Orangeloo's HERMS

Gestart door orangeloo, 31-03-2012 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

En ja hoor, ik ben er aan toe... ^-^
Ik ga mijn installatie ombouwen naar een HERMS.
Na aanleiding van de topic over de verkoop van Ko zijn HERMS ben ik gaan inventariseren wat ik nog nodig heb.
Na wat speurwerk op dit forum kwam ik er achter dat het eigenlijk reuze mee valt.
Het komt er op neer dat ik een pomp, 6 kogelkranen en wat leidingwerk moet hebben.
Verder een kleine aanpassing aan mijn brouwkar (brander naar onder verplaatsen) en dan in elkaar klussen.
De warmwaterketel komt onder mijn maischketel, past perfect... :brouwen:
Ik heb hiervoor een 30 liter vustje, moet voldoende zijn.  :weetniet:

Hier al wat fotootjes van de onderdelen die ik al heb....

RobinB

Hey leuk, ook een controle paneel!
Heb ik ook, werkt erg handig.

Verbindingen ertussen doe je ook met slang?

orangeloo

Citaat van: RobinB op 01-04-2012  00:17 uHey leuk, ook een controle paneel!
Heb ik ook, werkt erg handig.

Verbindingen ertussen doe je ook met slang?

Ja dat paneel heb ik van jou af gekeken... :-[
En met die slangen ook. lijk mij makkelijker te reinigen, althans toch beter zichtbaar omdat deze doorzichtig zijn.  :brouwen:

RobinB

Citaat van: orangeloo op 01-04-2012  08:04 uJa dat paneel heb ik van jou af gekeken... :-[
En met die slangen ook. lijk mij makkelijker te reinigen, althans toch beter zichtbaar omdat deze doorzichtig zijn.  :brouwen:

Geen :-[ voor nodig hoor!
Vind het wel een compliment! :)
:duimop:

orangeloo

Vandaag weer iets verder met de ontwikkeling van de HERMS.
Ik wil wel een HERMS, maar ik wil deze zo maken dat ik ook nog traditioneel kan brouwen.
Kortom een Brouwkar die ik op verschillende manieren makkelijk kan opbouwen voor een HERMS of voor gewoon traditioneel brouwen.
Het verschil is dan dat bij de traditionele manier de brander van boven in mijn frame zit en bij de HERMS vanonder.

Ik had al een systeem bedacht waarbij ik de brander als een soort lade van de ene ketel onder de andere kan schuiven.
Nu heb ik de geleiders (hoekprofielen) waar de brander als een soort lade op schuift demontabel gemaakt zodat ik deze van onder of van boven kan plaatsen.
Ik heb dit door middel van een paar (borg) pennetjes bevestigt.


Het oude frame:
Zoals je ziet kan je de brander van het maischvat onder de kookketel schuiven.


Het nieuwe frame, opgebouwd voor de traditionele manier van brouwen:
Zoals je ziet kan je de brander nog steeds van het maischvat onder de kookketel schuiven.


Het nieuwe frame maar dan als HERMS opstelling:
Onder het maischvat komt een 30 liter fust.
De geleiders waar de brander op rust zijn van boven naar onder verplaatst.


Het controlepaneel ga ik ook zo maken dat dit makkelijk aan het frame te haken is...
Zo kan ik wederom kiezen ga ik vandaag voor de traditionele manier of voor de HERMS.



RobinB


orangeloo

Bij deze een schetsje van het controle paneel dat ik wil gaan maken.



Blauw = buis / slang
rood = kogelkraan
bruin = T koppeling


orangeloo

Wat mij wel verbaast is dat op dit Nederlandse forum het woord HERMS (heat exchanged recirculating mash system) gebruikt wordt  :weetniet:

Zou het niet moeten zijn    WURMS (warmte uitgewisseld recirculatie maisch systeem)  :) ;D ^-^

Anton

Citaat van: orangeloo op 05-04-2012  20:29 uZou het niet moeten zijn    WURMS (warmte uitgewisseld recirculatie maisch systeem)  :) ;D ^-^

Ben ik in het verleden ook wel eens tegengekomen.....
Maar HERMS heeft het gewonnen.

RobinB

Yep, zoek maar eens op WURMS!
Best veel gebruikt ooit. :)

Herman

Wurms is dialect voor wormen... Klinkt niet zo smakelijk. Wormenbier.

RobinB

Wurms uut de WURMS is nait goud! ;D

orangeloo

Citaat van: Adrie op 18-01-2009  16:01 uDe sproeikop is inderdaad verstelbaar, zodat ie altijd net onder het vloeistofoppervlak zit, zowel bij het maischen als bij het spoelen als het vloeistofniveau een stuk lager staat.

Hoi Adrie,
heb je mss een duidelijke foto hoe je deze verstelbare sproeikop hebt gemaakt.
Ik wil deze ook gaan maken voor in mijn HERMS.

Of als iemand anders een andere/betere oplossing heeft... :brouwen:

John

Ik wil in eerste instantie proberen een soort sproeikop in/op de maisch te leggen.

CrUeLtYY

Ziet er erg mooi uit!

orangeloo

Leuk idee om een HERMS te bouwen die zowel als HERMS als op de traditionele manier te gebruiken is...maar 1 probleem.
De meeste pompen zijn niet zelf aanzuigend, en ik wilde gewoon mijn Javalfilter gebruiken in mijn maischketel.
En dat gaat dan dus niet, omdat hij dan eerst het wort door de buis van de filter aan moet zuigen.
Ik wil eigenlijk geen kraan op mijn ketel maken voor een filterplaat of een aansluiting op een filter....

Dus iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen... :brouwen:

Herman

Even water de andere kant op en dan de kraan achter de pomp dicht?

Dorstige Alexander

Novax pomp? Is die niet zelfaanzuigend?

orangeloo

Citaat van: Dorstige Alexander op 10-04-2012  21:26 uNovax pomp? Is die niet zelfaanzuigend?
Dat is misschien nog niet zo'n gekke oplossing... :brouwen:
Iemand ervaring met deze pomp?

RobinB

Rowan Huigen heeft meerdere topics over die pomp volgeschreven, ff zoeken dus. ;)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 10-04-2012  22:33 uRowan Huigen heeft meerdere topics over die pomp volgeschreven, ff zoeken dus. ;)
Maar staat me zo bij dat die ook niet zelfaanzuigend is.
1 topic had ik van hem gelezen, zal nog eens verder zoeken... :brouwen:

George81

Geweldig zo'n bouwtopic! Ga zo door. Schema's en foto's helpen toekomstige bouwers (zoals ik ;))

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 10-04-2012  22:31 uDat is misschien nog niet zo'n gekke oplossing... :brouwen:
Iemand ervaring met deze pomp?


Dat is nog niet zo heel eenvoudig om er achter te komen hoeveel graden een pomp nu af kan....
Brouwland zegt met NBR dichting 60 ºC.
Op de site van de fabrikant staat 35 ºC .


En op dit forum is te lezen... dat er inderdaad NBR in zit, tegen hitte bestand.

Citaat van: erikgroothuis op 07-07-2011  10:20 uBovenstaande komt van de Brouwland-site
Ze verkopen afzonderlijk ringen, voor veel geld.
Navraag bij de fabrikant door mijzelf heeft geleerd dat er inderdaad NBR in zit, tegen hitte bestand.


