Hevelfilter probleem

Gestart door EvdBroek, 22-09-2012 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Ik heb een hevelfilter gemaakt en ben die vandaag uit gaan proberen. Helaas werkt het niet :-(
Alle knelfittingen ben ik nog nagelopen en heb alles aangedraaid, dus de koperen leiding met alle verbindingen zijn dicht. Ook de kraan bevindt zich onder het waterniveau van de pan... maar na het aanzuigen van het water blijft het niet lopen.

Iemand ideeën of tips?





William

Het verticale stuk is wel erg hoog. Hierdoor zul je behoorlijk moeten aanzuigen maar is er toch kans op lucht in de buis. Als er eenmaal lucht in zit kan de hevelwerking snel stoppen.

Nu wil je natuurlijk niet zomaar de hevel inkorten omdat het ook door een lekkage kan komen. Je zou kunnen proberen om zeepsop op alle koppelingen te smeren en dan aan  het uiteinde te blazen waarbij de hevel in een pan met water staat (voor de weerstand). Misschien dat je toch nog een lek ziet.

BierHenk

Als je nou een prijs wint,

kun je een Speidel kopen.
Einde der problemen :)

EvdBroek

Dank voor de tip.
Ik denk dat het inderdaad aan de hoogte van het hevel ligt, lekkages heb ik namelijk ook niet kunnen vinden.

Hahaha, tja helaas maar voor het lot kan ik juist een stukje koperen buis kopen :-)
Voor een speidel moet ik nog maar even sparen

Peterrr

Het stijgstuk uit de pan moet veel lager, dan komt ook je kraan lager.
Hou hem een paar cm boven de rand van de pan.
Dan moet het goed gaan.

Grt peterr

EvdBroek

Dankje!

Het probleem is inmiddels opgelost; ik heb de hoogte ingekort en ook het horizontale stuk.
Nu loopt het als een zonnetje! :-D

Adbrouwt

Je hebt nu vier punten buiten de pan bij je knelfittingen waar het kan gaan lekken. Volgens mij twee opties, 1) je loopt alles na zoals de vorige tips, 2) je maakt een buis uit 1 stuk zodat je geen kans hebt op lekken buiten het vloeistof niveau. Voor rond de 7 euro kun je een buigijzer huren om een mooie krul uit je pan te maken.

Addopaddo

Ik heb ervoor gekozen om onderin geen knelfittingen te gebruiken maar gewoon normale die je eigenlijk moet solderen. Dat laatste heb ik niet gedaan. Ik kan hem zo makkelijk in elkaar zetten en uit elkaar halen. Ze klemmen gewoon een beetje vast. Als ze te los zitten geef ik zo'n buisje een tikje met de hamer en hij klemt weer.
Bovenaan heb ik geen bocht. Ik heb op de buis omhoog gewoon een slang gezet met een bochtje van elektriciteitsbuis om knikken te voorkomen. Heel eenvoudig eigenlijk.

Groetjes,
Addo

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 22-09-2012  14:13 uJe hebt nu vier punten buiten de pan bij je knelfittingen waar het kan gaan lekken. Volgens mij twee opties, 1) je loopt alles na zoals de vorige tips, 2) je maakt een buis uit 1 stuk zodat je geen kans hebt op lekken buiten het vloeistof niveau.

Goed gezien! Zelf heb ik ook problemen gehad met mijn hevelfilter omdat ik knelkoppelingen gebruikt had in het gedeelte dat boven het vloeistofniveau zat. De drie stukken koperen pijp heb ik vervangen door één pijp. Deze voor twee flesjes zelfgebrouwen bier laten buigen bij de plaatselijke loodgieter.

De hoogte is niet zo'n probleem is mijn ervaring, maar waarom zou meer koper kopen dan je nodig hebt?

EvdBroek

Vandaag heb ik voor de eerste keer echt gebrouwen. Vanochtend geschroten met mijn DE koffiemolen, daarna maischen in mijn weckpan. Vervolgens overgeheveld met mijn hevelfilter naar mijn rvs pan. Het hevelen ging op het laatst redelijk lastig. Ik denk dat het wellicht komt omdat ik te fijn geschroot heb.

In ieder gevel hen ik nu een vergistingsvat met toekomstige tripel :-)

En oja dank voor allen tips... ik kijk het nog even aan met deze hevelfilter en anders ga ik hm uit één stuk buigen

EvdBroek


EvdBroek


EvdBroek


BierHenk

Mooi werk!
Ikea huis, zo te zien. Zelfs de bak! (heb ze zelf ook... ;D )

EvdBroek

Vandaag heb ik het jongbier overgeheveld van het vergistingsvat naar de mandfles en natuurlijk even geproefd. Het is een heerlijk Tripel aan het worden... Het smaakt nu al veel beter dan alle blikbrouwsels die ik eerder heb gemaakt :-D

hansHalberstadt

Citaat van: Addopaddo op 22-09-2012  21:50 uIk heb op de buis omhoog gewoon een slang gezet met een bochtje van elektriciteitsbuis om knikken te voorkomen. Heel eenvoudig eigenlijk.
Toevallig ontdekte ik deze optie vorige week ook. Na wat zoeken op het forum kwam ik bovenstaande tegen. Ik gebruik zo'n bochtje 3/4 inch haakse bocht nu op alle siliconenslangen op punten waar knikken kunnen ontstaan (bovenaan hevelfilter, tegenstroomkoeler, slang van beslagkuip naar kookketel etc.). Gewoon over de slang heenschuiven. Lost alle knikproblemen op.
HansH

Joost81

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2013  12:41 uToevallig ontdekte ik deze optie vorige week ook. Na wat zoeken op het forum kwam ik bovenstaande tegen. Ik gebruik zo'n bochtje 3/4 inch haakse bocht nu op alle siliconenslangen op punten waar knikken kunnen ontstaan (bovenaan hevelfilter, tegenstroomkoeler, slang van beslagkuip naar kookketel etc.). Gewoon over de slang heenschuiven. Lost alle knikproblemen op.
HansH

Super tip! In mijn opstelling knikken de silicone slangen vaak bij de platenkoeler. Daar zal ik de volgende keer eens wat van die knietjes overheen schuiven.

Twonky

Ik heb een stukje ijzerdraad van 1.5 mm om iets net zo dik als de siliconen slang gedraaid, daarna als een spiraal een stuk uitgetrokken, waardoor je een "veer" krijgt die niet heel veerkrachtig is ;-) maar wel heel goed helpt tegen knikkende slangen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.