WortWizard review

Gestart door Edgar, 02-01-2005 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Zoals beloofd, naar aanleiding van deze discussie een verslag van het gebruik van de Wortwizard.

De Wortwizard is een waterstraalpompje waarmee je, met de kracht van de stroming van het koelwater in je tegenstroomkoeler, het wort door diezelfde koeler kunt pompen (of liever: zuigen). Daarbij wordt het wort automatisch 'belucht' door een tweede venturisysteem in de instroombuis.

Duidelijke voordelen zijn:

-Goedkoper dan een pomp: slechts $ 24,95 (uiteraard plus kosten)
-Zuigt zelf aan
-Belucht automatisch bij instroom wort


Hij werkt. Zuigt als een tierelier, ruim voldoende capaciteit. Maar er zijn ook nadelen.

Ten eerste: Zoals ik al vreesde, zuigt het ding een plastic gistvat in de kreukels. Om die reden kon ik 'm niet gebruiken. Bij een glazen 'carboy' zoals in de VS veel gebruikt wordt, heb je dat probleem niet. Een rvs gistvat dat goed afsluitbaar is zal ook geen problemen geven. De fabrikant waarschuwt niet voor dit verschijnsel.

Het tweede probleem hangt samen met het eerste. Door de indeuking van het vat en de neiging van dat ding om weer uit te deuken, zuigt hij, als je de kraan van de koeler stilzet, koelwater door de zuigbuis, je vat in. Hoe flexibeler het vat, hoe groter dit probleem (hoe meer arbeid de gecreëerde onderdruk kan verrichten, des te meer water kan er teruggezogen worden). De fabrikant zegt dat je altijd de zuigslang moet ontkoppelen voordat je de kraan dichtdraait, maar dat is met de meegeleverde materialen niet handig. Hij zou er beter een kraantje bij leveren.

Ten derde is de grootst leverbare stopper maar nèt groot genoeg. Ik heb er voor de zekerheid nog wat teflontape om gewikkeld. Ik begrijp niet hoe die Yanks hun carboys schoonkrijgen door zo'n klein gaatje. Suf om maar 2 stoppers aan te bieden.

Tel daarbij de knullige manier van verzenden (gerold in een flapje karton open aan beide zijden waar de stopper bijna uit viel), het slecht passende schroefdraad van de zuigmond, de onoverzichtelijke handleiding en het eindoordeel is:

Een elegant en bruikbaar concept, op z'n Amerikaans uitgevoerd. Pover dus. Echter met een extra kraantje en een geknutselde stopper kan je er een nuttig ding aan hebben.

Mits je geen plastic vaten gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.