Forum Hobbybrouwen.nl Naar beginpagina site
30-07-2010 15:03 u *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Samenvattingen
Grondstoffen
Apparatuur
Brouwproces
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier Steun het forum. Koop via

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken
Nieuws: Caspar, Algemeen kampioen ONK 2010!

Startpagina   Help Zoek Ledenkaart Kalender Tags Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]  Allemaal   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Draad: Westvleteren blond  (gelezen 11011 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken deze draad.
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #120 Gepost op: 04-03-2010 10:23 u »

Het waterslot lijkt na 3,5 dag iets minder heftig te bubbelen. Omdat ik vanmiddag voor het weekend naar Tilburg afreis heb ik de temperatuur verhoogd naar 22 graden.

Het gaat allemaal wat langzamer dan ik gewend ben met een zakje korrelgist, maar dat is ook logisch (meer gistcellen).
Leeghwater
Vol lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #121 Gepost op: 04-03-2010 10:36 u »

Het gaat allemaal wat langzamer dan ik gewend ben met een zakje korrelgist, maar dat is ook logisch (meer gistcellen).

Die snap ik niet? Leg eens uit... het kan aan mij liggen maar als je meer gistcellen hebt zou je toch zeggen dat het sneller gaat? Of maak ik nou een beginnersfout?

Uit vieze handen komt weinig goed bier... maar het drinkt wel lekker!
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #122 Gepost op: 04-03-2010 10:52 u »

Oh, je kan het op twee manieren lezen. Dat het met korrels sneller gaat is logisch, omdat je dan meer gistcellen toevoegt dan met een opgebold smackpack Smiley
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #123 Gepost op: 09-03-2010 19:57 u »

Zojuist SG gemeten. Deze was 1008. Donderdag maar bottelen, denk niet dat ie nog verder zal gaan. Straks even wat flessen schoonmaken :-p
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #124 Gepost op: 20-03-2010 20:59 u »

Kon niet tot die donderdag wachten dus heb direct maar gebotteld. Gisteren eerste flesje open gemaakt na 10 dagen. Bier was erg bitter (logisch), maar niet vervelend. Wel was de smaak nogal ruw/hoekig. Heeft nog iets wat rijping op fles nodig. Zelf denk ik dat ie 3 a 4 weken op fles zit al een stuk beter zal zijn.
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #125 Gepost op: 28-03-2010 21:37 u »

Vanavond weer een geproefd. En het is al wat beter, wel een droog bier en behoorlijk bitter. Niet verveld, maar ook niet om een sprongetje van vreugde te gaan maken. Misschien dat het nog wel wat beter wordt. Dit bier mist gewoon een (en nu ga ik het heel stom uitleggen) een soort pakkend, lekker, iets wat uitgesproken smaakje.

Zou dit komen omdat ik 10% suiker heb gebruikt. Had misschien beter 5% kunnen zijn. En meer aroma hop i.p.v. bitter hop. Wel hoort er eigenlijk (volgens BLAM) Styrian Goldings en Hallertau in naast de Northern Brewer i.p.v. Saaz. Ik ga deze nu 2 weken niet aanraken en eens kijken wat er gebeurt Smiley
Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #126 Gepost op: 29-04-2010 21:31 u »

7 weken na bottelen weer een flesje opengetrokken. Het harde bittere wat de overhand had in het begin was minder geworden, waardoor het bier wat beter in balans was. Echter dit bier is teveel een doordrinker geworden naar mijn mening. Misschien verheerlijk ik de Westvleteren Blond te erg die ik twee jaar geleden in In De Vrede heb gedronken, maar ik had het idee dat het bier wat voller was van smaak. Minder een doordrinker. Wat dat betreft denk ik dat als ik dit bier weer ga brouwen ik de 10% suiker achterwege laat en voor een 50/50 Pils/Palemout ga. Goed idee?
EBC
Super lid
Belgium
Afwezig Afwezig

Beer blings us together.

« Antwoord #127 Gepost op: 29-04-2010 22:19 u »

Westvleteren Blond is naar mijn smaak inderdaad een doordrinker. Het is zeker geen vol bier noch een tripel.

Gelukkig mag jij maken wat je wilt  grijns

Hoppin´ into twentyten...
Liemingbrouwer
Super lid
Belgium
Afwezig Afwezig

Ipso Facto

« Antwoord #128 Gepost op: 05-05-2010 15:59 u »

Wat dat betreft denk ik dat als ik dit bier weer ga brouwen ik de 10% suiker achterwege laat en voor een 50/50 Pils/Palemout ga. Goed idee?

Als je een cloon wil maken zul je hopen suiker moeten gebruiken... de paters (alle trapisten) kappen kilo's suiker in hun bier.
Natuurlijk maak je geen gemakkelijke keuze: een bier clonen dat je twee jaar geleden nog eens gedronken hebt... moeilijk te vergelijken.
En dan nog Westvleteren die nooit constant is, het bier volgt een beetje de seizoenen... het lekkerst is hij op het einde van de winter en in het voorjaar (vind ik).

Joran
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #129 Gepost op: 07-05-2010 08:50 u »

Je hebt ook helemaal gelijk! Het is wat dat betreft een beetje hetzelfde als wat Adrie heeft geprobeerd met de Verboden Vrucht. De bewuste dag was een prachtige zonnige dag in mei. Na een paar uur in de auto (van Alkmaar naar Westvleteren) smaakt zo'n bier ook heel anders dan thuis op de bank op een regenachtige dag in april  Smiley

Desalniettemin denk ik dat ik aardig in de buurt ben gekomen met dit recept voor een lekker blond bier. Daarom ga ik hem nog wel eens herhalen, maar dan met wat minder bitterhop en volmout. Volgende keer als ik weer ingrediënten ga bestellen bestel ik ook gelijk even wat mee voor dit bier.
Tags:
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]  Allemaal   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: