Speidel's Braumeister

Gestart door Brewzilla, 29-12-2004 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brewzilla

speidel's braumeister

Een complete brouwinstallatie in één ketel. Techniek lijkt op de Walhalla-brouwerij en brouwerij De Roos, met een binnenketel die met bostel en al uit de maischketel getild wordt. De maischketel wordt daarna kookketel. Erg leuk is dat de maisch-temperatuur gecontroleerd wordt door continue circulatie, dus RIMS! Hoe het precies werkt is moeilijk te beschrijven dus ik verwijs graag naar de film en handleiding. Uit de film heb ik een paar plaatjes geknipt:





Een paar zaken vallen me op:

1. Het wort wordt onder in de binnenketel gepompt en loopt aan de bovenkant over de rand (zonder vaste deeltjes want bovenin zit ook een filterplaat). Als het volume in de buitenketel niet bijna bovenaan staat 'klatert' het wort naar beneden en krijg je volgens mij last van oxidatie.

2. Na het maischen wordt de binnenketel in één keer uit de buitenketel getild en er boven gezet om uit te lekken. Volgens mij kun je de bostel dan niet meer spoelen/wassen en dat heeft een negatieve invloed op je brouwzaalrendement. Ik heb de recepten op hun website nog niet doorgerekend om te zien of dat gecompenseerd wordt. Ik zag alleen dat er tijdens het koken water toegevoegd wordt om het volume op peil te houden?!

3. Zelfde als 2. Er is niet gefilterd behalve tijdens het leeglopen van de binnenketel. Wat betektent dat voor de wortkwaliteit? Misschien zou je dat kunnen verhelpen door de pomp even de andere kant op te laten draaien, maar ik weet niet of dat kan.

Al met al een interessant apparaat. Want vinden jullie er van? Zou het zin hebben om de fabrikant te benaderen om deze typische RIMS-vragen te laten beantwoorden?

Grtz, JW

Adrie

Ha JW,

Natuurlijk heeft het zin om de fabrikant te benaderen! De Walhallainstallatie lijkt er inderdaad op, maar met deze installatie wordt er wel degelijk gespoeld en dat kan natuurlijk ook prima in de installatie die je hier laat zien. Ik moet zeggen dat ik het wel een redelijk geniaal idee vind. Alleen die zuurstofinslag is inderdaad een probleem, ook bij de Walhalla installatie. Snel opdrinken dat bier dus.

Groeten,

A3

Edgar

Wat die zuurstofinslag betreft: Het is de bedoeling om het apparaat tot een vastgesteld niveau te vullen, wat ongetwijfeld een bijna-volle buitenketel betekent. Klateren zal het dus niet.

Op het filmpje lijken de bieren flink troebel, en dat is niet verbazend met deze methode. Er is geen filterwerking in de traditionele zin. Je verspilt ook flink wat suikers in de bostel, die 'uitlekt' (hier wel hete luchtinslag!) boven het wort.


Al met al geen ideaal apparaat voor een enorm bedrag!

MO

Ach wat is nu 1200 euro in de huidige welvaart staat.

ZOjuist het filmpje bekeken en er wordt niet gespoeld. Het zou natuurlijk wel kunnen. Wel een praktisch ding. Hoe zouden ze de eiwitten en hoptroep kwijtraken? Dat komt niet naar voren in het filmpje.

Net de pdf file gelezen. Volgens deze file zit de hop in hopzakken (in het filmpje niet) en decanteer je het gehopte wort naar het gistvat met achterlating van depot. Nog iets grappigs: je moet een gedeelte van het wort achterhouden (ca 1.5 L van de 20) voor de navergisting later op fles. Die Duitsers zijn echt gestoord met het reinheitsgebot. Ik kan me niet indenken dat dit bedacht is om de kans op infectie zoveel mogelijk te vegroten en/of te veel of te weinig koolzuur op het bier te brengen. Maakt het wel spannend natuurlijk. En suiker is een onnatuurlijke toevoeging. Bestaat nog maar een paar jaar...