Wikipedia:
NBR is bestand tegen oliën, vetten, koolwaterstoffen en verdunde zuren en heeft goede mechanische eigenschappen. Het is beperkt weer- en ozonbestendig. Het is niet goed bestand tegenaromatische verbindingen, gehalogeneerde koolwaterstoffen, ketonen, remvloeistof van auto's of sterke zuren. De gebruikstemperatuur is beperkt tot ca. 110°C.

We hebben er samen een aantal keren mee gebrouwen.
Ik geloof niet dat Rowan er problemen mee heeft.

Wat zal het nu zijn??? :weetniet:
Kwestie van uitproberen? Rowan heeft dit reeds gedaan dus... :brouwen:
Ik heb in ieder geval Rowan al een PB gestuurd wat zijn ervaringen zijn...

RobinB

Wel zelfaanzuigend dus! Das wel handig.
Je kan er ook een Viton dichting voor krijgen, voor hogere temperaturen.

hansm


Dorstige Alexander

Citaat van: hansm op 11-04-2012  21:06 u69 dB(A)?

Dat is niet zo veel hoor. Ongeveer het volume van een normaal gesprek

orangeloo

Vandaag weer wat geklust aan de HERMS.
Zo komt ongeveer het controle paneel er uit te zien....

De onderdelen..


En zo zit hij (bijna) in elkaar...

RobinB


Kokkie

Ziet er inderdaad goed uit en lekker compact.  :proost:

orangeloo

Morgen naar Brouwland om een pomp..Het is toch de electropomp NOVAX 20 mm geworden.
of iemand moet vandaag nog een betere zelfaanzuigend alternatief weten.... :brouwen:

Kan niet wachten om te gaan test draaien... :biersmile:

orangeloo

En ook mijn sproeikop is zo goed als klaar...


RobinB

Zou je d'r niet wat grotere gaatjes in boren?
Kunnen de stukjes ook uit het systeem.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 15-04-2012  21:19 uZou je d'r niet wat grotere gaatjes in boren?
Kunnen de stukjes ook uit het systeem.

Ja, ik dacht ik begin klein, groter kan altijd nog. Andersom wordt lastiger.  ;)
Maar welke stukjes bedoel je? Ik heb in mijn maischketel een Javal filter, deze is dus fijner als de gaatjes...

orangeloo

Vanavond nog een uurtje geklust aan mijn Herms in worting...
Het begint er nu toch echt op te lijken.
Nog ff wachten op mijn 30 liter vaatje (wort wat aan gelast) en de slangen en dan kan hij draaien... :brouwen:

En zoals je ziet aan bijvoorbeeld de hevelfilters alles kan in een handomdraai verbouwt worden voor het traditioneel brouwen.


orangeloo

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een deksel wat op een 50 liter fust maischpan past.
Iemand een idee wat ik hier voor kan gebruiken? :weetniet:

robbel

Mooie HERMS zeg.

Bij Nisbets hebben ze deksels in alle maten.
Ze zitten in Eindhoven, maar ze verzenden ook.

http://nisbets.nl/search/Deksel


orangeloo

Zo mijn warm water vat is ook terug van de lasser, de slangen zijn binnen dus.....

En toen testen...na 3x natte voeten (ik dacht da ga wel zonder slang klemmen) mooi niet natuurlijk.
Nu nog wat lekkende koppelingen. Morgen mss verder klussen.

RobinB


CrUeLtYY

Inderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages

orangeloo

Citaat van: CrUeLtYY op 13-05-2012  16:51 uInderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages

Tape zit op de plaatsen waar de aansluitingen op de kranen zitten.
Kranen met knelkoppelingen ken ik niet... :nut:

BierHenk

Citaat van: CrUeLtYY op 13-05-2012  16:51 uInderdaad erg mooi systeem.

Ik zag dat je tape hebt gebruikt heb je geen knelkoppeling gebruikt want dan is tape overbodig.
Tape krijg je juist extra lekkages
Niet eens natuurlijk. Ik draai hele cv-installaties en warm en koudwaterledingen in elkaar met tape. Je moet er juist voldoende, 4 slagen, van gebruiken.

Maar er zijn wel degelijk bolkranen van het type dat Orangeloo gebruikt mét knelkoppelingen. De Gamma onder andere verkoopt ze gewoon.

orangeloo

Vandaag de "deksels"gemaakt voor de HERMS.
3 RVS deksels waren toch nog een klein  € 50,- dus daarom maar zelfbouw.
Van een mooi stukje Trespa met houtmotief, dat had ik namelijk nog staan.
Met een doorvoer voor de hevels, broeskop en warmtewisselaar.
Uiteraard haal ik het deksel van de kookketel als ik kook, maar wel net zo makkelijk om af te sluiten als hij niet in gebruik is.  :brouwen:



segtom

Ziet er goed uit als ik jouw installatie zie zie ik het misschien nog wel zitten om iets dergelijks te maken in de toekomst.

Kokkie

Wanneer is de grande opening van de HERMS? :biersmile:

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 27-05-2012  12:00 uWanneer is de grande opening van de HERMS? :biersmile:
Naar verwachting donderdag.... :brouwen:

Moet nog wel ff uitzoeken hoe dat nu zit met reinigen voor gebruik... :weetniet:
Want als ik het wort na het koken door mijn platenkoeler pomp zal het systeem al gedesinfecteerd moeten zijn lijkt mij...

Jacques

Reinigen is prima. Maar desinfecteren is nergens voor nodig. Je platenkoeler moet je wel desinfecteren net als de slang van je koeler naar je gistvat.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-05-2012  17:23 uReinigen is prima. Maar desinfecteren is nergens voor nodig. Je platenkoeler moet je wel desinfecteren net als de slang van je koeler naar je gistvat.

Ja maar het wort komt ook in aanraking met de pomp en de rest van het controlepaneel (zie foto's hierboven), dat zal toch ook bacterievrij moeten zijn dan lijkt mij.

hansm

Citaat van: orangeloo op 27-05-2012  19:27 uJa maar het wort komt ook in aanraking met de pomp en de rest van het controle paneel (zie foto's hierboven), dat zal toch ook bacterievrij moeten zijn dan lijkt mij.

Niet als de pomp en je controlepaneel vóór je koeler staan. Dan gaat daar kokend hete wort door, dan loop je echt niet veel risico!

orangeloo

Citaat van: hansm op 27-05-2012  19:40 uNiet als de pomp en je controlepaneel vóór je koeler staan. Dan gaat daar kokend hete wort door, dan loop je echt niet veel risico!

Dat zat ik mij ook net te bedenken. Dat inderdaad de pomp en het controlepaneel voor de koeler staat.  :nut:
Is dan het risico op infectie niet aanwezig.  :weetniet: Hoe doen andere HERMS gebruikers dat?
Ook alleen de koeler en de slang van de uitgaande wort desinfecteren.  :weetniet:

hansm

Ik reinig mijn koeler met Oxi, direct na het koelen (misschien gaat dat binnen afzienbare tijd PBW worden :))
De dag voor het brouwen wordt-ie ontsmet met Star San.

