Hoeveel gist?

Gestart door janneman, 02-12-2012 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janneman

ik ga binnenkort een brouwsel maken van 10 liter bier, de zakjes korrelgist is 11,5 gram voor 20
of 30 liter bier. Moet je in dit geval de helft van het zakje gebruiken of kun je alles gebruiken?
Is het zo dat je bij korrelgist niet hoeft te beluchten, dat je dit zo in het gekoelde wort kan strooien.
Wie kan mij hier uitsluitsel over geven, groetjes jan (beginnende brouwer)

heijligers

De benodigde hoeveelheid kun je berekenen met de tool van MrMalty: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Je neemt dan 1,25 x de hoeveelheid die MrMalty voorschrijft. Die kun je zo op je wort strooien. Werkt prima.

Pimmels

Ik zou gewoon het hele zakje gebruiken, snelle vergisting is vaak beter en het halve zakje bewaren gaat ook vaak niet zo goed.
Je kunt het het beste zo op het wort strooien,  een starter maken is niet nodig, dat verrhoogt alleen  maar de kans op infectie.
Veel brouw plezier!

Jacques

Citaat van: janneman op 02-12-2012  19:07 uik ga binnenkort een brouwsel maken van 10 liter bier, de zakjes korrelgist is 11,5 gram voor 20
of 30 liter bier. Moet je in dit geval de helft van het zakje gebruiken of kun je alles gebruiken?
Is het zo dat je bij korrelgist niet hoeft te beluchten, dat je dit zo in het gekoelde wort kan strooien.
Wie kan mij hier uitsluitsel over geven, groetjes jan (beginnende brouwer)

Het beste is om niet te veel en niet weinig gist te geven. Een heel zakje op 10 liter is snel veel te veel. De hoeveelheid is afhankelijk van de zwaarte van het wort dat je wilt enten met gist. Gebruik daarom de rekentoool die heijligers aanbeveelt. Weeg de benodigde gist af met een weegschaaltje die op 0,1 g nauwkeurig  weegt. Deze zijn voor weinig geld te koop via ebay.
De gist die je over hebt kun je het beste wegdoen. Als je de hoeveelheid gedroogde gist gebruikt die Mr. Malty aanbeveelt hoef je niet te beluchten.

En vooraf weken in water is simpel weg niet nodig. Hobbybrouwen kan zo eenvoudig zijn.

JayDie

Ik zit met dezelfde vraag: ben bezig met een proefbrouwsel "Ginger wine", 2,5 liter. Het zakje korrelgist van 5 g zou geschikt zijn voor 10-50 liter. Vind het zelf wel een hele ruime marge, maar het staat erop.

De grote vraag: hoeveel moet ik erbij doen? 5/4 = 1,25 g? Of 5 g voor 30 liter (gemiddeld) dus ca. 0,5 g (kan ik dit wel afwegen...).

Wat als ik het hele zakje erbij gooi? Krijg ik dan misschien teveel gist voor de aanwezige suikers? Zal smaakeffecten geven? Als ik er te weinig in gooi zal de SG 'te hoog' blijven en niet richting 1.000 gaan?

JayDie

Even wat geschoven met de waardes in Mr Malty.com: dan kom ik op 1 a 2 g gist... Wat denken jullie?

Niels B.

Te veel of te weinig gist geeft bijsmaakjes, meestal heeft het geen invloed op het SG, behalve als het stokt omdat er te weinig gist is.

Wat voor gist is het? Het gaat om een wijngist in dit geval toch? Misschien dat de waardes van mrmalty dan niet kloppen, wijngist is toch zeker anders dan biergist.

JayDie

Ze adviseerden me deze: Wine yeast Kitzinger Granular. In packs of 5 g, sufficient for max. 50 litres.


Bron: Brouwland.com
Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  09:16 uMisschien dat de waardes van mrmalty dan niet kloppen, wijngist is toch zeker anders dan biergist.
Vandaar dat ik er een beetje mee speelde én in combinatie met de beschrijving op de verpakking van het zakje: "Voor 10 liter - 50 liter" en de daaraan gerelateerde berekening.

Als de SG te hoog is doordat er onvoldoende gist is, kun je dan gist bij gooien of is dat niet verstandig?

Niels B.

Citaat van: JayDie op 13-12-2013  10:50 uZe adviseerden me deze: Wine yeast Kitzinger Granular. In packs of 5 g, sufficient for max. 50 litres.


Bron: Brouwland.comVandaar dat ik er een beetje mee speelde én in combinatie met de beschrijving op de verpakking van het zakje: "Voor 10l - 50l" en de daaraan gerelateerde berekening.

Als de SG te hoog is doordat er onvoldoende gist is, kun je dan gist bij gooien of is dat niet verstandig?

Nee, die gaat dood. >:D
Beter teveel dan te weinig is denk ik het spreekwoord hier.

hansHalberstadt

Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  09:16 uTe veel of te weinig gist geeft bijsmaakjes,
Waarom geeft volgens jou te veel gist bijsmaakjes? Enige wat ik me kan voorstellen is dat de temperatuur te ver oploopt en dat daardoor meer esters worden gevormd.
HansH

Oscar

Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  09:16 uTe veel of te weinig gist geeft bijsmaakjes,

Dit wordt momenteel veel geroepen hierop het forum. Maar nog steeds wordt er door niemand een antwoord gegeven op de vraag wanneer je nu te veel gist hebt toegevoegd?  :weetniet: Te weinig  gist kun je zien een aan slecht op gang komende vergisting...

