Grolsch Herfstbok

Gestart door Erwin, 17-10-2012 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin

Grolsch Herfstbok wordt veelal afgekraakt op de zoete smaak, het zou zelfs worden aangezoet. Toch vind ik dit bier erg lekker en ik baal ervan dat je hier in Ontario geen geimporteerd bokbier kan kopen. Blijkbaar is er hier geen markt voor, afgezien van mij dan.
Dus dan ontstaat al snel de behoefte om het zelf maar te maken. Natuurlijk zijn er tal van bokbier recepten te vinden. Ik kan zelfs erg makkelijk een zak bokbier wort kopen van 23 liter, dat heb ik al eens gebrouwen en smaakt voortreffelijk.
http://www.magnotta.com/festabrew/ProductDetail.aspx?productID=221
Maar niet naar Grolsch.
Dus zijn er mensen die een recept kunnen bedenken voor deze specifieke bok?

hansm

Een beetje flauw misschien, maar als je een high-gravity pils brouwt (met weinig bitterheid en hopsmaak), je verdunt het iets minder dan wanneer je er pils van zou maken, filtert het voordat je bottelt, voegt karamel en suiker toe bij het bottelen en pasteuriseert het, kom je een eind in de richting  ;)

Erwin

Zou het zo simpel zijn als bijvoorbeeld deze pils
http://www.rjscraftwinemaking.com/index.cfm?method=products.productDrilldown&productid=3b061913-cefb-ab04-2a5b-a3f1a5ab4543&pageID=7560356a-f317-c370-2c10-fc664acacc68
brouwen met minder dan de voorgeschreven 7 liter water? (deze kits zijn 15 liter kant-en-klare wort welke je moet aanlengen met 7 liter water)
Of wat extra donkere mout toevoegen?

BierHenk

Citaat van: hansm op 17-10-2012  19:18 uEen beetje flauw misschien, maar als je een high-gravity pils brouwt (met weinig bitterheid en hopsmaak), je verdunt het iets minder dan wanneer je er pils van zou maken, filtert het voordat je bottelt, voegt karamel en suiker toe bij het bottelen en pasteuriseert het, kom je een eind in de richting  ;)
Oei oei oei. Dat is nou precies wat onze Twentsche vrienden doen! Zomaar het geheim op internet gelekt....
Dit is de standaard werkwijze voor veel Grolsch bieren... :lol:

hansm

Een echt bokbier heeft minimaal 75% Münchener mout. Als je uitgaat van 80% Münchener, 10% cara (150 EBC), een klein beetje chocolademout (ontbitterd) en de rest pilsmout heb je een mooi basisrecept. Neem daarbij een bitterheid die niet te hoog is (onder in de 20) en geen late hopgift (je wil geen / niet teveel hoparoma) en een ondergist en je hebt een redelijk bokbierrecept.

Met zoveel Münchener zal het bier echt niet te ver uitvergisten. Er blijft dus genoeg zoetheid over. Bitterheid / balans kan je zelf sturen door wat meer hop, gistkeuze en maischschema.

Hoe je een bokbier maakt van een moutextract-pakket weet ik niet, maar ik zou zeker uitgaan van een bokbier-pakket.

En als je echt een Grolsch-bokbier wil klonen: neem een neutraal (Amerikaans of Noordeuropees-) pilspakket als basis en zie verder het "recept" uit mijn vorige post  :biersmile:

Erwin

Ok bedankt, begrijp ik goed dat je wilt zeggen dat Grolsch herfstbok geen bokbier is, maar een pils met wat zoet en kleurstoffen? Vind ik prima hoor, ik wil gewoon een kloon maken inderdaad.

RobinB

Citaat van: BierHenk op 17-10-2012  19:29 uZomaar het geheim op internet gelekt....
Dit is de standaard werkwijze voor veel Grolsch bieren... :lol:

Nou niet echt.
Niet voor de pils, die is niet gezoet.
De blond zit aspartaam in en is juist méér aangelengd.
Het kanon is de onverdunde high-gravity en ook niet gezoet.

Alleen de bokken zijn suiker-gezoet. Is ook helemaal geen geheim, staat gewoon op het etiket.

RobinB

Hèt punt mbt de Grolsch herfstbok, is juist dat hij suiker-gezoet is. Dat kan je niet namaken, omdat er dan hergisting plaats zal vinden. Tenzij je gaat pasteuriseren en zoeten ná het hergisten of met CO2 geforceerd carboniseren (doet Grolsch ook ;) ).

RobinB

Citaat van: hansm op 17-10-2012  19:37 uEen echt bokbier heeft minimaal 75% Münchener mout.

Waarop is dat gebaseerd?
Ik heb best een aantal bokken gemaakt, volgens mij zelfs nog nooit met munchener. ;D
Wel ondergistend uiteraard, anders kan je net zo goed een dubbel maken... ;)

Erwin

Citaat van: RobinB op 17-10-2012  20:00 uDat kan je niet namaken, omdat er dan hergisting plaats zal vinden. Tenzij je inderdaad gaat pasteuriseren en zoeten ná het hergisten of met CO2 geforceerd carboniseren (doet Grolsch ook ;) ).

Misschien later dan, als mijn hobby meer pro wordt... ha ha
Tot die tijd dan maar een suikerklontje in mijn bokbier bij het inschenken

hansm

Citaat van: Erwin op 17-10-2012  19:40 uOk bedankt, begrijp ik goed dat je wilt zeggen dat Grolsch herfstbok geen bokbier is, maar een pils met wat zoet en kleurstoffen? Vind ik prima hoor, ik wil gewoon een kloon maken inderdaad.