Tijdens het koken warm ik het overgebleven water in de warmwaterketel op tot ca. 90 graden. Ik pomp een paar liter van dat hete water door de leidingen en mijn koeler en laat het dan nog even minuutje of 10 zo staan. Gewoon, met het hete water erin. Daarna het kokend hete wort erdoor (maar de koeler koelt dan wel natuurlijk).

Alles wat dat overleeft moet je respecteren en niet doodmaken :proost:

[edit] nog even vergeten: alles ná de koeler wordt natuurlijk ontsmet. Het eerste stukje slang met een kraantje gaat ook mee met de heetwaterbehandeling [/edit]

Jacques

Citaat van: orangeloo op 27-05-2012  19:27 uJa maar het wort komt ook in aanraking met de pomp en de rest van het controlepaneel (zie foto's hierboven), dat zal toch ook bacterievrij moeten zijn dan lijkt mij.

Die moeten natuurlijk wel steeds goed schoongemaakt worden na elk gebruik. Vervolgens droog bewaren. Op die manier kunnen micro-organismen zich niet vermenigvuldigen. De enkele cel die mogelijk nog aanwezig is wordt onschadelijk gemaakt door de hitte. Desgewenst kun je alles voor gebruik even doorspoelen met heet water.

orangeloo

Citaat van: hansm op 27-05-2012  21:07 uIk reinig mijn koeler met Oxi, direct na het koelen (misschien gaat dat binnen afzienbare tijd PBW worden :))
De dag voor het brouwen wordt-ie ontsmet met Star San.

Tijdens het koken warm ik het overgebleven water in de warmwaterketel op tot ca. 90 graden. Ik pomp een paar liter van dat hete water door de leidingen en mijn koeler en laat het dan nog even minuutje of 10 zo staan. Gewoon, met het hete water erin. Daarna het kokend hete wort erdoor (maar de koeler koelt dan wel natuurlijk).

Alles wat dat overleeft moet respecteren en niet doodmaken :proost:

Bedankt voor de tips, dan heb je waarschijnlijk 2 branders. Ik helaas niet dus zal het een iets andere werkwijze worden.  :brouwen:
Nog even over het ontsmetten van de koeler met Star San, dompel je die onder in een bak met Star San oplossing of spoel  je deze door met een star san oplossing.

Is de Star San oplossing trouwens herbruikbaar...

hansm

Citaat van: orangeloo op 27-05-2012  21:31 uBedankt voor de tips, dan heb je waarschijnlijk 2 branders. Ik helaas niet dus zal het een iets andere werkwijze worden.  :brouwen:

Ik verwarm mijn heetwaterketel elektrisch en mijn kookketel met een gasbrander.

Citaat van: orangeloo op 27-05-2012  21:31 uNog even over het ontsmetten van de koeler met Star San, dompel je die onder in een bak met Star San oplossing of spoel  je deze door met een star san oplossing.

Ik maak een hele emmer Star San en laat hem daarin een minuutje of tien volledig gevuld, ondergedompeld in staan.

Daarna gebruik ik die emmer Star San om eerst alle onderdelen van mijn gistvat, en daarna mijn hele gistvat te ontsmetten. Door de Start San in mijn gistvat te kieperen kan ik gelijk zien of er ergens lekkages zijn (mijn gistvat gaat altijd helemaal uit elkaar, inclusief kranen, koppelingen enzovoort).

orangeloo

Citaat van: hansm op 27-05-2012  21:45 uIk maak een hele emmer Star San en laat hem daarin een minuutje of tien volledig gevuld, ondergedompeld in staan.
Daarna gebruik ik die emmer Star San om eerst alle onderdelen van mijn gistvat, en daarna mijn hele gistvat te ontsmetten. Door de Start San in mijn gistvat te kieperen kan ik gelijk zien of er ergens lekkages zijn (mijn gistvat gaat altijd helemaal uit elkaar, inclusief kranen, koppelingen enzovoort).

Wat voor water gebruik jij dan?? Demi-water is op deze manier toch ook niet aan te slepen?  :brouwen:

hansm

Citaat van: orangeloo op 28-05-2012  09:34 uWat voor water gebruik jij dan?? Demi-water is op deze manier toch ook niet aan te slepen?  :brouwen:

Gewoon kraanwater. Je hóeft geen demi-water te gebruiken, alleen is een oplossing met demiwater veel langer houdbaar. Zolang de oplossing niet troebel is werkt het gewoon.

Bij elkaar ben ik met het ontsmetten en in elkaar zetten van het gistvat minder dan een uur bezig. En als ik klaar ben verdwijnt de oplossing door de gootsteen.

Ik houd natuurlijk wel een spuitbusje achter de hand voor het kleine ontsmettingswerk ;)

orangeloo

Zo vanavond 1,5 uur proef gedraaid met de HERMS met alleen water.
Mijn eerste bevindingen zijn... :duimop:
* Alles werkt.  :hoera: :hoera: :hoera: :dansen: :dansen: :dansen: :elifant: :elifant: :elifant:
* Wat ziet het er waanzinnig GAAF uit zo'n HERMS.
Ook een paar minpuntjes
* De opwarmtijd is behoorlijk langer. 1 ºC omhoog in 2 minuten. Kost dus waarschijnlijk iets meer gas.
* Ik denk dat ik mijn verliezen ook wel iets naar boven moet stellen. Er blijft redelijk wat achter in de slangen.
   Maar kan ook meevallen, ik ga tenslotte nu spoelen tot gewenste volume voor koken...
* De pomp is niet echt stil te noemen. Hier moet ik toch wel wat aan wennen. Eens over na denken of ik hier iets op kan verzinnen.
* er zit nu nog een graad of 4-5 verschil tussen warmwatervat en maisch. Maar ga de maischketel nog isoleren dus...dat zal nog wel iets minder worden.

Kokkie

Goed om te horen dat alles werkt, zijn de inspanningen niet voor niets geweest.
Misschien het pomphuis ook isoleren? Uiteraard de motor niet. :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 30-05-2012  21:57 uGoed om te horen dat alles werkt, zijn de inspanningen niet voor niets geweest.
Misschien het pomphuis ook isoleren? Uiteraard de motor niet. :brouwen:

Ik dacht al dat ik op een idee jou kon rekenen. :)
Voor zaterdag nog meer meerijders gevonden?

orangeloo

Vandaag 31 mei 2012 is hobbybrouwerij Orangeloo begonnen aan zijn eerste brouwdag met een HERMS.
Na wat gesukkel met schoonmaken en het desinfecteren... Wilde de eerste keer toch de boel goed schoon en bacterievrij hebben.
Raar trouwens dat er hier op het forum nog niemand heeft geklaagd over de schuimvorming van Star San???

Maar we zijn van start gegaan...
Opwarmen blijkt wel mee te vallen, nu ik de maischketel nog heb geïsoleerd.  ruim 1 minuut per 1 ºC 
Temperatuur blijft lekker constant, tot nu toe.... ^-^ (20 min. zonder bij verwarmen.)
In het begin 4 ºC verschil tussen warm water en maisch, maar nu nog maar 2 ºC 
De pomp blijft mij wel wat irriteren...70 Db gemeten bij de pomp, dat is 65 Db een meter er vandaan. (Bij mijn oren dus... :nut:)

John

Ik heb 2 Iwaki pompen in mijn herms:"nadeel" van die pompen is dat je ze bijna niet hoort en dat ze geen kokende vloeistoffen aan kunnen.

orangeloo

Citaat van: John op 31-05-2012  10:25 uIk heb 2 Iwaki pompen in mijn herms:"nadeel" van die pompen is dat je ze bijna niet hoort en dat ze geen kokende vloeistoffen aan kunnen.
Een Iwaki kon ik niet gebruiken omdat deze niet zelf aanzuigend zijn.
En omdat ik een brouwerij wilde die ik zowel als HERMS als traditionele brouwerij kan gebruiken, met behulp van mijn bestaande JAVAL filter was dit wel een vereiste aan mijn pomp.

John

Dat is inderdaad het enige dat ik "mis": dat pomp niet zelfaanzuigend is. Wellicht in verre toekomst nog ooit zelfaanzuigende slangenpomp.

orangeloo

Nog een klein vraagje....aan de HERMS brouwers op het Forum.
Straks na het maischen wel of geen jood test.
Zo ja maak ik wel het filterbed kapot??? :weetniet: Of voorzichtig van bovenaf scheppen....

John

Gewoon wat bovenaf scheppen zo gevoelig is moutbed m.i. ook weer niet.

orangeloo

Ok...nu gaat er iets mis.
Ik ben aan het hevelen, dit gaat op zwaartekracht.
En met de pomp pomp ik warm water uit het warmwatervat.
Ten eerst zie ik luchtbelletjes in mijn slang, niet goed dus.
En op het moment dat ik ga pompen stopt de hevel???

Er zit dus waarschijnlijk iets niet goed in mijn controle paneel.
Maar ja het zou wel gek dat alles de eerste keer goed zou gaan...

Nog maar ff verder sukkelen dus. >:D

orangeloo

Het lijkt er op dat de pomp zo krachtig is dat hij lucht / wort aanzuigt door de kogelkraan heen. (Dit is de 2de kraan van rechts in de bovenste buis op de foto)
Op mijn controle paneel gaat aan de ene kant van de buis het wort op zwaartekracht het kookvat in,
en aan de andere kant van de buis, gescheiden door een kogelkraan, zuig ik warm water uit mijn warmwater vat aan.



heijligers

Citaat van: orangeloo op 31-05-2012  13:06 uHet lijkt er op dat de pomp zo krachtig is dat hij lucht / wort aanzuigt door de kogelkraan heen.
Lijkt me sterk dat er door een kogelkraan (die dicht staat) iets wordt aangezogen.

orangeloo

Citaat van: heijligers op 31-05-2012  13:18 uLijkt me sterk dat er door een kogelkraan (die dicht staat) iets wordt aangezogen.

Leek mij ook... :nut:
Ben nu aan het schoonspoelen en op onderzoek aan het gaan... (het wort staat lekker te koken, dus daar is nu mooi tijd voor.)
Om te beginnen zie ik dat er tussen de kraan met de slang naar het warm water en de koppeling geen tape zit. Dit zou een lek kunnen zijn.
Zeker als er een pomp aan staat te zuigen... Dat eerst maar eens verhelpen. Wordt vervolgd.

BierHenk

Citaat van: orangeloo op 31-05-2012  10:21 uDe pomp blijft mij wel wat irriteren...70 Db gemeten bij de pomp, dat is 65 Db een meter er vandaan. (bij mijn oren dus... :nut:)
Is het een idee om een soort doosje van piepschuim te maken en dat over de pomp heen te zetten?
Je moet er wel een paar gaten in maken voor de ventilatie, maar het geluid zal toch behoorlijk gedempt worden lijkt me.
Graag gedaan.
Succes.

orangeloo

Zo kraan is van tape voorzien maar nog steeds lucht na de pomp... >:D
Toch maar eens de slangpilaren op de kraan nakijken. Deze had ik vervangen door een kleinere.
Misschien zit daar het probleem. :biersmile:
Maar eerst maar eens iets te drinken pakken, een mens krijgt er dorst van.  :proost:

bvalkema

Heb je de kranen aangesloten op een draad bedoeld voor knelwartels (dus wartel eraf, kraan erop) of op draaduiteinden? Die 1e is daar niet voor geschikt :)

orangeloo

Citaat van: bvalkema op 31-05-2012  16:13 uHeb je de kranen aangesloten op een draad bedoeld voor knelwartels (dus wartel eraf, kraan erop) of op draaduiteinden? Die 1e is daar niet voor geschikt :)

Ik heb de kraan inderdaad aangesloten op een draad bedoeld voor knelwartels. Mij is bekend dat dit in principe niet de bedoeling is.
Toch met de juiste hoeveelheid tape is dit te doen. Ik wil het controle paneel zo compact mogelijk houden, dus vandaar.
Nee ik denk toch echt dat het probleem bij de slangpilaren zit. Ik heb hier al extra rubbertjes tussen gestopt, omdat het niet lekker aansloot.

Maar toch bedankt voor het meedenken.  :brouwen:

BierHenk

Citaat van: orangeloo op 31-05-2012  16:39 uk heb de kraan inderdaad aangesloten op een draad bedoeld voor knelwartels. Mij is bekend dat dit in principe niet de bedoeling is.
Toch met de juiste hoeveelheid tape is dit te doen. Ik wil het controle paneel zo compact mogelijk houden, dus vandaar.
Nee ik denk toch echt dat het probleem bij de slangpilaren zit. Ik heb hier al extra rubbertjes tussen gestopt, omdat het niet lekker aansloot.

Maar toch bedankt voor het meedenken.  :brouwen:
Het maakt ook niks uit. De tape zorgt voor de afdichting, de draad is in beide gevallen 1/2"

orangeloo

Ondertussen de slangpilaren aangepast en probleem opgelost. :brouwen: ^-^

BierHenk

Citaat van: orangeloo op 27-06-2012  22:17 uOndertussen de slangpilaren aangepast en probleem opgelost. :brouwen: ^-^
Pomp ook geïsoleerd? Denk wel aan ventilatie...

orangeloo

Citaat van: BierHenk op 28-06-2012  10:14 uPomp ook geïsoleerd? Denk wel aan ventilatie...

Nee niet geïsoleerd. Ik sta dus nu nog naar het mooi zoemend geluid  te luisteren... :nut:
De ventilatie is ook de reden dat ik de pomp niet heb geïsoleerd.  :brouwen:

orangeloo

Vanavond de HERMS al eens aan het inspecteren voor morgen..
Nu zie ik dat er bij de uiteinden van de siliconen slangen waar de rvs slangklemmen zitten, de slangen zijn ingescheurd.  >:D
Het zijn slangen 18 / 12 mm en moet deze met de klemmen behoorlijk aandraaien om luchtlekkage te voorkomen.
Gevolg.... precies waar de klem zit scheurt hij in.
Ben bang dat ik toch nog dikkere slangen moet kopen.
Of heeft iemand ander een goede tip om de slangen lucht dicht te bevestigen.

Hieronder een voorbeeld van zo'n slangklem

Kokkie

Misschien wat isolatie-tape onder de slangenklem aan brengen, zodat deze niet in de slang kan snijden.

RobinB

Weet je zeker dat je niet juist een kleinere (binnendiameter) slang moet hebben?
Je draait ze nu wel erg hard aan.

hansm

Of andere slangpilaren.

