Bijsmaak hop of infectie

Gestart door Christiaan, 04-01-2005 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Christiaan

Dag medebrouwers, nog de beste wensen voor 2005.
 Een tijdje terug heb ik een Altbier gebrouwen, (zie recept). Bij het overhevelen naar de lagertank en  later bij het bottelen viel het mij op dat er een typische nasmaak aan het bier zat, die enigzins doet denken aan het vet van een in de pan gebakken speklap (zonder jus). Mijn brouwsel van een week later (weer dezelfde Alt), had hetzelfde vreemde bijsmaakje. In de hoop dat de bijsmaak nog zou verdwijnen heb ik beide bieren gewoon gebotteld, en ze staan inmiddels lekker na te gisten. In eerste instantie ben ik er van uitgegaan dat ik te maken had met een infectie, maar bij het proeven van een Affligem dubbel viel mij op dat dit bier een soortgelijke nasmaak had, maar dan een stuk minder sterk. Is het mogelijk dat deze bijsmaak afkomstig is van de gebruikte hop? Ik heb namelijk een dubbele hoeveelheid  pellets toegevoegd omdat ik alleen pellets van 4% Alpha kon vinden, terwijl het recept uitgaat van pellets van 8%.
Of is de bijsmaak afkomstig van een infectie? 

Naam brouwsel:     Osloer Alt
Biertype:       Altbier
Begin SG:       1048
Eind SG:       1018
Kleur (berekend):    23 EBC
Berekende bitterheid:   38 EBU

Hoeveelheden per 10 liter wort/bier

Mout & suiker
580 gram   25%    Pilsmout     3 EBC     
1250 gram    53%    Münchnermout    15 EBC     
300 gram     13%    Aromamout     150 EBC 
198 gram     8%    Tarwemout     3 EBC
13 gram     0,53%    Chocolademout     800 EBC   

Water
8,3 L maischwater
? L spoelwater

Maischschema
20 min   55 gr C
30 min   62 gr C
25 min   70 gr C
10 min   76 gr C

Hop
19 gram      Hallertau Perle    8 % alfa   pellets       kooktijd   90 min

Kruiden of andere toevoegingen
2 gram    Ierse mos                 kooktijd   12 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort:   90 min

Gist
Naam gist:   SafAle-S04        gedroogde gist

Ik heb dus 38 Gr Hallertau Perle toegevoegd, in plaats van de 19 gram die in het recept vermeld staat. Het brouwproces is in beide gevallen goed verlopen. Bij het tweede brouwsel heb ik echter wel SafBrew gist gebruikt i.p.v. SafAle-s04.
Groeten,
Christiaan

J

Christiaan,

Ik heb geen idee hoe 'vet van een in de pan gebakken speklap' smaakt, maar infectie smaakt meestal zurig (doet je denken aan geuze)

Deed de  smaak je ook denken aan botercaramelen ? Als het zo is dan heb je waarschijnlijk last van diacetyll en dat komt van een te korte lagering van het bier.

J.

Johannes

Hoi Christiaan,

Ik kan me weinig voorstellen bij de door jou omschreven smaakafwijking, als je spreekt over affligem dubbel daar zit inderdaad een vrij typisch smaakje aan echter, kan ik het niet benoemen. Kijk anders eens op www.bierkeurmeestersgilde.nl bij adviezen-> afwijkingen en adviezen misschien kun je aan de hand van die lijst achterhalen om wat voor smaakje het gaat.

:degroeten:

Johannes

wim

En houd ons op de hoogte ajb.
Want ik ben persoonlijk erg benieuwd wat het nu is. (Als voormanelijk vegetarisch etend persoon kan ik me ook weinig voorstellen bij je omschrijving.)

:degroeten:

WIm

Christiaan

Mijn excuses voor de vage smaakomschrijving, ik zal snel op zoek gaan naar een betere omschrijving. Het is zo'n typische smaak waar je van denkt: dit ken ik ergens van, maar iets beters dan die speklap schoot me op het moment van schrijven niet te binnen.
Christiaan

Caspar

Is dit vettige speklapsmaakje geen (vettig) boterig smaakje? In dat geval is het diacetyl, waarover je erg veel kunt vinden op dit forum... Ik heb het ook wel eens geproefd in een bier van me (net nadat het gebotteld was) en de smaak trok redelijk vlot weer weg.

De speklappensmaak komt mij niet bekend voor ???, maar ja... ik weet niet hoe jullie thuis kokerellen natuurlijk hahaha ;) (grapje). Ik denk dat het wel eens diacetyl kan zijn.

Groetjes Cas

Johannes

Citaat van: Christiaan op 04-01-2005  20:06 uMijn excuses voor de vage smaakomschrijving, ik zal snel op zoek gaan naar een betere omschrijving. Het is zo'n typische smaak waar je van denkt: dit ken ik ergens van, maar iets beters dan die speklap schoot me op het moment van schrijven niet te binnen.
Christiaan


Christiaan,

Je hoeft je zeker niet te verontschuldigen, als jij denkt het op deze manier duidelijk kunt maken ga je gang! Als er iets lastig is dan is het wel smaken omschrijven. Ik zat ook te denken aan diacetyl of acetaldehyde volgens mij proef ik die laatste  in Affligem dubbel, misschien sla ik ook nu de plank volledig mis. Met behulp van de site van het BKG kom je misschien iets verder.

:degroeten:

Johannes

Christiaan

Bedankt voor de link Johannes,
Als ik het rijtje van de bierkeurmeesters afloop dan komt de smaak die ik proef het meeste overeen met de boterige diacetylsmaak, de smaak is wel enigzins aan de ranzige kant. Mocht het diacetyl zijn dan heb ik dus te vroeg gebotteld. Een lagertijd van een week zou dan te kort zijn. Met een beetje geluk verdwijnt de smaak nog, maar dat is vooral een kwestie van geduldig afwachten.
Als ik het goed begrijp heeft die smaak niets met de hop te maken, maar ontstaat deze bij de gisting, eventueel door bacterien. Ik vraag me dan af of dit bacterien zijn die door een infectie in het bier terechtkomen, of er al in thuis horen ???
Ik ga over enkele weken (wanneer mijn bestelling is aangekomen) nog eens een poging wagen om een goede Alt te brouwen...
Groeten,
Christiaan

Johannes

Als het diacetyl is kun je het geluk een beetje helpen. Remedie is langer lageren maar lageren kan ook nog in de fles, wanneer de hergisting op fles is voltooid, de flessen enkele dagen koud wegzetten vervolgens weer 1 dag op kamertemperatuur brengen en daarna weer koud zetten. Deze methode gebruiken moderne brouwerijen om versneld te lageren (al doen zij dat wel voor het bottelen).

:degroeten:

Johannes

Christiaan

Bedankt voor de tip Johannes, de nagisting van de eerst batch lijkt voltooid te zijn, het bier heeft een mooie stevige schuimkraag, en bevat voldoende CO2. Deze flesjes gaan dus een paar dagen naar de kelder. Is het eigelijk de bedoeling om het genoemde proces één keer uit te voeren, of moet dit vaker gebeuren?
Christiaan

MO

Wel gek dat je met SafAle diacetyl in je bier waarneemt. Tenminste gek, ik had dat niet zo verwacht. Volgens mij trekt de diacetyl al weg bij de navergisting op fles bij kamertemperatuur. Ik zou gewoon veel proeven, altijd fijn, en je zult merken dat het diacetyl vrij vlot verdwijnt.

Eduard

Ja, MO, die ken ik. Als je veel proeft verdwijnt niet alleen het diacetyl maar ook het bier :)

Mooi Christiaan dat je de vraag hier neer hebt gezet. Dat bier wat jij hebt gebrouwen heb ik zelf eigenlijk ook maar iets van twee weken in het vat gehad. Het brouwen gebeurde op 17-06-04 en het bottelen op 01-07-04.

