Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Boeken over bier, Engelstalige brouwboeken, of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gisting stopt plotsklaps (Brewferm blik)  (gelezen 2241 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gisting stopt plotsklaps (Brewferm blik)
« Reactie #25 Gepost op: 01-08-2012 22:37 u »
Hoi Jacques,

Nu nog een week? Het staat morgen 6 dagen... Zoals je misschien gelezen heb, heb ik er de suiker bijgedaan, en staat nu met tussenpozen te pruttelen..

Laat maar weten wat je advies is.

Mijn advies ken je al. Nu even een weekje geduld en dan weer meten. Zeker als je pas brouwt is geduld hebben het meest moeilijke van het brouwen.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Markenrick

• Senior lid
  • Bier brouwen is moelijker dan ik dacht...
« Reactie #26 Gepost op: 02-08-2012 11:23 u »
OK!!

Nooit aan gedacht om het sg te bepalen met een kopje jongbier wat je gewoon wegzet om meerdere keren te gebruiken...... :biersmile:

Zo zie je maar weer... elke keer weer geleerd!

Ik heb trouwens nóg een vraag wat me bezighoud;

-waarom gebruikt men als je aan het professioneel maischen bezig bent zo'n hevelfilter?? Ik zat te denken om in de toekomst, want een grote ketel/pan heb ik al, er een fijn geperforeerde inzetbak in te maken, of evt. met hetzelfde filter/doek waar je ook hop in kookt...)
Dat kun je laten zitten terwijl je dan via een kraan onderaan aftapt.

Als het vat leeg is maakt dat gemakkelijk schoon, want je kiepert die inzetbak in de vuilnisbak om.

Of zit ik nu op een verkeerd spoor???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 02-08-2012 12:33 u »
-waarom gebruikt men als je aan het professioneel maischen bezig bent zo'n hevelfilter?? Ik zat te denken om in de toekomst, want een grote ketel/pan heb ik al, er een fijn geperforeerde inzetbak in te maken, of evt. met hetzelfde filter/doek waar je ook hop in kookt...)
Dat kun je laten zitten terwijl je dan via een kraan onderaan aftapt.

Als het vat leeg is maakt dat gemakkelijk schoon, want je kiepert die inzetbak in de vuilnisbak om.

Een geperforeerde bak kan. Maar dan heb je een minder goede verdeling van de warmte tijdens het maischen. En zo'n bak is heel wat duurder. Gelet op de hoge temperatuur tijdens het einde maischen en spoelen moet de bak tegen hoge temperaturen kunnen zonder vervormingen. Rvs/inox is het met aanwezen materiaal maar is vrij prijzig.
Een hevelfilter heeft als groot voordeel dat je die pas in de pan zet als je klaar bent met maischen. Je kunt optimaal roeren. Daarnaast is een hevelfilter goedkoop zelf te maken, zelfs voor degenen die niet zulke goede klussers zijn. En verder heeft het filter in de loop van de jaren bewezen prima filterresultaten te geven. Geen wonder dus dat een hevelfilter populair is. Neemt niet weg dat er ook andere oplossingen te bedenken zijn.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-08-2012 12:36 u »
Nee, het is slim bedacht. Alleen: waar wil je die inzetbak van maken? Je stookt het in de maischketel op een gegeven moment tot 80 ºC op. Maar niet erg lang, geef ik toe. Als je kunststof gebruikt, moet je zeker weten dat er geen weekmakers in zitten en dat het spul voedselveilig is. PE en PP zullen in de buurt van die temperatuur al een beetje door gaan zakken. Er zijn mensen die de mout in een zak doen. Zelf heb ik een geperforeerde RVS filterbodem 1,5 cm van de bodem liggen. De kraan erboven en met een knietje door het filter heen tot haast op de bodem. Maar dan moet je weer rondpompen om aanbranden te voorkomen (RIMS). Maar met een inzetbak zul je toch ook wel moeten rondpompen. Er zijn veel mogelijkheden alle met hun voor- en nadelen. Een hevelfilter is een (op dit forum) zeer vaak gebruikte oplossing en het werkt verder goed. Er is ook een truc om ervoor te zorgen dat je geen hete vloeistof in je mond kunt krijgen: slang in het wort, boog tot onder de bodem, andere uiteinde tot boven het vloeistofniveau en zuigen maar tot je het wort onder in de boog ziet lopen. dan stoppen met zuigen en het uiteinde vrij laten.

Offline Markenrick

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 02-08-2012 13:41 u »
Nou, ik heb gelukkig i.v.m. mijn werk nogal eens te maken met rvs (werk in een ziekenhuis / techn. dienst) en las zelf graag met TIG...Er wordt nog wel eens wat afgekeurd en daar zie ik altijd wel weer mogelijkheden mee. Vooral nu onze keuken compleet vernieuwd wordt. ;D
Dus zou ik bij voorkeur met een soort (inzet) geperforeerde trommel willen werken. Rvs heeft de eigenschap erg goed warmte te geleiden dus ben ik niet écht bang voor temp. verschillen in binnen/buitenbak. Het aanbakken is misschien een punt..