Rob van der Jagt

Geachte Forumianen,

Ik heb sinds begin 2004 een Braumeister (tegenaan gelopen op de Brau in Nurnberg) en heb er tot nu toe 9 brouwsels mee gefabriceerd. Geheel probleemloos, althans niets wat ik niet heb kunnen compenseren. Door ervaring leert men immers. In ieder geval geen ziektes, besmettingen of anderszins mislukte bieren.

Graag wil ik reageren op de geplaatste opmerkingen:

  • De opmerkingen over brouwhuisrendement zijn vanuit wetenschappelijk oogpunt interessant. Ik zelf hecht er niet zo'n waarde aan. Zolang je moutverhouding gelijkt blijft kun je probleemloos een pondje meer storten, toch?
    Keteltje werkt overigens optimaal bij een moutstorting van 4 tot 5 kg en 25 liter brouwwater. Dit is wel een beperking als je graag zware bieren wil produceren. Start SG is uiteraard wel wat op te krikken door minder spoelen of een paar liter inkoken.
  • Zuurstofinslag door de constructie van het 'overlopen' van de binnenketel valt volgens mij wel mee bij een normale ketelvulling. Ik heb zelf geen negatieve smaakinvloeden kunnen ontdekken. Toegegeven: oude brouwsels heb ik nog niet want ik 'test' regelmatig de resultaten hetgeen al snel een gat slaat in de voorraden!
  • De bieren zijn niet direct kraakhelder maar na een paar weken koud lageren zien ze er goed uit. Ik heb tot nu toe dus ook nog niet naar kunst- en hulpmiddelen hoeven grijpen om de helderheid te beinvloeden.

Ik ben van plan een aantal bieren in te zetten bij de ONK dus we zullen zien hoe deze scoren op smaak en kleur.
Geinteresseerden houd ik graag op de hoogte van de voortgang van de brouwresultaten.

Ben benieuwd naar verdere reacties of andere ervaringen. Mogelijk zijn er reeds meer Speidel-keteltjes in omloop. Als je, zoals ik,  een meer dan gemiddeld aantal linker handen hebt en geen zin om zelf een installatie te bouwen, kan ik je deze Braumeister van harte aanbevelen.

groet,  Rob.
 :proost2:

MO

Rob,
dank voor deze goede info. Hoe raak jij nu je hopresten en eiwittrub (dus alle vaste stof na hopkoken) kwijt?

Rob van der Jagt

Citaat van: MO op 17-01-2005  13:46 uHoe raak jij nu je hopresten en eiwittrub (dus alle vaste stof na hopkoken) kwijt?

Hallo MO,

Na het verwijderen van de koelspiraal wacht ik een paar minuten tot alle vaste stoffen naar de bodem zijn gezakt. Het aftapkraantje zit 2 a 3 cm boven de bodem waardoor je het overgrote deel in één keer helder af kan laten lopen. Door de ketel voorzichtig een beetje schuin te houden heb je redelijk in de hand hoeveel wort je daarna nog meegiet in je gistvat.

Overigens heb ik één keer zonder hopzak met hopbloemen gebrouwen. Regelrechte ramp want zowel pomp als kraantje raakten volledig verstopt.

Leuke tip is om tijdens het koelen de pomp aan te zetten (circuleert de warme vloeistof langs de koelspiraal) en tevens het verwarmingselement met de thermostaat op iets laags (15 gr Celcius, of zo). Hiermee kan je digitaal de temperatuurdaling volgen.

groet,  Rob.

