Orangeloo's HERMS

Gestart door orangeloo, 31-03-2012 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Voor de tweede keer is er een knik in mijn filterplaat gekomen. zal dus wel een zwakke plek blijven.  >:(
De plaat is 1 mm dik. Ik ga proberen om hem om te draaien voor volgende keer.

dennisbier

Misschien kan de pomp zelf wel de kleine zachtere korrels verzetten en is het centrale filter niet nodig.
Ik heb zo'n RVS filterplaat, maar die bleek te grof. (groffer dan de plaat bij jou) Daarna heb ik RVS gaas gebruikt.
Door het gaas loopt een koperen pijpje van 15, die uitmond in een vierkant met sleufjes. Soms blijft er een korrel in een sleufje hangen, maar er is voldoende flow.
Ik heb wel een luxe pompje. 3 fase met condensator naar 1 fase gebracht, met prachtig rvs waaier. (centrifugaalpomp)
Ik probeer zo min mogelijk in de onderlaag te roeren. Ik zet de mout een paar keer tijdens het maischen een beetje om.

RobinB

Citaat van: Orangeloo op 25-10-2014  12:06 uDe overgang van een JAVAL filter naar een filterplaat heeft wel een hoger rendement van 10 % maar geeft ook meer problemen tijdens het maischen. Vaak verstoppingen omdat er mout door de filterplaat glipt. Hoe doen anderen dit ???
Ik had een filterplaat in mijn HERMS en daaronder (in de gootjes van de gamellen) dan RVS vlechtwerk filters.
Dat ging altijd prima. :)

dennisbier

Probeer anders ook zo'n koperfilter met sleufjes aan de onderzijde te maken? Verstopt een stuk minder, want dat RVS plaatje heeft gaatjes die fijn genoeg zouden moeten zijn.
Jouw pompje zou enkele fijne flexibele korreltjes toch wel aan moeten kunnen?

havu

Kennelijk ben ik eigenwijs- klopt  :proost:
Met mijn HERMS heb ik in het eerste kwartier van het maischen regelmatig de hulp van boven te hulp geroepen. Werkt in zoverre dat als je door het eerste kwartier/halfuur heen bent, maischen a piece of cake is.
Wat altijd - tot nog toe ;) - werkt is de stromingsrichting van het wort omdraaien. Je hebt dan wel een 2e filterplaat nodig bovenin en een ronddraaiend en schrapend "iets" om de aangroeiende laag deeltjes tegen de bovenste filterplaat weg te halen. Het voordeel is dat je nooit meer problemen hebt met een dichtgeslagen filterbed. Je moet wel iets meer knutselen.
Na een half uur ga je weer van boven naar onder met het wort, en vorm je een filterbed met de voordelen van een HERMS.

Bij mij kan de pomp - Iwaki MD15 - best wel wat deeltjes aan. Bovendien komen ze verspreid over de tijd. Een korffilter verzamelt ze allemaal, en verstopt dus aangezien het een heel klein oppervlak heeft.

Over de filterplaat: kennelijk te dun. Als je omgekeerd pompt krijg je nooit zo'n hoge druk op de filterplaat. Ik heb ook geklooid met een opengesneden siliconenslang om de rand van de filterplaat, maar dat bracht niets. De filterplaat ligt ahw in de holte van het opengeslepen fust, en dat dicht prima af.

Gr. 

Hans

Maartennijhof

Sinds wij zijn overgestapt op een rvs ring waarin met een dremel sleuven zijn gemaakt als filter gebruiken is het bij ons nooit weer mis gegaan. Na de stort even 3 minuten wachten en daarna de pomp vol aan. Ik kan het iedereen aanraden. Doordat rvs veel harder is zal het niet snel verbuigen en blijven de sleuven altijd even groot. Zoek gewoon n bedrijf op welke rvs kan buigen en laat er een mooie ring van maken in 15 mm. Dar zet je een knelkopeling op ( t-stuk) en je kunt hem zo op je eigen systeem aansluiten.

orangeloo

Beste allen, Hartelijk dank voor de goede welgemeende tips maar helaas allemaal tips die niet relevant zijn.
2x de tip een Hevelfilter (die met gleufjes aan de onderzijde) te maken. Ik had een JAVAL filter, dat is dus zo'n hevelfilter met gleufjes met daaromheen een rvs vlechtwerk. Sorry maar die had ik voor de filterplaat: Zie deze post:

Citaat van: Orangeloo op 25-10-2014  12:06 uDe overgang van een JAVAL filter naar een filterplaat heeft wel een hoger rendement van 10 % maar geeft ook meer problemen tijdens het maischen. Vaak verstoppingen omdat er mout door de filterplaat glipt.

Dan nog een tip om een dicht geslagen filterbed te voorkomen. Ook ongetwijfeld  goed bedoeld, maar ik heb geen last van een dicht geslagen filterbed.
Ik zou zelfs de tip willen geven aan havu om de eerste 10 á 15 minuten te wachten met rondpompen zodat het filterbed zich goed kan vormen alvorens te starten met rondpompen.

