Dubbele Saison

Gestart door MM, 12-04-2012 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Geïnspireerd door verschillende artikelen in het BYO-magazine, heb ik besloten om ergens in mei twee Saisons te brouwen. Ik wil dit ergens eind mei gaan doen.

Het eerste recept, moet een lekker fris biertje worden, om de zomer door te komen. De Münchenermout moet wat meer diepte en kleur geven aan het bier. De roggemout en de gerstevlokken zullen het bier iets kruidiger moeten maken.

De Fuggles en East Kent Golding zullen een frisse geur en fris bittere smaak moeten geven. De Hallertau zal een kruidige smaak moeten geven aan het bier.

Ik heb gekozen voor de French Saison als gist, omdat deze makkelijker te gebruiken schijnt te zijn dan de Belgische variant. Hiervoor wil ik een 1 liter giststarter maken, om het bier goed ver uit te laten vergisten.

Het maischschema heb ik over genomen uit dit artikel. Dit leek mij een mooi uitgangspunt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Saison
Kenmerk
Brouwdatum6-5-2012
BiertypeSaison
Aantal liters20
Gewenst begin SG1043 (4,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,1 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater14,7 liter
Spoelwater13,4 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC71,4 %3000 gr3 EBC
Munchnermout (15 EBC)16,7 %700 gr15 EBC
Roggemout7,1 %300 gr10 EBC
Gerstevlokken4,8 %200 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding(2012)6,0 %15 gr60 minuten13 EBU
Fuggle (GB)4,8 %15 gr60 minuten10 EBU
Fuggle (GB)4,8 %10 gr15 minuten3 EBU
East Kent Golding(2012)6,0 %10 gr15 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %15 gr5 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3711 French Saison
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
145°C15 minuten3,5 l/kg
255°C30 minuten3,5 l/kg
362°C45 minuten3,5 l/kg
472°C15 minuten3,5 l/kg

OpmerkingenMaischschem uit BYO van voorbeeld Saison de Pipaix.

Het tweede recept is een sterke Saison, die ik ga brouwen met de slurry van het bovenstaande recept. Het recept heeft eigenlijk hetzelfde idee. Daarnaast lijkt dit me een mooie kans honing te gebruiken om het bier wat droger te maken. Deze wil ik toevoegen als ik stop met het verwarmen van wort, dus aan het einde van het koken. Ik weet nog niet welke soort honing ik wil gebruiken. Ik ben van plan om een standaard honing te gebruiken, omdat de honing niet echt op de voorgrond moet treden.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Sterke Saison
Kenmerk
Brouwdatum13-5-2012
BiertypeSaison (Sterke)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,0 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater11,9 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur24 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76,9 %5000 gr3 EBC
Roggemout10,8 %700 gr10 EBC
Honing7,7 %500 gr2 EBC
Gerstevlokken4,6 %300 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding(2012)6,0 %20 gr60 minuten13 EBU
Fuggle (GB)4,8 %20 gr60 minuten10 EBU
East Kent Golding(2012)6,0 %15 gr15 minuten5 EBU
Fuggle (GB)4,8 %15 gr15 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %15 gr5 minuten1 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3711 French Saison
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
OpmerkingenSlurry van gewone Saison..

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
145°C15 minuten3,0 l/kg
255°C30 minuten3,0 l/kg
362°C45 minuten3,0 l/kg
472°C15 minuten3,0 l/kg

Opmerkingen-

Als jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag.

toon van den broek

Ik maak met een zekere regelmaat soortgelijke bieren. Weet niet zeker of de gist hetzelfde is, maar ik gebruik Dupontgist (saison-moinette). Sterke gist die heel makkelijk in drie dagen tot starter op te kweken is uit een flesje. Reken erop dat deze gisten lang door kunnen gaan.
Heb zelf hele goede ervaringen om zeker 25% gerstevlokken te gebruiken. Wordt het bier ietsje minder moutig van, dus beter doordrinkbaar. Heb het idee dat de bieren daar ook wat complexer van kunnen worden. Maischen duurt wel wat langer.
Fuggle en EKG is een heel fijne combinatie.
Succes!
Groetjes, Toon.

 

RobinB

Citaat van: toon van den broek op 12-04-2012  23:45 uIk maak met een zekere regelmaat soortgelijke bieren. Weet niet zeker of de gist hetzelfde is, maar ik gebruik Dupontgist (saison-moinette).

Nee, dat is de Dupont gist ofwel Belgian saison.
De French is een vlotte vergister, en vergist verder dan de Belgische. :)

MM

Toon, bedankt voor je tips.

Citaat van: toon van den broek op 12-04-2012  23:45 uIk maak met een zekere regelmaat soortgelijke bieren. Weet niet zeker of de gist hetzelfde is, maar ik gebruik Dupontgist (saison-moinette). Sterke gist die heel makkelijk in drie dagen tot starter op te kweken is uit een flesje. Reken erop dat deze gisten lang door kunnen gaan.

Ik heb er juist voor gekozen de Dupont (Belgian Saison) gist niet te gebruiken. Deze schijnt nogal eens lastig te doen bij sterkere bieren.

