Weyermann Carapils

Gestart door wim, 11-01-2005 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Mijn hoofd loopt even over van de bierexperimenten.
Maar zoals eerder geschreven theoretiseer ik er eerst altijd graag over en vooral een discussie op dit forum is geweldig voor nieuwe invalshoeken.
Zo zijn er uit het hopextract experiment dat nog plaats moet gaan vinden zeker twee "to do's" naar voren gekomen.
1 Een kleine spoelemmer maken van 10 liter zodat ik per 7 a 10 liter het één en ander kan testen.
2 meer verdieping in de Cara mouten.

Dit topic is voor het tweede punt

Ik wil graag van julie horen wat de ervaringen zijn met Carapils.
Dit komt van Weyermann en graag zou ik ze eens mailen met de vraag welke suikers en nu in opgelost zitten, de suikers geproduceerd door alfa of beta-amylase. Vergistbaar of niet.
Als het namelijk vergistbare suikers zijn (maar daar twijfel ik aan omdat CaraPils gebruikt wordt voor meer moutigheid en dus logischerwijs ??? uit juist onvergistbare suikers zou moeten bestaan.) dan kan er een zeer kort maischschema geprobeerd worden.
Ja voor de traditionele brouwers onder ons moet dit (helemaal in combinatie met het extractexperiment) als een gruwel lezen. Maar tot mijn verdediging wil ik wel even stellen dat ik geenszins van plan ben alleen nog maar dit soort korte brouwsessies te doen, maar het lijkt me gewoon de moeite waard om eens te kijken of het uberhaipt mogelijk is.

Maar de emailadressen eindigen op .de en ik spreek geen Duits en vertrouw Babelfish echt niet genoeg om een verhaal goed te laten vertellen (beter ik weet dat dit helemaal fout zou gaan). Zou iemand hier een kort stukje tekst willen/kunnen vertalen in de nabije toekomst?
Dit hoeft echt niet snel want hier ben ik nog niet aan toe.
MAAR wellicht komen we er met z'n allen wel uit en is een email helemaal niet nodig :)

:degroeten:

Wim

Edgar

Carapils klikt in mijn hoofd vast aan dextrinen, oftewel suikers met een lengte tussen zetmeel en saccharose. Dextrinen zijn kennelijk moeilijk of niet vergistbaar. Ik denk dat je in de technisch fiche van die betreffende mout zou moeten kunnen vinden wat je wilt weten. Daar zou veel info over vergistbaarheid moeten in staan. In elk geval hoeft je emailtje geen lang verhaal te worden, en ik denk dat ze geen bezwaar zullen hebben tegen Engels. Mits je je daarvoor verontschuldigt, natuurlijk. Hun website is sterk internationaal gericht en heeft zelfs een hobbyborouw-sectie. Het lijkt me dat je er wel een vriendelijk en zakelijk antwoord zult krijgen.

Als je niemand anders kunt vinden, wil ik je best helpen met vertalen. Maar ik denk dat er hier betere Duitssprekenden zullen rondlopen dan ik.

wim

Citaat van: Edgar op 11-01-2005  23:46 uCarapils klikt in mijn hoofd vast aan dextrinen, oftewel suikers met een lengte tussen zetmeel en saccharose. Dextrinen zijn kennelijk moeilijk of niet vergistbaar.
Juist ja dat zijn inderdaad de onvergistbare. Dus een bier met uitsluitend caramouten zal er niet in zitten.
Of wel?

Helaas is de sit niet heel specifiek, zoals die van Dingemans, dus deze info kan ik niet vinden.
Ga inderdaad gewoon eens een Engels mailtje schrijven.

:degroeten:
Wim

wim

Een email gestuurd in het Engels en nu maar hopen dat ze wat terug sturen.

Maar als jullie ervaringen hebben met deze carapils mout of anderszins relatief hoge cara stortingen dan lees ik het graag hoor.