Ook nog een tip om het central filter te verwijderen... deze zit er niet meer op Zie Post:
 
Citaat van: Orangeloo op 17-02-2014  18:07 uGisteren gebrouwen met mijn filterplaat zonder het kleine filtertje eronder.
En nu ging het perfect, wat zeg ik meer dan perfect.  :D
Met een rendement van 83% toch ruim 10% verbetert ten opzichte van brouwen met de JAVAL filter.

Verder wordt er in verschillende tips gesproken over mijn POMPJE.... Nou ik zou het toch liever een pomp noemen:


De verstopping zit ook niet in de pomp. Maar daar was ik inderdaad niet helemaal duidelijk over.... :-[
De verstoppnig zat eerst in het feit dat de filterplaat doorzakte waardoor de aanvoerbuis op de bodem terecht kwam. Dit is verholpen door een aantal rvs boeten te monteren. Daarna zat er een verstopping in mijn broeskop maar deze is nu ook aangepast. Maar waar de verstopping nu zat is voor mij nog een raadsel. Het zou nog in mijn controle paneel kunnen zijn.  :weetniet:

Wat mijn vraag aan andere HERMS gebruikers met een filterplaat was, is hoe voorkom je dat er mout door de filterplaat (aan de zijkant) komt. En inderdaad een siliconen slang open gesneden is een hoop gepruts en blijft niet zitten.

RobinB

Wat ik al aangaf; combineer de twee filters. :)
Citaat van: RobinB op 25-10-2014  14:06 uIk had een filterplaat in mijn HERMS en daaronder (in de gootjes van de gamellen) dan RVS vlechtwerk filters.
Dat ging altijd prima. :)
Uiteraard moet het filter wel de juiste gaatjes hebben, niet te groot.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 26-10-2014  22:49 uWat ik al aangaf; combineer de twee filters. :)

Die had ik inderdaad gelezen. Bedankt daarvoor  :brouwen:
Ik zit er aan te denken om een filterheks aan te schaffen voor onder de filterplaat.
Nog even uitvogelen hoe ik dat ga monteren.

Ik wil wel graag het effect van de filterplaat behouden omdat dit een beter rendement geeft.
Daarnaast is er vorige brouwsessie een Javal filter in gesneuveld  :(, dus die moet ik dan ook weer nieuw maken. Kan ik misschien beter gelijk een filterheks aanschaffen.


David Steeman

Citaat van: Orangeloo op 09-05-2012  23:09 uIk ben eigenlijk nog op zoek naar een deksel wat op een 50 liter fust maischpan past.
Iemand een idee wat ik hier voor kan gebruiken? :weetniet:
Misschien wat laat :-) Maar mogelijk heeft nog iemand iets aan de tip: ik ben erachter gekomen dat een deksel van een Weckketel perfect op een opengewerkt 50 liter fust past. Het past  tussen de handvatten en sluit prima af.

bierhenkie

Citaat van: waaslandwolf op 06-11-2014  21:39 uMisschien wat laat :-) Maar mogelijk heeft nog iemand iets aan de tip: ik ben erachter gekomen dat een deksel van een Weckketel perfect op een opengewerkt 50 liter fust past. Het past  tussen de handvatten en sluit prima af.
Klopt!

BRAAF bier

@Orangeloo
Wat zijn de afmetingen van jouw spiraal?
Aantal wentelingen, diktes van de buis en de totale lengte?

orangeloo

Vandaag een start gemaakt met het maken van een nieuwe maischketel.
Deze is met een huiddoorvoer aan de onderzijde.
Er komt een rooster in met daarop een filterplaat.
Het vat is open en de doorvoer zit erin, nu nog vastzetten een aansluiting voor mijn slang maken.
En de filterplaat op maat maken.

bert braadslee


orangeloo

Zo de HERMS is weer klaar voor gebruik.
Maischketel heeft nu een huiddoorvoer aan de onderzijde.


Nu wil hem toch een keer echt goed reinigen, maar met wat????
Er staat op dit forum zoveel geschreven over reinigingsmiddelen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb een HERMS van RVS, koper en siliconen. En een pomp.
Ik heb aan reinigingsmiddelen Chemipro oxi, caustic en Acid, Star San, PBW en Loog (gootsteenontstopper)
Op de Caustic staat niet gebruiken op koper en ijzer en kortstondig op RVS dus die valt wat mij betreft af.
Welke kan ik het beste gebruiken zodat alles een keer echt goed schoon wordt maar geen schade veroorzaakt.
Ook niet aan de pomp.

RienP

Volgens mij is PBW veilig voor al de genoemde materialen. Dus dat is ieder geval een optie.

orangeloo

Pomp is toch te krachtig. Zuigt vacuüm en trekt het beslag mee.
Vandaag een regelaar voor de pomp gezet.
Nu is het maischen goed verlopen....  komt het toch weer goed  ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.