Bottelen in PET/fles

Gestart door heijligers, 26-06-2012 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Om wat thuisbrouwsels mee te kunnen nemen op campeervakantie heb ik mijn laatste 2 brouwsels voor een deel op halve liter PET-flessen gevuld (lege nieuwe AH-huismerk bruisend mineraalwater flesjes).
Een testflesje dat ik vorige week openmaakte gaf erg weinig CO2, terwijl die op de euro-flesjes is afgevuld voldoende CO2 heeft. :weetniet:

Ligt dit aan de afsluiting of aan de fles zelf? Ik heb ze netjes constant donker bewaard.
Heeft iemand hier ervaring mee?

fwouters

Vergeleken met glas laat een PET fles gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken. Voor bier worden soms petflessen gebruikt die worden gecoat met een stof die minder gemakkelijk gas doorlaat, bijvoorbeeld PA (nylon), aluminium, of zelfs glas (middels siloxanen).

heijligers

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik neem mijn 12 flesjes toch gewoon mee op vakantie.

De in PET gevulde Duitse bieren, zijn die in dergelijke gecoate flessen gevuld?

BierHenk

Ze zijn er wel, van Coopers. FF googlen.
Ik denk zelf dat het met de koolzuur wel meevalt. De cola spuit hier de fles nog altijd uit na een half jaar.
Wel zal licht een negatieve invloed hebben, maar daar kun je natuurlijk bij de opslag wat aan doen.

Dus ik zoek het eerder in het niet helemaal goed afsluiten van de (gebruikte) flessen doppen.

fwouters

Dat vroeg ik me ook af bij het plaatsen van mijn reactie. Een aantal jaar geleden dronk ik in Berlijn een erg goedkoop bier genaamd Holsten uit plastic flessen. Het waren als ik het me goed herinner wel erg dikke flesjes, maar volgens mij zat daarop geen coating oid. Hier staat nog wel wat interessante info:

http://www.packaging-gateway.com/features/feature79/

LRFokken

Ook bij Aldi-Süd kun je dergelijke flessen kopen, best lekker bier ook nog. Maar allemaal in statiegeld PET.

hobbybob

Ik heb hier van die Coopersflessen 0,5 liter dat gaat best goed en ze zijn gewoon in NL verkrijgbaar ( 24 stuks incl dop voor 12 euro )

http://www.bestbrouw.nl/PET-flessen-p-16145.html

hansHalberstadt

Citaat van: heijligers op 27-06-2012  10:14 uDaar was ik al een beetje bang voor. Ik neem mijn 12 flesjes toch gewoon mee op vakantie.
Ik heb zelf al jaren geleden in cola pet flessen van 2 liter gebotteld die sloot ik dan op de tap aan via een zelfgebouwd tapkoppelingetje. Nooit iets gemerkt van smaakafname of oxidatie en al zeker niet het afnemen van koolzuur door diffusie door de wand. Lijkt me dus een goed idee om ze gewoon mee te nemen op vakantie. misschien kun je er iets van merken bij maximum  bewaartemperatuur over de maximale houdbaarheidstermijn, want voor professioneel gebruik zijn de regels vast streng. De zomervakantie zullen ze vast wel overleven.
HansH

heijligers

Bedankt voor de tips en reacties.
Ik zie (of proef) wel hoe het uitpakt. Mocht het niet werken, dan verzin ik voor volgend jaar wel een andere optie.

Nu hoef ik in ieder geval geen vier weken eigen brouwsels te missen en niet alleen "dun" of onbetaalbaar bier te drinken.

BierHenk

Citaat van: hobbybob op 27-06-2012  12:46 uIk heb hier van die Coopersflessen 0,5 liter dat gaat best goed en ze zijn gewoon in NL verkrijgbaar ( 24 stuks incl dop voor 12 euro )

http://www.bestbrouw.nl/PET-flessen-p-16145.html
Die bedoelde ik dus ook.

Vergeet de dopjes er niet bij te bestellen!

heijligers

Citaat van: BierHenk op 27-06-2012  15:00 uDie bedoelde ik dus ook.

Vergeet de dopjes er niet bij te bestellen!

Die had ik gezien. Zitten de dopjes er niet al op bij die doos flessen?

BierHenk

Citaat van: heijligers op 27-06-2012  15:05 uDie had ik gezien. Zitten de dopjes er niet al op bij die doos flessen?
Heb nog eens goed gekeken, ja dus.

De dopjes hebben echter een beperktere levensduur dan de flessen.

heijligers

Ik weet nog niet of ik deze Coopers PET flessen ga gebruiken.

Ik wilde bier mee kunnen nemen op vakantie, zonder dat het erg breekbaar is of veel ruimte inneemt. De flessen die ik nu heb gebruikt kosten niets en ga ik na gebruik weggooien. Ik vind de PET-flesjes van 50 cent per stuk eigenlijk te duur om weg te gooien. Ik weet niet hoeveel statiegeld er op de Duitse flessen zit. Daar moet ik dan wel eerst het bier van opdrinken.

Ik ga er nog een tijdje over denken hoe ik het volgend jaar ga doen  :denken:

RobinB

Citaat van: fwouters op 27-06-2012  09:48 uVergeleken met glas laat een PET fles gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken. Voor bier worden soms petflessen gebruikt die worden gecoat met een stof die minder gemakkelijk gas doorlaat, bijvoorbeeld PA (nylon), aluminium, of zelfs glas (middels siloxanen).

