Hoopoe Best Bitter

Gestart door Adrie, 28-12-2004 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste brouwers,

Heerlijk, die vrije dagen, tijd om te brouwen. Vandaag eindelijk weer eens geen kloon, maar een Engelse klassieker: de bitter. Aan dit biertype heb ik goede herinneringen van vakanties in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is het weer eens iets anders dan een Belg.

Oorspronkelijk wordt dit type natuurlijk gebrouwen met Engelse Pale mout, maar daar kon ik niet (op tijd) aan komen. Ik heb ervoor gekozen om daarvoor in de plaats 2/3 pilsmout en 1/3 Münchenermout te gebruiken. Uiteraard uitsluitend Engelse hopsoorten. Voor de samenstelling van het recept heb ik de volgende boeken geraadpleegd:
Brew Your Real Ale at Home van Wheeler & Protz (met veel recepten van bitters)
Designing Great Beers van Ray Daniels

Voor 26 liter wort is het recept:

Kleur: 20 EBC
Bitterheid: 31 IBU
begin SG: 1040
Doel eind SG: 1009 - 1010

Mout:
Pilsmout              59%      2,45 kg
Münchenermout   24%      1,00 kg
Maisvlokken         10%      0,40 kg
Cara120                5%      0,20 kg
Aroma 150            2%      0,10 kg
Dit is een vrij klassieke stort voor een echte cask conditioned bitter. De maischvlokken zitten erin om de body zo laag mogelijk te houden. Soms wordt hier ook suiker of tarwevlokken voor gebruikt. Dit bier moet het vooral hebben van het hopkarakter en de fruitigheid van de gist.

Hop:
Target           10,5%     15 g   75 minuten koken
Challenger       6,9%     10 g   75 minuten koken
Fuggle             5,0%     15 g   10 minuten koken
E.K. Goldings    4,7%     15 g    5 minuten koken
Fuggle             5,0%     15 g    Dry hop

Maischschema:
Omdat Engelse mouten zeer goed gemodificeerd zijn, heb ik een eiwitrust van 15 minuten ingelast. Dit verlaagt ook de body nog wat. Het maischschema is:
Eiwitrust         50 graden    15 minuten
Zetmeelrust    66 graden    90 minuten
Spoelwater     78 graden

Maischwater: 18 liter (4,3 l/kg)
Spoelwater: 17 liter

Bij een bitter past een bier met matig veel sulfaat, dus aan het maischwater heb ik calciumsulfaat toegevoegd waarmee de concentratie van sulfaat ongeveer op 300 mg/l uitkomt. De pH van het spoelwater is aangepast naar 5,0 en die van het beslag naar 5,2.

De begindichtheid is uiteindelijk uitgekomen op 1040, en met een grotere opbrengst (iets meer dan 27 liter) en dus een groter rendement dan 80%.

Voor een fruitige vergisting met een Engels karakter gebruik ik de Danstar Windsor korrelgist, 22 gram op 23 liter wort.
Oh ja, de naam is de Engelse naam voor de hop (niet de plant, maar de vogel).

Groeten,

A3

Titus

Hoi Adrie,
Wat mij opvalt is dat je dry hoppen toepast. Ik heb hier een brandende vraag over. Ikzelf heb het nog nooit toegepast. In de wandelgangen hoor en lees ik er wel over maar de precieze weetjes staan er nooit bij. Die Fuggle hop die je als dry hop gaat gebruiken wanneer voeg je die nu eigelijk toe?

Voeg je nu dry hop (bloemen of pallets?) toe tijdens cq vlak voor de hoofdvergisting of voeg je 'm toe na de hoofdvergisting?
Hoe zit 't dan met de "sterielheid" en ervaar je ook problemen met de hop tijdens het hevelen cq bottelen?
Ik ga ervan uit dat dryhoppen alleen hoparoma geeft of geeft het ook nog een extra bitterheid? Zo ja, hoeveel dan?

Ik verneem wel van de ervarenen....................... :proost2:

greetz, Titus


Hopmans

Hoi Adrie,

Ziet er goed uit, maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar het maischschema.
Ik kan het gewoon niet laten om dit te vragen.
(Dit moet je gewoon expres hebben gedaan om ons uit de tent der nieuwsgierigen te lokken)  :)

Eiwitrust         50 graden    15 minuten
Zetmeelrust    66 graden    90 minuten

Is Eiwitrust niet op 56 graden?

En waarom niet :
60ºC 25 min.   >+
70ºC 20 min.   >|  ----------   i.p.v. 90 min 66 graden ?

