broeder doet ook in etiketten

Gestart door broeder, 24-06-2012 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broeder

deel1;

Hoi...
Brouwen doe ik inmiddels al een paar jaartjes,
en op de brouwsels plak ik dan ook een etiketje.
Inmiddels heb ik al heel wat ontwerpjes en etiketten gemaakt,
die wil ik nu wel eens aan den volke tonen.
Ik zal jullie besparen om alles tegelijk te plaatsen,
nee ik doe het in groepjes.
Te beginnen in 1987, de start van mijn brouwactiviteiten en etikettenproduktie.


een etiket op mijn eerste blikbrouwsel,
uitgevoerd in offset en tekst eerlijk gestolen van dat blik.




Gemaakt voor ook een blikbrouwsel waar ikzelf wat extra hop-aroma uit een flesje aan had toegevoegd.
Bedrukt in offset met zwart op rood papier.
Ter gelegenheid van de kerstpakketten op mijn werk in de sociaal culturele sector.
Er was geen geld voor zoiets, dus iedereen deed een produkt van zichzelf leveren voor die pakketten.
Leuk was dat... de een had kerststol gebakken , de ander eigengemaakte jam, en noem maar op... ik dus bier.



Ook weer voor een blik brouwsel en als eerdere etiketten gedrukt in offset, zwart met goud.
Overigens wist ik toen niet dat een iets grotere brouwer ook al een biertje onder deze naam op de markt bracht,
welk door een of ander tiep regelrecht het graf in geprezen werd.

Als je de teksten doorleest zie dat je mijn deskundigheid op brouwgebied nog niet van sublieme kwaliteit was,
ik werd dan ook niet gehinderd door enige kennis.
Bovendien kon ik toen nog goed flauwekul uit mijn duim zuigen.

Tot de volgende serie,
broeder Willem :degroeten:

broeder

deel 2;

Hoi...
In de eerste jaren van mijn brouwactiviteiten maakte ik niet iedere keer nieuwe ontwerpen.
Ze waren immers voor alle soorten bier te gebruiken.
Het gekleurde dopje gaf toen aan wat voor bier er in het flesje zat.
Van de eerste etiketten (Broeder en Stender) had ik een oplage van 1500 stuks gemaakt,
dus daar kon ik voorlopig mee voort.
In deze periode kwam een einde aan het blikwerk en  ben ik begonnen met brouwen met mouten.
Tussendoor verschenen af en toe de volgende etiketten:


Kan niet missen bestemd voor een witbier.


Ook dus


een etiket voor de dubbel



Een achteraf gezien minder geslaagde variant van een eerder verschenen etiket, dat geldt ook voor de volgende.
Ik was toen nog duidelijk alle trucjes van Adobe Illustrator, Photoshop en Freehand aan het uitproberen.



Bij de volgende serie kom ik in het toen nog nieuwe millenium terecht,
nieuwe mogelijkheden.

Dus, tot de volgende keer,
Broeder Willem


broeder

Deel 3:

Hoi daar ben ik weer...

hierbij de etiketten van rond de eeuwwisseling
Dit etiket was bestemd voor een PALM-achtig biertje.
De foto is genomen in de St. Pieter te Rome, recht omhoog naar de koepel van Michelangelo Buonarroti.


Ach in die tijd wilde ik nog al eens flink experimenteren met extra toevoegingen aan het bier
Deze keer onder andere met gember en dadels.
Het jongbier beloofde toen een lekker sapje te worden, dus maar een mooi etiketje er voor maken.
Achteraf bleek dit bier behoorlijk geïnfecteerd (zuur), dus de door de gootsteen ermee... Grrr :( :(


Toch maar opnieuw geprobeerd en tevens de begin SG flink verhoogd.
Maar het resultaat was toch niet wat ik er van verwachtte.
De gember was best overheersend en van de dadels was niets te merken.
Dus maar niet meer doen.


Zo toch ook nog een variant voor een wit-bieretiketje.

Volgende keer weer een paar nieuwe,
Groet  broeder Willem


Gerb

Erg gaaf! Met welk programma gemaakt? Er was een tijd dat ik ook voor elk bier een etiket maakte, maar er zit maar 24 uur in een dag, das jammer. Vooral de Penitentie vind ik erg leuk.

MM

Mooie etiketten, vooral de eerste drie.

broeder

Citaat van: broeder op 29-06-2012  19:06 udeel 2;


Een achteraf gezien minder geslaagde variant van een eerder verschenen etiket, dat geldt ook voor de volgende.
Ik was toen nog duidelijk alle trucjes van Adobe Illustrator, Photoshop en Freehand aan het uitproberen.


