Starter met vlekjes

Gestart door Raymond293, 10-07-2012 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Ben bezig met een starter van een Westmalle flesje.
Meteen de eerste keer dat ik een flesje opkweek, meestal doe ik alleen met activators opkweken.

Maargoed, wel eens leuk om te proberen. Uiteraard steriel werken, en de standaard procedure volgen.
Flesjes zo goed als leeg, appelsap, daarna in 500 ml extract en vervolgens in 4 liter extract.

Alleen wat ik nou zag in de 500 ml start...vlekjes die lijken op hopharsen. Maargoed, er zit geen hop in mijn starters,  dus dat is uitgesloten.
Rest de vraag, wat zijn die bruime vlekjes dan wel?? Qua geur is bemerkt ik niks heel geks, beetje zurig misschien, maar niks buiten de gebaande paden.

Iemand een idee wat de vlekjes zijn?  :weetniet:





RobinB

"Hopharsen" werden hopharsen genoemd, maar waren nooit hopharsen.
Dit lijkt me geheel normaal, zijn gistklontjes. :)

Raymond293

Dan moet ik die discussie gemist hebben... Hahaha, ik dacht dat je alleen hopharsen kon krijgen als je met hop werkte ;D
Goed om te weten, dan ga ik lekker verder met kweken, dank! :)

Oscar

Inderdaad heel normaal. Om het wat breder te houden: het is een afzetting van de gist. :)

Raymond293

Grappig, ik heb er zo onderhand al heel wat opgekweekt, maar dit fenomeen nooit in mijn starter gezien.
Wel in de vergistingsvaten, maar nooit in deze fase.

Weer wat geleerd, het wordt nog eens wat met me ;D

hansm

Citaat van: Oscar op 10-07-2012  21:21 uInderdaad heel normaal. Om het wat breder te houden: het is een afzetting van de gist. :)

Ik heb altijd gedacht dat het iets te maken had met eiwitten. Ik zie dit soort dingetjes al jaren in mijn starters.

Oscar

Citaat van: hansm op 10-07-2012  22:26 uIk heb altijd gedacht dat het iets te maken had met eiwitten.

En nooit gedacht: waarom zijn die eiwitten bruin?   ;D ;D

hansm

Nu we het toch over rare verschijnselen in starters hebben, even een paar plaatjes van mijn laatste starter.





Op de bovenste foto zie je duidelijk de afzetting waar Raymond293 het over heft.
Maar je ziet nog iets. Duidelijk 2-kleuren bezinksel. Op de brouwdag hevel ik de vloeistof af en giet ik de slurry in een laboratoriumflesje. Ook daar zie je na verloop van tijd een scheiding licht/donker.

Voor de starter is wat oude(re) en nieuwe moutextractpoeder gebruikt. Bevat de nieuwe moutextractpoeder misschien veel meer eiwitten, misschien als gevolg van de slechtere gerstkwaliteit van vorig jaar, en is een deel van de gist besmeurd met eiwitten? Of bestaat die donkere laag alleen uit eiwitbezinksel. Dat is dan wel heel erg veel voor 2,5 liter starterwort.

De donkere laag bezonk heel snel na het uitzetten van de roerder. De "lichte" gist bleef langer in opolossing en vergistte de starter helemaal uit. Starter 12 uur geroerd en daarna in ca. 8 uur uit laten gisten (niet abnormaal voor mijn starters)

Hoofdgisting verliep niet zo snel als ik hoopte, maar ging lang door (Wyeast 3711, French Saison). Eindvergistingsgraad 95%, pH 4,2 dus het uiteindelijke resultaat is OK.

Iemand een idee?

Jacques

Dit soort tweedelingen heb ik meer gezien bij mijn experimenten.
Zie bijvoorbeeld


Mijn idee is dat het komt doordat gist waaraan verontreinigen zitten als eerste zich afzet en dat daarna de gist die nog in de starter zweeft en schoner is.

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-07-2012  00:09 uMijn idee is dat het komt doordat gist waaraan verontreinigen zitten als eerste zich afzet

De volgende vraag is natuurlijk... Wat is die "verontreiniging" :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-07-2012  00:13 uDe volgende vraag is natuurlijk... Wat is die "verontreiniging" :weetniet:

Vooral uitgevlokte eiwitten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-07-2012  00:36 uVooral uitgevlokte eiwitten.

Blijft raar dat de "eiwitten met verontreiniging" bruiner zijn dan de gist.... ;D ;D

hansm

Citaat van: Jacques op 11-07-2012  00:09 uDit soort tweedelingen heb ik meer gezien bij mijn experimenten.

Mijn idee is dat het komt doordat gist waaraan verontreinigen zitten als eerste zich afzet en dat daarna de gist die nog in de starter zweeft en schoner is.

Thx!

Indien de vergisting er negatief door wordt beïnvloed (en dat idee heb ik een beetje) wordt het misschien tijd om na te denken over hoe we de moutextractpoeder-wort van eiwitten kunnen ondoen. Hopbellen toevoegen? Een mini-javal-filter?

RobinB

Ik heb niet het idee dat de vergisting er negatief door wordt beïnvloed. :)

hansm

Citaat van: RobinB op 11-07-2012  09:14 uIk heb niet het idee dat de vergisting er negatief door wordt beïnvloed. :)

Ik weet het niet  :weetniet:
Maar de "donkere"gist bezonk zó snel (binnen een  paar minuten na het uitzetten van de roerder), dat ik me kan voorstellen dat dat ook in het gistvat gebeurt. En in hoeverre ze dan nog actief meedoen tijdens de gisting  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-07-2012  01:08 uBlijft raar dat de "eiwitten met verontreiniging" bruiner zijn dan de gist.... ;D ;D

Zo vreemd is dat niet. In de eiwitten zijn Maillardreacties ingesloten. Die geven meer kleur.

RobinB

Noem het proteïnen en je bent er van af! ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.