MO

Grappig, ik heb ook een keer met hopbloemen gebrouwen. Wat een ramp was dat, en geinfecteerd bier! Lag ook wel aan mezelf hoor. Succes met je Braumeister en houd ons op de hoogte!

eikenbier

Al een paar keer met iemand meegebrouwen met een Speidel.
Ik vind het een mooi apperaat en snel in 4 uur ongeveer 22 liter bier gebrouwen zonder rommel.
Als ervaren bierproever ben ik ook tevreden over de kwaliteit van de bieren die met de speidel zijn gebrouwen.
Binnenkort gaan we wat testen doen om wat zware bieren te brouwen.
J.W. :beersmiley:

wim

Dit apparaat ziet er wel uit als een zeer mooi en interessant brouwdevice. Een soort rims in 1 ketel alleen voor mij (ondanks de welvaartmaatschappij) te duur.
En een beetje handig persoon vind toch wel een manier om langzaam de bostel te verwijderen zodat er nog gespoeld kan worden ook?

Rob van der Jagt Houd ons ajb op de hoogte want alle brouwverhalen zijn natuurlijk goed om te lezen, dus helemaal de ervaringen met een apparaat als dit.

:degroeten:

Wim

Rob van der Jagt

Citaat van: MO op 30-12-2004  12:00 uAch wat is nu 1200 euro in de huidige welvaart staat.

De Speidel Braumeister wordt momenteel inderdaad voor E1200 verkocht + E100 verzendkosten.

Gek genoeg heb ik er in januari 2004 'slechts' E850 voor betaald en werd het keteltje samen met een 30 liter gistvat voor E16 bij mij voor de deur afgeleverd. Vond ik toen al een stevige uitgave maar blijkbaar vond Herr Speidel  :echtboos:  de prijs nog iets te laag! >:(

Overigens momenteel bezig met een Rauch Lager met mout van Weyermann en een ondergist.
 :beersmiley: :beersmiley: :beersmiley: Op z'n Bambergs!

Greetz,  Rob.

eikenbier

Van het weekend een biertje gedronken wat een jaar geleden is gebrouwen met een Speidel Braumeister het was nog prima te drinken geen en geen oxidatie.
Conclusie er is een uitstekend biertje mee te brouwen van goede kwaliteit.

J.W.

Herman

Even een thread weer onder de aandacht brengen.

Rob, van harte met je prijzen tijdens het ONK. Een bewijs dat je Braumeister zeker interessant is en voor aansprekende resultaten kan leiden. Mits uiteraard in de handen van een goede brouwer, zoals jij duidelijk ook bent.

:degroeten:
Herman

EBC

Hé Rob,

Prima prestatie! Ik zie dat je over het algemeen goed gescoord heb met je installatie.

Jaja die Herr Speidel maakt mooie dingen. Ik ben erg enthousiast over hun wit/oranje vaten. Ze zeggen maar dat alleen glas goed genoeg is, maar dat heb jij nu wel ontzenuwd, of heb je het 30l vat niet gebruikt?


Rob van der Jagt

Hallo Herman en EBC,

Bedankt voor de leuke reacties!  :D

mijn Speidel keteltje is inderdaad wel mooi hulpmiddel bij het gecontroleerd (en dus redelijk herhaalbaar) brouwen.
Verder dank aan Derek Walsh, wiens boekje in de praktijk erg handig is als basis voor 'eigen' receptontwikkeling!

En EBC, je hebt denk ik ook wel goede ervaringen met het bekende 30l wit/oranje gistingsvat. Gebruik ik altijd voor de hoofdgisting.
Met de droge gisten van Siris kan je zonder problemen onder waterslot vergisten!  :duimop:

Rob.  :beersmiley: :beersmiley: :beersmiley:


Adrie

Ha Rob,

Ook namens mij van harte gefeliciteerd met jouw fantastische resultaat. Petje af!

Groeten,

A3

Rob van der Jagt

Hallo Forumianen,

Een paar weken geleden heb ik samen met een brouwmaat een sessie synchroon brouwen samenvol met twee Speidels georganiseerd.
Zie bijgaande foto's.

De Speidels lenen zich bij uitstek voor dit soort experimenten omdat het zeer compacte (en daardoor mobiele) keteltjes zijn. Ook de besturing is dermate eenvoudig dat we zonder problemen synchroon konden opereren.