Hoi Gerb,

Ik schreef al eerder welke programma's ik gebruik.
In den beginne was dat hoofdzakelijk Freehand en Illustrator voor het foto- en tekeningwerk.
Welke ik dan importeerde in vroeger Aldus PageMaker en later in Indesign.
Tegenwoordig gebruik ik hoofdzakelijk Photoshop.
De eerste etiketten heb ik in offset gedrukt op de gewoon houtvrij papier, dus niet gegomd of zelfklevend.
Het plakken doe ik met dunne behanglijm en dat gaat prima.

Na de drukken in offset begon ik de etiketten gewoon uit te draaien op mijn kleurenlaserprinter,
dit op half-mat papier 130 grams (coated silk). En ook weer gewoon dun behanglijm.

Tegenwoordig stuur ik mijn bestanden (Photoshop/pdf) naar de FTP/server van de drukkerij.
Daar kan ik de etiketten op groot formaat afdrukken op de digitale drukpers (HP/Indigo 5500),
waarna ik ze op op het juiste formaat snij. Ook nu weer op half-mat papier 130 grams (coated silk).

Groet,
Willem

broeder

deel 4

Zo daar heb ik er weer een paar.
Het valt waarschijnlijk wel op dat niet alle etiketten lekker scherp op de site staan.
Dit komt omdat ik niet alle bestanden bewaard heb en dus moeten er een aantal gescand worden.



Dit etiket maakte ik voor een paar kratjes bier voor een kennis.
Een kennis welke ik met veel pijn en moeite ook het genot van andere bieren dan alleen Heineken heb doen leren kennen.
Hij had net zijn tuin opnieuw aangelegd met een groot terras erin.


Weer eens een bier met de naam Broeder, een lekker dubbeltje.

pics/
Een eerste uit de serie Rafael, een variant op de kloonpoging gedaan hier bij Hobbybrouwen.nl http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1005.25.html
De foto is genomen in het Vaticaans museum een betreft een fresco van de kunstenaar Rafael.


Zooi... een mooie naam voor een biertje ontstaan uit diverse restanten.
Het bier was niet echt een geslaagde creatie meen ik mij te herinneren.
De afbeelding is van Jan Cremer onder naam Tulpen.

Tot de volgende serie maar weer,
groet
broeder Willem

broeder

deel 5

Zo de vakantie is achter de rug... tijd om weer in actie te komen.
Nu een aantal etiketten uit 2003

Onderstaand etiket was voor een heerlijk lentebokje. Ik heb voor frisse kleurtjes gekozen om het voorjaar extra te benadrukken.


Nummer twee uit de serie Rafael's, een biertje wat goed in de smaak valt. Ben bij dit etiket begonnen me een nummer toe te voegen, dus nu brouwsel 2.


Tja, na zo'n vrolijk etiket voor de lentebok moet er natuurlijk ook een mooi zomer's plakkertje voor het witbier komen


Binnen ons brouwclubje hebben we een paar keer per jaar een brouwdag. Dan maken we allemaal hetzelfde bier, wel in ieder's eigen installatie. Naderhand worden de resultaten dan geproefd en bekritiseerd.
We hebben dit keer ook allemaal een vijftal liters ingeleverd en in een vat laten vergisten. Dus een club-blend, was een leuke en geslaagd experiment.
Uiteraard heb ik daar weer een etiketje voor gemaakt, waarvan hier het resultaat.


In bovenstaand etiket is ons club-logo op genomen. Dit bestaat uit een (hop)groen veld met daarin de naam van de club in (mout)goudgeel. Een prachtige frisse jongedame uit de buurt van Tigris en Eufraat doet ons voor hoe je een mooi bier behoort te brouwen.


Ik hoop dat jullie deze serie ook de moeite waard vinden.
Groet Broeder Willem

Gerb

Ziet er leuk uit! Daar zitten vast wat uurtjes in. Je bent wel erg van de regenboogetiketten  ::)

broeder

Citaat van: Gerb op 12-09-2012  10:38 uJe bent wel erg van de regenboogetiketten  ::)

Ach valt wel mee vind ik, alleen maar de "lentebok".
Of bedoel de je kleurverlopen als basisachtergrond? Daar ben ik wel verzot op, ja... :elifant:

Broeder Willem

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.