Ben met jullie eens dat er hele mooie koperen leidingfilters te maken zijn..Maar vroeg me gewoon af waarom ik zo weinig "trommels" zag... omdat het mij zo makkelijk lijkt je ketel schoon te houden, maar goed; dan is wel je trommel vuil...OK.. ;) en die moet je ook weer schoonmaken... Daar heb je weer een punt.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-08-2012 14:04 u »
Nou, ik heb gelukkig i.v.m. mijn werk nogal eens te maken met rvs (werk in een ziekenhuis / techn. dienst) en las zelf graag met TIG...Er wordt nog wel eens wat afgekeurd en daar zie ik altijd wel weer mogelijkheden mee. Vooral nu onze keuken compleet vernieuwd wordt. ;D
Dus zou ik bij voorkeur met een soort (inzet) geperforeerde trommel willen werken. Rvs heeft de eigenschap erg goed warmte te geleiden dus ben ik niet écht bang voor temp. verschillen in binnen/buitenbak. Het aanbakken is misschien een punt..

Ben met jullie eens dat er hele mooie koperen leidingfilters te maken zijn..Maar vroeg me gewoon af waarom ik zo weinig "trommels" zag... omdat het mij zo makkelijk lijkt je ketel schoon te houden, maar goed; dan is wel je trommel vuil...OK.. ;) en die moet je ook weer schoonmaken... Daar heb je weer een punt.

Volgens mij moet je eens naar de "Speidel" kijken. Als je het intypt in de zoekfunctie (en dan "geheel forum")  vind je vast een hoop want ook op dit forum zijn daar mensen mee bezig. Ik zie zo al over de 150 items. Dat kan je vooruit helpen. Succes!

Offline Markenrick

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 02-08-2012 14:18 u »
Mooi!

Bedankt weer!

Offline Markenrick

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 05-08-2012 15:47 u »
Nou, we zijn weer een paar dagen verder en zo heel nu en dan borrelt het vat. ik heb net SG gemeten en is nu 1034. Ik weet niet wat me te wachten staat, maar het slaat alle theorie geloof ik.
Wat denken jullie;  nog even wachten? Suggesties welkom!

Bvd:

Mark

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 05-08-2012 19:31 u »
WACHTEN!!! En binnenkort ga ik met vakantie dus dan moet een ander het goede werk maar voortzetten! Markenrick laten wachten tot de zaak echt is uitvergist.  ;D 

Joh, je hebt waarschijnlijk wat weinig gist toegevoegd (bij die blikken wordt echt maar het minimum aan gist meegegeven en wie weet hoe lang die al in de winkel heeft gestaan en daar heeft de vitaliteit onder te lijden) en nu heb je een tamelijk slepende vergisting. Helaas, niets aan te doen. Gewoon geduld hebben, echt waar. Het komt goed!!!

Deze tool kan je in de toekomst helpen:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Offline Markenrick

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 05-08-2012 20:04 u »
Hoi 12345,

Bedankt voor je support. Heel fijne vakantie!!

Gr:

Mark

Offline isnake

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 19-09-2012 23:50 u »
Ik post het maar hier daar ik een enigzins vergelijkbaar iets heb.
Startset met blik abdijbier gekocht. Schoon gemaakt, blik inhoud er warm in, halve kilo suiker in 2 liter water oplossen en erbij plus nog een 6 of 7 tal liters water in de volgorde zoals op het pak stond.
Ik had een zakje apart gist gekocht waar stond dat het voor 20 a 30 liter was dus daar ongeveer de helft van in 25 graden opgelost, 15 minuten wachten en erbij gemikt (bier was toen ongeveer 23 graden). Kamertemperatuur is 20 graden.
Twee dagen ging het redelijk gisten en borrelen en daarna stopte het borrelen. Ik zie het waterpeil ook langzaam zakken in het waterslot.
Moet ik mij nu ergens zorgen over maken of gewoon nog een week wachten en daarna meten en indien op juiste SG overschenken?
Of moet ik gaan ingrijpen?

Offline isnake

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #36 Gepost op: 19-09-2012 23:59 u »
Hmmm, mogelijk dat ik het antwoord inmiddels al gevonden heb.
Zo te zien hoef ik me geen zorgen te maken?

Offline EvdBroek

• Junior lid
  • **
  • Selissen Bier
« Reactie #37 Gepost op: 20-09-2012 06:27 u »
Is je vergistingsvat wel goed afgesloten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 20-09-2012 07:56 u »
Ik post het maar hier daar ik een enigzins vergelijkbaar iets heb.
Startset met blik abdijbier gekocht. Schoon gemaakt, blik inhoud er warm in, halve kilo suiker in 2 liter water oplossen en erbij plus nog een 6 of 7 tal liters water in de volgorde zoals op het pak stond.
Ik had een zakje apart gist gekocht waar stond dat het voor 20 a 30 liter was dus daar ongeveer de helft van in 25 graden opgelost, 15 minuten wachten en erbij gemikt (bier was toen ongeveer 23 graden). Kamertemperatuur is 20 graden.
Twee dagen ging het redelijk gisten en borrelen en daarna stopte het borrelen. Ik zie het waterpeil ook langzaam zakken in het waterslot.
Moet ik mij nu ergens zorgen over maken of gewoon nog een week wachten en daarna meten en indien op juiste SG overschenken?
Of moet ik gaan ingrijpen?

Hmmm, mogelijk dat ik het antwoord inmiddels al gevonden heb.
Zo te zien hoef ik me geen zorgen te maken?

Als je deze wiki-pagina hebt gelezen hebt kan je inderdaad het antwoord gevonden hebben.

Tags: