Bieren met originele gist op de fles (opkweekbare gist)

Gestart door Huub Krekels, 18-01-2005 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo Brouwers,

Wellicht is al vaker over dit onderwerp van gedachte gewisseld. Ik heb echter op het forum nog geen lijst kunnen vinden van bieren die gebotteld zijn met de originele gist, welke benodigd is voor het opkweken van deze gist. Momenteel heb ik een kleine lijst met bieren die hiervoor geschikt zijn. Kunnen jullie nog meer biersoorten hieraan toevoegen.  :bijdrage_forum:

De biergroep van ons gilde heeft in het jaar 2005 het thema Gist en Vergisting tot project gekozen. Het opkweken van gist uit een flesje is een van de activiteiten waarmee we dit jaar aan de gang gaan. Dit zijn de bieren die mij al doorgegeven zijn:

•   Hoegaarden Witbier
•   Hoegaarden Grand Cru
•   La Chouffe
•   Westmalle Tripel
•   Christoffel (ondergist)
•   La Trappe (dubbel)
•   Wieckse Witte
•   Brand's Silvester
•   Duvel
•   Chimay
•   Brigand
•   Orval
•   Brigand

 :gistsmile:

Gr.

Huub.



wim

De bieren van 't IJ
De Prael
Inderdaad de La Trappes (makkelijk op te starten trouwens)
Rochefort
 :degroeten:

Wim

Duvel en Orval zijn de originele gisten en geen nagisten ?

Edgar

Hoegaarden wit naar het schijnt niet. Van de Grand Cru weet ik het niet zeker.

Alle trappisten wel, voor zover ik weet. Orval dus ook, brouw er maar eens mee dan weet je 't.
Duvel ook vrijwel zeker.
't IJ absoluut.

Maar ik dacht toch wel dat hier heel veel over gediscussieerd is, ook hier op het forum. Ik heb er nu geen tijd voor, maar ik zou nog eens de zoekfunctie gebruiken. Zie ook mijn witbierthread trouwens.

Huub Krekels

Hall Edgar,

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb al via de zoekfunctie gezocht en krijg af en toe iets te lezen van een bepaald bier, doch er is nog geen lijst. Met het opstellen van zo'n lijst is het veel gemakkelijker zoeken.  :proost2:


 :degroeten:

Huub.

MO

- Hoegaarden witbier volgens recente brouwsels gebrouwen bij ons op de club wel originele gist
- Hoeg. Grand Cru volgens mijn ervaring uit 2003 niet
- Alle trappe bieren (witbier, bockbier, blond, dubbel, tripel, quadrupel)
- Er zijn sinds 2004 geen speciaalbieren van Brand op de fles te koop
- Alle maasland bieren (witbier, blond, amber, dubbel, tripel, bock, winterbier)
- De drie ringen Amersfoort
- Bieren van Sjef uit Kaatsheuvel is meestal korrelgist
- inderdaad alle trappisten (Achel, Orval, Westmalle, Westvleteren, Rochefort, Chimay)
- speciaalbierbrouwerij Oijen is korrelgist
- Hommelbier
- Affligem blond, dubbel en tripel
- Piraat denk ik ook wel


Huub Krekels

Hallo brouwers.

Dat loopt lekker zo.  :duimop:

Gr.

Huub.


Arend

Hoi Edgar,

De DUVEL is de originele gist.

groet Arend :degroeten:

Johannes

Huub,

Brand Sylvester? Die wordt toch al lang niet meer gebrouwen (althans niet op fles)?

:degroeten:

Johannes

Herman

Zie ook deze thread voor meer gistinfo.

De consumentenbond had eens hergisting op fles gecontroleerd, Wieckse Witte was toen zo dood als een pier.... Is dat veranderd? Of betreft het een recente melding?

- Young's special London Ale
- Freeminer Trafalgar IPA
- l'Abbaye des Rocs
- Haake Beck Kraeusen (ondergist)

Hoegaarden wit blijft een discussiepunt ben ik bang....

Herman

Cisdevésser


wim

Citaat van: Herman Holtrop op 18-01-2005  21:57 uZie ook deze thread voor meer gistinfo.

De consumentenbond had eens hergisting op fles gecontroleerd, Wieckse Witte was toen zo dood als een pier.... Is dat veranderd? Of betreft het een recente melding?


Als een gist dood is egt het niets over het origineel zijn ervan. Wel over het eventueel pasteuriseren (dan hebben wij er natuurlijk niets meer aan) en/of over de bewaarstoestand bij de leverancier, wat een hoop aan vitaliteit kan schelen.

Ik denk dat alle kleine brouwerijen met nagisting wl gebruik zullen maken van één soort gist (tenminste per bier dan) dus wellicht kunnen we Jopen ook in het rijtje zetten.

'T Volen uit Volendam, bij hun "Pijtje"gebruiken ze Westvleterengist (naar eigen zeggen, maar dit zou dus ook goed een westmallegist kunnen zijn.)

Leute Bock???

Brouwerij de Silly

:degroeten:

Wim

PS als dit topic wat uitgeblust is eigenlijk even alles waar we zeker van zijn  knippen en plakken en als eerste bericht in de thread neerzetten. Een mooie thread overigens.

Huub Krekels

Dat is ook mijn bedoeling. Je kunt dan meteen zien welke bieren te gebruiken zijn. Dus alleen bieren noemen die bewezen geschikt zijn. Verbeter elkaar maar.
 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

cornel

Hoi Wim,


De gist van Westvleteren is deze van Westmalle, de broeders gaan de gist in Westmalle halen.


Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Huub Krekels

Hoi brouwers,

Graag nog een paar bieren bijvoegen anders wordt het lijstje erg kort.

 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

Pallieter

Hallo brouwers,

De bieren van Brouwerij Bios in Ertvelde (piraat,augustijn) zijn hergist met een afvulgist (zeker weten).
De gist van brouwerij Dupont is origineel
Hoegaarden witbier is afvulgust wat niet belet dat je er niets mee kunt aanvangen (tip van de brouwmeester).
                                                                               Groeten,
                                                                                 Pallieter

Hopmans




             Kapittel Abt          blijkbaar.  :)

 :degroeten:

Edwin

Ha mannen :proost:

Bieren van Brasserie Fantôme kun je ook gebruiken. De jumboflessen van La Chouffe vertonen allemaal depot. Deze ga ik nog opkweken, maar zo in mijn eentje is het wel veel drinken.

Edwin

Hopmans

Hoi Huub,

Er is nu eigenlijk een bepaald probleempje ontstaan.
We willen weten in welk merk bier bruikbaar gist bevindt.
Wat ik nu vaak gezien heb, zowel in deze als in andere topics, is dat twee verschillende merken bier dezelfde gist kunnen hebben ( BV. Westvleteren, Westmalle / Hommelbier, Kapittel abt ).
Dus eigenlijk zou je alle merken moeten verzamelen, en dan de merken die dezelfde gist hebben met elkaar moeten linken. Hetzij grafisch hetzij database-technisch ( Acces of zo).
Oops, heb ik je weer met een hoop werk opgezadeld Ha Ha.

Wat een hufter die Hoppie.       Zou het niet in Promash kunnen?  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

Edwin

Ha Hoppie :proost:

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De linking pin tussen een aantal bieren is namelijk simpel: dezelfde brouweij. Geldt natuurlijk niet voor alle bieren (Westmalle en Westvleteren zijn duidelijk niet van dezelfde brouwerij). Als we het gaan hebben over een loepzuivere analyse van de gisten, dan gaat ons dat als hobbybrouwers denk ik boven de pet. En wat maakt het uit of mijn prima opgekweekte gist ook met een ander merk zou hebben gekunt (behalve als het ene bier nauwelijks te krijgen is en de ander in ruime mate).

Edwin

Huub Krekels

Hallo allemaal.

Ik zal mijn best doen. Ik moet ook nog het een en ander sorteren, doch dit moet zeker lukken. Jullie bijdrage is uitstekend. :duimop:
Wie nog meer bieren weet. Laat maar komen.  :dansen:


Gr.

Huub.

Hopmans

Hoi Huub en Edwin,

CiteerIk denk dat dat wel mee zal vallen.
Nu nog wel, maar op het einde van deze topic niet.
Er zijn meer bieren met gist op fles dan je denkt.
Is Deugniet al genoemd trouwens?

Ik moet er zelf weer even induiken, maar linken in acces is niet moeilijk.
Er zijn altijd wel accesfreaks in de buurt die willen helpen.

Een moderne database is flexibel. Want er komen bieren bij, en er verdwijnen bieren met rap tempo. Bieren met gist op fles dus.

En volgens mij kan acces gekoppeld worden aan deze site.    Flippen he     Ha ha    :D

Hebben we hier een nieuw onderdeeltje te pakken ?

Groetjes,

Hoppie



Hopmans


Hopmans


Huub Krekels

Hallo medebrouwers,
het lijstje dat ik tot nu toe heb bestaat uit de volgende bieren:

-Hoegaarden Witbier
-Hoegaarden Grand Cru
-La Chouffe
-Westmalle Tripel enz.
-Christoffel (ondergist)
-La Trappe alle bieren. (bijzonder gemakkelijk op te kweken.)-
-Wieckse Witte
-Brand's Silvester
-Duvel
-Chimay
-Orval
-Brigand
-De bieren van 't IJ
-De Prael
-La Trappes (makkelijk op te starten trouwens)
-Rochefort 6; 8 en 10
-Alle maasland bieren (witbier, blond, amber, dubbel, tripel, bock, winterbier)
-De drie ringen Amersfoort
-Westvleteren,
-Speciaalbierbrouwerij Oijen
-Hommelbier
-Affligem blond, dubbel en tripel
-Piraat
-Young's special London Ale
-Freeminer Trafalgar Indian Pale Ale
-l'Abbaye des Rocs
-Haake Beck Kraeusen (ondergist)
-Brouwerij Dupont
-Kapittel Abt         
-Bieren van Brasserie Fantôme
-Deugniet
-Gulden Draak
-Berliner Kindl Weizen    :gistsmile:


Gr.

Huub.

Johannes

Huub,

Mooie lijst, echter 2 opmerkingen van mijn kant: een aantal van bovenstaande bieren zijn genoemd omdat ze gist op fles hebben, hiervan is door niemand bevestigd dat de gist inderdaad opkweekbaar is of dat het uberhaupt de originele gist is. Van piraat is vermeld dat het een afvulgist is.

:degroeten:

Johannes



Herman

Het lijkt me beter de lijst te beperken tot gisten waar mee gebrouwen is en waarvan de resultaten het redelijke vermoeden geven dat het de originele gist is.

Bijv Hoegaarden wit: een gildelid bij ons brouwt hier pils mee (bij lagertemperatuur), zonder specifieke witbiersmaakjes: toch afvul(lager)gist? Sylvester is niet meer leverbaar op fles.

Herman

Eduard

Over de gist in Hoegaarden Wit heb ik al eens wat geschreven in de Spagherøli (Macaronibier)-thread, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1694.msg19362.html#msg19362 , maar ondertussen ben ik ook aan het twijfelen.

Het bier heeft eigenlijk geen gistsmaakjes nu het op dronk is en doet meer denken aan een pils dan aan een witbier. Nu weet ik ook niet in welke categorie ik het bier moet inleveren bij de Noorse bierbrouwkampioenschappen. Ik neig ernaar, de gist voor ondergist aan te zien.

Groeten uit ondergesneeuwd Oslo

Eduard samenvol

Johannes

Weet iemand welke weizens met succes opkweekbaar zijn?

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Ik heb twee keer met succes gebrouwen met gist opgekweekt uit de Schneider Weizen. Ook de Maisel Weizen is opkweekbaar.

Johannes

Dank je,

Deze kan ik hier wel kopen, nou maar hopen op een vers exemplaar.

Johannes

Hopmans

Hoegaarden DAS ?
Of is dit dezelfde gist als Hoegaarden wit?

 :degroeten:

MO


Hopmans

Hey Martin,

Zojuist nog even voor de zekerheid gechecked.
Ja dus. Het staat op het etiket omschreven, en ik zie het in de fles.

Wat denk jij wat voor gist het zal zijn?
DAS is toch een witbierverwante of ?  :weetniet:

Zal het lekkere gist zijn voor een blonde ( = toch wel mijn favoriete bier ) ?

 :degroeten:


MO

ik denk dat het de Hoegaarden huis nagist is, ondergistend en zeer plakkend. Dat vermoed ik slechts, ik heb hier geen enkele aanwijzing voor. Voor een blond bier zou je toch ook heel goed de affligem gist kunnen gebruiken. Wel even bestellen bij de zeeuwse gistbank voor het beste gebruik.

EBC

Hoegaarden gebruikt twee soorten gist. Daarmee maken ze al hun bieren. De ene is de hoofdgist, de andere de bottelgist. Gist van hoegaarden is dus niet echt interessant. Dit geldt dus in ieder geval voor:
- Wit
- Das
- Speciale
- Grand Cru
- Verboden vrucht
- Julius

Dit is me meerdere keren bevestigd tijdens de meerdere brouwerijbezoeken die ik daar heb gedaan.

Henk oet Paiz

Ik heb ooit met een opgekweekte Grand Cru een redelijk verdienstelijke tripel gebrouwen. Maar dat kan natuurlijk ook met een afvulgist.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Als Hoegaarden bottelgist een laaggister zou zijn, kan men dan geen pils hiermee kunnen brouwen?

Volgens mij zijn de bottelgisten in het algemeen niet slecht wat smaak betreft.
Als dat wel het geval zou zijn zou op het laatste moment een brouwsel verziekt zijn. toch?

 :degroeten:

EBC

Er is niks mis met bottelgist, maar het heeft waarschijnlijk niet typische kenmerken van het 'moeder'bier. Het is een neutrale flink flocculerende gist, wellicht wat geholpen door wat hulpstoffen.

MO

Ik geloof ook wel dat Hoegaarden een speciale ondergistende afvulgist gebruikt. Ik heb zelf een soort tarwetripel gebouwen met hoegaarden grand cru gist en qua gistprofiel was het een heel saai (neutraal!) bier. Recent heb ik van een brouwcollega van de brouwclub een witbier geproefd met hoegaarden witbier opgekweekt. Smaakte als een uitstekend witbier! Beide bieren bovengistend gebrouwen.

Hopmans

CiteerDe bieren van Brouwerij Bios in Ertvelde (piraat,augustijn) zijn hergist met een afvulgist (zeker weten).

Heeft iemand wel eens deze afvulgist opgekweekt?
misschien vanwege het feit dat deze op de hoofdgist kan lijken? (misschien alleen mica toegevoegd)
Want ik proefde laatst een piraat nadat ik een Duvel had gedronken, en deze was beduidend
lekkerder.

Hoe weet je het zo zeker Edgar?
Ik vind het wel balen dat er steeds minder van deze gisten ter beschikking zijn.  >:(

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 12-08-2005  21:28 uHoe weet je het zo zeker Edgar?

Dat citaat is niet van mij, toch?

Hopmans

Oeps foutje,

Het was van Palletier.

Maar dan nog; als afvulgist niet te haggelen is, lijkt het mij dat je daarmee je bier verknalt toch?
En als de gist neutraal zou zijn, dan heb je misschien wel een betere gist als Nothingham.

Nothingham vind ik echt een "Clausthaler-gist". Bah  :-X

 :degroeten:

Johannes

Dat een gist een afvulgist is wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet fatsoenlijk een bier mee kunt brouwen, maar goed probeer jij het?  ;)

De brouwerij in kwestie zal een duidelijke reden hebben waarom de hoofdgist hoofdgist is en afvulgist afvulgist.

Herman

Heel wat anders, maar ik heb deze week met succes Abbaye des Rocs en La Chouffe opgekweekt. Ga denk ik een tweetal Belgisch/Amerikaanse IPA's brouwen  ^-^ :brouwen: :biersmile: :proost: :lekkerbier: samenvol :gistsmile: :dansen:

Hopmans

CiteerDat een gist een afvulgist is wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet fatsoenlijk een bier mee kunt brouwen, maar goed probeer jij het?   

Ok Ok, Volgende week ga ik een Piraatje opkweken.  :gistsmile:

CiteerGa denk ik een tweetal Belgisch/Amerikaanse IPA's brouwen

Dat is toch wel jou favoriete bier hè Herman?  :lekkerbier:

 :degroeten:

Herman

Op dit moment wel Hoppie. Al las ik laatst berichten uit 2002 waarin ik mijn afschuw over een hoge BU:GU liet merken (Gandhi IPA van JWVG, helaas horen we niks meer van hem).

BU:GU is overigens een heel handige maatstaf, ook gebruikt (geintroduceerd?) door Ray Daniels.
Bitterness units : Gravity units

Voor een ur-pils kun je bijv 0,75 aanhouden: 36 IBU : 48 (SG 1.048) = 0,75
Een IPA in dit verband gaat richting de 1! Mijn grootpoot zit op 1,04...... Ik denk dat ik voor de IPA mik op een BU:GU van 0,9. Lijkt me bitter genoeg.

Herman

Jij zit zeker op max.  0,4 BU:GU, of niet Hoppie?

Hopmans

Yep  :)

Alhoewel ik sommige IPA-ruilbiertjes best lekker vond eigenlijk.  :biersmile:

Zo, en nu naar bed.

 :degroeten:


Hopmans

Fuckyducky..... Gulden draak en Leutebok worden naast Piraat ook bij deze brouwerij gebrouwen.

www.vansteenberge.com

Dit zijn net toevallig mijn favoriete bieren.
Hopelijk wijkt de flessengist niet te veel af van de hoofdgist.  ???

 :degroeten:


Hopmans

Hoe zit het eigenlijk met Deugniet ?
Dat is ook een lekker gistprofielletje hoor.  :lekkerbier:
http://www.bocq.be/

Hopmans


Edwin

Corsendonk Pater en Agnus worden door twee verschillende brouwerijen gebrouwen, waarschijnlijk dus ook twee verschillende giststammen. Volgens mij zit er ook geen spatje gist meer in...

Edwin

Oscar

Voor de mensen die de lijst met opkweekbare (originele) gisten nog bijhouden. De gist van de Grolsch weizen is erg goed opkweekbaar en naar mijn idee de originele gist aangezien dit bier niet gefilterd wordt.

Groeten en gezondheid
Oscar

jacob

Heeft er wel eens iemand een depot van een lambiek (bijvoorbeeld een kriek) opgekweekt?
Of krijg je dan niet de goede gisten?

Jacob

Oscar

Je krijgt dan wel de goede gisten maar je mist de micro organismen die het bier maken tot wat het is, dus gist opkweken van een guezue of lambiek om dit bier na te brouwen heeft niet veel zin lijkt mij.

jacob

Waarom zou je de micro organismen dan ook niet mee nemen in je kweek, want je neem dan toch alles wat erin zit?

Jacob

Pieter.

Speel op safe en gebruik de lambiek blend van Wyeast of spontane vergisting, dan weet je zeker dat je aardig goed zit en met gist opgekweekt uit een flesje kriek of geuze mis je zoals Oscar al zei de benodigde bacterien. Een lambiek brouwen is al tijdrovend genoeg, zou zonde zijn als het mislukt op deze manier.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: jacob op 19-05-2007  23:47 uWaarom zou je de micro organismen dan ook niet mee nemen in je kweek, want je neem dan toch alles wat erin zit?

Jacob. De vergisting van een lambiek (basis voor een kriek) is zeer complex en bevat een aantal stadia. Tussen deze stadia zullen er pieken en dalen zijn voor enkele omzettingen en iedere piek is gerefereerd aan bepaalde organismen. De samenstelling aan het begin van de gisting v/e lambiek is dus anders dan de samenstelling aan het einde van de gisting van een lambiek. Dus bij het opkweken van een dergelijk depot heb je alleen de samenstelling aan het einde van het proces.

Als je een echte kriek wilt gaan maken zou ik als ik jou was me eens gaan verdiepen in het proces van het maken van een lambiek

Link 1
Link 2

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: jacob op 19-05-2007  23:33 uHeeft er wel eens iemand een depot van een lambiek (bijvoorbeeld een kriek) opgekweekt?
Of krijg je dan niet de goede gisten?

Dit is zeker mogelijk. In ieder geval heeft Bram Hoogesteger vorig jaar een eerste prijs gewonnen met zijn Oude lambiek door gist op te kweken uit een fles geuze van brouwerij 3 Fonteinen.

Ronnie

Citaat van: Pallieter op 31-01-2005  09:33 uDe bieren van Brouwerij Bios in Ertvelde (piraat,augustijn) zijn hergist met een afvulgist (zeker weten)

Even via een andere draad vandaag hier beland.
Dat is volledig in contradictie met wat ik daarvan weet, Jan!
Bij Bios gebruiken ze daarvoor slechts één giststam, maar:
Er wordt voor het bottelen/hergisten steeds een "kleine" hoeveelheid verse opgestart, omdat ze geen risico willen nemen, eenmaal in de fles.
De gist voor hoofdgisting zelf wordt slechts periodisch opnieuw opgestart, de meeste brouwsels komen dus van de aftap van een vorige hoofdgisting die gewassen wordt. Er gebeurt wel een bacteriecontrole/telling dacht ik.

Verder opletten met volgende uitspraak:<< Hoegaarden witbier is afvulgust wat niet belet dat je er niets mee kunt aanvangen (tip van de brouwmeester).>>

Zou wel van eenzelfde manier van werken kunnen zijn als hierboven... heel vaak willen die brouwmeesters hun zaak wat afschermen...

Verder over Duvel: op de fles is het gist met ongeveer dezelfde eigenschappen qua smaakresultaat. Op de fles is het echter een gemuteerde versie die beter sedimenteert. De hoofdgist is veel stoffiger. Herinner me niet meer waar ik dit gelezen heb, was in een Amerikaans boek.

Ronnie


Ronnie

Het is heel goed dat deze draad terug eens opgerakeld is, is eens een opfrissing als je er van begin tot einde doorloopt. Na de correctie door Jacques heb ik nog een bijkomende draad gezien die ik zopas voor het eerst las.

Eigenlijk ben ik een slechte klant van Wyeast, want hier in België is het aanbod van verse Belgische brouwsels in sommige warenhuizen zó goed, dat mijn meeste gisten flessenopkweek zijn. In de koelkast heb ik wat korrelgist als backup die steeds te oud dreigt te worden.

Nadeel is dat ik weinig experimenteer met andere gisten als Engelse en Duitse. Zo probeerde ik een Scotch te maken met mijn restant korrelgisten mix allerlei.

Mijn favorietgisten uit flesjes:

1. Westmalle
2. Rochefort
3. Orval
4. Bios
5. Brigand
6. Chimay
7. Duvel
8. Hoegaarden (is al >5jr geleden)

Aantal weken na botteling gekocht:
Westmalle 3 tot 5,
Rochefort en Orval 4 tot 6,
Bios en Chimay 6 tot 10,
Brigand 3 (via mijn zus die vlakbij de brouwerij woont, via de winkel is dit 10).
Duvel 12 weken.

Andere die ik al met succes ooit gebruikt heb:
- De Zeezuiper uit Scheldebrouwerij
- Oerbier van vóór 2003: geeft lichte zurigheid, nu niet meer blijkbaar.

Misschien eens een nieuwe poll ("enquête" voor de BE's) opstarten welke flesopkweek gist gebruik je liefst (punten van 0 tot 10 per soort geven) daarvoor moeten we wel een zo  volledig mogelijke lijst hebben.

Hopmans

La Chouffe

Ik mis eigenlijk nog de typische gist voor de Belgische laaggehopte fruitige abdij-bieren.
Ik ben nu een Nederlands abdijbier (Rolduc) aan het opkweken (1 dag: nog niet aangeslagen).
Als dat lukt, dan biedt dat perspectieven voor de Grimbergenliefhebbers.
Het gistprofiel is nagenoeg hetzelfde als je de bieren proeft.
The missing link via een omweg gevonden.  :brouwen:

 :degroeten:


goom

Weet iemand of gist uit Korenwolf of Wittekerke op te kweken zijn?

MO

Korenwolf zeker, de bieren van de Gulpener bierbrouwerij zijn niet gepasteuriseerd.

goom

OK bedankt ben al aan het opkweken.
Nu ben ik nog benieuwd hoe het met de wittekerke staat.


Oscar

Gewoon op een kweekje zetten, dan zul je het snel weten... Zit er een depot in de fles?

Ronnie

Citaat van: goom op 24-03-2008 &nbsp;17:34 uNu ben ik nog benieuwd hoe het met de wittekerke staat.

Wittekerke van brouwerij Bavik?

Ooit geprobeerd en niet gelukt, dan maar andere genomen.
Zou kunnen gepasteuriseerd zijn maar ben niet zeker, ik herinner me dat de botteldatum moeilijk te achterhalen was.

goom

Klopt witterkerke van de Bavik Brouwerij.

Ben overigens op zoek naar een kloon recept voor witterkerke.

wiwi

Zou men Rodenbach kunnen opkweken? Er zit volgens mij geen grammetje depot in.

Oscar

wiwi, je geeft zelf al het antwoord op je vraag, geeen depot is dus niet kunnen opkweken...

Ronnie

Citaat van: wiwi op 24-03-2008 &nbsp;18:01 uZou men Rodenbach kunnen opkweken? Er zit volgens mij geen grammetje depot in.

Nee, in geen geval.
De gewone Rodenbach is een mengsel van oudere, sterkere en zeer zurige Rodenbach uit hun reuze eiken vaten (als de Grand Cru) met jong brouwsel dat enkele weken gelagerd is en wordt bij bottelen verzadigd met CO2.
Wordt nadien gepasteuriseerd. Zo niet zou je guschers/spuiters hebben want je proeft duidelijk restzoet.

Pasteuriseren doen ze 2x  10' op 80°C op transportband door baden op transportband (koelwater van het brouwproces).
Twee keer op 10' 80°C (dus even terug beetje natuurlijk zakken in T°) blijkt om een of andere reden zeer efficiënt te zijn en men bekomt hetzelfde als steriliseren zegt men.

Dat pasteuriseren is misschien een idee om Hoppie van z'n melksuikergedachte af te brengen? Rodenbach is zurig maar ook zoetig.

Als ooit iemand in groepsbezoek bij Rodenbach geïnteresseerd is: dat kan in weekdagen, is de moeite!

Voor hobbybrouwers bestaat de Wyeast Roeselare. Bevat de juiste melkzuur bacteriën en Brettanomyces gisten.

bolks

Is dit nog een beetje actueel?
Ik bedoel hebben de brouwerijen nog geen wijzigingen aangebracht met evt. bottelgist i.p.v. de brouwgist?

RobinB



RobinB

Sowieso kan je alle bieren van de Proefbrouwerij vergeten. :)

heijligers

Citaat van: RobinB op 09-03-2013 &nbsp;16:31 uSowieso kan je alle bieren van de Proefbrouwerij vergeten. :)
Want?

RobinB

Die worden gebotteld met T58 of misschien inmiddels F2

bolks

Volgens de mensen die de rondleiding bij St Bernardus verzorgen zit er tegenwoordig bij hun bieren bottelgist in hun bieren!

EvdBroek

Vreemd ik heb de gist recent nog opgekweekt en een dubbel mee gebrouwen. Smaakt ook prima

Eric v B

Iemand een idee of saison dupont op te kweken is?

Henielma

Volgens mij is een flesje Saison Dupont op te kweken.

Eric v B

Citaat van: EvdBroek op 04-12-2015 &nbsp;18:34 uVreemd ik heb de gist recent nog opgekweekt en een dubbel mee gebrouwen. Smaakt ook prima
Misschien vind je bottelgist lekker. Ik heb een dubbel gebrouwen met CBC1 gist. En die was lekker.

Eric v B

Citaat van: Henielma op 05-12-2015 &nbsp;09:48 uVolgens mij is een flesje Saison Dupont op te kweken.
Dan ga ik dat binnenkort eens proberen. Bedankt.

Markiej87

Citaat van: Eric v B op 05-12-2015 &nbsp;10:52 uDan ga ik dat binnenkort eens proberen. Bedankt.
Leuk voor het ONK 2016 ;)

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 05-12-2015 &nbsp;10:51 uMisschien vind je bottelgist lekker. Ik heb een dubbel gebrouwen met CBC1 gist. En die was lekker.
Ik had de gist gemengd met die van opgekweekte Westmalle dus helemaal puur was die niet. Had namelijk te weinig Bernardus op kunnen kweken. Ik ga het nog maar eens een keer proberen en ja misschien is bottelgist wel helemaal niet vies


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.