Fix. Principles of Brewing Science

Gestart door Adrie, 02-02-2005 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Engelse-boeken/principles-of-brewing-science/1001004001248256/index.html&f=TXL&name=bespreek">
Principles Of Brewing Science
George Fix & Wallnau
</a>
Klik op het plaatje om het boek te bestellen.


Achternaam schrijver: Fix
Voornaam dan wel voorletters schrijver: George

Titel boek: Principles of brewing science. A study of serious brewing issues. Second edition.

Druk: 1e druk van de tweede editie
Jaar uitgifte: 1999
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Brewers Publications, Boulder CO, VS
ISBN nr.: 0-937381-74-8
Aantal pagina's: 189

Indien bekend kostprijs: €25,76

Onderwerp boek: de chemie van het bier

Beschrijving/bespreking boek:
Fix gaat in op de volgende onderwerpen: mout en maischen, wort koken, fermentatie, oxidatie, bier stabilisatie en gassen. Hij benadert deze onderwerpen vanuit een chemische, biochemische en (in het hoofdstuk over gassen) fysische invalshoek. Het boek staat dan ook bol van de chemische structuurformules, reactievergelijkingen en rekenvoorbeelden. Het hoofdstuk over gassen behandelt de elementaire gaswetten die je kunt toepassen bij het vullen van fusten. Het doel van het boek is de lezer inzicht te geven in de (bio)chemische grondslagen van het brouwen, zodat hij aan de hand hiervan beter begrijpt wat hij doet en zijn brouwproces kan verbeteren.

Wat vind je goed aan dit boek?
Het boek is vooral interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in de (bio)chemische achtergronden van bierbrouwen. Ik vond er veel nieuwe dingen in die ik me al lang afvroeg, zoals hoe zit het nu met de productie van hogere alcoholen (deze worden gevormd uit aminzozuren: de gist splitst de amoniakgroep af om de stikstof te gebruiken en een hogere alcohol blijft achter), diacetyl, de maillard-reactie en oxidatie van bier. Het boek put uit een groot aantal onderzoeken van bieronderzoekers, zodat je na het lezen redelijk op de hoogte bent van de stand van zaken binnen het bieronderzoek (van voor 1999).
Het boek is goed toegankelijk voor iedereen met chemische en natuurkundige kennis van de middelbare school (ik denk minimaal havo) en genoeg interesse om zich de kennis eigen te maken.

Wat vind je minder goed aan dit boek?
Het boek blijft zeer theoretisch. Het bevredigt de nieuwsgierigheid, maar blijft soms toch wat in gebreke als het gaat om hoe je de kennis nu praktisch inzet bij jouw praktijk als amateurbrouwer. Tips over het verbeteren van je brouwproces gaan vaak niet verder dan "zorg voor zo min mogelijk zuurstofinslag bij het maischen en filteren".  Als je een gevorderde bierbrouwer bent, kun je uit de kennis soms wel zelf afleiden hoe je in de praktijk het best kunt brouwen. En dan blijkt dat je dat toch al doet (zo min mogelijk zuurstof toelaten bij je hete wort, inmaischen op hoge temperaturen, niet te wild en te lang koken, bier niet in de zon bewaren, etc.).
Daarnaast vond ik een aantal storende fouten in het boek en dat is slordig, zeker voor een tweede editie. Zo staat er in een tabel met een overzicht van enzymen en hun optimale werkingstemperatuur dat beta-amylase werkt bij 65-70 graden en alfa-amylase bij 60-65 graden, terwijl dat voor zover ik altijd overal gelezen heb net andersom is.

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?
Voor iedereen die zich wil verdiepen in de (bio)chemische achtergronden bij het bierbrouwen.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 7,5

MO

Ik heb de Fix in de kersvakantie ook gelezen. Inderdaad een zeer theoretisch boek, een aanrader voor technisch geïnteresseerden die diepgang niet schromen. Natuur- wis- en scheikunde op VWO niveau is wel vereist.

Ik ben het grotendeels met A3's bespreking eens. Ik stoorde me ook aan de diverse fouten, ook in structuurformules. Dat had wel wat beter geëdit mogen worden.

Ik wil aan de minpunten toevoegen dat het mij stoorde dat een aantal onderwerpen erg kort werden behandeld. Ik vond de diepgang kortom soms wat oppervlakkig. Eigenlijk had het boek wat mij betreft nog wel 100 pagina's langer mogen zijn. En hij is alweer 8 jaar oud, tijd voor een nieuwe versie.

Jacques

Een nieuwe versie zit er denk ik niet in. George Fix is een paar jaar geleden overleden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.