Ik heb een starter gemaakt van 1 zakje T58 met wort en deze was flink aan het gisten en dat heb ik bij 20 L wort gedaan.
De temperatuur is misschien iets aan het stijgen, maar het lijkt me sterk dat ik daardoor al 5 dagen elke minuut (vrij constant) een blup heb.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: heeft dit invloed op de smaak van het bier straks en moet ik wachten tot het weer helemaal uitgegist is voor ik ga bottelen?
Met gedroogde gist hoef je normaal gesproken geen starter te maken. Wel moet je er voor zorgen dat je voldoende gist hebt. De calculator van
Mr. Malty geeft een goede richtlijn (mag zelfs 25% meer zijn).
Bereken met de calculator de hoeveelheid gist aan de hand van de hoeveelheid wort, zwaarte van het wort en de leeftijd van de gist.
Weeg de hoeveelheid gist af met een nauwkeurige weegschaal. Het kan heel goed zijn dat je twee of drie zakjes gist nodig hebt om aan de vereiste hoeveelheid te komen. Gooi het restant van een geopend zakje weg.
Door een dergelijke wijze te werk te gaan ben je gegarandeerd van een goede vergisting.
Oh ja, hydrateer de gist niet vooraf maar strooi hem droog over het wort. Hydrateren is nergens voor nodig!
Voor wat betreft jouw vraag: meet je SG en doe dat over 2 dagen nog een keer. Als je geen daling in de SG waarde ziet kun je waarschijnlijk bottelen. Maar voorwaarde is wel dat je een redelijke vergistingsgraad hebt. Wat was het SG voor de vergisting?