Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filteren  (gelezen 11146 keer)

Offline fwouters

• Vol lid
  • Land: nl
  • Opener over bier
    • Opener bier
Filteren
« Gepost op: 02-07-2012 09:11 u »
Is het wellicht iets om een procedure voor het maken van een JAVAL- / vlechtwerkfilter aan de wiki toe te voegen?
Met als aanzet mijn beschijving hieromtrent?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16813.msg305402.html#msg305402

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Filteren
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2012 21:35 u »
Dat kan. Je kunt een account aanmaken voor de wiki waarna je na goedkeuring van je account een artikel kunt schrijven. Maar houd er wel rekening mee dat anderen het artikel weer kunnen aanpassen. Zo gaat dat nu eenmaal bij een wiki.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2012 21:50 u »
Het lijkt wel of het Javalfilter heilig is... Ik heb helemaal geen problemen met een filterplaat met "valse" bodem. Is ook veel makkelijker te controleren op vuiligheid. IK kan niet IN zo'n "goddelijk" filter kijken!

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2012 21:58 u »
Het lijkt wel of het Javalfilter heilig is. . . Ik heb helemaal geen problemen met een filterplaat met "valse" bodem. Is ook veel makkelijker te controleren op vuiligheid. IK kan niet IN zo'n "goddelijk" filter kijken!
Haha, ik ook niet.
Maar het JAVAL-filter is 'hot'. En valse bodems 'not'.
Maar bij mij werkt een Ikea-bak-met-heel-veel-gaatjes in een Ikeabak-met-een-kraantje ook prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2012 22:35 u »
Het lijkt wel of het Javalfilter heilig is... Ik heb helemaal geen problemen met een filterplaat met "valse" bodem. Is ook veel makkelijker te controleren op vuiligheid. IK kan niet IN zo'n "goddelijk" filter kijken!

Een filerplaat kan ook maar dan moet je eerst het wort overscheppen. En dat is geen fijn klusje waarbij je kunt knoeien en oxidatie kunt oplopen.

In een hevelfilter kun je niet inkijken, dat klopt. Maar dat hoeft ook niet. Goed spoelen en droog bewaren zorgt er voor dat je geen problemen krijgt. Vergeet niet dat je na het filteren gaat koken. Door het koken wordt het wort steriel.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2012 22:41 u »
Maar bij mij werkt een Ikea-bak-met-heel-veel-gaatjes in een Ikeabak-met-een-kraantje ook prima.

Leg eens uit, ik ben gek op betaalbare Zweedse oplossingen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2012 23:09 u »
Een filerplaat kan ook maar dan moet je eerst het wort overscheppen.
Dat is alleen zo als je filterkuip niet dezelfde is als je maischkuip. Als je met infusie werkt kan je prima maischen en filteren in dezelfde pan (of wat je ook gebruikt).

Offline John

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2012 23:22 u »
Wort uit maischketel onder filterplaat naar wisselaar (en vervolgens weer over maischbed) of kookketel pompen kan natuurlijk ook.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2012 23:23 u »
Ik heb een gamel met filterplaat waarin je prima kunt maischen en zeker niet hoeft over te scheppen (hoezo overscheppen....). Idem een koelbox met rvs vlechtwerkfiltertje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2012 23:28 u »
Bij het verwarmen onder een filterplaat heb je plaatselijk een hoge temperatuur is mijn ervaring van de nodige jaren terug. Heb je daar dan geen last van?

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2012 23:31 u »
Vergeet niet dat je na het filteren gaat koken. Door het koken wordt het wort steriel.

Dat snap ik ook wel maar kans lijkt me aanwezig dat er toch wat viezigheid in het vlechtwerk/binnenkant buis blijft zitten. Mijn filterplaat kan ik van alle kanten bekijken en daar zit zeker geen kafje of iets anders tussen. Lijkt me ook veel makkelijker te reinigen. Maar goed dat iedereen zijn eigen werkwijze heeft. Ik zweer voorlopig  bij mijn filterplaat; die is in ieder geval voor MIJ "heilig" :-)

Bij het verwarmen onder een filterplaat heb je plaatselijk een hoge temperatuur is mijn ervaring van de nodige jaren terug. Heb je daar dan geen last van?

Ik heb een Herms en het wort wordt zoals bekend daarbij niet direct verwarmd.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2012 23:52 u »

Kokend water toevoegen doet wonderen ;) Infusie, indirecte verwarming dus.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2012 10:15 u »
In mijn HERMS heb ik beide, kan dus alle kanten op! ;D

In ieder geval bij indirecte verwarming is een filterplaat in je maischpan geen probleem. Bij directe zou ik het niet doen noch aanraden.

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #13 Gepost op: 03-07-2012 13:04 u »
Jeetje, leuk dat ik met mijn initiele vraag deze discussie opstart. Misschien dat ik me wel waag aan een eerste opzet voor een filtertopic.

Ik heb zelf overigens ook een filterketel en daarnaast het JAVALfilter. Ik weet om eerlijk te zijn nog niet goed wat de beste of handigste procedure is met mijn setup (ik heb net alles bij elkaar gesprokkeld en ben bijna compleet (koeler is onderweg). Wellicht dat één van jullie me daarbij kan helpen. Dit is mijn setup:

- 50 L RVS ketel incl. verwijderbaar roerwerk, vlinderklep en deksel (met kijkgat).
- 50 L RVS filterketel, incl. vlinderklep en deksel. De filterketel bestaat uit een binnenste en een buitenste ketel. De binnenste ketel heeft een filterbodem en de buitenste een aansluiting voor de vlinderklep.
- Gietijzeren staander incl. gasbrander.
- Los elektrisch verwarmingselement.
- Javalfilter
- RVS dompelkoeler

Nu leek het mij logisch om in de ketel met roerwerk te gaan maischen en daarna over te hevelen naar de filterketel. Ik kan daar de filter gebruiken in de ketel, of gelijk al overhevelen met het JAVALfilter. Nu leek mij het handigste om gewoon met de JAVALfilter over te hevelen naar de andere ketel en de binnenste filterketel te laten zitten. Daarin gaan dan de hop en andere toevoegingen. Na het koken trek ik de filterketel eruit en kan ik direct de dompelkoeler erin doen en daarna overhevelen naar het gistvat, dat kan met de JAVALfilter of een normale hevel.
Anders zou ik het met de filterketel moeten filteren en weer terug naar de maisch/kooketel moeten hevelen.
Ik ben benieuwd waar jullie het spoelwater in opwarmen? Ik kan dat tijdens het maischen al opwarmen met het losse verwarmingselement maar heb in beide situaties eigenlijk een derde pan nodig voor het spoelwater, of warmen jullie het op in de maischketel nadat die is schoongespoeld?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 03-07-2012 17:40 u »

Ik heb, zonder het te weten, een Rimms (?) gebouwd. Daarbij wordt het wort zolang de verhitting duurt van onder de filterbodem teruggepompt naar  de ketel. Van aanbranden heb ik nog nooit last gehad. Wel moet ik af en toe roeren omdat de bostel in deze opstelling de neiging heeft erg samen te trekken. Maar je moet toch af en toe roeren om de temperatuur een beetje egaal verdeeld te houden.

Tags: