Weizen: Danstar Munich of Fermentis WB-06?

Gestart door citrasimcoe, 30-10-2012 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Ik kon via de zoekfunctie even niet zoveel vinden over de Danstar Munich gist. Weet iemand wat de verschillen zijn met de WB06?
We gaan binnenkort een Weizen maken en willen daar een goede korrelgist voor kiezen.

Hoppenbrouwers

Pas een weizen gemaakt met de WB06. Of het veel verschilt met de Danstar weet ik niet. Maar er is een heerlijk bier mee gebrouwen.

hobbybob

De Danstar is een behoorlijke plakker ten opzichte van de WB-06.

Voor een Weizen zou ik de Danstar nemen.

Raymond293

Heb geen ervaring met Danstar, maar wel met WB-06. In vergelijking tot bekende vloeibare varianten vind ik WB-06 iets wranger en legere resultaten geven. Heb al veel variaties gepoogd met deze korrel, maar nooit echt een briljante Weizen mee kunnen maken. Dat in tegenstelling tot vloeibare batches.

Overgens vergist WB-06 wel mooi uit en blijft deze prima aan de bodem plakken. Resultaat is ook zeer helder na gedegen koude lagering.

Albertus

Weizen is van nature redelijk troebel, een plakgist is niet nodig. Wanneer je in Duitsland een Weizen bestelt wordt er gevraagd of je hem "mit oder ohne Hefe" wilt, de fles wordt dan al of niet over de bar gerold. Gist in een Weizen geeft een bijzondere smaak.
Ik zou gaan voor de WB06, als ik het goed heb is dat Weihenstephan gist.

Bert

Adrie

Ik heb dezelfde ervaring als Raymond. De Danstar ken ik niet. De Fermentis geeft een redelijke Weizen, maar de vloeibare gisten geven betere resultaten.

RobinB

Citaat van: Albertus op 30-10-2012  15:38 ude WB06, als ik het goed heb is dat Weihenstephan gist.

Helaas, dat was de initiële verwachting, echter lijkt het toch niet zo te zijn. In ieder geval niet de 3068. :)

@ aart: moet je toch ff verder zoeken, er zijn wel meerdere ervaringen (oa. van Gerb) mbt deze vergelijking.
Heb nu ff geen tijd.

Jacques

Citaat van: Aart op 30-10-2012  13:40 uIk kon via de zoekfunctie even niet zoveel vinden over de Danstar Munich gist. Weet iemand wat de verschillen zijn met de WB06?

Over de Danstar Munich is inderdaad niet veel te vinden. De reden is duidelijk: de gist wordt weinig gebruikt. Waarom dat zo is? Ik zou het niet weten. Ik heb geen ervaring met die gist.  ;D

RobinB

Hier staat al wat:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11639.msg161874.html#msg161874
Of de ene beoordeling hem recht doet weet ik niet, maar staat me van Gerb's ervaringen zoiets bij dat hij niet de typische weizensmaakjes maakt.

Etn82

Citaat van: Jacques op 30-10-2012  20:23 uOver de Danstar Munich is inderdaad niet veel te vinden. De reden is duidelijk: de gist wordt weinig gebruikt.

Door een misverstandje zat bij mijn Brouwmarkt bestelling die vandaag binnen kwam geen Windsor, maar Munich (Ik vermoed dat de 5 kg Munich Mout de verwarring heeft veroorzaakt). Ze sturen me de Windsor alsnog na, en ik mocht de Munich houden. Het lijkt er dus op dat ik in de toekomst ervaring met deze gist op zal doen.

Maar wat zal ik er dan mee brouwen  :denken:

RobinB


Etn82

Citaat van: RobinB op 31-10-2012  14:07 uEhhh... Een weizen misschien? ;D

Dan blijft er nog een ruim scala aan diversiteit binnen Weizens open (Crystal, Hefe, Dunkel, Pikantus). ;)


RobinB

Pikantus is een weizenbock. :)
Kristall-weizen is niet praktisch voor hobbybrouwers (helaas).

