Bierblik brouwsel verbeteren?

Gestart door DenUil, 28-03-2012 14:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: RobinB op 30-03-2012  22:32 uDoor moutextract te gebruiken ipv suiker, wordt het aandeel suiker in de stort (sterk, gezien de giften bij die blikken) verlaagd.
Mijn verwachting was niets meer en niets minder dan dat dat een cleaner bier op kan leveren.
Dáár startte jij deze (non-)discussie.

Waar jouw misinterpretaties, van het hogere SG en dat je door moutextract meer vergistingsproducten zou krijgen, vandaan komen is mij een raadsel...

Als blikbrouwer kun je er ook voor kiezen om geen suiker of moutextract toe te voegen. Om het gewenste begin SG te krijgen moet je dan minder water toevoegen.

Ik heb overigens helemaal niet gezegd dat door moutextract meer vergistingsproducten krijgt ten opzichte van suiker. Nogmaals daar zijn we het over eens. De vraag die ik opwerp is of de smaak die je krijgt door het gebruik van moutextract niet de smaak door de extra suiker overheerst. 

Gewoon uitproberen en je weet het. Niet alle kennis zit in geschreven teksten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 30-03-2012  22:43 uAls blikbrouwer kun je er ook voor kiezen om geen suiker of moutextract toe te voegen. Om het gewenste begin SG te krijgen moet je dan minder water toevoegen.
Minder water of moutextract is ongeveer hetzelfde (behalve voor de hopbitterheid). Het aandeel suiker wordt er in ieder geval niet hoger van, zoals wèl bij suiker toevoegen.
Het veranderen van de (mout-)suikersamenstelling was HET punt van de discussie / vraag van de topicstarter.

CiteerIk heb overigens helemaal niet gezegd dat door moutextract meer vergistingsproducten krijgt ten opzichte van suiker.
We hebben het (zie de vraag in de topicstart) alleen maar over moutextract in plaats van / ten opzichte van suiker toevoegen. In die context zeg jij:

Citaat van: Jacques op 29-03-2012  23:08 uDe moutsmaken maar ook andere vergistingsproducten door het gebruik van moutextract kunnen de toename aan esters overschaduwen.
en
Citaat van: Jacques op 30-03-2012  21:42 udie toename van vergistingsproducten wel proeft ten opzichte van de extra moutsmaken.

Beide citaten impliceren een toename van vergistingsproducten/esters door het gebruik van moutextract ipv suiker, zéker gezien de context.

CiteerDe vraag die ik opwerp is of de smaak die je krijgt door het gebruik van moutextract niet de smaak door de extra suiker overheerst.
Er is geen sprake van extra (non-mout-)suiker door moutextract, omdat het (zie vraag topicstart) gaat om het vervangen van de suikergift door moutextract, bij een gelijk blijvend doelSG.

Alles wat je opwerpt lijkt niet van toepassing en/of langs de vraag van de topicstarter te gaan...? :weetniet:

En natuurlijk moet je het eens proberen om te proeven, niemand die dat ontkent. Echter de topicstarter vraag wat de gevolgen kunnen zijn van de veranderde wortsamenstelling. Als daar informatie over bekend is, moet dat dan achter gehouden worden?
Moet vanaf nu iedere soortgelijke vraag beantwoord worden met: "Probeer het maar uit en kijk wat er gebeurt.", ondanks dat er kennis van aanwezig is? :weetniet:

We zijn hier toch om elkaar te helpen?
Volgens mij hoort het delen van kennis daar ook bij.


Je doet ook steeds net alsof informatie uit onderzoek niet op experimenten gebaseerd zouden zijn:
CiteerNiet alle kennis zit in geschreven teksten
CiteerEr is verschil in een theoretische benadering en een praktische.
CiteerOver dit soort zaken kun  je veel schrijven, ervaren is beter
Dat is onterecht en jammer voor de sfeer.

Jacques

Laten we maar stoppen met deze discussie. Mijn punt komt weer eens bij je niet over.

Herman

Heren,

Volgens mij hebben jullie Robin den Uil nu wel goed angst aangejaagd ;) Op de man spelen hoort hier niet thuis.

DenUil

Citaat van: Herman op 30-03-2012  23:48 uHeren,

Volgens mij hebben jullie Robin den Uil nu wel goed angst aangejaagd ;) Op de man spelen hoort hier niet thuis.

Nee nee, ik heb nog gene bang gekregen :) Kunnen we het gesprek misschien samenvatten :
A) Ja, het is beter
B) Ja, maar enkel voor sommige bieren, het geeft het bier een sterkere mout smaak
C) Nee, het is onzin. Gewoon suiker gebruiken is goed genoeg.

William

Citaat van: DenUil op 01-04-2012  15:33 uC) Nee, het is onzin. Gewoon suiker gebruiken is goed genoeg.

Zolang het aandeel suiker op het totaal suiker niet te groot wordt (>20%)

RobinB

Het heeft natuurlijk wel invloed op de smaak, maar "beter" is niet de juiste kwalificatie.

Wil je meer esters -> suiker
Wil je meer moutsmaken -> moutextract

Eigenlijk best logisch. :)

Jacques

En meer esters betekent een zoetere indruk. En niet zo zeer een smaakafwijking.

RobinB

Niet alleen zoeter, kan ook fruitig/bananig/appeltjes enz zijn...
Kan ook tot smaakafwijkingen leiden indien storend (overmaat). ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 01-04-2012  20:42 uNIet alleen zoeter, ook fruitig/bananig enz...
Kan ook tot smaakafwijkingen leiden indien storend. ;D

Mijn ervaring is dat je niet zo snel een bananen of andere vreemde fruitige smaak krijgt. Dat is meer gistafhankelijk. Vandaar ook dat ik niet eens was met jouw opmerking over 'cleane smaak' als je moutextract gebruikt in plaats van suiker.

