Meantime IPA

Gestart door William, 01-06-2012 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag ben ik voor de gistslurrie (London Ale III) van mijn Mild Ale een IPA (Engelse versie) aan het brouwen. Het moet een kloon worden van de Meantime IPA. Het recept heb ik van de Can You Brew It show van Jamil en kornuiten.

Dit wordt 'm:


MeanTime IPA

Recipe Specifics

----------------
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):    16.00
Total Grain (Kg):         4.65
Anticipated OG:          1.071    Plato:            17.38
Anticipated EBC:          18.1
Anticipated IBU:          37.0
Brewhouse Efficiency:       77 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Alc by Weight:  6.21      by Volume:  7.94 
ADF:            82.5      RDF         68.7

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 81.1     3.77 kg.  Palemout 7                                   1.037      7
  8.7     0.41 kg.  Munichmout 15                 Weyerm.        1.037     15
  4.3     0.20 kg.  Crystal 120                   America        1.035    120
  5.8     0.27 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.75  12.1  First WH
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25  13.4  First WH
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.75   6.4  15 min.
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25   5.1  10 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole    4.75   0.0  0 min.
 14.40 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25   0.0  0 min.


Yeast
-----
Wyeast 1318 London Ale III (400 ml dikke slurrie)


Mash Schedule
-------------
Dough In Temp:               73  Time:   0
Saccharification Rest Temp:  67  Time:  60
Mash-out Rest Temp:          75  Time:  10
Sparge Temp:                  0  Time:   0




MO


William

Jazeker, 18.00 hr begonnen en op dit moment aan het hevelen in het gistvat. Over een half uurtje helemaal klaar en alles opgeruimd!

MM

Citaat van: William op 01-06-2012  22:51 uJazeker, 18.00 hr begonnen en op dit moment aan het hevelen in het gistvat. Over een half uurtje helemaal klaar en alles opgeruimd!

Jij hebt een flink tempo. Hoe doe je dat?

William

Citaat van: MM op 01-06-2012  22:54 uJij hebt een flink tempo. Hoe doe je dat?

Een beetje aan timemanagement doen.

Twee dingen hebben de brouwtijd verkort met zo'n 45 minuten:
- de brouwpan tijdens het koken op twee pitten van het gasfornuis zetten
- minder water gebruiken om te maischen en te koken. Direct na het koken voeg ik koud water toe om het eindvolume te halen. Een extra voordeel is dat ik de eerste koeling dan al heb gedaan.

RobinB

Lijkt in ieder geval goed te werken! :duimop:

William

De gistslurrie had er zin in. Al na een uur na het toevoegen van de giststarter aan het wort detecteerde Tcontrol de eerste koolzuurproductie via de bellenteller!

De vorige keer had ik de pech dat de inhoud van de bellenteller in het gistvat was geheveld. Nu heb ik de bellenteller buiten de koelkast geplaatst op een niveau onder dat van het wort. Of de andere hoogte waarop de bellenteller staat iets uitmaakt weet ik niet maar ik heb met de bellenteller nog nooit zo'n hoge vergistingssnelheid gehad met een maximale productie van tegen de 23 liter/uur.

Na 14 uur heeft dit bier al een vergistingsgraad van 38% gehaald.



Gerb

Leuk recept! Wat is de bedoeling om zo hoog in te maischen? Laat je hem dan afkoelen tot 67  ºC? De Fuggles zou toch dezelfde hop zijn als Styrian Goldings?  Rook je verschillen tussen de hoppen?

William

The dough-in temperature is de watertemperatuur die je nodig hebt om na het storten van de mout op een eindtemperatuur van 67°C uit te komen. Normaal knip ik die uit het promashrecept. Ik heb ditmaal die hoge temperatuur aangehouden en dan krijg je direct deegballen als je niet snel genoeg roert. Dit komt doordaat het zetmeel momentaan verstijfselt en alles aan elkaar plakt. Daarom begin ik normaal ook bij een lage dough-in temperatuur van 63°C ook als is de eerste maischstap 67°C (inmaischen en direct volgas verhitten).

Ik heb de beide hopsoorten niet vergeleken maar er wordt inderdaad vaak gezegd dat ze hetzelfde zijn. Het recept uit Can You Brew It had het over Goldings en Fuggles. De Goldings had ook East Kent Goldings kunnen zijn, eigenlijk wat logischer voor een Engelse IPA.

