Hoopoe Best Bitter

Gestart door Adrie, 28-12-2004 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Koudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

Adrie

Als je in Engelse stijl wilt blijven, kun je natuurlijk gewoon E.K. Goldings gebruiken.

Johannes

Citaat van: MO op 20-07-2006  09:56 uKoudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

Waarom niet? Target heeft uitstekende aromatische eigenschappen.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 19-07-2006  22:53 uPetje af.  :groots:
Niet met deze hitte.  ???
In de krant staat dat zelfs het drinken van bier afgeraden wordt.

Hopbier

SiriS

Citaat van: MO op 20-07-2006  09:56 uKoudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

http://www.hops.co.uk/sectiontwo/Flavour.htm

Om maar eens wat te noemen.

Succes met brouwen en groet,

SiriS

Caspar

Leuke site SiriS, deze gaat meteen in de favorieten  ;).

MO

Fruitvliegjes of niet, ik heb gisteravond/nacht gebrouwen. Het was weer een pittige sessie, van 19:00 tot 01:30. Die twee partijen erbij bottelen viel niet mee, ook al omdat de pomp niet echt meewerkte (mijn fout) en de kookketel mijn aluminium kookdamp-afvoer slang bijna volledig vulde. Moet je maar geen 35 liter in een 40 liter pan willen koken. De Muifelbrouwer was dus weer een beetje aan het blunderen. Tevens liep de temperatuur veel te ver op, ergens in de 30 grC of zo, ondanks dat ik 's avonds brouwde. Leuk hoor, die hittegolven. Misschien is drinken toch een beter idee dan brouwen in deze tijd van het jaar.

Nog even klagen: de flesjes bij johan/Maasland zijn nu 4 euro per doosje van 24, 16,7 ct per stuk dus, vorige week was een doosje nog 3,50. Zielig he? Ik bewaar nu weer mijn eigen schoongemaakte flesjes, in die mooie doosjes van Johan. Ik heb er nu zeven, dus die kan ik mooi blijven vullen. Ook leuk, in die aparte Deense flesjes die anders toch in de glasbak zouden verdwijnen.

Goed, dit is het recept geworden:

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: A3's Hoopoe http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1980.0/all.html
Naam: BBB - Bergse best bitter
Soort: best bitter
Start SG: 1043
Doel Eind SG: 1012
kleur: 19 EBC
Bitterheid: 57 IBU
Schaal: 33 L
Opbrengst: 81%

Mout
5.8 kg pale mout        7 EBC        95%
0.3 kg caramünich    120 EBC   5%

Water
21 L maischwater      pH 6 met aanzuren fosforzuur
gespoeld tot 35 liter (teveel gespoeld, 8 liter over)
2 L Verdund voor vergisten   niet behandeld water   

Maischschema
60 min 66 grC
75 °C filtreren, spoelen met water van 77 °C

Hop
Challenger      66,5 g   7,0%      41 IBU   90 min
Challenger      20 g   7,9%      10 IBU    30 min
Fuggles               40 g   5%         6 IBU    10 min
Fuggles               1 g/L               koudhop

Gist
Danstar windsor, 22 g (tht 06-2006)

Ik was zeer verbaasd dat ik toch nog een rendement van 81% heb gehaald, ik was nogal aan het knoeien met spoelen. Er zat al 35 liter in de ketel, en toen kwam er toch nog 8 liter uit de bostel gekropen.
Het bier is een paar punten bitterder geworden dan ik had bedoeld. Gelukkig had Johan/Maasland nog Fuggles op voorraad, dit is de combinatie die ik voor ogen had: Challenger met fuggles.
Het vat wordt nu gekoeld in Nina's zwembadje bij 21 grC. Ondanks het regenbuitje is het nog drukkend tropisch warm hier in Oost-Brabant.


Pieter.

Ik ga vanavond brouwen, ik hoop buiten als er geen zware buien komen, overdag is het gewoon veel te heet. Tevens ga ik mijn Leidsche RIMS testen  :hoera:

Vrg,
Pieter

MO

Wat denken jullie ervan, kan ik vrijdag bottelen als ik vandaag de koudhop erbij doe? Volgens mij had jij in je laatste versie ook heel kort gekoudhopt, toch, A3? Helaas krijg ik de temperatuur niet lager dan 22 grC, dat wordt dus lauwhoppen.

Adrie

Een weekje is genoeg, maar een paar dagen met wat warmer weer kunnen volgens mij ook best.

MO

Is het alweer bijna een jaar ontzettend rustig op het best bitter front. Misschien dat de huidige lichting fanatieke forummers (op de oude garde) na er niet zo bekend mee is. Maar als je geinteresseerd bent in een licht-alcoholisch bier met veel smaak, dan is deze bierstijl exemplarisch.

Zoals elders te lezen is de Chouffe IPA gebotteld maar er is ook gebrouwen. Voor de 3e keer heb ik een best bitter gemaakt. Moutstort (95% pale ale, 5% cara120) en gist (windsor) is telkens hetzelfde. De hoppen zijn telkens anders. Ik heb nu alleen EK goldings gebruikt (5.5%). Daar had ik een groot pak van liggen omdat ik deze hop had verwisseld voor de styrian goldings die ik nodig had voor de Chouffe kloon. Hopgift:

58 g 90 min 28 IBU
35 g 30 min 15 IBU
15 g 10 min 2 IBU
0,8 g/L koudhop

Met een opbrengst van 91% en geen overschuimers of timingsfouten was het wederom een perfecte brouwavond. Misschien wat laat, tot 12 uur, maar de gistkast inruimen was nog heel veel werk (hergisting op fles bij 25 °C).

Niet verder vertellen: de Windsor gist was ver over de datum (tht juni 2006). Er is 22 g op 28 liter gebruikt en ik heb een uurtje belucht. Vanmorgen was er al prima activiteit, ondanks de vrije lage starttemperatuur van 20 °C. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ik verwacht dat dit bier zo eind mei perfect op dronk zal zijn.

Adrie

Vrijdagmiddag is het weer zover: de ketels in brouwerij Het Witte Paard worden weer eens opgestookt. En, zoals jullie aan de titel van dit onderwerp kunnen vermoeden, is het weer eens tijd voor een bitter. De zomer komt er immers aan en de laatste tijd heb ik alleen maar bieren gebrouwen met koriander en weinig hop (Chouffe-kloon, blond en witbier) en daar heb ik nu wel even genoeg van.

Deze keer het volgende recept:


BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Hoopoe Best Bitter
Biertype: Bitter


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ==================================================

Gepland volume: 28 liter
Geplande begindichtheid: 1044 g/l
Geplande kleur (Morey): 15 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 35 IBU


==== Maischen ==============================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Palemout 7                                 8    4,051    85,0
CaraMunich (Cara 120)                    123    0,238     5,0
Gele basterdsuiker                         5    0,477    10,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

                   Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam          begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte

Versuikering         66     66        0     75    Infusie                  70       20,00         4,66


==== Filteren en spoelen =======================================================================

Spoelwater:             15,58 liter


==== Koken, hop en kruiden ====================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Target                     9,0            31,0           60         Hopbellen     25,4
Target                     9,0            15,0           15         Hopbellen      6,1
Fuggle                     5,0            15,0           15         Hopbellen      3,4
Fuggle                     5,0            20,0          Dry         Hopbellen      0,0

==== Vergisting ==============================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 1968 London Extra Strong Bitter
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      1,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         36 uur
Temperatuur giststarter: 18,0°C
Gistvoeding:             Fermaid-K
Hoeveelheid gistvoeding: 5,0 gram
Zinkgist:                Cervomyces
Hoeveelheid zinkgist:    0,25 gram


Misschien maak ik hem nog wel wat bitterder dan 35 IBU.  :proost2:

Een lekker simpele mout/suikerstort. Vorige versies maakte ik met mais- of gerstevlokken, nu probeer ik eens gele basterdsuiker. De hoppen blijven wel hetzelfde, omdat de combinatie van Target met Fuggle mij zeer goed bevalt. De gist heb ik eerder gebruikt in een robust porter en deze gist geeft een heel fijne fruitigheid. In combinatie met de Fuggle koudhopping lijkt het me helemaal het einde. En het is natuurlijk een echte bitter-gist.

Hmmm, ik heb er nu al zin in. Wel even heel goed alles ontsmetten om ervoor te zorgen dat de zuurtjes echt verdwijnen.

Caspar

Klinkt goed Adrie!!

Niet volmout?

Adrie

Nee, in een bitter zitten altijd gerste- of maisvlokken of suiker om de body te verlagen, dus dat doe ik ook maar om een beetje stijlvast te blijven. Bovendien zou het leuk zijn als ik toch nog een topbier (lees: stijlvast bier) had voor het ONK.  ;D

Caspar

Jouw kennende wordt het sowieso wel een topbier  ;D. Ik ga ook een Hoopoe Best Bitter brouwen na de zomervakentie. Lekkere combi Target / Fuggle.

Bij Brouwland was de Fuggle echter uitverkocht  :'(, kan jij er wel aankomen?

Groet Caspar

Adrie

Ik had deze hoppen al een paar maanden in de vriezer liggen, dus dat is geen probleem. Je kunt natuurlijk ook bij Van Der Kooij bestellen, dan heb je van die mooie pakketjes zoals Johannes liet zien.

oranjeboombiertje

Citaat van: Caspar op 03-04-2007  16:52 uBij Brouwland was de Fuggle echter uitverkocht 

Ze hebben ze nog wel als pellets. Deze heb ik vorige keer daar meegenomen om toch nog met fuggles te kunnen brouwen.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik had het idee ook al een tijdje om een bitter te maken. Superdoordrinkbaar, weinig alcohol en lekker hoppig en natuurlijk snel klaar voor het ONK. Ik hoop dat er nog meer brouwers zijn die deze stijl ook gaan maken. Ik zal mijn voorstel binnenkort eens posten, als ik er uit ben.

Caspar

Ik bestel nooit wat bij van Kooy, misschien toch maar even doen...

Adrie

Citaat van: Gerb op 03-04-2007  18:19 uIk had het idee ook al een tijdje om een bitter te maken. Superdoordrinkbaar, weinig alcohol en lekker hoppig en natuurlijk snel klaar voor het ONK. Ik hoop dat er nog meer brouwers zijn die deze stijl ook gaan maken. Ik zal mijn voorstel binnenkort eens posten, als ik er uit ben.

Je kunt heel veel inspiratie opdoen uit het boekje Brew your own real ale at home van Wheeler en Protz. Daar staan tientallen recepten in van bitters, best bitters en pale ales.

Gerb

Ik heb het boek "Pale Ale"  van Terry Foster, daar staan ook een aantal bitter recepten in. Verders een goed boek!

Adrie

Vind ik ook. Ik vind dit een van de beste uit de Classic Beer Style serie.

Caspar

Gerb en Adrie,

Wat mij opvalt, o.a. in het boek uit de Classic Beer Style serie, is dat de Engelsen veel gebruik maken van Crystal 120 L mouten. Is dit vergelijkbaar met Special B (CaraMunich 120 is volgens mij Crystal 60 L)?

Groet Caspar

Jay

Citaat van: Caspar op 04-04-2007  13:54 uWat mij opvalt, o.a. in het boek uit de Classic Beer Style serie, is dat de Engelsen veel gebruik maken van Crystal 120 L mouten. Is dit vergelijkbaar met Special B (CaraMunich 120 is volgens mij Crystal 60 L)?

Ik raak altijd helemaal in de war van al die benamingen. Adrie gebruikt "CaraMunich (Cara 120)". Is dat 120 EBC of L? Voor mijn bitters neem ik altijd (zo'n 5 a 7 percent) Cara-Crystal 120EBC van Brewferm (is dat hetzelfde?), maar ik heb nog nooit echt die mooie noot-achtige smaak gekregen die je vaak in Engelse bitters vindt.

Johannes

L staat voor Lovibond, dat is een andere kleur eenheid die niet overeenkomt met EBC. 120 lovibond is dus niet hetzelfde als 120 ebc. Zie hiervoor de omrekentabel op hobbybrouwen.nl

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.