Discussiie nav de brouwinstallatie van Etn82

Gestart door ciesvandekwis, 02-07-2012 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: Etn82 op 24-06-2012  18:01 uMijn nieuwe maisch-tank. Amerikaanse stijl.

Zelf een 35 liter koelbox (7,99 bij de Action) omgebouwd tot maisch-tank.



Het filter:


De filtersleufjes


Het filter in de maisch-tank


De kraan:


Alles bij elkaar denk voor 5 tientjes aan materiaalkosten

Ben benieuwd hoe het brouwt!

Nice! Doet me denken aan campingbrouwen, met die frigobox. Hoe verwarm je die tijdens het maischen?

Etn82

Citaat van: ciesvandekwis op 02-07-2012  19:11 uHoe verwarm je die tijdens het maischen?

Ik doe nu éénstapsmaischen. Water op de juiste temperatuur en mout storten. Maar je kunt ook meerdere stappen doen, door steeds water van een warmere temperatuur er aan toe te voegen. Dan begin je dus met een dikke maisch, en bij elke stap verdun je het met warmer water.

RobinB

Hoe sluit je de doorvoer goed af zonder de dubbele wand in te drukken?

ciesvandekwis

Als ik het goed begrijp: na toevoeging van water sluit je dus je box af? Maischen zonder roeren, verlies je dan niet teveel rendement?

Albertus

Citaat van: RobinB op 03-07-2012  10:23 uHoe sluit je de doorvoer goed af zonder de dubbele wand in te drukken?

Een mogelijkheid is deze (snel krabbeltje):



Bert

KJ!

Ik gebruik precies eenzelfde koelbox opzet al jaren, maar alleen als filterkuip. Maischen doe ik niet daarin.
Om de dubbelewand niet te laten indrukken heb ik een cm piepschuim rondom het gat weggehaald en dit volgezet met silicone kit. 

Werkt prima en gaat al jaren moeiteloos mee...

RobinB

Hey Bert!
Dat is een heel mooie oplossing! :duimop: :D
Weet je misschien waar je dergelijke doorvoeren kan kopen?

Albertus

Kraanverlengstukken zijn bij de loodgieter te koop maar je ziet ze ook regelmatig bij de Gamma, Praxis e.d.
Er zijn verschillende lengtes en diameters te koop, de 1/2" lijkt mij de beste keus voor het aansluiten van een kraan.
Ik gebruik ze op deze wijze in mijn HERMS. Het kraanverlengstuk zit aan de binnenketel vast en steekt door de buitenwand van de gamel, daar zit de kraan.

Bert

Etn82

Citaat van: RobinB op 03-07-2012  10:23 uHoe sluit je de doorvoer goed af zonder de dubbele wand in te drukken?

Ik heb met siliconenkit de ruimte tussen de dubbele wand opgevuld, zodat er zich een nauwsluitende siliconen ring vormt. Daarna de kraan en het binnenstuk (met rubberen ring) strak aangedraaid.

Maar Albertus' oplossing is wellicht nog beter.

Citaat van: ciesvandekwis op 04-07-2012  10:42 uAls ik het goed begrijp: na toevoeging van water sluit je dus je box af? Maischen zonder roeren, verlies je dan niet teveel rendement?

Inderdaad, maar je kunt tussendoor natuurlijk altijd even de temp. controleren en even kort roeren. Of je veel rendement verliest weet ik eerlijk gezegd niet. Heb immers geen vergelijkingsmateriaal.

BierHenk

Citaat van: Albertus op 05-07-2012  08:12 uKraanverlengstukken zijn bij de loodgieter te koop maar je ziet ze ook regelmatig bij de Gamma, Praxis e.d.
Er zijn verschillende lengtes en diameters te koop, de 1/2" lijkt mij de beste keus voor het aansluiten van een kraan.
Ik gebruik ze op deze wijze in mijn HERMS. Het kraanverlengstuk zit aan de binnenketel vast en steekt door de buitenwand van de gamel, daar zit de kraan.

Bert
Zo
zien ze er in het wild uit.
Inderdaad in verschillende lengtes bij Gamma en dergelijken.

arluijen

...misschien een flauwe opmerking, maar van welk materiaal is deze koelbox gemaakt ? Je gaat namelijk wel naar de 78 graden. Ben je daarmee wel voedselveilig?

Ik heb geen idee, maar werk namelijk op mijn rvs keteltje enkel met silicone slangen en ringen.

Etn82

Citaat van: arluijen op 05-07-2012  13:12 u...misschien een flauwe opmerking, maar van welk materiaal is deze koelbox gemaakt?

Hij is gemaakt van PE.

RobinB

Geen flauwe opmerking, gewoon erg belangrijk!
Altijd checken voordat je hem aanschaft, maar de meesten (die ik bekeken heb) zijn inderdaad van voedselveilig PE. :)

Etn82

Citaat van: RobinB op 05-07-2012  18:41 uAltijd checken voordat je hem aanschaft, maar de meesten (die ik bekeken heb) zijn inderdaad van voedselveilig PE. :)

Hoe zie je het verschil met voedselONveilig PE?

RobinB

Het meeste PE is volgens mij (intrinsiek) veilig, maar bij gecertificeerd voedselveilig staat er een "mes en vork" symbool bij.

Of er dus echt voedselONveilig PE is weet ik niet (denk het niet, niet qua weekmakers), maar het kan dus wel "niet-gecertificeerd-veilig" zijn. :)

Etn82


Adrie

Ik heb precies dezelfde maischkuip voor kleine proefbrouwsels tot 15 liter. Werkt heel goed! Ook infusiemaischen is goed mogelijk door kokend water toe te voegen. In zo'n koelbox blijft het beslag mooi op temperatuur.

Etn82

Vorig weekend heb ik er 25 liter IPA mee gebrouwen, 30 zou ook mogelijk moeten zijn denk ik.

Dus iets grotere volumes gaat ook prima.

Remy


LRFokken

Citaat van: Remy op 18-07-2012  02:03 uZiet er goed uit !

Zei de flying dog tegen de brewdog

nembrionic

Citaat van: Etn82 op 24-06-2012  18:01 uMijn nieuwe maisch-tank. Amerikaanse stijl.

Zelf een 35 liter koelbox (7,99 bij de Action) omgebouwd tot maisch-tank.



Het filter:


De filtersleufjes


Het filter in de maisch-tank


De kraan:


Alles bij elkaar denk voor 5 tientjes aan materiaalkosten

Ben benieuwd hoe het brouwt!




De discussie naar aanleiding van dit topic is afgesplitst. Zie hier.

Ziet er mooi uit maar hoe ga je verwarmen dan? Concoction?

Etn82


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.