Hey Titus,
Is net toevallig vrij recent ter sprake geweest:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1247.msg19268.html#msg19268
 
Groetjes,

Hoppie

Herman

Hoi A3,

Leuk zo'n bitter, da's niet zo populair hier. Onterecht naar mijn mening. Heb je al eerder met de Windsor gebrouwen, ik moet dat nog steeds doen. Vul je af met weinig suiker om het normaal lage koolzuur ook te emuleren of vul je normaal af? Vanwaar de 4 hoppen?

Herman

Adrie

Ha Hoppie,

Nee. Bij de eiwitrust zijn twee soorten enzymen betrokken en die doen het allebei goed bij 50 graden. Bij hogere temperaturen doet de ene het iets beter, maar de andere houdt ermee op.
Wat betreft de rest van het schema: Engelse biertypen worden gebrouwen met een eenstapsmaischschema (mooi galgjewoord). Je zou ook een prima bitter kunnen brouwen met een tweestapsmaisch bij 60 en bij 70 graden, maar ik doe het graag traditioneel.

Ha Herman,

Dit waren de vier Engelse hoppen die ik in huis had. Challenger en Target zijn bitterhoppen, dus die heb ik maar beide gebruikt. Van E.K. Goldings had ik te weinig om alleen als aromahop te gebruiken, dus heb ik aangevuld met Fuggles. Deze hop is naar verluid verwant aan de Styrian Goldings, maar als ik nu aan mijn waterslot ruik, komen geuren naar buiten die mij sterk aan Cascade doen denken!
Met de Windsor heb ik nog niet eerder gebrouwen. Gezien het wat fruitiger karakter en lagere eindvergistingsgraad leek deze gist mij geschikter voor een Best Bitter dan de Nottingham.

Momenteel staat het bier heftig te gisten, maar de temperatuur loopt minder hoog op dan ik gewend ben. Waarschijnlijk komt dit door de lage begindichtheid, waardoor de gist minder heftig tekeer gaat. Het water loopt mij reeds in de mond als ik die heerlijke geuren uit het waterslot ruik.  :P

Groeten,

A3

Edgar

Goed idee, een bitter. Staat ook altijd nog op mijn verlanglijstje. Toch één van de lekkerdere Engelse bierstijlen.

Interessante storting ook; goed idee om er gips bij te doen. Verbaast me wel dat je de maisch met die gips toch nog moest aanzuren. Vrij veel kalk in je water dan zeker?

Denk je niet dat je die Münchener in je bier zal gaan herkennen als "niet-Engels"?

Adrie

Ha Edgar,

Wat de Munchener betreft: we zullen wel zien. Pilsmout is naar mijn idee te neutraal en te licht, met 2/3 pils en 1/3 Munchner kom ik gemiddeld op dezelfde kleur uit als Pale mout. Een grove benadering, zeker, en het is een beetje een gok. Ik zie wel of het ergens op lijkt.
De pH was na de toevoeging van gips inderdaad nog niet laag genoeg (ongeveer 5,8), dus ik heb nog een beetje melkzuur toe moeten voegen.

Zojuist heb ik overgeheveld, de dichtheid was 1013. Omdat ie toch nog wat verder moet, heb ik een beetje gistvoedingszout toegevoegd om de gist nog wat extra snoepjes te geven. De smaak is al erg goed: zeer hoppig! Over een paar dagen doe ik de drooghop erbij, zet het bier koeler weg en dan nog een week wachten voor het bottelen.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Ondertussen zit de drooghop erbij. Er komt nog maar weinig koolzuurgas door de watersloten heen (het bier zit in twee lagerflessen), waarschijnlijk ga ik aan het eind van de week bottelen. Dat is een voordeel van zo'n licht bier: hij is zeer snel klaar. De smaak is natuurlijk nu al zeer hoppig en bitter, de body leek me wat aan de hoge kant. Maar het is natuurlijk nog veel te vroeg voor een smaakbeoordeling.

Groeten,

A3

Edgar

Ik heb er inderdaad nog één gevonden. Ik zal hem vanavond testen en dan hoor je van me.

Adrie

Beste brouwers,

De Hoopoe is gebotteld. Van de dichtheid is geen puntje meer afgegaan, nog steeds 1013. Iets te hoog dus. De Danstar Windsor is blijkbaar niet zo'n doorgister, zelfs niet bij een eenstapsmaisch op 66 graden, een lage begindichtheid (1040) en een hoge pitching (1 gram gist per liter wort). De schijnbare vergistingsgraad is uitgekomen op 67,5%. Jammer, want het mondgevoel van het bier is nu toch een beetje plakkerig en dat hoort niet echt bij de stijl. De lichte fruitigheid van de gist harmonieert wel heel mooi met de hoppigheid. Verder overheerst natuurlijk een stevige bitterheid.