Niels B.

Wij hebben eens een IPA direct gestort op een amber ale US-05, daar lag ongeveer 2 liter slurry in.
Het was de volgende dag uitgegist.
Dat is dus teveel gist ;)


Niels B.

Citaat van: hansHalberstadt op 13-12-2013  13:28 uWaarom geeft volgens jou te veel gist bijsmaakjes? Enige wat ik me kan voorstellen is dat de temperatuur te ver oploopt en dat daardoor meer esters worden gevormd.
HansH

Dat is volgens mij ook de reden dat teveel gist niet goed is.

JayDie

Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  14:28 uDat is volgens mij ook de reden dat teveel gist niet goed is.
Esters geven toch een fuitige smaak? Kan zijn dat je dat wilt bereiken?

Niels B.

Ai, toch zitten we denk ik fout.
Op brewboard (http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=95908&mode=linearplus) zeggen ze het volgende, wat ook door Wyeast gezegd wordt (http://www.wyeastlab.com/com-pitch-rates.cfm)

minder esters
verhoogde autolyse plus alle gevolgen van dien
Snelle fermentatie
verminderde body/mouthfeel

De vraag "hoeveel is teveel" blijft onbeantwoord

JayDie

Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  14:36 uDe vraag "hoeveel is teveel" blijft onbeantwoord
Dan misschien omdraaien: doe er minder in, beter later wat bijgooien als het verder moet vergisteren?

Niels B.

Citaat van: JayDie op 13-12-2013  15:34 uDan misschien omdraaien: doe er minder in, beter later wat bijgooien als het verder moet vergisteren?

In ieder geval genoeg; minder gist geeft meer esters, meer gist geeft een cleaner bier.
Als je er later gist bijvoegd gaat dat waarschijnlijk dood door de alchohol in het jongbier.

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-12-2013  13:37 uDit wordt momenteel veel geroepen hierop het forum. Maar nog steeds wordt er door niemand een antwoord gegeven op de vraag wanneer je nu te veel gist hebt toegevoegd ?  :weetniet: Te weinig  gist kun je zien een aan slecht op gang komende vergisting...

Als je te veel gist hebt toegevoegd krijg je een wat leger smakend bier. Daarnaast kan er een gistachtige/zwavelachtige smaak in het bier komen.


Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  14:36 uAi, toch zitten we denk ik fout.
Op brewboard (http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=95908&mode=linearplus) zeggen ze het volgende, wat ook door Wyeast gezegd wordt (http://www.wyeastlab.com/com-pitch-rates.cfm)

minder esters
verhoogde autolyse plus alle gevolgen van dien
Snelle fermentatie
verminderde body/mouthfeel

De vraag "hoeveel is teveel" blijft onbeantwoord

Zie dat iets te snel was met reageren. Het antwoord dat Niels geeft komt overeen met mijn ervaringen.
Daarmee is ook de vraag ook beantwoord. Als je bovengenoemde zaken waarneemt mag je aannemen dat je te veel gist gebruikt hebt.

De test die Robbert binnenkort gaat uitvoeren zal meer duidelijkheid geven op dit punt.

hansHalberstadt

Zelf heb ik 2 weken geleden een identiek zwaar donker bier gebrouwen als in november. De eerste keer heb ik de gist opgekweekt vanaf schuine buis tot een giststarter van ca  4 liter in stappen. De 2e keer heb ik alle gist van het vorige brouwsel gebruikt, ca 1 liter dikke slurry voor 40 liter wort. Dat is nu uitgegist op vrijwel dezelfde manier (in 7 dagen van 21 Brix (ca 1085) naar 10.8 Brix, ca 1016)
de 2e keer heb ik bewust aan het begin van de gisting de temperatuur de 1e 2 dagen op 19 ºC gezet ipv 20 om het effect van evt opwarming te onderdrukken. 2 brouwsels waren goed belucht.

Tijdens het meten met de refractometer (injectiespuitje vol opzuigen via dun siliconen slangetje door de deksel) kon ik al enkele ml proeven elke dag van de gisting, smaak leek zelfde als 1e brouwsel.
1e resultaat is in januari beschikbaar als ik het 2e bier heb gebotteld en na enige rijping.
HansH 

RobinB

Citaat van: JayDie op 13-12-2013  10:50 uZe adviseerden me deze: Wine yeast Kitzinger Granular. In packs of 5 g, sufficient for max. 50 litres.
Als je genoegen neemt met een jaar lang uitgisten/rijpen en alleen vergistbare suikers in je "wort" hebt, zal dat zeker werken. ;)


Voor brouwen gaat dat niet op.

RobinB

Citaat van: Niels B. op 13-12-2013  14:36 uAi, toch zitten we denk ik fout.

Niet per se.
Dat een hogere entdichtheid bij gecontrolleerde vergisting minder esters geeft is een bekend gegeven. Dat zegt echter weinig over ongecontroleerde vergisting met hoge entdichtheid.
:)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.