Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wiki pagina bieren hergisting op de fles al dan niet opkweekbaar  (gelezen 8142 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Al een tijdje is er een pagina in de Wiki met informatie over bieren met hergisting op de fles waarvan de gist opgekweekt kan worden. Naar aanleiding van een door Yoz gemaakte aanpassing heb de pagina nog eens onder handen genomen.

Op de pagina kunnen nu alle bieren met hergisting op de fles worden vermeld. Aangegeven kan worden of de gist opkweekbaar is, of je dan de gist opkweekt die ook gebruikt wordt voor de hoofdgisting of dat er een speciale bottelgist gebruikt is.

Aanvullingen zijn van harte welkom. Ook voor wat betreft bieren met hergisting op de fles die niet opkweekbaar zijn. Door de pagina zo compleet mogelijk te maken kunnen teleurstellingen worden voorkomen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Wiki pagina bieren hergisting op de fles al dan niet opkweekbaar
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2012 17:47 u »
Mooi werk! Ik ga binnenkort een brouwsel met verschillende opkweken vergisten; Witkap pater, Orval, Dochter van de Korenaar, Malheur en Marriage Parfait. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2012 18:03 u »
Het is nu al een mooie lijst maar mis nog de Weihenstephaner, Wyeast 3068 Weihenstephan weizen. Voor de rest schiet me niet direct iets nieuws te binnen.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2012 18:28 u »
Ik heb onlangs gewerkt met gist opgekweekt uit een chouffe fles en heb sterk de indruk dat het niet meer om de gist gaat gebruikt bij de hoofdgisting.
Dit zou wel kunnen kloppen daar de Duvel dit ook heeft en beide van de zelfde groep zijn die het produceert.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2012 18:32 u »
Het is nu al een mooie lijst maar mis nog de Weihenstephaner, Wyeast 3068 Weihenstephan weizen. Voor de rest schiet me niet direct iets nieuws te binnen.

Bedankt voor de aanvulling. Ik zal de lijst aanpassen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2012 18:33 u »
Ik heb onlangs gewerkt met gist opgekweekt uit een chouffe fles en heb sterk de indruk dat het niet meer om de gist gaat gebruikt bij de hoofdgisting.
Dit zou wel kunnen kloppen daar de Duvel dit ook heeft en beide van de zelfde groep zijn die het produceert.

Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn. Als er meer brouwers zijn die deze ervaring hebben dan hoor ik dat graag. De informatie op de wiki wordt dan aangepast.

Offline GeBaxke

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2012 19:18 u »
Bedankt, ga er eens een paar proberen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2012 19:44 u »
Ik dacht eigenlijk dat de Weihenstephaner niet op te kweken was. Redox, heb je dit zelf uitgeprobeerd?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2012 20:49 u »
Ik heb het laatst wel geprobeerd, zonder succes overigens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2012 20:58 u »
Ik dacht eigenlijk dat de Weihenstephaner niet op te kweken was. Redox, heb je dit zelf uitgeprobeerd?

Nog even verder gezocht.

Deze topics doen vermoeden dat de gist niet opkweekbaar is
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18828.msg278059.html#msg278059
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1125.msg102331.html#msg102331

Echter in dit topic meld Oscar dat het gelukt is
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1125.msg12139.html#msg12139

Het wel of niet kunnen opkweken heeft ook te maken met de leeftijd van het bier. Je hoort een zo jong mogelijk bier te hebben. Het lijkt er op dat de meesten problemen hebben gehad met het opkweken. Ik zal de wiki aanpassen in overeenstemming met de meeste ervaringen met deze gist.

Overigens kwam ik ook in de topics die ik net heb doorgenomen informatie tegen over de opkweekbaarheid van Schneider Weizen en Maisel Weizen. Erdinger zou met een bottelgist worden afgevuld. Deze info zal ik ook verwerken.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-04-2012 21:11 u »

Yep, weliswaar moeizaam maar het is gewoon op te kweken.

Wel belangrijk is dat je per fles bekijk of dat ie aanslaat. Ik gebruikte 3 0,5 L flessen (eind 02-02-2013). Drie flessen heb ik gekozen omdat de gist erg makkelijk op dwarrelt > meestal geen goed teken. 100 ml moutextract en 0,2 g gistvoeding per fles daarna schudden en de flessen voorzien van silicone stop met waterslot. Twee flessen gingen wel redelijk daarvan was één fles uitgegist in 5 dagen 17-21 oC (vrij langzaam dus).

31-3 heb ik een weizen gebrouwen en deze gesplit. 2x 0,5L starters  gemaakt opkweek/Wyeast en 6 uur belucht(makkelijk 2 magneetroerders 8)). Deze week nog had ik samen met mijn broers een proefsessie gehouden en we proefden geen verschil.

Qwa vergisten is het dezelfde putlucht en dezelfde overschuim taferelen.     

Tags: