Tripel stokt op 1030 - mogelijkheden?

Gestart door koffie, 15-09-2012 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Uyleman op 19-09-2012  15:29 uDie ga ik de volgende keer ook toevoegen bij de hogere alcoholen bieren,  vóór gisting, ik neem aan dat het in verband met bijsmaken niet een goed plan is om nu nog bij te voegen?

Gistvoeding gaat bij mij standaard bij elke starter. Van het weekend wil ik een bier gaan brouwen met een begin SG van 1045 maar ook daar is gistvoeding bijgevoegd.

Een bier met een gestokte vergisting is zeer zoet door de vergistbare suikers die niet vergist zijn. Je loopt ook een risico dat de suikers alsnog gaan vergisten. In dit geval zou ik er voor kiezen om toch gistvoeding toe te voegen en de afwijkende smaak laten voor wat het is. Als je de smaak niet kent kan het zijn dat deze je niet opvalt.

Herman

@hobbybob. Download eens de Refractometer tool van Hans Halberstadt

hobbybob

Citaat van: Herman op 19-09-2012  23:39 u@hobbybob. Download eens de Refractometer tool van Hans Halberstadt

Had ik inmiddels gevonden, tnx :proost:

Etn82


RobinB

Waarschijnlijk niet zonder emulatie, maar gezien jij (denk ik) een mac hebt: probeer het eens?

Oscar

Citaat van: Etn82 op 29-09-2012  15:02 uWerkt die tool ook op een mac?

Onder wine of met behulp van wineskin wellicht wel...

koffie

Even nog een terugkoppeling van mijn oorspronkelijk probleem: afgelopen vrijdag heb ik de volledig uitvergiste tripel gebotteld :)

Herman


Jacques

Citaat van: koffie op 30-09-2012  08:58 uEven nog een terugkoppeling van mijn oorspronkelijk probleem: afgelopen vrijdag heb ik de volledig uitvergiste tripel gebotteld :)

Wat heb je precies gedaan?

koffie

Eind SG was 1005.
Zoals al in het topic gepost, heb ik slurrie afgeheveld en met een liter wort en gistvoedingscomplex een nacht lang belucht.
Dat heb ik toegevoegd aan het gistvat.
Nadat de slurrie had afgeheveld had ik het bier goed doorgeroerd.

Jacques

Bedankt voor het delen van deze informatie.

hopiebier

Afijn ik heb nu ook eens een stokkende vergisting bij een tripel op ca 1030 SG . Mijn begin SG was 1081 (dat is wel een tripel toch?) In twee dagen tijd een hele snelle vergisting, nu helemaal stil. Toch wacht ik eigenlijk liever gewoon af. Donderdag hevel ik alles over op lager fles(sen) en dan kijk ik verder wat te doen. Ik raak niet zo snel in paniek. Meestal gaat er tijdens het proces wel iets mis, maar is het uiteindelijke resultaat eigenlijk (tot nu toe althans) altijd boven verwachting.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
 :biersmile:
gr

Jacques

Welke gist heb je gebruikt?

Heb je al gistvoeding toegevoegd?

hopiebier

Wyeast 1214 belgian ale
Geen gistvoeding wel opgekweekt tot 2 liter op basis van moutextract.

Jacques

Citaat van: hopiebier op 09-10-2012  22:46 uGeen gistvoeding wel opgekweekt tot 2 liter op basis van moutextract.

Tip: gebruik altijd een goede gistvoeding bij het maken van een giststarter. Dit voorkomt stokkende vergistingen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-10-2012  23:03 uDit voorkomt stokkende vergistingen.

Dit helpt stokkende vergistingen voorkomen.
Bij voorkeur complex-voeding zoals van Wyeast en yeastvit

12345

Hallo. Ik ga een abt 12 kloon brouwen.
Start SG = 1100.
Gist: High Gravity 3787.
De 20% suiker zal ik er NA de hoofdvergisting bijdoen.

Bij een eerdere ervaring hiermee stokte de vergisting ergens boven de 1020. Ik strooide er toen een pakje korrelgist Champagne op, maar dat deed niets. Mogelijk kon die korrelgist niet tegen het toen al vrij hoge alcoholpercentage?

Is het slim om (in geval de vergisting in zo'n geval stokt) de korrelgist toch maar te hydrateren (15 min in 100 ml water bij 35 ºC, omroeren, weer 15 min) en dan de gist langzaamaan te wennen aan het hoge alcoholgehalte van het jongbier door er eerst bijv.  50 ml jongbier bij te doen (zit ik op ca 3%),
na 15 min 100 ml (ca 5%),
dan 250 ml (ca 7%)
en tot slot 500 ml.(ca 8%) ?

Ik las zoiets in Adrie's boek, alleen gebruikt hij, geloof ik, grotere hoeveelheden.

RobinB

Citaat van: 12345 op 07-10-2013  17:54 uBij een eerdere ervaring hiermee stokte de vergisting ergens boven de 1020. Ik strooide er toen een pakje korrelgist Champagne op, maar dat deed niets.
Op zich is 1020 best netjes voor een bier komend van 1100, maar met 20% suiker in de stort verwacht je misschien wat meer.
De suiker in de nagisting toevoegen zal al wel verbetering moeten/kunnen geven.

Champagnegist kan niet goed overweg met langere moutsuikers, dus dat alleen champagnegist toevoegen weinig helpt is geen verrassing. Dat ligt niet aan de alcoholtolerantie, want die is hoger dan van de westmallegist. Champagnegist gaat tot 17% (Bioferm Champ)

Wat wel kan werken is de champagnegist toevoegen bij de suikergift. Die suikers kan hij wel afbreken en de alcohol stopt hem niet.
Maar dat is mogelijk niet eens nodig als je hem eerst rustig laat uitgisten met de westmallegist.

12345

Dank je, Robin. Ik ga het eerst eens rustig aanzien. En de zaak eerst laten uitgisten voordat ik de suiker toevoeg. Ik denk dat ik de vorige keer de suiker er te snel bij heb gedaan. Dan wordt de suiker wel vergist maar blijven de langere moutsuikers liggen. De westmallegist zou de klus moeten kunnen klaren ... :)

12345

Ik zal voor de veiligheid die 20% suiker die er bij moet verdelen in twee porties van elk 10% en elke portie pas toevoegen als de zaak is uitvergist. En ik zal ook bij elke portie een half grammetje voedingszout meegeven. :degroeten:

koffie

Grrrr ..

Twee weken geleden een karmeliet-achtige gemaakt met opgekweekte karmeliet.
Binnen 24 uur stond deze lekker te bloppen, alles prima dacht ik. Echter inmiddels is hij volledige dood gevallen op 1050 :(  >:D
Gister al geprobeerd wat te roeren in het vat, maar lijkt niet te helpen.

Strategie voor nu : wort + gist (van de bodem) aanzuigen en in een aparte fles doen. Gistvoeding toevoegen en beluchter erin hangen.
Normaal zou ik ook nog de hele boel overhevelen naar een ander vat, maar ik heb er simpelweg de vaten niet voor op het moment.
In het ergste geval maar een korrel erbij doen?

koffie

Positief nieuws : ik had niet goed op de SG-dobber gekekenl Het was 1040 ipv 1050. Scheelt toch aardig was als je van 1075 afkomt.
Het gistvat is weer redelijk wakker geworden, je kunt wachten tot de volgende blub komt ;)
Vanavond gooi ik de fles erbij die ik wakker geschud heb (half litertje wort met gist en gistvoeding met een luchtpompje).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.