Beagle

Gestart door William, 29-11-2012 22:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Morgenavond ga ik maar weer 'ns brouwen. Overdag thuis werken dus geen woon-werk tijd dus lekker op tijd beginnen met brouwen.

Dit keer wordt het een APA op de slurrie van een Tripel die vergist was met de US-05. De 11 gram droge gist heeft op 20 liter bier een dikke slurrie gegeven van 350 ml. Deze wilde ik toch maar niet volledig geven aan 15 liter APA met een startsg van 1055. Volgens BrouwHulp heb ik maar 75 ml slurrie nodig. De slurrie dus eerst flink opschudden en dan zo'n 75% wegkieperen.

De hopgift bestaat uit Centennial (bitter) en Cascade (aroma en koud). Een klassiekertje.


Ditmaal geen Promash uitdraai maar een BrouwHulp uitdraai 8)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBeagle
Brouwdatum30-11-2012
BiertypePale Ale (American)
Volume16,0 l
Begin SG1,055 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,2%
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement76,8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Water6,00spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,492 kgPale Ale moutDingemans7 EBC90,0 %
0,388 kgVienna moutThomas Fawcet7 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg
72,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,7 gCentennial13,5 %75 min.20,1 IBU
4,0 gCentennial13,5 %30 min.6,8 IBU
8,0 gCascade3,5 %30 min.3,2 IBU
15,0 gCascade3,5 %0 min.0,0 IBU
30,0 gCascade3,5 %koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
73,0 mlSafale US05 slurrie bovengist


RobinB

Lekker simpel recept! :duimop:

Wel jammer dat de gistnaam niet correct wordt weergegeven, maar das een foutje in BrouwHulp zo lijkt het.

Oscar

Citaat van: RobinB op 29-11-2012  23:12 uWel jammer dat de gistnaam niet correct wordt weergegeven,

Ja... :nut: Wie heeft dat verzonnen... Safale american...waar bestel je die?  :weetniet:

Erwin

Waarom gebruik je Belgische en Duitse mout in een Amerikaanse bierstijl? Ik zou het eerder een International Pale Ale noemen, niet handig qua afkorting...

RobinB

Iets van roeien en riemen... ;)

De gist en hop dragen in dit type meer bij aan de specifieke smaak/smaken dan de basismout. Caramouten heb je misschien een puntje, maar daarvan zijn Amerikaanse varianten hier lastig te verkrijgen.

In het algemeen worden biertypen op basis van hun uiterlijk, zwaarte parameters en vooral de organoleptische fiche bepaald en gecategoriseerd. Niet primair op basis van de ingrediënten tenzij die overwegend bijdragen aan het voorgaande uiteraard... ;)

In dit geval is de gist en primair de hop voldoende om er een Amerikaans type van te maken. :)

William

Citaat van: RobinB op 29-11-2012  23:12 uWel jammer dat de gistnaam niet correct wordt weergegeven, maar das een foutje in BrouwHulp zo lijkt het.

Ik had het natuurlijk kunnen aanpassen in de database.

Citaat van: Erwin op 30-11-2012  02:57 uWaarom gebruik je Belgische en Duitse mout in een Amerikaanse bierstijl? Ik zou het eerder een International Pale Ale noemen, niet handig qua afkorting...

Inderdaad beschikbaarheid. Maar de basismout is in ieder geval een pale mout, hoewel niet xx-row :).
De Vienna is trouwens Brits (Thomas Fawcet) ;D Ook nog niet aangepast in de database. Aangepast in recept.

Maar dit bier zal het vooral moeten hebben van de hop en die is US!

Adrie

Wat is er niet goed aan de gistnaam?

RobinB

Het is niet de naam die de fabrikant er aan geeft.

Adrie

Fermentis geeft bij US-05 aan "American Ale" en de code is US-05.

RobinB

Nee, de productnaam is safale US-05.
In de omschrijving staat "a ready to pitch American ale yeast", maar dat is niet de naam.

Jij heet Adrie, niet "die gezellige hobbybrouwer uit Zutphen", hoewel dat best je omschrijving zou kunnen zijn.

Adrie

Nee, US-05 is de code. Jij heet toch ook niet als je sofi-nummer?

RobinB

Nergens noemt fermentis de gist safale American, consequent noemen ze hem US-05.
De formulering "A ready to pitch dry American ale yeast" impliceert ook geenszins een naam. Goed vertaald staat er immers "Een direct te enten Amerikaanse korrel- ale gist."

Namen zijn ook codes.

heijligers

Ik voel hier weer een lagerhuisdebat opkomen voor BrouwTV  ;D

Etn82

Citaat van: heijligers op 30-11-2012  09:30 uIk voel hier weer een lagerhuisdebat opkomen voor BrouwTV  ;D

Een hogerhuis debat lijkt me, gezien dat het een bovengister is.  :P

RobinB

Och, softwaremakers willen zich graag onderscheiden denk ik. De een doet dit met een afwijkende kleurberekeningsformule, de ander met zelf bedachte gistnamen.
Verwarrend is het in beide gevallen. :)

William

Citaat van: William op 29-11-2012  22:57 uDe hopgift bestaat uit Centennial (bitter) en Cascade (aroma en koud). Een klassiekertje.

Maar wel een mooi recept he? :police:

RobinB

Citaat van: William op 30-11-2012  10:08 uMaar wel een mooi recept he? :police:

Zeker!
Citaat van: RobinB op 29-11-2012  23:12 uLekker simpel recept! :duimop:

Klassiekertje lijkt me? ;)

Adrie

Die Vienna mout vind ik wel een leuke vondst. Is vast erg lekker.

William

Het brouwen ging lekker vlot. Om 18.00 uur begonnen en om 22.30 alles klaar en schoon. Totaal 16 liter met een sg van 1060.Het eind SG is iets hoger dan gepland maar verdunnen is geen optie vanwege de afmeting van de mandfles.

TControl stuurt de temperatuur op het vat en geeft me een seintje als de vergisting is gestart.

Henielma

Zo te zien middels je link is de vergisting vannacht rond 5 uur begonnen. 6,5 uur na het enten met de gist. Een mooie start van de vergisting.

William

Zojuist dit bier overgeheveld op een SG van 1013 (schijnbare vergistingsgraad=79%) op 2 g/l Cascade koudhop. De Centennial en Cascade smaken zitten er goed in.
Dat wordt een bier dat snel op moet :biersmile:.

William

Citaat van: William op 05-12-2012  21:39 uZojuist dit bier overgeheveld op een SG van 1013 (schijnbare vergistingsgraad=79%) op 2 g/l Cascade koudhop. De Centennial en Cascade smaken zitten er goed in.
Dat wordt een bier dat snel op moet :biersmile:.

De Beagle is aangemeerd in de fles. Een eind SG van 1011 (svg=82%) en een heel mooi hoparoma. Lekker, met de lunch een glas niet-gecarboniseerd bier.

William

De voorraad van dit bier is al flink geslonken en dat komt vooral omdat ie zo lekker is.

Mooi hoppig en vooral een lekkere mout backbone door de pale / vienna combinatie.

Deze Beagle gaat het water niet meer op.

William

Nu meer dan een jaar na het brouwen van dit bier drink ik het laatste flesje van dit bier.

Het is opmerkelijk hou goed de hopsmaak in dit bier bewaard is gebleven. Het is nog steeds overduidelijk een APA, zelfs in de geur nog een beetje.

Dit recept komt op de lijst van jaarlijks te brouwen bieren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.