Roermotor voor maischketel

Gestart door HuygenMeester, 16-01-2005 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuygenMeester

Wie heeft ervaring en/of ideeën m.b.t . een roermotor op een maischketel van ca 30 liter.
Waar zijn dergelijke motors te koop?

HuygenMeester

Johannes

Hallo Huygenmeester,

Wat dacht je van een autosloperij? Zie: Barleys bij de topic 'Beslag mengen'

:degroeten:

Johannes

Edgar

Jack Schmidling heeft op z'n site een eenvoudige maischmenger staan.

Wil

Kijk eens bij de bouwmarkten. Daar hebben ze kolom boormachine's van kinzo.
Zijn zeer krachtig voor welke maisch/pap dan ook.
Weet wel dat het zwaar is, maar dat is op te lossen. Het toerental kan te hoog zijn als en dan sla je er zuurstof in (volgens de geleerden is dat slecht).
Maar als je er een interval schakelaar bij plaatst die regelbaar is dan doe je bijvoorbeeld. 5 sec draaien en 20 sec niet.
Er zijn ook mengers te verkrijgen zowel als in food kwaliteit als in de bouwmarkt. Of je maakt hem zelf door een rvs draadeind te nemen en ga maar experimenteren.
Als je een e-mail adres geeft stuur ik je wat foto's hoe ik er mee werk.
Groetjes Wil

Adrianus Tripel

Hallo Huygenmeester,

Als je interesse hebt heb ik een motortje liggen met een haakse vertraging.

380V - 0,45A - 1330rpm - reduceer 1:30= ± 45 toeren - asgat met spie Ø 14mm.

Is op verschillende manieren te bevestigen. :bijdrage_forum:

Groeten Ad

HuygenMeester

Hallo Ad,

Wat is een haakse vertraging; ik ben niet zo technisch.
Kun je via de mail aangeven wat je ervoor wilt hebben.

HuygenMeester

Edgar


Charles

Hallo Huygenmeester,

Een brouwvriend van mij heeft een aandrijving
gemaakt m.b.v. een ruitenwissermotor.
(van de sloop)
Het blijkt dat deze motoren voldoende vermogen  kunnen
opbrengen om een maisch van 25 liter in beweging
te brengen.

Succes,

Charles

HuygenMeester

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik ga naar de sloop voor een motortje.

HuygenMeester

Tommie

Hey allemaal,

Even een oud draadje wat opfrissen.
Ik ben dus op zoek naar een roermotor voor een standard elektrische weckketel. Meestal wordt er een ruitenwissermotor voor gebruikt op 12 of 24 V. Na wat zoeken zie ik dat ze zelfs voor zo'n oud tweedehands motortje schandalig veel durven vragen. Dus was ik aan het denken aan deze

Voltage is 24 V en 48-60 tpm en heeft een koppel van 30 kg/cm. Kost ongeveer 50 dollar.
Iemand een idee hoeveel koppel er eigenlijk nodig is voor een weck/maischketel?

 :biersmile:

PP

Citaat van: Tommie op 05-11-2012  22:47 uVoltage is 24 V en 48-60 tpm en heeft een koppel van 30 kg/cm. Kost ongeveer 50 dollar.
Iemand een idee hoeveel koppel er eigenlijk nodig is voor een weck/maischketel?

Om een 20-40 l maisch te mengen moet je aan een vermogen van rond de 100 W denken bij 50 rpm.
De prestatie is uiteraard sterk afhankelijk van de dikte van de maisch en de afmeting van je roerblad.
Een directe vertaling naar een koppel kan ik je niet geven.

Bovenstaande leid ik af van commerciële roermotoren en van mijn eigen 220 V, 185 W regelbare mengmotor met flexibele asaandrijving en haakse overbrenging voor een 30 l maischketel. 
Het roerblad heeft een diameter van 20 cm en is 5 cm hoog.
Deze combinatie krijgt maisch hoeveelheden tot 30 l en mengsels tot 1/2,5 goed gemengd.

Groet, Paul

Tommie

Citaat van: PP op 06-11-2012  00:07 uOm een 20-40 l maisch te mengen moet je aan een vermogen van rond de 100 W denken bij 50 rpm.

Ok bedankt, deze is dus waarschijnlijk te zwak. Het verbruik is 2.2 A bij 24V dus maar een 50 W  :(
Misschien wel een haakse overbrenging apart en dan aandrijven met een boormachine of iets dergelijks... Ik zoek verder.

 :degroeten:

davadox

Ik heb het met een ruitenwissermotor geprobeerd en dat was geen succes.
Nu zei mijn buurman dat een motortje van een elektrische raam beter is.
Met dat soort motortjes laten ze zelfs die grote koppen draaien op carnavalswagens.

fwouters

Is zoiets niets voor je Danny? http://link.marktplaats.nl/612330496
Dit is de goedkoopste nieuwe die ik kon vinden op Marktplaats. Wellicht tweedehands nog goedkoper te krijgen. Lekker makkelijk in gebruik!

KJ!


Ik gebruik al jaren het roermechanisme van een oude philips ijsmachine, zo'n simpel ding voor in de keuken. Loopt op 230 V en doet bij mij moeiteloos een liter of 20. Misschien een idee?

davadox

Citaat van: fwouters op 08-11-2012  12:28 uIs zoiets niets voor je Danny? http://link.marktplaats.nl/612330496
Dit is de goedkoopste nieuwe die ik kon vinden op MP. Wellicht tweedehands nog goedkoper te krijgen. Lekker makkelijk in gebruik!

Daar valt heus wel wat van te maken denk ik.

vanweecx

Dit artikel van de zelfde adverteerder kan het ook prima doen: http://link.marktplaats.nl/614306415, prima vertraging.

Tommie

Citaat van: vanweecx op 09-11-2012  19:41 uDit artikel van de zelfde adverteerder kan het ook prima doen: http://link.marktplaats.nl/614306415, prima vertraging.

Deze ziet er inderdaad geschikt uit, zal ook wel genoeg kracht hebben als het zo'n stel wielen (en al hetgeen er nog moet op komen) kan aandrijven. Alleen spijtig dat het geen haakse overbrenging is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.