(Lichte) weizen bock

Gestart door michielr, 16-09-2012 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielr

Beste forumleden,

Op 22 augustus heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt. Het was de bedoeling om een weizen te maken, maar het begin SG kwam uit op 1062 en door een brakke weegschaal heb ik toen meer hop toegevoegd dan de bedoeling was. Ik heb dit bier ondertussen goed kunnen proeven en moet zeggen dat het heel erg goed gelukt is. Het feit dat deze wat zwaarder is geworden, en iets meer hop bevat maken dit bier naar mijn idee lekkerder dan de standaard weizen die ik in de winkel koop. Als ik het goed begrijp heb ik per ongeluk een weizen bock gemaakt? Omdat het mijn eerste keer brouwen was heb ik het recept niet helemaal gevolgd, en is er tijdens het proces ook wat anders gegaan dan de bedoeling was. Ik heb dus niet de exacte gegevens van dit recept.

Maar goed, omdat dit eerste brouwsel zo goed is uitgepakt wil ik graag op deze weg verder gaan om uiteindelijk een goede weizen bock te maken. Ik wil graag die typische weizen smaak hebben, maar dan krachtiger en pittiger. Het hoeft geen lekker zomerbiertje te worden wat mij betreft.

Ik heb gisteren de tweede weizen bock gebrouwen volgens het volgende recept (nu heb ik wel alles netjes bijgehouden):

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWeizen 02
Kenmerkb4
Brouwdatum15-9-2012
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22,7 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater15,0 liter
Spoelwater7,7 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid15 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout60,0 %2380 gr3 EBC
Crystal malt4,0 %159 gr130 EBC
Pilsmout 3 EBC21,0 %833 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,0 %397 gr16 EBC
Rietsuiker5,0 %198 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9,4 %8 gr70 minuten12 EBU
Saaz (CZ)4,5 %10 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
145°C10 minuten4,0 l/kg
262°C30 minuten4,0 l/kg
372°C20 minuten4,0 l/kg
478°C2 minuten4,0 l/kg

Uiteindelijk is het 14 liter geworden met een start sg van 1062 (voor vergisting heb ik nog een beetje water bij moeten mengen).


Ik zou graag wat feedback willen hebben op dit recept zodat ik nummer 3 weer wat mooier kan maken. Hieronder heb ik een aantal specifieke vragen, maar algemene feedback is ook van harte welkom!

De stort:
Zoals jullie zien heb ik ook 5% rietsuiker toegevoegd. Dit met het idee om de door drinkbaarheid te bevorderen; is dit een goed idee geweest?
Ik denk er ook aan om het aandeel tarwe terug te brengen naar 50%, en dan de pils mout en/of munchener te verhogen.
Ik heb ook nog amber 50 staan, kan ik hier wat mee in dit bier?

Hop:
Ik heb sinds kort ook east kent golding pellets liggen, is deze ook lekker als aroma hop in een weizen?
In het eerste recept had ik Hallertau Perle en Saaz als aroma toegevoegd, nu alleen Saaz. Ik denk dat ik tijdens een proefsessie even moet kijken welke het lekkerst is, of kan iemand hier op voorhand al iets over zeggen?

Vergisting:
Mijn eerste weizen is vergist op ongeveer 22 graden. Ik had begrepen dat dit een goede temperatuur is voor een weizen. Nu is het echter wat kouder in de garage waardoor de tweede batch staat te vergisten op ongeveer 18-19 graden. Is het nuttig om de gistemmer in huis te zetten om weer naar de 22 graden te gaan?

Lageren of bottelen:
Heeft het nut om een weizen te lageren, of kan ik na een week in het gistvat gelijk bottelen? Ik had namelijk begrepen dat een weizen geen lange lagering / rijping nodig heeft, en het beste vers gedronken kan worden.

Alvast hartelijk dank voor alle op- en aanmerkingen! :biersmile:

RobinB

Voor het maischschema is een eerste rust op 40 grc idealer dan 45 grc.
Bij een weizen is de balans tussen kruidnagel en banaan van belang. Bij 22 grc ligt de nadruk meer op banaan, bij 18 grc wat meer richting kruidnagel.

William

Ik zou hier geen suiker in doen. Je wilt uiteindelijk een bock maken die best wat meer body mag hebben. Je zou die 5% suiker best kunnen vervangen door 5% extra Munichmout om het wat meer moutigheid te geven.

michielr

Ok, de suiker komt er niet in volgende keer. In plaats daarvan zal ik de munchener naar 15% brengen.

Kan ik trouwens het wort van het nieuwe recept gewoon over de gist slurry gieten van het vorige brouwsel?

Citaat van: RobinB op 16-09-2012  19:29 uVoor het maischschema is een eerste rust op 40 ºC idealer dan 45 ºC.
Bij een weizen is de balans tussen kruidnagel en banaan van belang. Bij 22 ºC ligt de nadruk meer op banaan, bij 18 ºC wat meer richting kruidnagel.

Wat is precies het voordeel van 40 graden in plaats van 45? Is dat ook voor de kruidnagel?


RobinB

Citaat van: michielr op 18-09-2012  20:57 uWat is precies het voordeel van 40 graden in plaats van 45? Is dat ook voor de kruidnagel?

Dat is juíst voor de kruidnagel, de optimale temperatuur is 40 grC. :)

michielr

De weizen 02 staat alweer 10 dagen op fles en ondertussen was er al een dop af geknald. Zie dit topic voor de problemen met overmatig koolzuur: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21166.0.html.

Ik heb vandaag een flesje open gemaakt om even te checken wat er nu allemaal aan de hand is met de hergisting, en gelijk de gelegenheid gebruikt om wat te proeven :proost:. En ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de smaak op dit moment. Hij moet nog wel iets langer staan om de koolzuur beter te binden aan het bier.
Ik denk dat de suiker in dit recept niet eens zo slecht is, maar ik zal wel de voorkeur geven aan een vollere smaak. Ik heb gister avond ook een weihenstephaner vitus geproefd naast mijn eerste weizen. Ondanks dat die van mij lichter is kwa alcohol was de smaak veel voller. De vitus heeft ook een lichtere kleur, wellicht is het de extra cara-crystal die vollere smaak geeft.

Ik heb ondertussen ook het recept voor de weizen 03 gemaakt, ik denk dat ik dit eens ga proberen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWeizen 03
Kenmerkb5
Brouwdatum22-9-2012
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23,0 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater16,1 liter
Spoelwater7,0 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid16 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout60,0 %2412 gr3 EBC
Crystal malt4,0 %161 gr130 EBC
Pilsmout 3 EBC21,0 %844 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15,0 %603 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9,4 %8 gr70 minuten11 EBU
East Kent Golding5,5 %12 gr10 minuten3 EBU

Opmerkingen-


Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-



maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C10 minuten4,0 l/kg
262°C30 minuten4,0 l/kg
372°C20 minuten4,0 l/kg
478°C2 minuten4,0 l/kg

Opmerkingen-



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.