Grootst mogelijk gistvat voor in tafelmodel koelkast

Gestart door sjoerdmulder, 10-05-2012 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoerdmulder

Beste mensen,

Ik heb een tafelmodel koelkast om om te bouwen tot gistkast. Resultaat van langdurige echtelijke onderhandelingen, groter dan deze zal het niet gaan worden ben ik bang:  :huilen: Nu wil ik er een zo groot mogelijk gistvat in plaatsen.

Als ik alle overbodige elementen eruitsloop, zijn de binnenafmetingen van de koelkast 74(h)x40(b)x47(d). Maar die motor, die ligt in de weg. Dat zullen jullie allemaal hebben: ik zie op de meeste foto's dat een gistvat op een plankje boven de motor geplaatst wordt.
Dat maakt dat de effectieve afmeting is: 54(h)x40(b)x47(d). Ik zou ook een gistvat vóór de motor kunnen plaatsen, zodat de achterste ruimte van de koelkast onbenut blijft (daar kan ik dan bijv. de verwarmingslamp plaatsen). Dan is de effectieve afmeting 74(h)x40(b)x33(d). Volgen jullie het nog?

Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie dit opgelost? Een vierkant gistvat (jerrycan?) zou natuurlijk heel mooi zijn. Nog mooier is een gistvat dat precies om de motor heenvalt, op maat gemaakt. Een flexibele drinkwatertank zoals ze in boten wel gebruiken? 

Ik ben heel benieuwd!

Joost81

Ik heb er een 30 liter emmer in staan met het waterslot aan een slangetje omdat die er niet meer bovenop past. mijn 20 liter mandfles past er op die manier ook net in.

Het geheel staat dan dus op een plankje boven de motor. Aan de onderkant van die plank hangt de gloeilamp voor verwarming.

orangeloo

Plaats ook ff een foto van je koelkast.
Ik heb deze, en daar past zowel een standaard gistemmer in en een gistvat van 30 liter.


De afmeting die bij mij overblijft is 45(b) x 45 (d) x 53(h)

orangeloo

Voor mijn mandfles van 15 liter laat ik mijn plankje iets zakken op een paar houten blokjes.
Zie foto hierboven voor die blokjes. Past net met waterslot erop. :brouwen:

sjoerdmulder

Zal foto maken zodra mijn zoontje weer wakker is - die slaapt ernaast. Maar een 30 liter vat is toch niets! Ik brouw niet zo veel, maar als ik het doe wil ik toch zeker 50 liter brouwen. Dan kan ik weer een tijdje vooruit.

Deze jerrycan zou misschien net wél of net niet passen vóór de motor, maar liefst 60 liter. Dat gaat de goede kant op.

http://www.jerrycanshop.nl/stapelbare-jerrycans-levensmiddelen/kunststof-jerrycan-stapelbaar-60-liter-voor-levensmiddelen.html
Ik kan de producent nog niet bereiken, wil hem vragen om de exacte maten te geven want een centimeter méér maakt dat de deur niet meer sluit.

orangeloo

Een 60 liter gistvat voor 50 liter wort? Dat wordt bij een heftige hoofdgisting poetsen... :(
Of je moet een blow off maken. (Of hoe heet zo'n ding met een slang in een fles.)

Cisdevésser

CiteerDeze jerrycan zou misschien net wél of net niet passen vóór de motor, maar liefst 60 liter. Dat gaat de goede kant op.


En hoe ga je deze na de vergisting schoonmaken aan de binnenkant?


groetjes....Cis

sjoerdmulder

Citaat van: Cisdevésser op 10-05-2012  11:12 uEn hoe ga je deze na de vergisting schoonmaken aan de binnenkant?

