Aparte nagisting noodzakelijk?

Gestart door citrasimcoe, 12-09-2012 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Met mijn maat heb ik nu 7 volmout bieren gebrouwen. Wij hebben/gebruiken geen mandfles: we doen dus de hoofdgisting en de nagisting in 1 plastic vat met waterslot. Na 3 of 4 weken bottelen we.

Tot nu toe zijn wij steeds tevreden over het resultaat.

Maar ik zie vaak dat mensen wel na een week overhevelen naar een mandfles. Mijn vraag is: waarom precies is dat beter?

Wederom dank voor de hulp!

Ronald_

Bij zware bieren kan de gist bijsmaken gaan geven. Wij zijn van het overhevelen afgestapt en ons bier is er niets slechter van geworden. Het is trouwens wel altijd een goed meetmoment om te kijken hoe het staat met de vergisting!

koffie

Men claimde dat er door plastic lucht gaat en in je bier komt. Om dat te voorkomen doen ze het in een glazen mandfles.
Ik vind de glazen mandflessen onnodig, duur, onhandig en onveilig.
Overhevelen doe ik wel (kan het helder worden) maar dan gewoon naar een ander plastic gistvat.
Gemiddeld staat het 1 week in het vat alvorens we het overhevelen, daarna staat het 1 tot 2 weken (ook afhankelijk van hoe druk we het hebben :P )

RobinB

Citaat van: koffie op 12-09-2012  18:08 uMen claimde dat er door plastic lucht gaat en in je bier komt.
Dat is niet zomaar een claim, dat is een bekende materiaaleigenschap.

12345

Er gaat inderdaad zuurstof door de wand van de plastic vergistingsvaten maar bij het overhevelen naar een glazen fles komt er ook zuurstof in je jongbier. Welk van de twee erger is, weet ik niet.

Ik hevel alleen nog maar over als:
- ik op vakantie ga en anders het jongbier 4 tot 5 weken op dezelfde gist zou staan: dan kun je autodialyse krijgen (gistrot, noem ik het maar)
- de vergisting om de een of andere reden onverhoopt traag verloopt. Dat heb je na een week wel in de gaten.

4 weken in hetzelfde vat lijkt me een bovengrens. Dreig je daarboven uit te komen dan zou ik overhevelen. Anders doe ik het nooit meer.

Hai

Aan de einde van de hoofdgisting, uitgegist ga ik gewoon bottelen een weekje nagisten en dan een weekje of zes rijpen en klaar is kees. Meestal na een goede week is de hoofdvergisting al voorbij.

Jacques

Citaat van: 12345 op 12-09-2012  20:33 uEr gaat inderdaad zuurstof door de wand van de plastic vergistingsvaten maar bij het overhevelen naar een glazen fles komt er ook zuurstof in je jongbier. Welk van de twee erger is, weet ik niet.

Als je overhevelt voordat het waterslot geheel stil is gevallen wordt de zuurstof in de glazen fles snel verdrongen.
En als je de hevelslang voldoende lang is en op de bodem van de glazen fles ligt heb je weinig zuurstofopname bij het overhevelen.

Het laten staan in een plastic vat is daarom niet zo aan te bevelen.
In het verleden hevelde ik over naar plastic jerrycans. Toen ik in plaats daarvan glazen flessen ging gebruiken werd de smaak van mijn bier beter.
Maar glas heeft wel nadelen: het is zwaar en breekbaar. Tegenwoordig heb ik een rvs cct. Overhevelen is er niet meer bij, enkel gist aftappen. Ideaal maar wel heel prijzig.

RobinB

Citaat van: 12345 op 12-09-2012  20:33 u(gistrot, noem ik het maar)

Toch een beetje ongelukkig, gezien rotting breder is dan autolyse. Als je per se een ander woord wilt, lijkt me uiteenvallen of evt. giststerfte meer gepast.

Verder sluit ik me aan bij Jaqcues. :)

koffie

Citaat van: RobinB op 12-09-2012  19:27 uDat is niet zomaar een claim, dat is een bekende materiaaleigenschap.
OK, ik bedoelde het wat minder zo. Wat ik bedoel is dat anderen vinden dat in de relatief korte periode dat je een nagisting in plastic doet merkbaar last hebt van zuurstof.

Ronald_

Citaat van: koffie op 12-09-2012  18:08 uMen claimde dat er door plastic lucht gaat en in je bier komt. Om dat te voorkomen doen ze het in een glazen mandfles.

Als je de redenering gebruikt van autolyse, moet je kan ook als je vanaf het begin af aan in glas werkt overhevelen na de hoofdgisting. Maar nogmaals, dit doen wij niet meer, alleen bij hele sterke bieren die lang(er) in het gistvat moeten zitten.

citrasimcoe

Men hevelt dus over naar glazen mandfles om 2 processen tegen te gaan:

1. Autolyse (afbraak van gist)

2. Zuurstof die het bier bereikt via de wand


Maar hoe werkt dit?
1. Autolyse kan soms voorkomen. Geeft dit een slechte smaak? Wat voor smaak?
2. Waarom is het slecht als er zuurstof komt bij het bier? Wat gebeurt er dan?

dank voor de hulp!

Ronald_

Citaat van: Aart op 13-09-2012  13:12 uMen hevelt dus over naar glazen mandfles ander gistvat om de smaak invloeden van 2 1 processen tegen te gaan:

1. Autolyse (afbraak van gist)

Daarnaast laten mensen hun bier niet te lang in plastic staan, omdat het via de wand zuurstof kan doorlaten. (Zie oxidatie)

citrasimcoe

Ik ben benieuwd naar de effecten (visueel en/of smaak) van de autolyse en oxidatie. Zodat ik het kan herkennen mocht het een gebeuren bij mijn brouwsel.

Ronald_

Bij autolyse moet je denken aan bouillon smaak en bij oxidatie portachtig of muffig ook kan het bier donkerder worden.

Er staat heel veel over deze verschijnselen op het forum! Zoek maar eens op die termen!

Jacques

Ter aanvulling op de opsomming van Ronald_

Autolyse: gistachtig, zwavelachtig, vleesachtig, maggi-achtig, marmite-achtig.

Oxidatie: papierachtig, leerachtig, kartonachtig, madeira-achtig, sherry-achtig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.