Ik zeg niet dat het geen bokbier is, dat bepaal ik niet. Volgens de biertypenomschrijving valt het wel binnen de grenzen van een bokbier. Of het een goed bokbier is? Het verkoopt goed  :weetniet:

Of het een aangezoet, aangekleurd verdund highgravity-pils is? Weet ik niet. Ik ken het recept niet. Maar het komt op mij wel over als een aangezoet, aangekleurd verdund highgravity-pils.

Maar om een lange discussie wat in te korten... Als je het lekker vindt moet je het proberen te klonen  :brouwen:

RobinB

Citaat van: Erwin op 17-10-2012  20:06 uMisschien later dan, als mijn hobby meer pro wordt... ha ha
Tot die tijd dan maar een suikerklontje in mijn bokbier bij het inschenken

Haha, das geen gek idee!
Wel zou ik een (verzadigde?) oplossing gebruiken in plaats van een klontje of schepje. De vele kristallen zijn nucleatiekernen voor schuimontwikkeling. Met een oplossing heb je dat niet/minder.

hansm

Citaat van: RobinB op 17-10-2012  20:05 uWaarop is dat gebaseerd?

Al eens in de Biertypengids van Derek Walsh gekeken? ;)

Natuurlijk is de biertypengids niet heilig. Maar sinds me dit "geheim" van een goed bokbierrecept is uitgelegd ben ik er op gaan letten en heb een aantal keer een bokbier gebrouwen met 75-80% Münchener.  Volgens mij klopt de regel aardig (maar dat geldt natuurlijk alleen voor Nederlandse herfstbokken, niet voor allerlei andere bokbieren :biersmile:)


Erwin

Mooi, zo komen we toch in de buurt van een recept dat ik kan gaan proberen. Welke hop soorten zou ik moeten nemen? Ik heb op voorraad: US Hallertau, Czech Saaz, US Golding, US Nugget, Fuggles en volgens mij nog wat Duitse Perle

RobinB

Citaat van: hansm op 17-10-2012  20:27 uAl eens in de Biertypengids van Derek Walsh gekeken? ;)

Uiteraard, maar dat is maar één voorbeeld-recept, geen regel. Derek Walsh zelf heeft wel eens een Bock van mij beoordeeld met 85 punten, waar geen korreltje munich in zat. :)

RobinB

Citaat van: Erwin op 17-10-2012  20:33 uMooi, zo komen we toch in de buurt van een recept dat ik kan gaan proberen. Welke hop soorten zou ik moeten nemen? Ik heb op voorraad: US Hallertau, Czech Saaz, US Golding, US Nugget, Fuggles en volgens mij nog wat Duitse Perle

Ik zou bitterhoppen met Perle en evt. een kleine aromagift met Saaz. Nederlandse bocken zijn doorgaans niet hoppig, Duitsers soms wel soms ook niet.

Erwin


RobinB

Ik zou hooguit 1% choco doen, liefst minder. Rest opvullen met pilsmout en het lijkt me oké!
W2206 is een mooie gist voor Bock, als korrel prefereer ik W34/70.

hansm

Citaat van: Erwin op 17-10-2012  20:45 uOk dan
5% van deze Chocolate Malt

Nee! veel te veel! Nooit meer dan een procentje gebrande mout, tenzij je een porter of stout maakt!
En de cara zou ik ook iets lichter nemen. 80 Lovibond (ca. 160 EBC) ipv de 120L

Erwin

Ah ok bedankt
Hebben jullie ook die links gecheckt of ik de Nederlandse moutnamen goed heb geintepreteerd in voor mij bestelbare producten?
Voordat ik straks een verkeerde mout ga bestellen...

BierHenk

Citaat van: RobinB op 17-10-2012  19:55 uNou niet echt.
in ieder geval niet voor de pils, die is niet gezoet.
De blond zit aspartaam in en is juist méér aangelengd.
Het kanon is de onverdunde high-gravity en ook niet gezoet.

Alleen de bokken zijn suiker-gezoet. Is ook helemaal geen geheim, staat gewoon op het etiket.
Nee, de latere behandeling zal geen geheim zijn.
Het feit dat men simpelweg een high-gravity pils brouwt en er dan naar believen wat van maakt: een bock, een kanon whatever.
Er wordt dus niet speciaal een bok gebrouwen op de manier zoals het hoort. Ze maken grofweg een aanmaaklimonade en gooien er naar believen wat extra smaak en zoetstoffen bij. Da's geen brouwen.

RobinB

Eens met Hans, 120L (SRM) is snel te donker (gebrand). Ik zou gaan voor de 60 SRM variant, komt overeen met "onze" 120 EBC. :)

Erwin

Citaat van: BierHenk op 17-10-2012  21:09 uEr wordt dus niet speciaal een bok gebrouwen op de manier zoals het hoort. Ze maken grofweg een aanmaaklimonade en gooien er naar believen wat extra smaak en zoetstoffen bij. Da's geen brouwen.

I'm shocked. Daar moeten ze een "Keuringsdienst van waarde" aflevering van maken! Zou wat zijn zeg, ik kan me het haast niet voorstellen.

RobinB

Citaat van: BierHenk op 17-10-2012  21:09 uDa's geen brouwen.

Wie bepaalt wat is "zoals het hoort"?! :o
Ze brouwen wel degelijk een basisbier.
Misschien wel meerdere basisbieren?
Dus in ieder geval wèl brouwen. :)

Daarnaast is Grolsch hier helemaal niet de enige in, dus zou ook niet als enige hier op aangesproken moeten worden. Alle grote pilsbrouwers doen dit.

Erwin

Ik heb een receptje opgesteld met de granen die ik via beergrains.com kan kopen. Komt dit in de buurt?
http://hopville.com/recipe/1655094

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.