Verder vielen natuurlijk de enorme hoeveelheden hoparoma's op. Zoals ik al eerder meldde over de geuren door het waterslot, komen de hoparoma's sterk overeen met die van de Cascade. Vreemd, nietwaar? Nu is dit de eerste keer dat ik met Fuggles hop brouw, dus wellicht lijkt die hop gewoon sterk op de Cascade (ervaringen van anderen?) of is het de combinatie tussen EK Goldings en Fuggles.

Ik heb gebotteld met 5 gram suiker per liter. Een Best Bitter hoort weinig koolzuur te hebben, dus dat heb ik aangehouden. In de Black Adder Stout heb ik dat ook gedaan en daar beviel het lage koolzuurgehalte me wel. Na de nagisting is het alcoholpercentage van het bier 3,8 vol.%. Nog even en ik ga alcoholvrij brouwen.

Nu maar geduld hebben, met koolzuur smaakt ie vast nog beter. Ik denk dat dit een heerlijk bier wordt voor de zomermaanden, als ie dat al haalt. Al die hoparoma's schreeuwen erom snel opgedronken te worden.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Allereerst gefeliciteerd met het slagen van dit bier.  :proost2:

Zou je deze fruitige Windsor ook kunnen mengen met de doorgistende Safale, zodat beide positieve eigenschappen worden benut ?

Hoe ruikt de Windsor ?

Oeps, moet weg.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Nou, het definitieve oordeel laten we nog maar even afhangen van het resultaat na hergisting op fles, maar de voortekenen zijn goed. Je zou inderdaad de Windsor kunnen mengen met een verder doorgistende gist, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een getrapte aanpak: eerst vergisten met Windsor en pas later een andere gist toevoegen. Zodoende heeft in het begin de Windsor alle ruimte gekregen om zijn werk te doen en fruitigheid kunnen aanpaken.

Hoe die windsor ruikt kan ik niet omschrijven, zeker niet omdat er heel veel hoparoma's in het bier aanwezig zijn.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hoi A3,

Begin november-'04  heb ik ook met de Danstar Windsor een  Pale Ale/ Best Bitter gebrouwen met een onverwacht laag eind SG .
Na een hoofdgisting van 6 dgn in het vat was het SG bij overhevelen naar de fles 1014 (begin SG 1045).
Na 7 dgn in de fles op 19º heb ik de fles gelagerd bij 15º.
 Omdat na 30 dgn het bier nog steeds troebel was en er nog steeds een hele langzame vergisting plaats vond heb ik het weer overgeheveld naar een andere fles en wat suiker toegevoegd, en weer op 19º gezet.
De gisting hervatte, en 7 dgn later begon de boel te klaren, met een eind SG van 1006 !! Helaas veel te laag, maar gelukkig heeft het bier nog genoeg body.
 
Nu, na  2 weken op de fles wordt het een heerlijk hoppig bier, want ongeduldig als ik ben heb ik vanaf de 5e dag  op de fles er steeds eentje geproefd met het idee dat ik ipv drooghop een wc 'verfrisser' had gebruikt.
Als drooghop heb ik 30 dgn 1,5 gr/ltr  E-K Goldings pellets gebruikt.

Wat betreft het gebruik van Fuggles is er nooit enig verwantschap in smaak met Cascade hop in mij opgekomen.  Wel vind ik beide hopsoorten een lekkere 'strakke' hopsmaak geven, maar  Cascade is veel meer fruitig (grapefruit bij drooghoppen) dan Fuggles in mijn smaakbeleving.
Theo

Adrie

Ha Theo,

Hmmm, ik hoop maar dat de gistjes dan niet in de fles alsnog naar 1006 of zo willen, want dan krijg ik veel teveel koolzuur. Bij het bottelen was het bier niet helder (wel al een dikke laag gist op de bodem). Maar als ik het goed begrijp heb je extra suiker toegevoegd bij de lagering en toen trok ie door naar 1006? Hoeveel suiker op hoeveel bier heb je toegevoegd?

Wat de hoparoma's betreft: wellicht is het een combinatie tussen EK Goldings, Fuggles en gist die het bier een Cascade-achtige beleving geven. Benieuwd wat er van die beleving overblijft na de nagisting.

