SG te laag met moutextract

Gestart door Pizzabakker, 14-08-2012 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pizzabakker

Zojuist heb ik dit recept gebrouwen:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptPrinsesje
Kenmerk
Brouwdatum14-8-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1068 (7,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater18,1 liter
Maischdikte4,2 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater17,6 liter
Kooktijd25 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht71,4 %2000 gr8 EBC
Moutextract tarwe21,4 %600 gr8 EBC
Kristalsuiker7,1 %200 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewers Gold (D)6,5 %22 gr25 minuten13 EBU
Hallertau Hersbrücker5,1 %32 gr15 minuten11 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander2 gr15 Min.
Citroenschillen15 gr15 Min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen1,6 zakje gist. 19 gram

Ik verwachtte SG 1068 aan het eind maar het SG van het gekoelde wort komt uit op 1056 hoe kan dit?

Gerb

Heb je de hoeveelheid water precies afgemeten? En hoeveel water is er in de hop gaan zitten?

Jacques

Heb je misschien meer liters dan gepland?

Pizzabakker

Ik heb iets meer dan 16 liter in mijn 20 liter mandfles zitten. Ik heb de resten moutextract gewogen, alle schijnt te kloppen. Vorige keer kwam ik 12 punten te hoog uit, nu 12 te laag. Vaag allemaal.

Jacques

Lastig om hier een antwoord op te geven. Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens verliezen hebt (restanten in je brouwketel, slangen en dergelijke) waarmee je geen rekening hebt gehouden.

Pizzabakker

Jacques, bedankt voor het meedenken. Ik ben ook gaan kijken waar het aan ligt. Mijn ketelverlies + aftappen voor bepaling SG plus hevelverlies is ongeveer 300 cc het lijkt mij vreemd dat daardoor mijn bier 12 punten SG te kort komt. Ik vermoed dat ergens in de rendementen iets fout gaat.
Ik heb nu extract rendement op 100% en brouwzaalrendement op 100%. Vreemd genoeg staat er dan in mijn recept een moutrendement van 133% zou dit iets kunnen zijn?

Pizzabakker

Zou iemand willen helpen door mijn recept eens door te rekenen met andere software dan BrouwVisie? Dan kan ik misschien de fout vinden.

Jacques

Ik heb het net even nagerekend in ProMash. Die komt uit op 1067 en 16 liter wort.
Maar daarbij mag geen enkel druppeltje wort verspilt worden.

Als je de verliezen op 1 liter zet en die liter aanvult met water kom je uit op op een SG van 1063.
Bij een verlies van 1,5 liter op 1061.
En bij 2,1 liter op 1058.


William

Ben je nu ook uitgegaan van droog moutextract?

Als je bent uitgegaan vloeibaar extract zul je op 70 tot 80%  rendement uitkomen.

Of misschien toch ergens een weegfout gemaakt? Grote verliezen verwacht je niet met extractbrouwen.

Pizzabakker

Ik ben inderdaad uitgegaan van droog poederextract.
Vermoedelijk heeft de korte kooktijd er iets mee te maken, het heeft slechts 25 minuten gekookt.

Ik heb nu nog extract voor een biertje en dan gaan we maar eens over op het echte werk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.