Blijft dus over een normale (of evt dunkel) weizen. :)

Etn82

Citaat van: RobinB op 31-10-2012  15:59 uBlijft dus over een normale (of evt dunkel) weizen. :)

Of beide :-)

Conclusie, de Danstar is geen echte "All rounder"

citrasimcoe

Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik maar eens een batch Weizen ga splitsen zodat ik de gisten zelf kan vergelijken :)

Etn82

Citaat van: Aart op 31-10-2012  16:14 uDank voor de antwoorden. Ik denk dat ik maar eens een batch Weizen ga splitsen zodat ik de gisten zelf kan vergelijken :)

Zoals een goede vriend van mij eens wijs heeft gezegd: "Als ik dan toch mag kiezen, doe dan maar delen!"  ;D

RobinB

Citaat van: Etn82 op 31-10-2012  16:11 uConclusie, de Danstar is geen echte "All rounder"

Nee, dat niet, maar dat zijn de WB06 en W3068 ook niet. Alledrie zijn bedoeld voor weizen-achtige bieren, al is de Munich voor wat ik erover gelezen heb hier op het forum minder typisch/karakeristieker weizen-achtig van smaak. :)

RobinB

Citaat van: Etn82 op 31-10-2012  14:23 uDan blijft er nog een ruim scala aan diversiteit binnen Weizens open (Crystal, Hefe, Dunkel, Pikantus). ;)
Heb hem voor me staan, dat is helemaal geen weizenbock! ;D
Zit helemaal geen tarwe in...

Waarschijnlijk had je je vergist met de Vitus?

Etn82

Citaat van: Aart op 31-10-2012  16:14 uDank voor de antwoorden. Ik denk dat ik maar eens een batch Weizen ga splitsen zodat ik de gisten zelf kan vergelijken :)

Heb je dit nog gedaan? Ik ben van plan om binnenkort een weizen voor de zomer te brouwen. Maar gezien de weinig positieve (beperkte) ervaringen met de Munich, weet ik niet of ik de Danstar Munich die ik heb liggen voor de gehele batch wil gebruiken. Wellicht weer een gistexperiment dus.

citrasimcoe

Citaat van: Etn82 op 18-04-2013  16:05 uHeb je dit nog gedaan? Ik ben van plan om binnenkort een weizen voor de zomer te brouwen. Maar gezien de weinig positieve (beperkte) ervaringen met de Munich, weet ik niet of ik de Danstar Munich die ik heb liggen voor de gehele batch wil gebruiken. Wellicht weer een gistexperiment dus.
Nee helaas. We hebben wel een grote bak Weizen gemaakt met alleen de Danstar Munich en die is net gebotteld. Wel als iets geproefd en we zijn nog niet overtuigd van deze gist. Maar ik laat het je weten als ik 'm volgende week voor 't eerst echt proef.

Wat jammer is van die gist voor een Weizen is dat de gist in de fles erg vlokkerig wordt. Dus ipv lekker de gist door het bier mee te schenken krijg je brokken in je bier  >:(

Nou ja, ik laat het je weten. Ik heb het gevoel dat de WB-06 meer fans heeft.

gekke henkie

Ik vond die Danstar Munich compleet kut. Had niks met weizen van doen.

Robin K

Citaat van: gekke henkie op 18-04-2013  17:33 uIk vond die Danstar Munich compleet kut. Had niks met weizen van doen.

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend?  >:D

nicolaasbeets

Ik ga een dezer dagen het blik Brewferm tarwe dat ik met de Danstar heb vergist bottelen. Zal mijn bevindingen (ten opzichte van de standaard Brewferm korrelgist) wel posten. Heb ook nog WB06 liggen, en wellicht gaat die ook in een Brewferm tarwe. Dan kan ik ze alledrie vergelijken ;-).

Herman

Ik heb de Munich ook gebruikt, geef mij maar WB06. Ik vond Munich niet overkomen als een Weizengist, verder heb ik geen specifieke details meer voor ogen. Op basis van 1 ervaring koop ik in ieder geval geen Munich meer.

Etn82

Gezien de minder succesvolle ervaringen ga ik niet een hele batch met de Munich vergisten. Het zal daarom een gistexperiment worden met een deel Munich en een deel WB-06.

Nu neig ik er alleen naar om een kleiner deel met de Munich te doen, en een groter deel met de WB06. Maar om het vergelijkbaar te houden zou ik dan ook de hoeveelheid gist op deze verhoudingen moeten aanpassen. Of zal dat wel meevallen? Wat denken jullie?  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.