Ik heb minder drooghop toegevoegd (15 gram op 20 liter) dan jij, hopelijk lijkt mijn bier niet op een wc-verfrisser. Dan had ik hem beter WC-duck bitter kunnen noemen.

Groeten,

A3

TVERSCH

A3,

Ik heb 130 gram suiker op 20 liter toegevoegd. Eigenlijk was ik van plan om te gaan bottelen, maar toen ik de suiker al had gekookt zag
ik pas dat het bier nog niet helder was.
Gelukkig begint er nu wel een echte hopsmaak te overheersen, en er is nog een licht korrelgistsmaakje aanwezig, zo'n twee weken na bottelen.
Die gistsmaak heb ik bij de Nottingham nooit waargenomen, en had hem eigenlijk hier ook niet verwacht, omdat bij overhevelen naar fles ook niet aanwezig was.  Eigenlijk smaakte het bier toen al goed, en ik verwachtte na klaring geen spectulaire daling in het SG meer.

Theo

Adrie

Beste brouwers,

Een week na het bottelen kon ik me niet meer beheersen en heb een flesje opengetrokken. Het bier bleek al helemaal helder en op druk. Maar het proeven was toch een beetje een deceptie. In de geur en in de smaak drong diacetyl zich op. Verder smaakte het bier nog veel te jong en niet in balans. De hoparoma's zijn geweldig. Ik blijf erbij dat de gehele indruk Cascade-achtig is, maar iets meer richting sinaasappel dan richting grapefruit. De body is voor een Best Bitter perfect. Heel in het begin ervaar ik een volle smaak, maar al snel ebt dat weg en overheerst de bitterheid en heel licht de moutigheid. Hopelijk ruimt de gist de diacetyl nog op, want dan is het volgens mij een prima bier.

Heeft iemand ervaring met diacetylproductie door de Danstar Windsor?

Groeten,

A3

TVERSCH

Hoi A3,

Bij mijn bitter heb ik dit niet waargenomen, maar bij mij heeft de vergisting op fles + de lagering bijna twee maanden geduurd. Met nog een extra hergisting de laatste 3 weken. Dus zal de gist de aangemaakte diacetyl wel zelf afbreken.

Dat ik geen Cascade herken komt waarschijnlijk doordat ik de laatste 10 min.koken + het drooghoppen alleen met E-K Goldings heb gedaan en de Fuggles heb meegekookt.

Alle bloemengeur is nu verdwenen, en er is een heerlijk hoppig bier ontstaan, met teveel CO2 voor een Bitter (8 g/L).

Theo

Adrie

Brouwers,

Zojuist heb ik een Hoopoe geproefd en hij overtrefde mijn verwachtingen: geen diacetyl meer en ook niet meer granig. Heerlijk hoppig, de fruitigheid in combinatie met de hoparoma's doet mij sterk denken aan sinaasappelen. Voor de lol heb ik er een Young's Bitter naast geproefd. De Hoopoe had meer en fijner schuim hoewel de koolzuurprikkeling gelijk was. De kleur is vergelijkbaar (Hoopoe is ietsjes donkerder). Young's is moutiger, maar bij doordrinken proefde het meer als madeira/port, ik vermoed dat het een vrij oud bier was, want ook de hoparoma's waren niet te proeven. De Hoopoe is daardoor veel hoppiger en wat bitterder (en dus lekkerder).

Wellicht heb ik wat overdreven met de hop, want eventueel aanwezige moutigheid is volledig ondergesneeuwd door de hop.

Groeten,

A3

MO

Laten we het nog maar eenmaal roepen: A3 werd vorige week 40 en zijn vriendin had een surprise party georganiseerd. Ik was vereerd want ik was ook uitgenodigd. En voor de bieren van A3 kun je me elk moment van de nacht wakker maken. Of me er overdags heentrekken.

Op die zondag zelf heb ik me nog wat ingehouden, er was zoveel te proeven, dus ik heb er maar twee gedronken. Wat een bier: licht in alcohol, maar veel hop en fruitigheid en een mooi moutje. Dat wordt weer een hoger score op het ONK. Zojuist heb ik het biertje opgedronken wat ik meekreeg. Zatermiddag, half drie, nou en?

