Orangeloo's HERMS

Gestart door orangeloo, 31-03-2012 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dorstige Alexander

Citaat van: hansm op 11-04-2012  21:06 u69 dB(A)?

Dat is niet zo veel hoor. Ongeveer het volume van een normaal gesprek

orangeloo

Vandaag weer wat geklust aan de HERMS.
Zo komt ongeveer het controle paneel er uit te zien....

De onderdelen..


En zo zit hij (bijna) in elkaar...

RobinB


Kokkie

Ziet er inderdaad goed uit en lekker compact.  :proost:

orangeloo

Morgen naar Brouwland om een pomp..Het is toch de electropomp NOVAX 20 mm geworden.
of iemand moet vandaag nog een betere zelfaanzuigend alternatief weten.... :brouwen:

Kan niet wachten om te gaan test draaien... :biersmile:

orangeloo

En ook mijn sproeikop is zo goed als klaar...


RobinB

Zou je d'r niet wat grotere gaatjes in boren?
Kunnen de stukjes ook uit het systeem.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 15-04-2012  21:19 uZou je d'r niet wat grotere gaatjes in boren?
Kunnen de stukjes ook uit het systeem.

Ja, ik dacht ik begin klein, groter kan altijd nog. Andersom wordt lastiger.  ;)
Maar welke stukjes bedoel je? Ik heb in mijn maischketel een Javal filter, deze is dus fijner als de gaatjes...

orangeloo

Vanavond nog een uurtje geklust aan mijn Herms in worting...
Het begint er nu toch echt op te lijken.
Nog ff wachten op mijn 30 liter vaatje (wort wat aan gelast) en de slangen en dan kan hij draaien... :brouwen:

En zoals je ziet aan bijvoorbeeld de hevelfilters alles kan in een handomdraai verbouwt worden voor het traditioneel brouwen.


orangeloo

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een deksel wat op een 50 liter fust maischpan past.
Iemand een idee wat ik hier voor kan gebruiken? :weetniet:

robbel

Mooie HERMS zeg.

Bij Nisbets hebben ze deksels in alle maten.
Ze zitten in Eindhoven, maar ze verzenden ook.

http://nisbets.nl/search/Deksel


orangeloo

Zo mijn warm water vat is ook terug van de lasser, de slangen zijn binnen dus.....

En toen testen...na 3x natte voeten (ik dacht da ga wel zonder slang klemmen) mooi niet natuurlijk.
Nu nog wat lekkende koppelingen. Morgen mss verder klussen.

RobinB


CrUeLtYY

Inderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages

orangeloo

Citaat van: CrUeLtYY op 13-05-2012  16:51 uInderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages

Tape zit op de plaatsen waar de aansluitingen op de kranen zitten.
Kranen met knelkoppelingen ken ik niet... :nut:

BierHenk

Citaat van: CrUeLtYY op 13-05-2012  16:51 uInderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages
Niet eens natuurlijk. Ik draai hele cv-installaties en warm en koudwaterledingen in elkaar met tape. Je moet er juist voldoende, 4 slagen, van gebruiken.

Maar er zijn wel degelijk bolkranen van het type dat Orangeloo gebruikt mét knelkoppelingen. De Gamma onder andere verkoopt ze gewoon.

orangeloo

Vandaag de "deksels"gemaakt voor de HERMS.
3 RVS deksels waren toch nog een klein  € 50,- dus daarom maar zelfbouw.
Van een mooi stukje Trespa met houtmotief, dat had ik namelijk nog staan.
Met een doorvoer voor de hevels, broeskop en warmtewisselaar.
Uiteraard haal ik het deksel van de kookketel als ik kook, maar wel net zo makkelijk om af te sluiten als hij niet in gebruik is.  :brouwen:



segtom

Ziet er goed uit als ik jouw installatie zie zie ik het misschien nog wel zitten om iets dergelijks te maken in de toekomst.

Kokkie

Wanneer is de grande opening van de HERMS? :biersmile:

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 27-05-2012  12:00 uWanneer is de grande opening van de HERMS? :biersmile:
Naar verwachting donderdag.... :brouwen:

Moet nog wel ff uitzoeken hoe dat nu zit met reinigen voor gebruik... :weetniet:
Want als ik het wort na het koken door mijn platenkoeler pomp zal het systeem al gedesinfecteerd moeten zijn lijkt mij...

Jacques

Reinigen is prima. Maar desinfecteren is nergens voor nodig. Je platenkoeler moet je wel desinfecteren net als de slang van je koeler naar je gistvat.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-05-2012  17:23 uReinigen is prima. Maar desinfecteren is nergens voor nodig. Je platenkoeler moet je wel desinfecteren net als de slang van je koeler naar je gistvat.

Ja maar het wort komt ook in aanraking met de pomp en de rest van het controlepaneel (zie foto's hierboven), dat zal toch ook bacterievrij moeten zijn dan lijkt mij.

hansm

Citaat van: orangeloo op 27-05-2012  19:27 uJa maar het wort komt ook in aanraking met de pomp en de rest van het controle paneel (zie foto's hierboven), dat zal toch ook bacterievrij moeten zijn dan lijkt mij.

Niet als de pomp en je controlepaneel vóór je koeler staan. Dan gaat daar kokend hete wort door, dan loop je echt niet veel risico!

orangeloo

Citaat van: hansm op 27-05-2012  19:40 uNiet als de pomp en je controlepaneel vóór je koeler staan. Dan gaat daar kokend hete wort door, dan loop je echt niet veel risico!

Dat zat ik mij ook net te bedenken. Dat inderdaad de pomp en het controlepaneel voor de koeler staat.  :nut:
Is dan het risico op infectie niet aanwezig.  :weetniet: Hoe doen andere HERMS gebruikers dat?
Ook alleen de koeler en de slang van de uitgaande wort desinfecteren.  :weetniet:

hansm

Ik reinig mijn koeler met Oxi, direct na het koelen (misschien gaat dat binnen afzienbare tijd PBW worden :))
De dag voor het brouwen wordt-ie ontsmet met Star San.

Tijdens het koken warm ik het overgebleven water in de warmwaterketel op tot ca. 90 graden. Ik pomp een paar liter van dat hete water door de leidingen en mijn koeler en laat het dan nog even minuutje of 10 zo staan. Gewoon, met het hete water erin. Daarna het kokend hete wort erdoor (maar de koeler koelt dan wel natuurlijk).

Alles wat dat overleeft moet je respecteren en niet doodmaken :proost:

[edit] nog even vergeten: alles ná de koeler wordt natuurlijk ontsmet. Het eerste stukje slang met een kraantje gaat ook mee met de heetwaterbehandeling [/edit]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.