Citaat van: toon van den broek op 12-04-2012  23:45 uHeb zelf hele goede ervaringen om zeker 25% gerstevlokken te gebruiken. Wordt het bier ietsje minder moutig van, dus beter doordrinkbaar. Heb het idee dat de bieren daar ook wat complexer van kunnen worden. Maischen duurt wel wat langer.

Als je meer gerstevlokken zou toevoegen, voor welke mout zou je dat doen in bovenstaande bieren? Ik wil nog wel binnen het kleurenpalet van de Saison blijven.

MM

Afgelopen zaterdag het eerst recept gebrouwen. Alleen heb ik Mittelfrüh gebruikt in plaats van de Hersbrücker.

Het maischschema vind ik wel fijn. Het levert na het koken een wordt met erg weinig eiwitten. Ook leek het wort helderder dan normaal.

De gist gaat ook lekker zijn gang. hij is nog steeds een beetje waarneembaar bezig. Door de giststarter, begon de gist bijna direct. De geur is goed, flink fruitig door de wat warmere temperaturen (24°C+) en het gebrek aan een koel mogelijkheid. Volgens mij kan de gist de temperatuur wel hebben, zowel qua smaak als vergisting.

davadox

Waarom heb je in je eerste brouwsel een brouwwater/spoelwater verhouding van 14,7-13,4 liter en in je tweede brouwsel een verhouding van 18-11,9 liter?

MM

Citaat van: davadox op 31-05-2012  21:26 uWaarom heb je in je eerste brouwsel een brouwwater/spoelwater verhouding van 14,7-13,4 liter en in je tweede brouwsel een verhouding van 18-11,9 liter ?

Omdat het tweede brouwsel meer mout bevat, 6 kg om 4,2 kg van het eerste brouwsel. Ook wilde ik niet te dik maischen, om een beter vergistbaar bier te krijgen. Verder kan ik er ook niet echt een goed antwoord op geven. Ik ben erg lui geworden, nadat ik BrouwVisie ben gaan gebruiken.  :verbergen:

davadox

Ok das nieuw voor me dat het spoelwater afhankelijk is van het/de maishdikte.
Voor de vakantie wil ik de volgende Saison gaan brouwen.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20087.msg298913.html#msg298913

RobinB

Citaat van: davadox op 31-05-2012  21:44 uOk das nieuw voor me dat het spoelwater afhankelijk is van het/de maishdikte.

Hoezo, das toch logisch?
Als het volume aan brouwwater vast staat en de maischdikte ook, dan kan je bij méér mout alleen krimpen op je spoelwater.
Als het niet uit de lengte kan komen, moet het uit de breedte komen toch? ;)

davadox

Citaat van: RobinB op 01-06-2012  22:10 uHoezo, das toch logisch?
Als het volume aan brouwwater vast staat en de maischdikte ook, dan kan je bij méér mout alleen krimpen op je spoelwater.
Als het niet uit de lengte kan komen, moet het uit de breedte komen toch? ;)

Je hebt helemaal gelijk.

MM

Op dit moment ligt er nog een behoorlijke gistlaag op het bier. Morgen eens kijken hoe ver het bier is. Ik hoop dit weekend de gistkoek te kunnen hergebruiken, voor de tweede Saison. Ik verwacht dat het volgend weekend wordt.

MM

Citaat van: MM op 31-05-2012  21:21 uAfgelopen zaterdag het eerst recept gebrouwen. Alleen heb ik Mittelfrüh gebruikt in plaats van de Hersbrücker.

Ik zie toch dat ik wat meer aanpassingen heb gedaan voor de volledigheid het hele recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Saison
Kenmerk
Brouwdatum26-5-2012
BiertypeSaison
Aantal liters20
Gewenst begin SG1046 (4,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater15,8 liter
Spoelwater13,4 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC66,7 %3000 gr3 EBC
Munchnermout (15 EBC)22,2 %1000 gr15 EBC
Roggemout6,7 %300 gr10 EBC
Gerstevlokken4,4 %200 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding(2012)6,0 %15 gr60 minuten11 EBU
Fuggle (GB)4,8 %15 gr60 minuten9 EBU
Fuggle (GB)4,8 %10 gr15 minuten3 EBU
East Kent Golding(2012)6,0 %10 gr15 minuten4 EBU
Hallertauer Mittelfrüh4,6 %15 gr5 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3711 French Saison
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid5 gram/liter

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
145°C15 minuten3,5 l/kg
255°C30 minuten3,5 l/kg
362°C45 minuten3,5 l/kg
472°C15 minuten3,5 l/kg

OpmerkingenMaischschem uit BYO van voorbeeld Saison de Pipaix.


MM

Vorige week heb ik de Saison gebotteld. Het SG is toen op 1006 uitgekomen. De Sterke Saison heb ik gisteren overgeheveld, nadat ik hem om 3 juni heb gebrouwen. Deze was ook al flink door gegist naar 1009.

MM

Vorige week ook de sterk saison gebotteld. Deze was is ook met een SG van 1006 geëindigd.

MM

Vandaag is er één flesje gesprongen van de lichte Saison. Ik denk dat het een slecht flesje was. Ik heb voor hetzelfde brouwsel een paar halve liters (Hobgoblin) gebruikt, die nog net iets warmer stonden. Deze zijn nog allemaal heel. Uit voorzorg heb ik de hele batch, koeler gezet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.