Maischtijd

Gestart door seed7, 08-09-2012 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

via een blog, weet niet meer welke, kwam ik op een forum onderstaande quote tegen:

CiteerAbout your mash temp. There has been a lot of talk about this recently in our homebrew club. Supposedly a very large brewery here in San Diego routinely only does a 7 min mash. Most members agreed that a 60 min mash was outdated information, so they do a 30 min mash and some even 15 min. This is assuming you are using a low amount of adjuncts and highly modified base malt - so mostly IPA style grists. I personally have switched to a 30 min mash with no change in efficiency. I bring this up because I never thought about how critical a few minutes could be when setting your mash temp, but maybe it is.

Daarbij vroeg ik me af, als het mout al zo ver voorbewerkt is dat je in 7 tot 15 minuten al klaar bent, wat voor zin heeft een tweede temperatuurstap dan nog, laat staan dat je die in die tijd überhaupt nog kunt realiseren? Of ontneemt de mouter hiermee zelfs de keus aan de brouwer hoe hij zijn balans wil hebben tussen twee temperatuurstappen?

s7.

William

Citaat van: seed7 op 08-09-2012  09:57 uDaarbij vroeg ik me af, als het mout al zo ver voorbewerkt is dat je in 7 tot 15 minuten al klaar bent, wat voor zin heeft een tweede temperatuurstap dan nog, laat staan dat je die in die tijd überhaupt nog kunt realiseren? Of ontneemt de mouter hiermee zelfs de keus aan de brouwer hoe hij zijn balans wil hebben tussen twee temperatuurstappen?

s7.

Wist je dan nog niet dat we allemaal extractbrouwers zijn ;D.

Als ik tijdens het maischproces brixmetingen dan zie ik bij de eerste versuikeringsmaischstap maar gedurende de eerste 20 minuten een toename van de brixwaarde. Als de temperatuur daarna wordt verhoogd naar zeg 72°C zie ik een toename in brix van ongeveer 1 punt op zeg 15 punten, dus inderdaad niet al te veel.

Aan de andere kant merk ik dat ik de vergistingsgraad kan beïnvloeden door het maischschema dus we kunnen nog wel iets sturen maar we zouden best wel eens te lang kunnen maischen.

BierHenk

Hoe verhoudt zich de jodiumtest tot dit verhaal. Bij onvoldoende maischen blijft er volgens mij veel zetmeel in het wort.

William

Citaat van: BierHenk op 08-09-2012  10:31 uHoe verhoudt zich de jodiumtest tot dit verhaal. Bij onvoldoende maischen blijft er volgens mij veel zetmeel in het wort.

Bij mij is de zetmeeltest meestal negatief na 15 minuten maischen bij lage temperatuur.
Als je daarna naar een hogere temperatuur gaat wordt de zetmeeltest weer positief, dus blijkbaar verstijfselt er bij hogere temperaturen weer meer zetmeel of je maakt meer zetmeel vrij omdat je bij hogere temperaturen meestal weer flink roert.

Ooit heb ik hier eens een proefje naar gedaan. Zie dit topic.

RobinB

Een poosje geleden, 2-3 jaar? Kwam thibolleke ook met een soortgelijk verhaal van een Belgische brouwer.
Later bleek dat daarbij de opwarmtijden niet waren meegenomen. Al met al bleef het vrij kort, maar zeker niet zo kort als initieel gebracht.

Daarnaast maken de grotere brouwers gebruik van een soort doeken-maischfilters. Hierdoor hoeven ze met schroten geen rekening meer te houden met het kaf, dus kan alles bijna fijngemalen worden. Dat bevordert uiteraard ook het contactoppervlak, de oplossnelheid en zo de gehele omzetting.

BierHenk

Citaat van: RobinB op 08-09-2012  16:43 uEen poosje geleden, 2-3 jaar? Kwam thibolleke ook met een soortgelijk verhaal van een Belgische brouwer.
Later bleek dat daarbij de opwarmtijden niet waren meegenomen. Al met al bleef het vrij kort, maar zeker niet zo kort als initieel gebracht.

Daarnaast maken de grotere brouwers gebruik van een soort doeken-maischfilters. Hierdoor hoeven ze met schroten geen rekening meer te houden met het kaf, dus kan alles bijna fijngemalen worden. Dat bevordert uiteraard ook het contactoppervlak, de oplossnelheid en zo de gehele omzetting.
Dat ga ik proberen.

Oscar

Citaat van: BierHenk op 08-09-2012  16:46 uDat ga ik proberen.



Waar laat je zo'n ding als hobbybrouwer.... :nut:

Ik wens je succes!  ;D

BierHenk

Citaat van: Oscar op 08-09-2012  18:37 uWaar laat je zo'n ding als hobbybrouwer.... :nut:
Ik wens je succes!  ;D
Simpel.
Ik brouw op kleinere schaal (zoals de meeste hobbybrouwers Oscar), dus zal het filter denk ik ook wat kleiner uitvallen. :idea:

Herman

Luier bier dus ;) Gewoon katoenen luiers gebruiken voor het filteren, dat doet Wolfgang Vogel ook in zijn boekje ;)

BierHenk

Citaat van: Herman op 08-09-2012  20:28 uLuier bier dus ;) Gewoon katoenen luiers gebruiken voor het filteren, dat doet Wolfgang Vogel ook in zijn boekje ;)
:) Iets dergelijks ja.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.