Maischen lijkt me met gas zo lastig!

Gestart door Timon, 23-01-2005 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timon

Hoi,

Ik ben me nog steeds een beetje aan het oriƫnteren op wat voor bierbrouw apparatuur ik moet aanschaffen.
Ik ben er al wel over uit dat ik ga koken op gas met een oud biervat van 50l iter. Nu merk ik dat er heel veel brouwers zijn die hun maischwerkzaamheden ook boven een gasbrander doen. Maar waarom? Het is toch veel moeilijker om met gas je temperatuur te regelen? Met een thermostaat kun je hem gewoon op bv 52 graden zetten en hem een half uurtje zo te laten staan (maischprog. ken ik niet uit mijn hoofd  ::)) Ik kan er dan ook gewoon bij weg lopen en na een half uurtje weer terug komen om hem op 65 graden te zetten. Dat is toch veel simpeler dan iedere keer die gasbrander bijstellen?

Graag hoor ik jullie reactie hierop. Ik koop natuurlijk voor het maischen veel liever zo'n bierfust voor 30 euro dan een elektrische maischketel voor 100 euro. (ex. de kosten voor elec.)

 :weetniet:


wim

Ten eerste laat je het gas niet continu branden hoor. Gewoon wat oude dekens om de pan en/of een hooikist en dan houd ie de temp wel vast hoor.
Zo nodig eens in de zoveel minuten even controleren, en zo nodig even bijwarmen.

Het grote voordeel van gas i de directheid, als je vlam uit is komt er ook geen wamrte meer bij, terwijl een element juist nog warm blijft.
Bovendien zijn thermostaten niet al te precies hoor, ik heb de ketel (dus wel elektrisch) allen maar aan of uit en doe niets met de thermostaat, dus staar je er niet blind op hoor.
gewoon goed idolere en je hebt geen probleem, ik heb het vaak gezien hoor.
Want btw als je een element gebruik moet je wel roeren om aanbranden te voorkomen dus de thermostaa gebruiken zou ekel werken als je iets van een roermechaniek hebt of bouwt.
En zo zie je steeds duidelijker waarom veel mensen overstappen op het bouwen van een HERMS of RiMS.
(het is namelijk sowieso verstandig om geregeld te roeren, de enzymen zitten opgelost in het vloeibare deel van de maisch terwijl je het vast wil afbreken (wat dus naar de bodem zinkt. Roeren zal dus in veel gevallen uberhaut wel verstandig zijn wat betekend dat je gelijk een mooi meetpunt hebt voor eventuele bijwarming.)

:degroeten:

Wim

Johannes

De eerste keren is het toch een beetje uitvogelen hoe lang en snel je moet verwarmen, na verloop van tijd krijg je daar steeds meer 'feeling' mee.

Groet Johannes

wim

Met een stevige gasbrander kn je inderdaad veel zelf regelen, wat elektrisch niet mogelijk is.
Als je de tools hebt om een fust te bewerken (kijk ook eens op www.barleys.nl voor de fustavonturen van JW) heb je er imo mooie ketels aan. Helemaal als je wat meer dan 23 liter wil brouwen.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.