Ik gebruikt standaard 1/2" RVS slangpilaren en 16x13 mm siliconenslang. De slang zit al redelijk strak op de pilaar (zuigt geen lucht aan). Ik gebruik alleen slangklemmen op plaatsen waar de slang los kan schieten door de pompdruk, maar de slangklemmen hoef ik niet strak aan te draaien. Die zijn alleen om de slang op z'n plaats te houden.

(voorbeeld slangpilaar: zie bijvoorbeeld Brouwland art.nr. 018.137.12, maar je kan ze overal kopen).

Jacques

Er zijn speciale slangenklemmen voor silicone slangen.



Via Ebay kun je die kopen.


Albertus

Siliconenslang scheurt snel in, meerdere leden van dit forum hebben er problemen mee gehad.
Slangenklemmen horen alleen maar een extra zekerheid tegen afschuiven te geven, dat wil zeggen dat de installatie zonder slangenklemmen ook goed moet werken.
Net als hansm gebruik ik alleen maar slangenklemmen aan de perszijde van de pomp, bij alle andere verbindingen zit de slang zonder klem op de pilaar.

Bert


orangeloo

Citaat van: Albertus op 08-07-2012  09:53 uSiliconenslang scheurt snel in, meerdere leden van dit forum hebben er problemen mee gehad.
Slangenklemmen horen alleen maar een extra zekerheid tegen afschuiven te geven, dat wil zeggen dat de installatie zonder slangenklemmen ook goed moet werken.
Net als hansm gebruik ik alleen maar slangenklemmen aan de perszijde van de pomp, bij alle andere verbindingen zit de slang zonder klem op de pilaar.

Citaat van: hansm op 07-07-2012  21:59 uOf andere slangpilaren.

Ik gebruikt standaard 1/2" RVS slangpilaren en 16x13 mm siliconenslang. De slang zit al redelijk strak op de pilaar (zuigt geen lucht aan). Ik gebruik alleen slangklemmen op plaatsen waar de slang los kan schieten door de pompdruk, maar de slangklemmen hoef ik niet strak aan te draaien. Die zijn alleen om de slang op z'n plaats te houden.

(voorbeeld slangpilaar: zie bijvoorbeeld Brouwland art.nr. 018.137.12, maar je kan ze overal kopen).

Bedankt voor de tips.  :brouwen:
Als ik andere slangen ga kopen zal ik er rekening mee houden. Ik zal dan slang kopen van 10 mm (binnenmaat)
De slangen zitten voornamelijk op mijn controle paneel, hevels en warmtespiraal bevestigt, en dus niet op slangpilaren maar op rvs buis van 12 mm(controlepaneel) en 13 mm (hevels en spiraal) Alleen op de pomp zitten slangpilaren.

De douchekop en aanzuigslang voor warm water zijn van 15 buis (koper) daar zitten trouwens de slangen perfect passend op zonder slangklem.
Ik had het dus kunnen weten :nut:

EBC

Slangklemmen zijn niet om af te dichten, maar om losschieten te voorkomen.

Deze simpele plastic klemmetjes werken perfect, en kan je niet te vast draaien:
http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=2837&xin=1&src=slangklem&dt=24

DD13

Dat controle paneel wat je gemaakt hebt, wat is de lengte daarvan?


orangeloo

Citaat van: DD13 op 18-07-2012  21:58 uDat controle paneel wat je gemaakt hebt, wat is de lengte daarvan?

36 cm lang en 10 cm hoog.  :brouwen:

DD13

Dankjewel, ik ga omdat dit controle paneel zo lekker compact is namaken, met iedereens goedvinden :-)

Ik heb mijn koelkast binnen en kan gaan beginnen aan mijn klimaatregeling zoals beschreven op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.250.html gepost door Superbeun.

Dus langzaam komt mijn mini-HERMS tot stand.. en dan hopelijk beginnen met leren brouwen.

Robbert

Hallo orangeloo,

Zou ik mogen vragen waarom er in het kookvat een filter met kraanuitgang aan de onderkant en een hevel zit?

Ik ben namelijk van plan om mijn eigen Herms te bouwen maar heb niet helemaal duidelijk waarvoor deze dubbele uitvoering is.

Robbert

orangeloo

Citaat van: Robbert op 24-07-2012  01:51 uHallo orangeloo,

Zou ik mogen vragen waarom er in het kookvat een filter met kraanuitgang aan de onderkant en een hevel zit?

Ik ben namelijk van plan om mijn eigen Herms te bouwen maar heb niet helemaal duidelijk waarvoor deze dubbele uitvoering is.

Robbert

In mijn HERMS zitten geen kraanuitgang in de ketels. Ik gebruik enkel de JAVAL hevelfilters. zowel in de maisch als kook ketel.
De meeste hebben in een HERMS een kraan aan de ketel, ik heb er voor gekozen dit niet te doen en mijn bestaande hevelfilter te gebruiken.
Zo kan ik in een handomdraai mijn HERMS terug ombouwen / veranderen in een traditionele brouwerij.  :brouwen:

Robbert

Oke, dan klopt mijn ontwerp nog :D

robbert

orangeloo

Ik moet er nog wel even bij vermelden dat door de keuze van de hevelfilters, i.p.v een kraan aan de onderkant van de ketel, je wel een pomp moet hebben die zelf aanzuigend is. Dit omdat je het wort eerst omhoog moet zuigen, in tegenstelling tot de ketels met een kraan, waar de zwaartekracht het wort al naar beneden drukt.
De alom bekende en veel gebruikte Iwaki is dat niet en dus in mijn opstelling niet te gebruiken.  :brouwen:

vat11

Ha Orangeloo!

Mooi systeem heb je :)
Ben op dit moment ook een systeem aan het bouwen (geen HERMS).
Ik kan alleen nergens siliconenslang vinden! Waar heb jij ze gekocht?

orangeloo

Citaat van: vat11 op 26-07-2012  12:55 uHa Orangeloo!

Mooi systeem heb je :)
Ben op dit moment ook een systeem aan het bouwen (geen HERMS).
Ik kan alleen nergens siliconenslang vinden! Waar heb jij ze gekocht?

Zijn te koop op meerdere plaatsen ff google dus...
of zoeken op dit forum. Al de zoekfunctie gebruikt?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=3992.0

Maar hier al wat voorbeelden...
Brouwland : Slang Silicone 9x13mm - per meter    018.055.4   
instrulabo.nl

suc6  :brouwen:

vat11

Bedankt!
Instrulabo.nl was precies wat ik nodig had :)

orangeloo

Zojuist de knoop door gehakt en 10 meter siliconen slang besteld.
10 x 18 mm, een rib uit mijn lijf, maar dan heb je ook wat.


hansm

Citaat van: orangeloo op 20-09-2012  19:59 u... een rib uit mijn lijf ...

Gelukkig heb je er nog 23 over. Dat is nog 230 meter siliconenslang  ;D ;D ;D

Brouwer Luk

Om het scheuren en andere problemen met de siliconenslangen te voorkomen kan je misschien gardena koppelingen gebruiken?

orangeloo

Helemaal blij met mijn nieuwe slangen.
Geen gekl*** meer met slangklemmen. :dansen:
Deze kleinere slangen klemmen gewoon van zichzelf over de buizen, zonder slangklemmen, en geen lekkages.  :brouwen:
Ook wel lekker dat deze slangen 4 mm dik zijn en dus minder snel knikken.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 15-04-2012  21:19 uZou je d'r niet wat grotere gaatjes in boren?

In navolging op mijn nieuwe slangen de gaatjes in mijn "sproeikop" groter gemaakt.
Groot voordeel is nu dat ik het wort vlugger rond kan pompen zonder dat het wort rond mijn oren vliegt.
De opwarmtijd blijft overigens hetzelfde ,namelijk 1 ºC op 2 minuten.

John

Wat voor sproeikop heb je; ik moet er ook nog eentje maken/vinden die me bevalt.

orangeloo

Citaat van: John op 29-10-2012  12:32 uWat voor sproeikop heb je; ik moet er ook nog eentje maken/vinden die me bevalt.

Gewoom ff heel deze topic lezen... en zie daar ^-^ :brouwen:

Citaat van: orangeloo op 15-04-2012  20:37 uEn ook mijn sproeikop is zo goed als klaar...



orangeloo

Vandaag waren alle spullen binnen om mijn JAVAL hevelfilter in mijn maischketel te vervangen voor een filterplaat.
Omdat ik geen huiddoorvoer en kranen in mijn ketels wil hebben, ik wil de ketels ook nog kunnen gebruiken voor traditioneel brouwen, heb ik voor de volgende oplossing gekozen.

In de filterplaat heb ik in het midden een gat gemaakt, daar met een koppeling een buis aan gemonteerd en aan de onderkant een mooi extra filtertje. Waarschijnlijk niet echt nodig maar voor die €1,40 extra staat het wel netjes. Ik heb de koppeling doorboord zodat ik de buis door kon schuiven in het filtertje tot 1 cm boven de bodum. Op deze manier kan ik de ketel mooi leeg zuigen. ER blijft nu een 1/2 vocht achter in de ketel, dat is een stuk minder dan met mijn JAVAL filter.  ^-^


seed7

Citaat van: Orangeloo op 18-01-2014  22:11 uIn de filterplaat heb ik in het midden een gat gemaakt, [...]

Haha, mijn idee, alleen had ik het iets anders in gedachten. Ik zat aan een dergelijk konstrukt te denken om het wort binnen een elektrische weckketel rond te pompen. Op het gat dat jij gemaakt hebt een heel klein (solar)pompje aansluiten. Pompje dus gewoon in de pan. Klaar.

Ingo

David Steeman

Let erop dat dat solar pompje niet geschikt is om onder te dompelen in hete vloeistof. Mechanisch kan het daar wel tegen, maar er zit electronica in om het brushless motortje aan te sturen die daar niet tegen kan. Ik heb het overigens wel al es 15 minuten laten pompen in kokend water zonder verder gevolg, maar daar was de Engelse verdeler niet voor te vinden.

orangeloo

De pomp die ik heb besteld zou daar wel tegen moeten kunnen met een waterproof rate van IP68.


Niels B.

Citaat van: Orangeloo op 18-01-2014  22:11 u

Is dit stevig genoeg? Valt het filter niet om?

Polleke

Citaat van: Orangeloo op 18-01-2014  22:11 u

Zoals ik je net bij de plaatselijke super zei zou ik nog een siliconenslang openknippen en rond je filterplaat leggen om beter af te sluiten.
Mogelijk heb je dan minder last van kleine deeltjes die uiteindelijk de boel verstoppen.

Groet, Paul

orangeloo

Citaat van: Niels B. op 20-01-2014  10:46 uIs dit stevig genoeg? Valt het filter niet om?

Het filter zit in het midden goed vast, de buis is gebogen en rust op de rand van het vat. Deze kan dus niet omvallen.

orangeloo

Citaat van: Polleke op 20-01-2014  11:49 uZoals ik je net bij de plaatselijke super zei zou ik nog een siliconenslang openknippen en rond je filterplaat leggen om beter af te sluiten.
Mogelijk heb je dan minder last van kleine deeltjes die uiteindelijk de boel verstoppen.

Groet, Paul

Tijdens het filteren is hij 5 keer stil gevallen. Later bleek dat er toch wat drap door de filterplaat was gegaan en verstopte het  kleine filtertje.
Dus de tip van Polleke is een overweging waard.  :brouwen:

Etn82

Eerst had ik ook een filter onder mijn filterplaat. Hierdoor kreeg ik te maken met hetzelfde probleem. Dit heb ik ook proberen op te lossen met een opengeknipte silicone slang, maar dat mocht niet baten.

Afgelopen weekend heb ik echter het filtertje onder mijn filterplaat verwijderd en vervangen door enkel een buis van 15mm. Vanuit mijn kraan gaat deze met een bocht van 90º naar beneden (met ongeveer 5mm tussenruimte vanaf de bodem).

Maandag heb ik een stout gebrouwen met 20% gerstevlokken en geen filterproblemen ondervonden. In het begin komt er natuurlijk wel grove stukken kaf mee, maar als er zich eenmaal een filterbed heeft gevormd is dat geen probleem meer.

orangeloo

Hoi Bedankt voor de tip. Ik zat aan hetzelfde te denken maar mooi om te lezen dat het ook werkt.
Ga ik ook eens proberen.  :duimop:

David Steeman

Citaat van: Orangeloo op 20-01-2014  09:42 uDe pomp die ik heb besteld zou daar wel tegen moeten kunnen met een waterproof rate van IP68.
Dat ze waterproof is daar twijfel ik niet aan. Mijn punt is dat in het pompje stuurelectronica zit wat niet tegen hoge temperaturen kan, die kook je dus mogelijk gaar in je hete wort...

David Steeman

Wat is trouwens je ervaring met geforceerd (pomp) filteren met een Javal-filter? Ik heb dat geprobeerd en het vlechtwerk zat meteen dicht met kleine deeltjes, er viel amper iets uit te pompen... Daarna heb ik het vlechtwerk verwijderd en alleen met de sleufjes gewerkt, dat zit na verloop van tijd ook dicht met kleine bolletjes die uit de hopbloemen komen...

orangeloo

Citaat van: waaslandwolf op 12-02-2014  19:18 uWat is trouwens je ervaring met geforceerd (pomp) filteren met een Javal-filter? Ik heb dat geprobeerd en het vlechtwerk zat meteen dicht met kleine deeltjes, er viel amper iets uit te pompen... Daarna heb ik het vlechtwerk verwijderd en alleen met de sleufjes gewerkt, dat zit na verloop van tijd ook dicht met kleine bolletjes die uit de hopbloemen komen...

Filteren van maisch naar kookketel doe ik op zwaartekracht. Maar filteren na de kook met een pomp en dat gaat prima.
Maar in mijn HERMS pomp ik wel rond tijdens het maischen, voorheen met de JAVAL filter en ook zonder problemen. Dit doe ik wel met een novax-pomp.
De kunst is wel om eerst 10-15 minuten te wachten zodat het filterbed goed gevormd is, anders heb je kans op dicht slaan.

BrouwNispen

Citaat van: Orangeloo op 18-01-2014  22:11 uVandaag waren alle spullen binnen om mijn JAVAL hevelfilter in mijn maischketel te vervangen voor een filterplaat.
Omdat ik geen huiddoorvoer en kranen in mijn ketels wil hebben, ik wil de ketels ook nog kunnen gebruiken voor traditioneel brouwen, heb ik voor de volgende oplossing gekozen.