RobinB

Minder esters wordt op dit forum in z'n algemeenheid "cleaner" genoemd.
Als je het daar niet mee eens bent, heb je nog heel wat herschrijf-werk te doen...

Ik sprak overigens niet over een "cleane smaak", slechts over "cleaner bier".


*RobinB uit!*
:degroeten:

Muldermans

Jongens jullie zijn echt onmogelijk samen...
 :police:

De-Geert

Citaat van: Jacques op 30-03-2012  22:43 uNiet alle kennis zit in geschreven teksten.
Schaf het forum maar af  ;D.

Een blikbrouwsel is overigens wel ideaal om dingen uit te proberen. Verschillende giststammen, verschillende temperaturen, enthoeveelheden, moutextract vs. suiker etc.

Weinig werk, veel resultaat.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 02-04-2012  09:47 uSchaf het forum maar af  ;D.

Een blikbrouwsel is overigens wel ideaal om dingen uit te proberen. Verschillende giststammen, verschillende temperaturen, enthoeveelheden, moutextract vs. suiker etc.

Weinig werk, veel resultaat.

Ik schreef niet alle kennis. Via het forum wisselen we veel kennis uit. Vaak is dat praktijkkennis.
Zo weet ik uit ervaring dat je ook redelijk cleane bieren kunt krijgen als je een behoorlijke hoeveelheid suiker gebruikt.
Veel Belgische brouwers doen niet anders.

Het werken met blikken om het een en ander uit te proberen is inderdaad handig. Dat had ik zelf ook bedacht. Toch maar eens een paar van die blikken bestellen voor mijn testjes.

zilver_brouwer

Citaat van: RobinB op 01-04-2012  20:42 uNiet alleen zoeter, kan ook fruitig/bananig/appeltjes enz zijn...
Kan ook tot smaakafwijkingen leiden indien storend (overmaat). ;D

Klopt het dat vergisten bij een wat hoge temperatuur ook veel esters geeft?
Want nu ik af en toe mijn bier proef is het best zoet en ook wel ietse bananig
als ik het goed proef.
Misschien door de combinatie blikbier met redelijk wat suiker en vergist tegen de 21-22 ºC?
Of ligt het dan ergens anders aan?

RobinB

Ja, temperatuur heef ook een duidelijke invloed op estervorming (hoger -> meer)

Koeler vergisten is dus zéker aan te raden inderdaad.
En evt een andere gist, vooral als je nog de Brewferm Top gebruikt... :)

DenUil

Gebruikt iemand eigenlijk die korrelgist nog die men bij het blik geeft?
Ik gebruik altijd vloeibare Wyeast. Veel keuze is gisten, sterke giststammen en super hygiënisch.

RobinB

Citaat van: DenUil op 03-04-2012  21:42 uGebruikt iemand eigenlijk die korrel gist nog die men bij het blik geeft?

Dat is inderdaad de Brewferm Top.
Ik neem aan dat beginners (zonder andere middelen) die wel gebruiken. :)

Jacques

Vandaag het experiment opgezet. Hiervoor heb een deel van een blik Abdij van Brewferm voor gebruikt.

Ik heb nu twee flessen met 1,5 liter heel donkere wort.
Bij elke fles 0,8 g Brewferm Top toegevoegd.

Na de hoofdgisting zal ik bij de ene fles een suikeroplossing voegen en bij de andere een (sterke) moutextractoplossing.
Bij de oplossingen zullen even groot zijn qua volume. Ook het begin SG zal gelijk zijn.

McMelloW

Citaat van: RobinB op 03-04-2012  21:48 uDat is inderdaad de Brewferm Top.
Ik neem aan dat beginners (zonder andere middelen) die wel gebruiken. :)
Vorige week maandag mijn eerste Brewferm (Tarwebier) gemaakt. Alles precies volgens de handleiding, ook de mee geleverde gist. Begin SG is 1051 ipv 1052. Het staat nog rustig te bubbelen. Bewust alles volgens de handleiding gedaan om te kunnen zien en proeven wat het wordt.
Met eventuele volgende blikken ga ik dan mogelijk wat veranderen.

DenUil

Citaat van: Jacques op 20-05-2012  22:34 uVandaag het experiment opgezet. Hiervoor heb een deel van een blik Abdij van Brewferm voor gebruikt.

Ik heb nu twee flessen met 1,5 liter heel donkere wort.
Bij elke fles 0,8 g Brewferm Top toegevoegd.

Na de hoofdgisting zal ik bij de ene fles een suikeroplossing voegen en bij de andere een (sterke) moutextractoplossing.
Bij de oplossingen zullen even groot zijn qua volume. Ook het begin SG zal gelijk zijn.

Ik kijk uit naar lezen van je resultaten Jaques!

Jacques

Citaat van: DenUil op 22-05-2012  20:11 uIk kijk uit naar lezen van je resultaten Jaques!

Dat kan nog een tijdje duren. Eerst moet het bier vergisten (is al redelijk ver gevorderd gezien de activiteit van de watersloten). Vervolgens gaat de extra suiker en moutextract er bij. Vervolgens nagisten en bottelen. Laten hergisten en rijpen. En dan pas kunnen de bieren met elkaar vergeleken worden. Dat wil ik met meerdere personen doen waarbij men niet vooraf te horen krijgt bij welk bier suiker gevoegd is dan wel moutextract.

Jacques

Het verslag van het door mij uitgevoerde experiment is hier te vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.