De opzet was om op basis van eenvoudig bierrecept (Pilsmout) onder gelijke omstandigheden twee bieren te brouwen met elk een eigen specifieke hopsoort. Het eindresultaat geeft dan een goed beeld van de werking van de gebruikte hoppen (Saaz en Cascade).

Parameters:
SG 1048, EBU 29
5 kg Pilsmout
Maischschema  53-10, 63-30, 73-10
1 uur koken
Saaz 8,5% en Cascade 8,5%
Nottingham Ale Yeast

We houden jullie op de hoogte van het resultaat.

 :P Rob.



Eduard

Dat is een leuk idee! Op deze manier kun je bijna onder laboratoriumomstandigheden experimenten uitvoeren, in die zin dat de omstandigheden voor beide brouwsels amper van elkaar afwijken.

Ik ben benieuwd naar de door jullie waargenomen resultaten.

Hopmans

Ik ben ook benieuwd.

Hoi Rob,

CiteerDe Speidels lenen zich bij uitstek voor dit soort experimenten omdat het zeer compacte (en daardoor mobiele) keteltjes zijn. Ook de besturing is dermate eenvoudig dat we zonder problemen synchroon konden opereren.

En je haalt nog prijzen ook in de wacht.
Wat doen sommigen dan moeilijk met zo'n HERMS  :weetniet:
Zo zie je maar weer; KIS ; Keep It Simple.

Leuke ambiance trouwens met de blokhut.
Gezellig. Gluhwijntje erbij.........  ;)

Groetjes,

 :degroeten:


Jacques

Hoi Rob,

Leuk dat ook jij nu bezig bent met vergelijkende experimenten. Volgens mij kunnen we zo nog veel leren!

Ook ik ben natuurlijk heel benieuwd naar jullie resultaten.

EBC

Ik zie dat Braumeister goed bevriend is met Workmate  ;D

roco

boinky,

De Speidel Braumeister kan je nu ook bij Brouwland kopen. Hij kost daar wel aanzienlijk meer (1400 euro)
Ik heb ook sinds kort een Speidel en je kan er goed een belgian biertje mee brouwen.
Het kletteren van het overlopende water kan je voorkomen om hem precies waterpas te zetten.
Ook kan je gewoon spoelen. Je moet wel minimaal 18,5 l maischwater nemen anders blijft de spiraal niet onder water.
groeten

roco :degroeten:

ronniea

Hallo allemaal,

Na diverse bierkits wil ik verder gaan met het echte werk en orienteer mij nu op het zoeken van de juiste apparatuur.
Omdat ik nog niks heb lijkt de Speidel Braumeister een ideaal apparaat, even afgezien van de prijs. Maar als ik alle apparatuur los moet aanschaffen gaat de prijs ook snel omhoog. (Ben zelf niet handig genoeg om te gaan lassen of iets dergelijks)

Ik zie eigenlijk alleen maar tevreden reacties of zijn er ook negatieve geluiden?

Is dit inderdaad het wonder apparaat voor de onhandige klusser of zijn er toch beperkingen?
Kortom kan ik alle bieren hier mee brouwen? :denken:

Groeten,
Ronniea

MO

Volgens mij is er - afgezien van de prijs en het gemis van de klus-lol en de opperste bevrediging om te brouwen in wat je zelf heb gebouwd - niets mis met deze installatie en kun je er alle bieren in brouwen.

roco

ronniaa,

Voor de Speidel heb ik altijd met losse potten en pannen gebrouwen en stond de keuken ook altijd op z'n kop.
Nu met de Speidel is het wat rustiger brouwen. Als je een zwaarde bier wil brouwen met de Speidel dan gebruik je
gewoon geen spoelwater en inmaischen met 18,5 liter en eventueel langer doorkoken tot gewenste sg
je moet gewoon met de "beperkingen"" om leren gaan.

max storting van 5 kilo
min maischwater van 18,5 liter
Het besten is ook te hoppen met hopzakjes en andere kruiden in verband met de pomp.Je mist zo wel wat  kontakt met de ingrediënten.
De magneetpomp is heel goed schoon te maken.

gr. :degroeten:

roco


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.