ONK 12 V1, Amerikaans gehopte pilsner (Urtype) - Ton van Gelder

Gestart door Ton, 07-06-2012 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

Met het onderstaand recept ben ik eerste geworden in de vrije klasse. Het is een pils, oorspronkelijk gebrouwen voor de Brand pilsbrouwwedstrijd. Het bier is gebrouwen op 4 maart 2012.

Mijn doelstelling was het brouwen van een vrij bittere pils, met Amerikaanse hoppen gehopt. Voor de Brand wedstrijd was het bier blijkbaar niet wat ze zochten, in de vrije klasse viel hij gelukkig dus beter in de smaak.

Het is een bier waarbij ik mij bij het vergisten wat zorgen heb gemaakt over het uiteindelijke resultaat, omdat de vergisting niet zover was doorgegaan als eigenlijk zou moeten volgens de boekjes. Maar uiteindelijk blijkt dat iets meer body met voldoende bitterheid en hoparoma toch een mooie balans en 89 punten kan opleveren. Het bier doet iets bitterder aan dan de berekende 30 IBU doet vermoeden.

Recept voor 24 liter Amerikaanse gehopte Pilsner (Urtype)

Mouten/vlokken

4250 g Pilsmout (3 EBC)
250 g cara-hell (20 EBC)
250 g havervlokken (uit het schap van de supermarkt)

Gemaischt met 20 l water. Maisch iets aangezuurd met melkzuur tot ca. pH 5.3

Maischschema

10 minuten 52 ºC
40 minuten 62 ºC
15 minuten 72 ºC
afmaischen bij 78 ºC

Spoelen met 18 l spoelwater van 78-80 ºC , aangezuurd met melkzuur tot pH 5-5.5

Koken en hopgift

Gedurende 1 uur gekookt
Gebruikte hoppen: Crystal (3.3 %) en Citra (15 %)

Bij aanvang koken: 20 g Crystal en 5 g Citra
Na 40 minuten: 20 g Crystal en 10 g Citra
Bij beëindiging van het koken: 20 g Crystal en 10 g Citra


Vergisting en lagering

Gist: Korrelgist W34/70

Na afkoelen tot ca. 20 ºC ca. 2 minuten met de koelspiraal gesplashed en vervolgens twee zakjes korrelgist op de 24 l gestrooid.

In de eerste dag teruggekoeld naar 12 ºC en gedurende ongeveer een week vergist. Overgeheveld in de mandfles (en een klein deel in een oortjesfles) voor de navergisting bij 13 ºC. Het bleek echter dat de activiteit er uit was. Daarom al na 4 dagen navergisting gebotteld en daarna nog 14 dagen bij 14 gr voor de navergisting op fles. Gebotteld met 3.5 g suiker/liter.

Na de vergisting gedurende een maand gelagerd bij 1 ºC.

De analyse van het Brand lab, de berekeningen van BrouwVisie en de eigen meting:

Original extract (% m/m): 12.90
Begin SG (meting): 1049
Eind SG: 1016 (!)
Kleur: 7.8 EBC
Alcohol: 4.7 % (V/V)
Bitterheid (BrouwVisie): 30 IBU


Vriendelijke brouwgroeten,

Ton van Gelder

William

Gefeliciteerd Ton!

Met zo'n eind SG heb je echt een vrije klasse pils. Zoals ik het lees erg smakelijk. Niet te citrusachtig?

Herman

Ton, nogmaals gefeliciteerd. Ik kan helaas meepraten over niet aanwezig zijn op moment van prijswinnen... Is de prijs bij je beland?

RobinB

Eigenlijk is alleen de citra een "Amerikaanse" hop, qua citrussigheid. Crystal is qua smaakprofiel overeenkomend met Duitse hoppen. Maar die balans zou best eens goed uitgepakt kunnen hebben... ;)

Jacques


Ton

Citaat van: William op 07-06-2012  22:21 uGefeliciteerd Ton!

Met zo'n eind SG heb je echt een vrije klasse pils. Zoals ik het lees erg smakelijk. Niet te citrusachtig?

Bedankt William.

Wel citrusachtig, maar toch niet te erg. Zoals Robin ook al opmerkte, de Crystal hop heeft niet dat citrus aroma.

Citaat van: Herman op 07-06-2012  22:37 uTon, nogmaals gefeliciteerd. Ik kan helaas meepraten over niet aanwezig zijn op moment van prijswinnen... Is de prijs bij je beland?


Ook bedankt Herman.

Hans Warning heeft de prijs meegenomen en ik heb al wat afgesproken met hem om de prijs hier te krijgen. Het keuringsformulier lag vandaag in de bus. Ik hoop er volgend jaar wel weer bij te zijn.

Ton

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.