat ik moet desinfecteren. Sulfiet gebruik ik zelden. Het is gewoon een zeer slechte desinfectant en je kunt er zeker geen veronrtreinigingen uit flessen mee weghalen zoals met zoutzuur.

Mijn brouwketel wordt nooit gedesinfecteerd, net zo min als de emmer waarin het wort tijdelijk wordt opgevangen voordat deze gekookt wordt. Dat is gewoon onzin! Goed huishoudschoonmaken en droog bewaren zoals Johannes aangaf is uitstekend.

Verder verwijs ook ik naar de eerdere discussies

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi Jacques,

CiteerHet is gewoon een zeer slechte desinfectant en je kunt er zeker geen veronrtreinigingen uit flessen mee weghalen zoals met zoutzuur.

Sulfiet is geen schoonmaakmiddel, maar een desinfectiemiddel. En zoutzuur gebruiken voor biersteen is ook niet iets wat iedere week voorkomt. 1 keer in het jaar misschien.

Nu neem je de brouwketel en de emmer waarin het wort tijdelijk wordt opgevangen voordat deze gekookt wordt als voorbeeld.

Maar denk eens aan de hoofdvergistings emmer, de lagerfles, de hydrometer, het maatglas, het koelspiraal, het bekertje voor de gisthydratie, de thermometer, slangetjes,  enz.

Allemaal zaken die ik schoonmaak met sulfiet.

Groetjes,

Hoppie




Jacques

Hoi Hoppie,

Over het feit dat sulfiet geen schoonmaakmiddel is zijn we het samen eens!

Hydrometer en maatglas desinfecteren? Doe ik nooit! Het monster dat ik neem proef ik gedeeltelijk en de rest gooi ik weg. Zo heb ik geen onnodige risico's en een goed excuus om te proeven. Na een meting worden maatglas en hydrometer huishoudelijk schoongemaakt en droog gewreven met een doek.

Het bekertje voor de gisthydratie voor het geval ik een keer met gedroogde gist werkt wordt ook gewoon huishoudelijk schoongemaakt en voor het gebruik omgespoeld met heet water. Dat gebeurt ook met het schoteltje dat op het bekertje wordt gezet om te voorkomen dat er iets in de gist valt.

De hoofdvergisitngsvat wordt door mij ook gebruikt om flessen in te desinfecteren. Ik vang dan twee vliegen in één klap. De flessen worden schoon en ook het vat. Na het schoonmaken van de flessen spoel ik het vat goed uit en laat ik het vat drogen. Pas als het vat droog is wordt deze gesloten. Vlak voor het gebruik wordt het vat gespoeld met heet water en een tijdje gestoomd.

 :degroeten: Jacques

Titus

Citaat van: wim op 07-02-2005  01:37 ubinnenkort krijg ik waarschijnlijk wat ukkiemukkie in handen (Titus wat is de officiele naam hiervoor?)

:degroeten:

Wim

Wim,
Ukkiemukkie heet officieel:  P3-ansep Tap speciaal

Het is een reinigingsmiddel en desinfectiemiddel ineen.
Werkzame stoffen zijn Natriumhydroxide en natriumhypochloriet.

Dit spul is/werkt perfect, maar is helaas voor de gewone hobby bierbrouwer niet gemakkelijk te verkrijgen.
(ik krijg het via,via)

Mocht iemand (inkoopcommissie?) het proberen, hier is het adres vermeld op het etiket: (let op dit is gedateerd zie ik aan het telefoonnr.)

Henkel Eco-lab
Brugwal 5
3432 NZ  Nieuwegein

tel 03402-82222

greetz, Titus
 :proost2:

 

J


Sulfiet is inderdaad geen schoonmaakmiddel naar werkt ontsmettend. Let wel, het zijn grotendeels de dampen van de sulfiet die het hem doen (vandaar is ook een zuur nodig). Dus best altijd een deksel opdoen.