In de filterplaat heb ik in het midden een gat gemaakt, daar met een koppeling een buis aan gemonteerd en aan de onderkant een mooi extra filtertje. Waarschijnlijk niet echt nodig maar voor die €1,40 extra staat het wel netjes. Ik heb de koppeling doorboord zodat ik de buis door kon schuiven in het filtertje tot 1 cm boven de bodum. Op deze manier kan ik de ketel mooi leeg zuigen. ER blijft nu een 1/2 vocht achter in de ketel, dat is een stuk minder dan met mijn JAVAL filter.  ^-^

Plaatjes...

Ook hier zie ik zo een mooi filtertje onder het folterbodem (korffiltertje).
Ik ben nog steeds op zoek naar zo iets, waar heb jij deze vandaan gehaald?  :)

orangeloo

Citaat van: BrouwNispen op 13-02-2014  13:28 uOok hier zie ik zo een mooi filtertje onder het folterbodem (korffiltertje).
Ik ben nog steeds op zoek naar zo iets, waar heb jij deze vandaan gehaald?  :)

Zo mooi is hij nou ook weer niet want hij raakt verstopt.  ^-^
Daarom gaat hij er ook terug van onder.

Het is eigenlijk een oliefilter van RVS en kunststof nylon. Gekocht bij donckers-gereedschappen


MICMAC

Ik gebruik deze als hopfilter na het koken. Wel enkel gebruiken met hopbloemen en niet met pellets, daar hij dan onmiddellijk dicht slipt.

BrouwNispen

Daar zou ik deze ook graag voor willen gebruiken, ik heb echter stad en land al afgereden om zo een filtertje te zoeken!
Bedankt voor het antwoord - ik ben regelmatig in Hulst, dus dan rij ik daar eens naartoe.  :)

Jacques

Citaat van: BrouwNispen op 14-02-2014  08:34 uDaar zou ik deze ook graag voor willen gebruiken, ik heb echter stad en land al afgereden om zo een filtertje te zoeken!

Bij Hornbach liggen deze korfjes in de schappen. En waarschijnlijk zijn ze op veel meer plaatsen te koop.

Boonie

Ik heb nu ook zo'n filter en werkt perfect ook met hoppellets, je kan hem inderdaad bij de Hornbach vinden op de vijverafdeling (groningen)  :proost:

BrouwNispen

Citaat van: Jacques op 14-02-2014  09:41 uBij Hornbach liggen deze korfjes in de schappen. En waarschijnlijk zijn ze op veel meer plaatsen te koop.

Heb nu inderdaad zo een filtertjes gevonden bij een kleine ijzerhandel die ook veel reparaties doen aan landbouwmachines.
Oliefiltertje noemen ze dat daar... Maar bedankt voor jullie antwoorden! :)

orangeloo

Gisteren gebrouwen met mijn filterplaat zonder het kleine filtertje eronder.
En nu ging het perfect, wat zeg ik meer dan perfect.  :D
Met een rendement van 83% toch ruim 10% verbetert ten opzichte van brouwen met de JAVAL filter.

Etn82

Citaat van: Orangeloo op 17-02-2014  18:07 uGisteren gebrouwen met mijn filterplaat zonder het kleine filtertje eronder.
En nu ging het perfect, wat zeg ik meer dan perfect.  :D
Met een rendement van 83% toch ruim 10% verbetert ten opzichte van brouwen met de JAVAL filter.

Dat werkt inderdaad een stuk beter toch. Heb je nu ook gewoon alleen een buis als afvoer?

orangeloo

Citaat van: Etn82 op 29-09-2014  10:19 uDat werkt inderdaad een stuk beter toch. Heb je nu ook gewoon alleen een buis als afvoer?

Ja inderdaad alleen een buis als afvoer.
Ik heb er vorige week nog wel 2 rvs bouten naast gezet. Ik merkte dat bij meer als 7 kilo mout de filterplaat ging doorhangen.
Daardoor werd het afvoerbuisje op de bodem van de pan gedrukt en raakte deze verstopt.
Met gevolg dat ik niet meer kom rond pompen.  :brouwen:

orangeloo

Vandaag voor de eerste keer met eigen teelt hop aan het brouwen.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27068.msg415025/topicseen.html#new

Maar ook voor de eerste keer met mijn nieuwe broeskop in mijn HERMS.
Gisterenavond nog ff in elkaar geflanst.
Maar helaas toch weer een verstopping. De overgang van een JAVAL filter naar een filterplaat heeft wel een hoger rendement van 10 % maar geeft ook meer problemen tijdens het maischen. Vaak verstoppingen omdat er mout door de filterplaat glipt. Hoe doen anderen dit ???


orangeloo

Voor de tweede keer is er een knik in mijn filterplaat gekomen. zal dus wel een zwakke plek blijven.  >:(
De plaat is 1 mm dik. Ik ga proberen om hem om te draaien voor volgende keer.

dennisbier

Misschien kan de pomp zelf wel de kleine zachtere korrels verzetten en is het centrale filter niet nodig.
Ik heb zo'n RVS filterplaat, maar die bleek te grof. (groffer dan de plaat bij jou) Daarna heb ik RVS gaas gebruikt.
Door het gaas loopt een koperen pijpje van 15, die uitmond in een vierkant met sleufjes. Soms blijft er een korrel in een sleufje hangen, maar er is voldoende flow.
Ik heb wel een luxe pompje. 3 fase met condensator naar 1 fase gebracht, met prachtig rvs waaier. (centrifugaalpomp)
Ik probeer zo min mogelijk in de onderlaag te roeren. Ik zet de mout een paar keer tijdens het maischen een beetje om.

RobinB

Citaat van: Orangeloo op 25-10-2014  12:06 uDe overgang van een JAVAL filter naar een filterplaat heeft wel een hoger rendement van 10 % maar geeft ook meer problemen tijdens het maischen. Vaak verstoppingen omdat er mout door de filterplaat glipt. Hoe doen anderen dit ???
Ik had een filterplaat in mijn HERMS en daaronder (in de gootjes van de gamellen) dan RVS vlechtwerk filters.
Dat ging altijd prima. :)

dennisbier

Probeer anders ook zo'n koperfilter met sleufjes aan de onderzijde te maken? Verstopt een stuk minder, want dat RVS plaatje heeft gaatjes die fijn genoeg zouden moeten zijn.
Jouw pompje zou enkele fijne flexibele korreltjes toch wel aan moeten kunnen?

havu

Kennelijk ben ik eigenwijs- klopt  :proost:
Met mijn HERMS heb ik in het eerste kwartier van het maischen regelmatig de hulp van boven te hulp geroepen. Werkt in zoverre dat als je door het eerste kwartier/halfuur heen bent, maischen a piece of cake is.
Wat altijd - tot nog toe ;) - werkt is de stromingsrichting van het wort omdraaien. Je hebt dan wel een 2e filterplaat nodig bovenin en een ronddraaiend en schrapend "iets" om de aangroeiende laag deeltjes tegen de bovenste filterplaat weg te halen. Het voordeel is dat je nooit meer problemen hebt met een dichtgeslagen filterbed. Je moet wel iets meer knutselen.
Na een half uur ga je weer van boven naar onder met het wort, en vorm je een filterbed met de voordelen van een HERMS.