Gewoon zoals andere gistvaten? Ik doe nauwelijks aan mechanisch reinigen, ben veel te bang dat ik krasjes maak. Heet water, kruidvat oxi action, en tot slot desinfecteren met geur/kleurloze spiritus van de Action. Maar als dat niet werkt, dan kan ik ook vaatwastablet gebruiken of natronloog. Of ben ik nu te optimistisch?

sjoerdmulder

Citaat van: orangeloo op 10-05-2012  11:11 uEen 60 liter gistvat voor 50 liter wort ?? Dat wordt bij een heftige hoofdgisting poetsen... :(
Of je moet een blow off maken. (of hoe heet zo'n ding met een slang in een fles)

Blow-off zou een optie zijn. Maar ook al kan ik er maar 40 liter in kwijt, dan nog is het een vooruitgang   :pan:

John

20 liter vergisten in een 25-30 liter vat: nog nooit problemen gehad.

bvalkema


sjoerdmulder

Zie  hier mijn koelkast.



Citaat van: bvalkema op 10-05-2012  12:06 uAls je 1 cm meer in de breedte had, kon je de 55 l hier halen:
http://www.overtoom.nl/wijdmondse-vaten_M301599.html

He, maar die is wel heel mooi! Misschien gaat dat nog wel lukken, want de breedte wordt belemmerd door het koelkastlampje+thermostaat. Misschien kan ik die iets smaller krijgen, bijv. door de draaiknop eraf te halen. Of anders de richeltjes voor de glasplaten weg te zagen.
Ik zie dan nog niet hoe ik een waterslot kan monteren want als hij exact 520mm hoog is, heb ik nog maar een halve centimeter speling. Hmm... :denken: Iemand een idee?

John

Aan de zijkant bovenaan een gat met wartel, pijpje erin, slangetje eraan, in bakje water.

sjoerdmulder

Citaat van: John op 10-05-2012  12:34 uAan de zijkant bovenaan een gat met wartel, pijpje erin, slangetje eraan, in bakje water.
Dus niet in het deksel maar bovenin de ton? Dat zou misschien wel kunnen ja. Moet het wel zo hoog mogelijk, anders mis ik kostbare inhoud...

Wat bedoel je overigens met een wartel?

John

Zo'n ding dat aan een elektriciteitsdoos kan om een waterdichte verbinding met een kabel te maken.

BierHenk

Citaat van: John op 10-05-2012  13:35 uZo'n ding dat aan een elektriciteitsdoos kan om een waterdichte verbinding met een kabel te maken.

John

Precies! Zit hier op een i-pod touch te klooien anders had ik zelf ff foto gepost. Thnx.

bvalkema

Het midden van het deksel is iets lager dan de ring eromheen, dus misschien dat je in het deksel de wartel kan maken?


sjoerdmulder

Ik vind van dezelfde producent ook nog deze:
http://www.curtec.com/nl/products/subcat/total-opening-drums/6/0/23


Heeft nog een wijdere opening en is paar centimeter lager, wel evenveel inhoud.

sjoerdmulder

http://www.overtoom.nl/superwijdmondse-vaten_M301601.html?leafcode=00232203#description

Deze dus. Bij Overtoom te bestellen, komt in totaal op 60 euro neer... Veel geld, maar dan heb ik wel een mooie bruine nephouten bierton  :biersmile:

Veronderstel ik terecht dat dit vat geschikt is voor bier? Dan ga ik hem kopen.

orangeloo


John


sjoerdmulder

Citaat van: orangeloo op 10-05-2012  14:43 uDat is veel geld voor een vat, heeft de producent van dit soort vaten niks, is een stuk goedkoper.
Die is inderdaad nog mooier: bijvoorbeeld deze vierkante tank past exact in mijn koelkast, is 60 liter, en kost €15 euro ex. BTW!!!!


Wat denken jullie hiervan?

Heb zonet gebeld, ik kan het direct bij de fabrikant bestellen, komen er wel verzendkosten bij (en BTW). Maar goed, dan is het nog steeds heel goedkoop.

John


sjoerdmulder

Citaat van: John op 10-05-2012  15:44 uWat zijn de verzendkosten dan?
Heeft ie niet gezegd. Ik heb zojuist gemaild of het ook zonder kraantje en waterslot kan (kraantje geeft maar infectiebronnen en steekt uit, past het alsnog niet) en naar verzendkosten gevraagd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.