Sulfiet gebruik ik om mijn propere flessen (uitgekuist met soda) te ontsmetten net voor het bottelen.

Voor de rest gebruik ik meestal Chemipro Oxi. Dit is op zuurstofbasis en hoeft niet afgespoeld te worden (gewoon enkel uitlekken). Je kan het ook op koper gebruiken (in tegenstelling tot Chemipro Caustic en Acid). Tot op heden nog geen probleem mee gehad.

Voor heel vervuild materiaal (bijv. zwaar verschimmelde flessen) gebruik ik Chemipro Acid en voor het ontgeuren van gist/lager vaatjes gebruik ik Chemipro Caustic

J.

Caspar

Ik gebruik Chempro Caustic al een poosje met veel plezier. Ik heb ook wel eens Sulfiet / Citroenzuur gekocht maar er gebeurde iets raars. Toen ik de twee componenten in een tupperware doosje had vermengd en ik het doosje na een week opende, was mijn sulfiet mengsel veranderd in één grote solide klomp.

Verder vind ik sulfiet echt enorm meuren, waardoor de voorkeur naar Chempro uit gaat ;).

Groetjes Cas

wim

Caspar je hebt me erg geholpen man, ik heb hier nl twee gorte zakken citroenzuur en sulfiet liggen en dacht eraan om te alvast te mengen in een grote weckpot. Niet doen dus.

Die Chempro Oxi vind ik een fijn schoonmaakmiddel, maar zal toch die causitc en acid een kopen.
De geur is erg heel erg, helemaal met vogeltjes en en baby liever iets anders (al ga ik natuurlijk binnenkort brouwen met dire verdiepingen ertussen dus dat is wel veilig)

:degroeten:

Wim

Hopmans

Hoi Jacques,

CiteerDe hoofdvergisitngsvat wordt door mij ook gebruikt om flessen in te desinfecteren. Ik vang dan twee vliegen in één klap. De flessen worden schoon en ook het vat. Na het schoonmaken van de flessen spoel ik het vat goed uit en laat ik het vat drogen. Pas als het vat droog is wordt deze gesloten. Vlak voor het gebruik wordt het vat gespoeld met heet water en een tijdje gestoomd.

Ik week mijn flessen ook in hetzelfde vat. Soda gebruik ik dan. De sulfiespoeling gaat later van flesje naar flesje buiten het vat om.
Op de brouwdag doe ik het koelspiraal in het vat, en vervolgens sulfietwater. En dit weekt dan een half uur. Door het citroenzuur is het koper dan weer als nieuw.

Waar stoom je dan mee?

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Hoppie,

Ik heb zo'n eenvoudig stoomapparaat waarmee je ook behang van de muur af kunt stomen. Daar zit een fexibele slang bij en die hang ik in het vat waarna de deksel er los opgelegd wordt. Na het stomen keer ik het vat nog een keer om voor het overtollige water weg te laten lopen en daarna vul ik het vat.
Het is de vraag of ik deze methode, die ik nog niet zo lang gebruik, wel doorzet. Het enkel spoelen met heet water volstaat volgens mij.

 :degroeten: Jacques

willems

Hallo,

Om te ontsmetten gebruiken we DESINFECTANT KDS 7.1
Om de HERMS te reinigen gebruiken we FS C.I.P. CLEANER van de firma ZEP
http://www.zep.be/pdfs/ZEPclean_NL.pdf

Groeten
Bart
http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

Jacques

Hoi Bart,

Bedankt voor jouw link naar dit mooie overzicht van allerlei reinigingsmiddelen. Ongelofelijk wat een keus.

 :degroeten: Jacques

Caspar

Citaat van: wim op 07-02-2005  22:17 uCaspar je hebt me erg geholpen man, ik heb hier nl twee gorte zakken citroenzuur en sulfiet liggen en dacht eraan om te alvast te mengen in een grote weckpot. Niet doen dus.

Ja, ik stond ook echt raar te kijken!

Groetjes Cas



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.