Gist "oogsten"

Gestart door KC, 06-08-2012 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Misschien een gekke vraag, maar ik stel hem toch maar, omdat er hier heel veel handige slimme mensen zijn. (En ik ben er daar niet 1 van :) )
Ik zou graag gist willen "oogsten" aan het eind van de eerste gisting, dus het er bovenaf halen.
Het probleem is dat ik werk met glazen mandflessen. Zeg nu niet dat ik dan over moet op plastic, want dat wil ik niet :)
Weet iemand een manier om de gist (niet de geest) uit de fles te halen, met 1 of andere attribuut?

segtom

Heb je het boek Yeast al gelezen? Daar staat een prentje in over gist van bovengist af te halen (soort blowoff systeem is het).

Herman

Ik voeg wat water toe aan de mandfles. Even rondwalsen om de gist los te krijgen. Vervolgens desinfecteer ik de hals met alcohol. Ik pak een zakje met druksluiting en giet hier de gist in. Niet knoeien op de sluiting, dan gaat alles verder prima. Gistzak vervolgens in de koelkast bewaren. Ik heb op deze wijze zelfs gist na 6 maanden nog gebruikt, zonder problemen (wel starter maken).

pieterwannes

Als ik zijn vraag goed begrijp bedoelt hij niet na overhevelen maar na een paar dagen hevig gisten. Hij wil volgens mij niet de gistkoek oogsten maar aan "top cropping" doen. Hier wordt na de eerste hevige gisting en wanneer de suikers voor de helft zijn omgezet van bovenaf vitale gist genomen. Onderaan zitten heel veel dode cellen ook... Zoals ik het begrepen uit het boek " yeast" kan jij bij top cropping veel meer vitale gist oogsten. Ik zou met een soort van wijndief proberen vanuit je mandfles... Gewoon een 250 ml eruit halen en in een scott duran flesje bewaren... Dicht doen en pas openen wanneer je gaat hergebruiken zodat de koolzuurlaag die zich nog vormt de gist kan beschermen tegen oxidatie. Zo heb ik het geleerd in elk geval..

KC

Dat bedoel ik ja. Hier ga ik me even in verdiepen. Dank je wel.

RobinB

Het oogsten van gist tijdens de hoofdgisting kan, je moet dan het "schuim" hebben.
Dat is makkelijker af te scheppen in een plastic vat dan in een mandfles inderdaad.

Als je een of ander steriel zuigapparaat hebt, kan dat natuurlijk ook.
Of met een steriel stokje een kleine hoeveelheid nemen, die je vervolgens in een nieuwe starter opkweekt.
Mogelijkheden te over, meer dan alleen het boekje "Yeast" aangeeft... ;)

KC

Ik heb de wijndief op mijn verlanglijstje gezet  :P
Hopen dat dat een beetje werkt. Dan heb ik tenminste top gist met meer kans op succesvol hergebruik.
Nu alleen nog het oogstmoment bepalen dan.

RobinB

Citaat van: KC op 07-08-2012  21:55 uDan heb ik tenminste top gist met meer kans op succesvol hergebruik.

Heb je problemen met gist van slurry dan?
Makkelijker omdat je gewoon kan afhevelen, ook (even) goede gist. :)

KC

Niet volgens mr White:)
Zo deden ze het vroeger toch ook met open fermentation?
Eeuwen lang hergebruiken.

RobinB

Sorry hoor, maar het "zo deden ze het vroeger ook"-argument is niet valide.
Bier van vroeger voldeed niet aan de kwaliteiteisen van tegenwoordig.

Of je nu van kräusen een starter maakt, of van slurry, je krijgt als je het goed doet even goede cellen.
Er zijn meer mogelijkheden dan het boekje "yeast" je doet geloven.

KC

Ik haal de `wijsheid` ook maar uit Yeast :)
Beginnend bij blz 148 en verder.
Is het niet zo dat op de bodem er altijd meer "vervuilende elementen" aanwezig zijn?

RobinB

Het is best een aardig boekje, dat "yeast", maar natuurlijk niet de enige heilige waarheid.
Vervuilingen op de bodem kweek je niet op.

12345

Het boek zegt dan ook niet dat alle gistsoorten er voor geschikt zijn. Alleen als de gist echt boven komt drijven (veel ale's). Je moet ook niet het allerbovenste laagje hebben maar dat eronder. Als je een RVS CCT hebt, zou ik niet weten hoe dat moet. Ja, het deksel eraf halen. Mij niet gezien ...  ;)

Met een CCT is het veel gemakkelijker om de gist onder in de conus te oogsten. En dan moet je (volgens het boek) het eerste deel weggooien en het derde deel. Alleen het middendeel zou goed zijn. Lijkt me ook al niet eenvoudig ...

12345

Trouwens, volgens "Yeast" mag je deze gist hooguit 2 weken bewaren. Ik heb van sommige ervaren brouwers gehoord dat ze de gist zonder problemen 3 maanden bewaren.