In de volgende link staat trouwens een lijst me de recepten die Jamil en vrienden hebben gemaakt.
http://www.homebrewtalk.com/f12/can-you-brew-database-updated-11-2011-a-280749/

William

Inmiddels is de piek van de vergisting voorbij en is dit bier na amper 2 dagen zowat uitvergist. Het sg is op dit moment 1023 (vergistingsgraad van 65%). De komende dagen zullen er nog wel een paar puntjes afgaan. Je ziet dat ik net wat te laat ben begonnen om de temperatuur te verhogen. Idealiter had ik dit tijdens de sterke daling van de vergistingssnelheid gedaan.

Het sg-monster smaakte lekker hoppig.

De London Alle III gist produceert erg veel schuim dat stevig op het jongbier blijft staan. Het schuim kwam net niet tot aan het deksel van mijn 30 liter gistvat.


Henielma

Een felle en heftige vergisting inderdaad. Misschien toch wat minder slurrie moeten gebruiken?

John

Citaat van: William op 01-06-2012  23:32 ude brouwtijd verkort met zo'n 45 minuten:
- minder water gebruiken om te maischen en te koken. Direct na het koken voeg ik koud water toe om het eindvolume te halen.

Hoeveel water voeg je ongeveer toe na het koken en is dat geen onhandig rekensommetje om te berekenen voor de toe te voegen aantal liters koud water? En op hoeveel graden kom je dan uit na toevoeging. Snpa natuurlijk wel dat eea van veel factoren afhankelijk is maar in welke orde van grootte praten we?

William

Ik gebruik ongeveer 3.5 liter water om op een volume van 16 liter te komen. Dus 12.5 liter wort van 95°C en 3.5 liter water van zo'n 16°C wat een temperatuur levert van ongeveer 77°C (12.5*95+3.4*16)/16.

MM

Citaat van: William op 01-06-2012  23:32 uEen beetje aan timemanagement doen.

Twee dingen hebben de brouwtijd verkort met zo'n 45 minuten:
- de brouwpan tijdens het koken op twee pitten van het gasfornuis zetten
- minder water gebruiken om te maischen en te koken. Direct na het koken voeg ik koud water toe om het eindvolume te halen. Een extra voordeel is dat ik de eerste koeling dan al heb gedaan.

Mooie methode.

John

Citaat van: William op 04-06-2012  20:00 uIk gebruik ongeveer 3.5 liter water om op een volume van 16 liter te komen. Dus 12.5 liter wort van 95°C en 3.5 liter water van zo'n 16°C wat een temperatuur levert van ongeveer 77°C (12.5*95+3.4*16)/16.

Hoe weet je dat 3,5 liter water je SG niet te zeer (of niet voldoende) verlaagd? Hoe hoog is sg zonder watertoevoeging? Ik begrijp dat je uiteindelijk op 16 liter wil uitkomen maar je zult toch ook wel een bepaald begin SG in gedachten hebben lijkt me?

William

Citaat van: John op 04-06-2012  21:16 uHoe weet je dat 3,5 liter water je SG niet te zeer (of niet voldoende) verlaagd? Hoe hoog is sg zonder watertoevoeging? Ik begrijp dat je uiteindelijk op 16 liter wil uitkomen maar je zult toch ook wel een bepaald begin SG in gedachten hebben lijkt me?

Ik weet het rendement van mijn brouwproces (80%) en weet dus hoeveel mout ik nodig heb om 16 liter vergistbaar wort te maken met het doel sg. Ik zorg er dan voor dat ik aan het einde van het koken 12.5 liter wort over heb (met een te hoog sg). Het sg na koken maar zonder watertoevoeging is dan 1000+((doel sg-1000)*16/12.5)  (in dit geval is sg soortelijk gewicht, geen specifiek gewicht :weetbeter:).

Hoeveel maischwater en spoelwater je moet gebruiken om op die 12.5 liter uit te komen kun je b.v. uitrekenen met brouwsoftware. Je kunt ook beginnen en maar kijken waar je uitkomt en dan gewoon aanvullen met koud water tot het gewenste volume.

Oscar

Citaat van: John op 04-06-2012  19:30 uHoeveel water voeg je ongeveer toe na het koken en is dat geen onhandig rekensommetje om te berekenen voor de toe te voegen aantal liters koud water?

Met de juiste brouwsoftware kom je daar zo uit...





 :degroeten:


William

En ook dit bier zit weer in de fles op een eind sg van 1017, een vergistingsgraad van 74%. Niet heel ver uitvergist maar de restsuikers geven zo mooi tegenwicht aan de grofweg 40 IBU's. Het hoparoma en de hopsmaak zitten goed in dit bier terwijl de gist de moutigheid goed naar voren lijkt te halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.