Die extra lagen is toch vooral tegen de lichtdoorlaatbaarheid?

Mbt CO2 kan ik me het verschil niet (in deze mate) voorstellen.
Ik heb in ieder geval nog nooit een (net aangebroken) fles platte cola meegemaakt.
Frisfabrikanten houden daar wel rekening mee... ;)

BierHenk

Citaat van: RobinB op 29-06-2012  09:31 uDie extra lagen is toch vooral tegen de lichtdoorlaatbaarheid?

Mbt CO2 kan ik me het verschil niet (in deze mate) voorstellen.
Ik heb in ieder geval nog nooit een (net aangebroken) fles platte cola meegemaakt.
Frisfabrikanten houden daar wel rekening mee... ;)
Precies.
De lichtdoorlaatbaarheid kun je ondervangen door je flessen in een doos te doen o.i.d..
De doppen, daar zit volgens mij het probleem, die zullen kennelijk slijten? Vandaar dat Coopers losse doppen verkoopt.

Albertus

UIt een of ander EU-voorschrift:

Citeer- Voor producten die niet tegen zuurstof kunnen (zoals sappen en bier) moeten PET-flessen minder gasdoorlatend worden gemaakt. Een van de fundamentele technische verschillen tussen PET en andere materialen die voor het verpakken van vloeibare levensmiddelen en dranken worden toegepast, is de gasdoorlatendheid van PET.
- Om de barrière-eigenschappen van PET te verbeteren moeten de gewone PET-flessen een speciale behandeling krijgen. Daarvoor zijn uiteenlopende technologieën ontwikkeld, die overigens niet specifiek aan één type SBM-machine zijn gebonden. De barrièretechnologie kan zijn verwerkt in het materiaal van de preforms, aan de preforms worden toegevoegd of worden aangebracht op de flessen nadat die door de SBM-machine zijn geproduceerd. In al deze gevallen worden gewone SBM-machines gebruikt. Als de barrière echter niet al in of op de preforms wordt aangebracht, maar op de flessen, is een afzonderlijke speciale coatingmachine vereist.
- Voor lichtgevoelige producten zoals onvermengde UHT-melk moet een lichtbarrière worden toegevoegd, bijvoorbeeld door een pigment door het PET te mengen of een wikkel om de PET-fles te doen.

Bert

RobinB

Goede aanvulling, al blijft het onwaarschijnlijk dat het hier vernomen CO2 effect veroorzaakt zou worden door de gasdoorlaatbaarheid tov glas.

Zoals gezegd, nog nooit een gebrek aan koolzuur bemerkt met een fles frisdrank (bijv. Cola), ook niet na een jaar na aankoop. :)

hansHalberstadt

Als je praat over oxidatie door diffusie van gas (zuurstof) door de wand van een fles, over wat voor getallen praat je dan?
ugrammen milligrammen of grammen?Bbij koolzuurdrukverlies praat je in ieder geval over grammen 0.5% koolzuur=0.5gram per liter) en dat is zoals Robin al opmerkt ook bij frisdrank met koolzuur geen enkel probleem. Ik zou dus meer ordergrootte ugrammen of hooguit milligrammen verwachten.
HansH

Albertus

Koolzuurmoleculen zijn groter dan zuurstofmoleculen, misschien gaan die helemaal niet, of verwaarloosbaar, door de wand.

Bert

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-06-2012  09:31 uDie extra lagen is toch vooral tegen de lichtdoorlaatbaarheid?

Die extra lagen dienen als zuurstofbarrière. In het blad Brauwelt is daar veel aandacht voor geweest een paar jaar geleden. Vergeet niet dat het voorkomen van oxidatie is een super hot item voor de professioenele brouwerijen.

RobinB

Ja, dat haalde Bert ook al aan...
Het ging hier echter primair over het verschil in koolzuur. ;)

RobW

Ik heb vorig jaar t.b.v. wat vakantie bier gebotteld in halve liter cola flesjes. Dat ging op zich prima. Ook twee 1,5 liter flessen gevuld en ook dat ging goed. Bier kwam goed op druk en smaak was ook prima. Bieren zaten tijdens consumpie zo'n 3 maanden op fles.

Heb voor dit jaar toch maar zo'n doosje coopers flesjes aangeschaft omdat dit speciaal voor bier is. Best mooie flesjes.

heijligers


Het is gelukt en het resultaat is prima, ook de dubbel heeft voldoende koolzuur. Hopelijk had alleen het testflesje geen koolzuur.  :biersmile:

hansHalberstadt

Ook een mooie ruime camping zo te zien. Dan smaakt het ook beter.
HansH

dennisbier

Ik heb wat over ofwel te weinig flesjes klaar gezet.
1.5 liter bier in een 2 literfles opgevangen.
De doppen moet je goed vast aandraaien. Op de flessen zit soms wel eens een krasje (hoort er niet) en daardoor ontsnapt gas ook gemakkelijk.
Een trucje kan zijn om de vloeistof op de dop te houden. Maar dan zakt eventueel wat gist ook uit op je dop.
Nu de PET flessen duidelijk lichter worden kan ook gas makkelijker uittreden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.