:degroeten:

Wim

MO

Ben heel benieuwd naar het antwoord.

wim

MM nog geen antwoord gekregen. Ik denk eraan om vandaag of morgen maar eens 200gr caramout (waarschijnlijk caraRed omdat ik daar nog 4.25Kg van heb te vijzelen en vervolgens in een pannetje water met 1.4liter water rustig van 50GrdC naar 78GrdC te brengen. Door een vergiet. dan moet je wel een  litertje of 1.2 overhouden. Koken tot plm 1.1 liter. weer door vergiet en in 1.5L frisdrankfles
Koelen 7 druppels geisomeed hopextract erbij en een hoeveelheid brewfermkorrles erbij en maar kijken wat het doet.
SG moet an op plm 1045 liggen.


Doelen:
Kijken of er zetmeel in de caramout zit (door vanaf het begin een zetmeeltest te doen.
kijken tot welk Sg de gist doorgaat, dus welke suikers er in de caramouten zitten.
Alvast een klein voorproefje om mijn hopextractexperiment.

Dat er wat bitterstoffen meekomen vind ik echt niet erg.
Dat de eiwitten niet mooi gefilterd worden vind ik niet erg.
Dat er een brewfermsmaakje aan komt vind ik niet erg.

:degroeten:

Wim

wim

Stel men schroot
9 kg pils mout enzymrijk
1 kg cara pils dextrinerijk
voor een totale hoeveelheid van 23 liter
Dan is de begin SG 1100

Men maisched enkel op 53GrdC 20 minuten en op 60GrdC 45 minuten

Men laat dit vervolgens vergisten met een gist die goed tegen hoge alcoholprercentages kan in de ideale omstandigheden van de betreffende gist.

Zou de eind SG dan uitkomen op 1010 ?

Wat denken jullie?

:degroeten:

Wim

MO

Je neigt naar eenstapsmaisch. Volgens mij is de laagste temperatuur voor het droogste bier dan 65 grC. B-amylase is dan nog goed actief (voor veel vergistbare suikers) maar a-amylase doet het dan ook (voor dextrines = body). Op 60 grC doet a-amylase niet veel. Ik zou dus gaan  voor de 90 min op 65 grC en weg met die 53 grC stap. Met een korrelgist (behalve misschien Safale-S04 of Nottingham) zul je dan bij een volmout van 1100 niet op 1010 uitkomen, eerder 1025-1030 of zo. Maar met bv Westmalle of Chimay gist zou je de 1015 wel kunnen halen. 1100 is hoog hoor!

Edwin

Ha Wim :proost:

Je zoekt dus eigenlijk een gist die tegen veel alcohol kan en tegelijk ook nog een vergistingsgraad van 90% heeft. Een korrelgist heeft dat niet. Ik geloof wel dat er Hier gediscussierd is over gisten die goed tegen veel alcohol kunnen. Of ze een bier ook tot 1010 kunnen brengen kan ik me niet herinneren.
Ik denk trouwens dat zo'n zwaar bier wel wat body moet hebben en dat je dus iets hoger moet uitkomen dan 1010 (1017 of zo). Verder lees ik dat je dit volmout wil doen. Waarom weet ik niet goed meer, maar zulke zware volmoutbieren zijn niet te brouwen. Met volmout-bieren kun je ongeveer tot zo'n 8,5% Alc. komen dacht ik.

Edwin

MO

Je kunt merken dat je een tijd niet meer present bent geweest Edje. A3 heeft bv laatst Columbus nagebrouwen van 9%. Volmout. Ik ben de laatste tijd ook bezig geweest met barley wines (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1715.0/all.html).  De donkere jongen was wel met suiker, maar ik heb laatst een blondje gebrouwen met Cooper's ale die uitkwam op 9.2% (1026) zonder suiker. Ik denk dat jij verwijst naar het filtratieprobleem in grote brouwerijen. Een volmout bier brouwen van 1100 levert een zeer dikke maisch op die op grote schaal moeilijk filtreerbaar is. Een beetje thuisbrouwer bedenkt daar natuurlijk een oplossing voor.

Ben de laatste tijd nogal fan van volmout bieren. Die smaak!

Verdere discussie over zware bieren graag in bovenstaande thread!

Edwin

Ach, 8,5%, 9,2%...Meetvaudjes  :D

Volmout geeft inderdaad een wat rijkere smaak. We zullen het hier maar niet over zware bieren gaan hebben. Ging de vraag van Wim ook niet over.

Edwin

wim

U begrijpt mij verkeerd.
Het gaat mij niet om een zwwar bier brouwen of de gist.
Er staat "stel" Nee ik wil helemaal niet zulke zware bieren meer brouwen, mijn eerste brouwsel heb ik dat wel gedaan, met champagnegist to aan de 31% maar dat geloof ik wel, het moet wel lekker te drinken zijn.

Het gaat mij erom of ik met tien procent storting van dextrinerijke mout er vanuit kan gaan dat er ondanks een maischschema waarbij geen dextrinen gevormd worden toch tien procent dextrinen gevormd zullen worden. (vandaar mijn rekenvoorbeeld (1100/1010 dus het restant van 1100 de dextrinen onvergistbaar en dus het resultaat als eind sg 1010)
Snappie?

:degroeten:

Wim

Edwin

Euh ja  :-[

Ik snap het nu wel, maar een antwoord kan ik zo snel niet uit mijn mouw schudden. Ik ga zo weg, misschien borrelt het dan op.

Edwin

Johannes

Wim,

Ik denk niet dat je met dit experiment aan kunt tonen dat die overige 10 enkel dextrinen zijn. Dan zou je eerst aan moeten tonen dat je maischschema totaal geen onvergistbare suikers vormt.

Waarom maak je niet een proefbrouwsel met 100 caramout storting flinke lading gist erbij (korrelgist dan verdun je niet met giststarter) zodat je zeker weet dat alle vergistbare suikers op zijn.

:degroeten:

Johannes

ps je kunt natuurlijk ook gewoon het antwoord van Weyerman afwachten


wim

Citaat van: wim op 13-01-2005  16:06 uMM nog geen antwoord gekregen. Ik denk eraan om vandaag of morgen maar eens 200gr caramout (waarschijnlijk caraRed omdat ik daar nog 4.25Kg van heb te vijzelen en vervolgens in een pannetje water met 1.4liter water rustig van 50GrdC naar 78GrdC te brengen. Door een vergiet. dan moet je wel een litertje of 1.2 overhouden. Koken tot plm 1.1 liter. weer door vergiet en in 1.5L frisdrankfles
Koelen 7 druppels geisomeed hopextract erbij en een hoeveelheid brewfermkorrles erbij en maar kijken wat het doet.
SG moet an op plm 1045 liggen.

Dit bedoel je toch johannes?
Want inderdaad weyermann zou uitsluitsel kunnen geven, maar testen is natuurlijk ook leuk.

:degroeten:

Wim

Johannes


wim

OKE ik heb wat cara red gevijzeld en opgelost in warm water, vervolgens jodium erbij en het kleurde diep donker, er is dus nog zetmeel aanwezig in cara mouten..


Heb nu ook een experimentje lopen met veel donkere mouten, 1.9l  met 20% cara red en 80 munich 20.
Maar eerst zou ik een filter moeten construeren voor dit soort kleine hoeveelheden om dit goed te kunnen doen in de toekomst.


:degroeten:

Wim

wim

OKE dit duurt me te lang. En dan bedoel ik het antwoord van Weyermann laat te lang op zich wachten

Het volgende heb ik gemaild. Zou iemand het kunnen/willen vertalen in het Duits? ??? (Wellicht zijn het te veel vragen en te gedetailleerd dus iets korter en met dezelfde strekking mag natuurlijk ook hoor)

Dear Sabine,

At first excuse me for writing you in English, I don't speak German so I try it this way.

