Kraantje lekt bij vergisten

Gestart door Bob82, 02-11-2012 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bob82

Hallo

Ik ben nu aan het na gisten 2 dagen en zag, dat mijn kraantje een klein beetje drupt, wat kan ik hier aan doen?
Kan het geen kwaad als ik de deksel er vanaf haal en overhevel in andere emmer en dan de kraan aandraaien en dan weer terug hevel. Of moet ik het zo laten zitten de komen de 2 weken.

Alvast bedankt.

Groet
Bob

Erick

Zou ik wel ff doen.
Als er vloeistof uit lekt, lekt er ook zuurstof in en 2 weken is best lang...
Wel ff schoon werken natuurlijk :-)

RobinB

Citaat van: Erick op 02-11-2012  20:05 uAls er vloeistof uit lekt, lekt er ook zuurstof in en 2 weken is best lang...

Zolang het waterslot blupt, komt er niet meer zuurstof in dan anders lijkt me.
Als er niet veel lekt (1 à 2 drupjes per dag), zou ik het zo laten. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 02-11-2012  20:17 uZolang het waterslot blupt, komt er niet meer zuurstof in dan anders lijkt me.
Als er niet veel lekt (1 à 2 drupjes per dag), zou ik het zo laten. :)

Ik sluit mij hierbij aan.

Voor het volgend brouwsel een nieuw kraantje er in zetten.

Overigens ben ik niet zo'n voorstander van gistvaten met kraantjes. Na gebruik voor een monstername blijft er altijd wat bier in het kraantje hangen. Je moet dan met een spuitfles met 70% alcohol spoelen om het kraantje kiemvrij te houden. Als je dat doet is er niet zo veel aan de hand. Doe je dat niet dan is het kraantje een potentiële infectiebron als je via het kraantje het bier gaat bottelen.

Erick

Tsja; Ik ben ook tegen emmers met kraantjes, maar: Ben nog meer tegen lekkende emmers, al is het maar 2 druppels per dag, voordat je het weet is het 10 druppels, of een klein straaltje. Ik blijf bij mijn mening, maar doe natuurlijk lekker wat je zelf wilt ;-)

RobinB

Ik heb geen emmers met kraantje meer! :D ;D
(en lekken doen ze ook niet)

Erick

Citaat van: RobinB op 02-11-2012  20:17 uZolang het waterslot blupt, komt er niet meer zuurstof in dan anders lijkt me.
Als er niet veel lekt (1 à 2 drupjes per dag), zou ik het zo laten. :)
Dus, volgens jou boeit een lekkende kraan niet zolang je waterslopt blupt? Amazing...

Erick

Citaat van: RobinB op 02-11-2012  22:35 uIk heb geen emmers met kraantje meer! :D ;D
Vraagsteller wel. ;)

RobinB

Citaat van: Erick op 02-11-2012  22:35 uDus, volgens jou boeit een lekkende kraan niet zolang je waterslopt blupt? Amazing...

Waar schrijf ik dat? ???
Ik geef toch heel duidelijke voorwaarden lijkt me...

Wat eruit gaat gaat er niet in, zolang er een overdruk in het vat is komt er niet meer zuurstof binnen dan anders.
Het enige probleem naar mijn idee is de mate van druppen.
Als dat is zoals ik schreef (lees nog ff terug): ca 2 drupjes per dag (heck doe eens 10?), dan zie ik dat niet als een probleem.

Erick

Mis ik iets?
De kraan van de vraagsteller lekt, en jij meldt dat dit niet erg is zolang zijn waterslot blupt? (of lees ik over iets vreemds heen?)
Een lekkend kraantje heeft geen zwanehals (of soortgelijk systeem) en is dus niet aan te raden... :weetniet:

RobinB

Citaat van: Erick op 02-11-2012  22:47 uMis ik iets?
(of lees ik over iets vreemds heen?)

Ja en ja... :)

Als we even terug gaan naar mijn post:
Citaat van: RobinB op 02-11-2012  20:17 u
Citaat van: Erick op 02-11-2012  20:05 uAls er vloeistof uit lekt, lekt er ook zuurstof in en 2 weken is best lang...
Zolang het waterslot blupt, komt er niet meer zuurstof in dan anders lijkt me.
Als er niet veel lekt (1 à 2 drupjes per dag), zou ik het zo laten. :)

Dan zie je dat de eerste regel die ging over het bluppen van het waterslot gericht was op jouw "zuurstof-stelling".
De regel eronder ging vervolgens in op het druppen van het kraantje en de mate waarin dat voor mij acceptabel zou zijn.

Ik wil er in vervolg ook wel een extra enter tussen zetten? :weetniet:

Erick

Volgens mij bestaat de kans dat zuurstof (etc) inlekt door het druppende kraantje. Dat hele waterslot werd toch verder niet genoemd? (behalve door jou natuurllijk, maar ik zie de relevantie niet?)

RobinB

Hahaha!
Dat verklaart eea...

Als het kraantje lekt, is de stroom uitwaarts.
Het leek mij daarom voor de hand liggend dat je die stroom (net als ik) niet als potentieel gevaarlijk zag ivm de zuurstof, immers het stroomt naar buiten.
Dus waar zou extra zuurstof dan vandaan kunnen komen?

Waar een vat leegloopt, daar loopt er ook weer iets in. Als niet via het kraantje (daar loopt het uit), dan elders. Er vanuit gaande dat het een verder hermetisch afgesloten vat betreft, kan er alleen lucht worden aangezogen via het waterslot. Echter, zolang er nog overdruk is in het vat zal dat niet gebeuren omdat de compensatie van CO2 productie voldoende is.

Zo zijn we uitgekomen op mijn verklaring van geen zuurstof door het waterslot noch door het lekkende kraantje! :)


Uiteraard is het wel een probleem als de hoeveelheid lekkage gewoonweg onacceptabel groot is... ;)

Bob82

Hallo

Ik ben zelf ook geen voorstander om te gisten in een emmer met een kraantje maar omdat mijn gistingsvat al aan het gisten is met met oranje bok, moest ik het hier in doen.
Maar het kraantje gaat steeds meer lekken denk zo'n 20 druppen per dag nu, ik ga morgen bottelen, dan maar na gisten in de fles.
of zien jullie nog andere mogelijkheden?.

bedankt alvast

groet
Bob

Hopmans

Je hebt sowieso nagisting in fles nodig.
Blubt het niet meer? > Bottelen.

Wist je trouwens dat kraantje lek een restaurant is?

http://www.kraantjelek.nl


Raymond293

Volgens mij hebben alle kraantjes die ik gebruik gelekt. Simpele oplossing voor gevonden... gewoon een ballon over de kraan heen manoeuvreren.
Druppels komen in de ballon, niet op de grond. Meestal is de extra druk van de ballon genoeg om het lekken sowieso te stoppen.

 

RobinB

Als je een mandfles hebt, zou ik hevelen, maar waarschijnlijk heb je die niet...
Voortijdig bottelen is onverstandig, kan exploderende flesjes opleveren.

Wat is het SG nu en wat was het start SG?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.