Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Boeken over bier, Engelstalige brouwboeken, of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Mooie goedkope pomp  (gelezen 7385 keer)

Offline tjleet

• Senior lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
Re: Mooie goedkope pomp
« Reactie #100 Gepost op: 13-02-2013 11:11 u »
Hij komt hier net binnen, alleen zonder aansluitslangen. Nu had ik die ook niet bewust besteld, alleen de pomp. Straks maar eens aansluiten en testen. Of had ik iets anders op de planning vanavond...

Offline waaslandwolf

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 13-02-2013 12:51 u »
Ook ik heb hem gisteren ontvangen. Ondanks dat ik wist dat het een klein pompje was ben ik toch nog geschrokken :-) De pomp is van plastic maar voelt toch verrassend solide aan. Ik ben gelijk messing aansluitmateriaal gaan halen, eens zien wat we ervan kunnen bouwen.

Offline JanSt

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • In the beginning..
« Reactie #102 Gepost op: 13-02-2013 20:20 u »
Die van mij is ook binnen.
Hoe gaan jullie hem aansluiten? Ik zit te denken aan een computer voeding 5 V voor langzaam en 12 V voor snel.
Vroeger had ik een sixpack, nu een beertender.

Offline Bas_Pierik

• Junior lid
  • **
  • Schipbek'n
« Reactie #103 Gepost op: 13-02-2013 21:00 u »
Die van mij is ook binnen.
Hoe gaan jullie hem aansluiten? Ik zit te denken aan een computer voeding 5 V voor langzaam en 12 V voor snel.

Ik heb een acculader die standen heeft voor op 6 V, 12 V en 2 V. 2 V werkt niet, 6 V wel. Dus je moet het even proberen of 5 V wel werkt...

Offline Pim

• Senior lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #104 Gepost op: 13-02-2013 22:06 u »
Regelen van de snelheid van een gelijkstroommotor (pomp, ventilator, etc) door het variëren van de voedingsspanning is geen optimale keuze en werkt slechts beperkt.
Beter is een PWM (Phase Width Modulator) te gebruiken. Voor enkele € thuis bezorgd!

Hier een 3Ampere uitvoering (5-40 V)

Hier een 10Ampere uitvoering (12-36 V)

Gewoon de voor de motor aangegeven voedingsspanning aansluiten en de snelheid keurig regelen met de PWM
Groet...   Pim

Offline waaslandwolf

• Vol lid
« Reactie #105 Gepost op: 14-02-2013 07:59 u »
Ik heb nog een mailtje gekregen van Peter van de webshop met volgende waarschuwing: als je de pomp verbindt met metalen koppelingen dan mag je ze slechts handvast aandraaien. Bij aandraaien met een sleutel riskeer je om de behuizing kapot te draaien bij het zetten van teveel kracht. Overigens geeft hij aan dat het pomphuis als reserve-onderdeel beschikbaar is mocht dit toch onverhoopt gebeuren.

Vandaag wordt de tijdelijke promotie weggehaald, dus voor diegenen die nog willen bestellen is het nu het moment om nog van de korting te genieten. Peter was overigens blij met de respons die hij van het forum gekregen heeft, hij heeft blijkbaar redelijk wat pompjes verkocht aan forummers.

Offline Markenrick

• Senior lid
  • Bier brouwen is moelijker dan ik dacht...
« Reactie #106 Gepost op: 14-02-2013 08:06 u »
In ieder geval aan mij!

Offline bjorri

• Vol lid
« Reactie #107 Gepost op: 14-02-2013 11:45 u »
Regelen van de snelheid van een gelijkstroommotor (pomp, ventilator, etc) door het variëren van de voedingsspanning is geen optimale keuze en werkt slechts beperkt.
Beter is een PWM (Phase Width Modulator) te gebruiken. Voor enkele € thuis bezorgd!

Hier een 3Ampere uitvoering (5-40 V)

Hier een 10Ampere uitvoering (12-36 V)

Gewoon de voor de motor aangegeven voedingsspanning aansluiten en de snelheid keurig regelen met de PWM

@PIM: Bedankt voor de tip.

Besteld (de 3 A versie)  maar opeens vraag ik me af of dat wel goed gaat met een schakelende voeding? Ik heb slechts een klein beetje conceptuele kennis van elektronica.
Wat in een goed vat zit verzuurd niet.
Hmm, misschien is een licht zuur biertje ook wel lekker...

Offline Pim

• Senior lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #108 Gepost op: 14-02-2013 14:36 u »
Besteld (de 3 A versie)  maar opeens vraag ik me af of dat wel goed gaat met een schakelende voeding? Ik heb slechts een klein beetje conceptuele kennis van elektronica.
Goeie vraag! Ik gebruik de PWM eigenlijk alleen in combinatie met reguliere voedingen (trafo+brugcel). Daar heb je in ieder geval géén last van een slechte afvlakking, of zo. Denk dus dat het met een geschakelde voeding ook gewoon goed zal gaan maar ik heb geen ervaring met die combi. Kan het helaas ook niet even voor je testen   :weetniet:
Mja... voor een paar knaken weet je het !  8)     
Groet...   Pim

Offline bjorri

• Vol lid
« Reactie #109 Gepost op: 14-02-2013 18:11 u »
:weetniet:
En weken wachten op een nieuwe...
Ga het wel vragen aan een vriendje met studie in die richting.

Je eerlijke antwoord wordt zeker gewaardeerd.   :groots:
Wat in een goed vat zit verzuurd niet.
Hmm, misschien is een licht zuur biertje ook wel lekker...

Offline RobW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #110 Gepost op: 14-02-2013 23:49 u »
Goeie vraag! Ik gebruik de PWM eigenlijk alleen in combinatie met reguliere voedingen (trafo+brugcel). Daar heb je in ieder geval géén last van een slechte afvlakking, of zo. Denk dus dat het met een geschakelde voeding ook gewoon goed zal gaan maar ik heb geen ervaring met die combi. Kan het helaas ook niet even voor je testen   :weetniet:

Schakelende voeding zal prima gaan. Hou wel de maximaal toelaatbare spanning in de gaten.

Offline Greggy

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #111 Gepost op: 22-04-2013 20:42 u »
Cool! Mooi pompje en mooie prijs! Hier gaan we een aantal van aanschaffen...

Alleen, we willen de boel eigenlijk automatiseren. Hoe zou je zoiets met een PC (Raspberry/linux) kunnen aansturen?

Offline RobinB

• Testteam BrouwVisie
  • Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #112 Gepost op: 22-04-2013 21:17 u »
Misschien kan het met BrewPi en/of Arduino?
Moet je ff op zoeken. :)
Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!

planning: ooit een California Common.
Vergisting: -
Fust: APA, donker witje.

Tags: pomp