Groeten vanuit hemelsblauw en ontdooid Oslo

Eduard samenvol

Christiaan

Ik kon het niet laten om eens een flesje open te trekken, en het lijkt erop dat de bijsmaak langzaam minder wordt. De rest laat ik nog lekker een paar weekjes rusten, want het is toch wel zonde om een halve liter bier te drinken dat nog niet geheel op smaak is.
Groeten,
Christiaan

Jacques

Hoi Christiaan,

Als de bijsmaak langzaam wegtrekt denk ik toch ook dat je te maken hebt met diacetyl. Diacetyl wordt bij elke vergisting aangemaakt en wordt daarna door de gist weer afgebroken tot een stof met een lagere smaakdrempel. Soms werkt dat mechanisme minder goed en blijf je diacetyl in de smaak van je bier houden. Ook kan diacetyl in je bier komen door intensieve beluchtingen van het jongbier of door infecties.

 :degroeten: Jacques

Johannes

Citaat van: jacbier op 18-01-2005  16:07 uen wordt daarna door de gist weer afgebroken tot een stof met een lagere smaakdrempel

Jacques,

Bedoel je niet een hogere smaakdrempel?

Johannes

Jacques

Hoi Johannes,

 :-[ Ja!

Altijd weer verwarrend. Bij een hogere smaakdrempel proef je de stof minder.

 :degroeten: Jacques

Christiaan

Dag brouwvrienden,
Ondertussen is de (vieze)spekachtige smaak min of meer overgegaan in een smaak die aan boterbabbelaars doet denken en is het bier goed drinkbaar. Het bier heeft nu een bittere hoppige nasmaak met een zachte boterbabbelaarachtige ondertoon. Ik moet er nog wel aan wennen dat ik door dit brouwavontuur in veel bieren diacetyl (athans, dat neem ik aan dat het is) proef, wat ik nog steeds associeer met speklappen...

Groeten,
Christiaan

Adrie

Ha Christiaan,

Tijd om een keer een rauchbier te brouwen met een speklappentouch.  ;D

Groeten,

A3

Edgar

Christiaan,

Bak jij je speklappen soms in de boter? ;)


Caspar

Ik denk dat de smaak uiteindelijk nog wel zal veranderen hoor... wacht gewoon ff een maandje of zo ;).

Ik ervaar diactyl wel als een beetje vettig in de mond en op de lippen... die associatie met speklappen van jou maakt het alleen echt ranzig overkomen hahaha ???.

Groetjes Cas

PS misschien moeten jullie thuis je speklapjes voortaan wat langer doorbakken  ;D.

Christiaan

Citaat van: Caspar op 21-01-2005  13:32 udie associatie met speklappen van jou maakt het alleen echt ranzig overkomen hahaha ???.
De smaak was in eerste instantie ook wel aan de ranzige kant, vandaar mijn grote paniek. In speklappen heb ik voorlopig geen zin meer. Het zou me overigens ook niet verbazen als de laatste speklap die ik gegeten heb flink bedorven was. Maar goed, ik wil verder jullie eetlust niet  bederven met verhalen over studentenvoer  ;) 
Ik ben benieuwd hoe de smaak zich verder zal ontwikkelen, heb bier staat nu in de kelder te rijpen. Zou het nuttig zijn om het bier op een iets minder koude plaats te zetten, ik kan me voorstellen dat het mechanisme dat de diacetyl afbreekt beter werkt bij een wat hogere temperatuur of vergis ik me?

Groeten,
Christiaan

MO

Dat is precies het principe van de diacetylrust. Ik zou inderdaad bij wat hogere temperatuur navergisten, als je niet al te bang bent voor fruitigheden.

Caspar

Citaat van: Christiaan op 21-01-2005  14:45 uZou het nuttig zijn om het bier op een iets minder koude plaats te zetten, ik kan me voorstellen dat het mechanisme dat de diacetyl afbreekt beter werkt bij een wat hogere temperatuur of vergis ik me?

Ik denk dat het inderdaad geen kwaad kan het bier even rustig uit te laten gisten bij een hogere temp. Goede kans dat de ongewenste smaak in de loop der tijd wegtrekt.

Groetjes Cas


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.