René K

Citaat van: Herman op 07-08-2012  00:08 uGistzak vervolgens in de koelkast bewaren. Ik heb op deze wijze zelfs gist na 6 maanden nog gebruikt, zonder problemen (wel starter maken).

Of zelfs 6 maanden zoals hierboven te lezen is.

12345

Citaat van: René K op 22-05-2013  19:21 uOf zelfs 6 maanden zoals hierboven te lezen is.

Klopt. "Wel een starter maken". Misschien is "spoelen" (rinsing) ook wel een goed idee?

RobinB

Nah, "wassen" (rinsing) is maar een lapmiddel met het risico (ongewenst) te selecteren op fenotype.
Je kan het gewoon veel langer bewaren dan vermeld in Yeast, maar dat is niks nieuws natuurlijk.

12345

Citaat van: RobinB op 22-05-2013  21:30 uNah, "wassen" (rinsing) is maar een lapmiddel met het risico (ongewenst) te selecteren op fenotype...
Voor de geïnteresseerde lezertjes die ongeveer net zo onwetend zijn als ik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenotype

12345

Citaat van: RobinB op 22-05-2013  21:30 uNah, "wassen" (rinsing) is maar een lapmiddel met het risico (ongewenst) te selecteren op fenotype.
Je kan het gewoon veel langer bewaren dan vermeld in Yeast, maar dat is niks nieuws natuurlijk.

Een eind verderop heeft hij het over een maximum van 6 maanden (in de koelkast). Hij is vooral bang dat er mutaties zullen optreden ... :-\

RobinB

Raar.
Mutaties treden voornamelijk op tijdens deling, inactieve gist op 5 grc deelt niet.
Ik zou ook daar weer niet zwaar aan tillen. :)

12345

Citaat van: RobinB op 23-05-2013  14:09 uRaar.
Mutaties treden voornamelijk op tijdens deling, inactieve gist op 5 ºC deelt niet.
Ik zou ook daar weer niet zwaar aan tillen. :)

Dank je. Daar ben ik blij mee want ik heb net een mini-koelkastje gekocht speciaal om gist in te bewaren. ^-^

seed7

Citaat van: RobinB op 22-05-2013  21:30 uselecteren op fenotype.

Mmmm, ahh, ehh er begint denk ik langzaam een muntje te vallen,

in diverse publicaties (o.a. Farmhouse ales) wordt gesproken over het aanpassen van de gist aan de brouwerij.

Voorbeeld, de gist heeft de zomer niet overleeft dus de brouwer haalt een vers emmertje vol twee boerderijen verderop. Na een paar brouwsels smaakt het bier weer als vanouds.

Nu lijkt mij de kans groot dat alle boerenbrouwers in het noaberschap dezelfde gist hebben/hadden, maar dat men er allemaal anders mee omgaat (topcropping, wassen of niet etc.) Het is dus niet de gist die zich 'aanpast' maar onbewuste selectie op fenotype?  Plausibel?

edit: en vroegah zaten er natuurlijk meerdere giststammen in dat emmertje waardoor het effect misschien nog wel groter was.

Ingo

12345

Citaat van: seed7 op 23-05-2013  15:56 u...dat men er allemaal anders mee omgaat (topcropping, wassen of niet etc.) Het is dus niet de gist die zich 'aanpast' maar onbewuste selectie op fenotype?  Plausibel?
Ingo

Denk dat je gelijk hebt. Je gaat verder met de gist die jouw omstandigheden en jouw werkzaamheden heeft overleeft en dat generatie na generatie.
De term "gist past zich aan" is, denk ik, maar bij wijze van spreken. Het lijkt dan alsof de gist daartoe besluit. Dat is niet zo.
Hetzelfde geldt trouwens voor de evolutie als geheel (maar daar zijn alle leefomstandigheden de sturende factor en niet de brouwer)

RobinB

Citaat van: seed7 op 23-05-2013  15:56 uHet is dus niet de gist die zich 'aanpast' maar onbewuste selectie op fenotype?  Plausibel?

edit: en vroegah zaten er natuurlijk meerdere giststammen in dat emmertje waardoor het effect misschien nog wel groter was.

Correct.
Mettertijd zullen zich uiteraard ook wel mutaties voordoen waar weer al dan niet op geselecteerd kan worden. Zodoende krijg je wel verschillende stammen binnen de soort, maar dat zijn langere termijn effecten. Dat zie je niet binnen een paar brouwsels.

Als hobbybrouwer krijg je eerder te maken met contaminaties dan met mutaties. Zeker mbt opslag in een metabool inactief stadium.

12345

Citaat van: KC op 06-08-2012  22:15 u...Ik zou graag gist willen "oogsten" aan het eind van de eerste gisting, dus het er bovenaf halen...
Top cropping kun je beter na een dag of 3 - 4 doen dan op het einde van de (eerste?) gisting.
Ik zou het doen met een glazen pipet van 25 ml en zo'n ballon om te zuigen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.