I am a home brewer from Holland and have been using several types of your excellent malts and they worked great.

Now I want to do some experiments involving your cara malt types.
I know that the way you produce these malt is letting the enzymes change the starch in the grain into sugars, then dry the malt thus caramelizing the sugar.

What I really would like to know is what kind of sugar is produced during this process. (I mean is it possible to brew a good beer with only the Cara type of malt, with at the base the Cara Pils. In order to make this possible the sugars must be fermentable, and I would like to know if they are?)
Besides that I'm wondering if all of the starch is processed by the enzymes or just a part? (Off course if it only is a part it would be very helpful to know which percentage we are talking about.)

I hope you're able and willing to answer my questions?

I thank you in advance for it.

Sincerely yours,

Wim de Geus
Amsterdam

PS It is also possible to email me a data sheet with info so I can look it up myself, whatever suits you most.


Bij voorbaad dank

:degroeten:

Wim

wim

:weetniet: en kick :shelp:
??? Echt niemand ???

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Ik zou mij niet druk maken om de Engelse tekst. Elk groot bedrijf heeft wel iemand die de Engelse taal beheerst. Het was een groter probleem als het een Frans bedrijf geweest was. (De Fransen spreken volgens mij uit principe geen andere taal)


 :proost:


Gr.

Huub.

Jacques

Huub,

Jij bent zeker lang niet meer in Frankrijk geweest. De jonge generatie spreekt weldegelijk Engels (en goed ook)!

Wim,

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze bij Weyermann geen Engels kunnen lezen. Dit bedrijf verkoopt volgens mij over de gehele wereld.

Caramout wordt ook wel eens dextrinemout genoemd. Ongetwijffeld zal er naast dextrines ook nog wat vergistbare suikers en ook wat zetmeel in de korrel zitten, per slot van rekening is het een natuurproduct. Door de verhitting van de mout in de trommeleest worden alle enzymen geïnactiveerd. Brouwen met uitsluitend carapilsmout zit er dus echt niet in.

Overigens heb ik begrepen dat carapilsmout een aantal jaren geleden vooral ontwikkeld is ten behoeve van de alcoholvrije bieren. Deze miste body, dit werd voor een stuk gecompenseerd door het gebruik van deze mout. Daarnaast wordt tegenwoordig veel carapilsmout gebruikt voor de verbetering van de schuimstabiliteit.

Zie ook deze link

Op de site van Weyermann kun je ook zien dat zij een gebruik van maximaal 10% voorstaan. Zie deze link (in het Engels  ;D).


 :degroeten: Jacques

wim

Ik kende de link van Weyermann uiteraard.
Ging er ook vanuit dat ze Engels wel machtig waren.
Dus het geen antwoord sturen heeft dan vast iets te maken met iets anders.
Waar zou het aan liggen dan verander ik het en vraag ze opnieuw hoe het nu zit?

:degroeten:

Wim

wim

Zeg nog even over die mout he.
Als het 100% glasy is zou alle zetmeel toch reeds omgezet moeten zijn? De jodiumtest was niet goed (gelijk zwart) wat suggereert dat de caramout van Weyermann dus niet hetzelfde is als de caramout waar Jacques' info over gaat.
Maar goed.

:degroeten:

Wim

Edgar

100% omzetting in de korrel lijkt me een illusie. En ik denk dat je dat nog het gemakkelijkst toetst door een handje te schroten en fijn te kauwen. Vast en zeker dat je een zekere meligheid zult proeven.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: wim op 22-02-2005  14:02 uAls het 100% glasy is zou alle zetmeel toch reeds omgezet moeten zijn? De jodiumtest was niet goed (gelijk zwart) wat suggereert dat de caramout van Weyermann dus niet hetzelfde is als de caramout waar Jacques' info over gaat.

Wim,

Volgens mij past een positief resultaat van de zetmeel test (blauwverkleuren) helemaal in hetgeen ik hier schreef.

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.