Bij mij kan de pomp - Iwaki MD15 - best wel wat deeltjes aan. Bovendien komen ze verspreid over de tijd. Een korffilter verzamelt ze allemaal, en verstopt dus aangezien het een heel klein oppervlak heeft.

Over de filterplaat: kennelijk te dun. Als je omgekeerd pompt krijg je nooit zo'n hoge druk op de filterplaat. Ik heb ook geklooid met een opengesneden siliconenslang om de rand van de filterplaat, maar dat bracht niets. De filterplaat ligt ahw in de holte van het opengeslepen fust, en dat dicht prima af.

Gr. 

Hans

Maartennijhof

Sinds wij zijn overgestapt op een rvs ring waarin met een dremel sleuven zijn gemaakt als filter gebruiken is het bij ons nooit weer mis gegaan. Na de stort even 3 minuten wachten en daarna de pomp vol aan. Ik kan het iedereen aanraden. Doordat rvs veel harder is zal het niet snel verbuigen en blijven de sleuven altijd even groot. Zoek gewoon n bedrijf op welke rvs kan buigen en laat er een mooie ring van maken in 15 mm. Dar zet je een knelkopeling op ( t-stuk) en je kunt hem zo op je eigen systeem aansluiten.

orangeloo

Beste allen, Hartelijk dank voor de goede welgemeende tips maar helaas allemaal tips die niet relevant zijn.
2x de tip een Hevelfilter (die met gleufjes aan de onderzijde) te maken. Ik had een JAVAL filter, dat is dus zo'n hevelfilter met gleufjes met daaromheen een rvs vlechtwerk. Sorry maar die had ik voor de filterplaat: Zie deze post:

Citaat van: Orangeloo op 25-10-2014  12:06 uDe overgang van een JAVAL filter naar een filterplaat heeft wel een hoger rendement van 10 % maar geeft ook meer problemen tijdens het maischen. Vaak verstoppingen omdat er mout door de filterplaat glipt.

Dan nog een tip om een dicht geslagen filterbed te voorkomen. Ook ongetwijfeld  goed bedoeld, maar ik heb geen last van een dicht geslagen filterbed.
Ik zou zelfs de tip willen geven aan havu om de eerste 10 á 15 minuten te wachten met rondpompen zodat het filterbed zich goed kan vormen alvorens te starten met rondpompen.

Ook nog een tip om het central filter te verwijderen... deze zit er niet meer op Zie Post:
 
Citaat van: Orangeloo op 17-02-2014  18:07 uGisteren gebrouwen met mijn filterplaat zonder het kleine filtertje eronder.
En nu ging het perfect, wat zeg ik meer dan perfect.  :D
Met een rendement van 83% toch ruim 10% verbetert ten opzichte van brouwen met de JAVAL filter.

Verder wordt er in verschillende tips gesproken over mijn POMPJE.... Nou ik zou het toch liever een pomp noemen:


De verstopping zit ook niet in de pomp. Maar daar was ik inderdaad niet helemaal duidelijk over.... :-[
De verstoppnig zat eerst in het feit dat de filterplaat doorzakte waardoor de aanvoerbuis op de bodem terecht kwam. Dit is verholpen door een aantal rvs boeten te monteren. Daarna zat er een verstopping in mijn broeskop maar deze is nu ook aangepast. Maar waar de verstopping nu zat is voor mij nog een raadsel. Het zou nog in mijn controle paneel kunnen zijn.  :weetniet:

Wat mijn vraag aan andere HERMS gebruikers met een filterplaat was, is hoe voorkom je dat er mout door de filterplaat (aan de zijkant) komt. En inderdaad een siliconen slang open gesneden is een hoop gepruts en blijft niet zitten.

RobinB

Wat ik al aangaf; combineer de twee filters. :)
Citaat van: RobinB op 25-10-2014  14:06 uIk had een filterplaat in mijn HERMS en daaronder (in de gootjes van de gamellen) dan RVS vlechtwerk filters.
Dat ging altijd prima. :)
Uiteraard moet het filter wel de juiste gaatjes hebben, niet te groot.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 26-10-2014  22:49 uWat ik al aangaf; combineer de twee filters. :)

Die had ik inderdaad gelezen. Bedankt daarvoor  :brouwen:
Ik zit er aan te denken om een filterheks aan te schaffen voor onder de filterplaat.
Nog even uitvogelen hoe ik dat ga monteren.

Ik wil wel graag het effect van de filterplaat behouden omdat dit een beter rendement geeft.
Daarnaast is er vorige brouwsessie een Javal filter in gesneuveld  :(, dus die moet ik dan ook weer nieuw maken. Kan ik misschien beter gelijk een filterheks aanschaffen.


David Steeman

Citaat van: Orangeloo op 09-05-2012  23:09 uIk ben eigenlijk nog op zoek naar een deksel wat op een 50 liter fust maischpan past.
Iemand een idee wat ik hier voor kan gebruiken? :weetniet:
Misschien wat laat :-) Maar mogelijk heeft nog iemand iets aan de tip: ik ben erachter gekomen dat een deksel van een Weckketel perfect op een opengewerkt 50 liter fust past. Het past  tussen de handvatten en sluit prima af.

bierhenkie

Citaat van: waaslandwolf op 06-11-2014  21:39 uMisschien wat laat :-) Maar mogelijk heeft nog iemand iets aan de tip: ik ben erachter gekomen dat een deksel van een Weckketel perfect op een opengewerkt 50 liter fust past. Het past  tussen de handvatten en sluit prima af.
Klopt!

BRAAF bier

@Orangeloo
Wat zijn de afmetingen van jouw spiraal?
Aantal wentelingen, diktes van de buis en de totale lengte?

orangeloo

Vandaag een start gemaakt met het maken van een nieuwe maischketel.
Deze is met een huiddoorvoer aan de onderzijde.
Er komt een rooster in met daarop een filterplaat.
Het vat is open en de doorvoer zit erin, nu nog vastzetten een aansluiting voor mijn slang maken.
En de filterplaat op maat maken.

bert braadslee


orangeloo

Zo de HERMS is weer klaar voor gebruik.
Maischketel heeft nu een huiddoorvoer aan de onderzijde.


Nu wil hem toch een keer echt goed reinigen, maar met wat????
Er staat op dit forum zoveel geschreven over reinigingsmiddelen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb een HERMS van RVS, koper en siliconen. En een pomp.
Ik heb aan reinigingsmiddelen Chemipro oxi, caustic en Acid, Star San, PBW en Loog (gootsteenontstopper)
Op de Caustic staat niet gebruiken op koper en ijzer en kortstondig op RVS dus die valt wat mij betreft af.
Welke kan ik het beste gebruiken zodat alles een keer echt goed schoon wordt maar geen schade veroorzaakt.
Ook niet aan de pomp.

RienP

Volgens mij is PBW veilig voor al de genoemde materialen. Dus dat is ieder geval een optie.

orangeloo

Pomp is toch te krachtig. Zuigt vacuüm en trekt het beslag mee.
Vandaag een regelaar voor de pomp gezet.
Nu is het maischen goed verlopen....  komt het toch weer goed  ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.