Geur: fruitig, gistig, hoppig, lijkt wat zoetig
Uiterlijk: licht amber, tweeschijn; forse schuimkraag, fijn-wollig, licht creme
Smaak: bovenal hoppig, prachtig ondersteund door een stevige fruitigheid, zoeter dan droog, licht caramel, prima body voor zo'n licht bier. Opmerkelijk bier omdat het zowel heel prettig wegdrinkt als zeer karaktervol is. Je moet wel aan drooghop gewend zijn. Topper

Sinaasappel vond ik niet zo opvallen, ik vond het meer algemeen fruitig, zonder overdreven nadruk op een bepaald stuk fruit. Cascade-achtige smaken proefde ik helemaal niet. Het bier is wel heel hoppig, maar niet apart typisch hoppig. Gewoon, hop zoals we in Europa gewend zijn.

Nogmaals: een ontzettend lekker bier. Mijn brouwplannen spitsen zich toe op lichte bieren. Was een witbier en een alt van 4% van plan te maken. En nu dus ook nog een bitter.

Adrie

Ha MO,

Bedankt voor je positieve waardering. Grappig dat jij de sinaasappel niet zo proeft. De fruitigheid is volgens mij vooral toch afkomstig uit de hoppen en minder van de gist, maar het onderscheid is soms moeilijk te maken en ik ben er ook niet helemaal zeker van. Benieuwd hoe hij scoort op het ONK, hopen dat de hoparoma's het nog zo lang uithouden.

Groeten,

A3

Adrie

Heren brouwers,

Wat las ik in het boek van Van Schaik: Cascade en Styrian Goldings zijn allebei afstammelingen van Fuggle. De Cascade-achtige smaak die ik proefde was dus helemaal niet zo gek.

De Hoopoe is trouwens op drie flessen na op. Eén fles is gereserveerd voor Hoppie (je houdt toch niet van bittere bieren, Hoppie?) en de ander voor Edgar (kom je naar het ONK, of niet?). Jammer dat ie op is, deze ga ik zeker nog eens brouwen, ongeacht wat de keurmeesters ervan vinden.

Groeten,

A3

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 23-05-2005  11:13 uA3
  quote mislukt; het ging over de Cascade van Jan v Schaik

Hallo,
Info van Hopunion http://www.hopunion.com/  (en andere) internet pagina's
Styrian Golding. An ecotype of Fuggle grown in Slovenia. Also known as Savinja Golding
Cascade. Open pollination of a Fuggle seedling, itself derived from crosses between Fuggle and the Russian hop Serebrianker
Wat is nu precies een ecotype?

Hopmans

Zal ik dan toch nog een hopneus gaan worden hier ?
Het zal toch niet?

Wat een topbier is dit.
Bitter, maar niet te bitter.
Fruitig, fris.
Ook zelfs een beetje zoet.
Mooie schuimkraag. Daar heb ik zelf nog een beetje moeite mee.
Effe naar je maischschema spieken zodadelijk.  ;)
Geloof mij Adrie, je hebt je laatste bier niet aan de verkeerde gegeven.
Ik heb er echt van genoten. Dat meen ik echt !
Ik denk dat ik ook iets van dit soort bier ga brouwen.

Dit is een goed bier van een brouwer die aan de top staat in Brouwland.  :groots:

 :degroeten:




Adrie

Rustig aan, Hoppie, ik ga bijna blozen...

Even het commentaar van de keurmeesters. Dit bier heeft 81 punten gescoord en is daarmee 8e geworden in klasse A.
Presentatie : 15 uit 15
Geur: 20 uit 25
Smaak: 19 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10 (te weinig bitter)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 5 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15

Commentaar: te "lief" voor een bitter. Mag bitterder.

Ik vond hem eigenlijk wel lekker zo, en een bijkomend voordeel is dat Hoppie hem lekker vond.

MO

ik ga morgenmiddag/-avond een BBB brouwen. Dit wordt de afkorting voor Bergse Best Bitter. Het brouw virus heeft me weer volledig te pakken. Een uurtje eerder weg van het werk, en hup: aan de slag.
Ik dacht aan 95% pale ale en 5% caramunich 120. De windsor gist heb ik nog liggen. SG's en maischschemas idem aan A3 (1040-1013, 10 min eiwitrust en eenstaps op 65-66 grC). De hoppen hangen een beetje af van de voorraad van Johan van de Maaslandbrouwerij. Fuggles heb ik nog liggen, maar het is een oude partij dus niet geschikt om te drooghoppen. Challenger zal ook wel op voorraad zijn, misschien nog wat goldings erbij. Zal ik de bitterheid optrekken naar 40-45, de keurmeesters vonden A3's bier immers iets flauw qua bitterheid.
A3, waarom heb je maar 6 g/10 L drooghop gebruikt, dat was niet echt veel of wel?

Adrie

Nee, dat is niet echt veel. Achteraf had het wel wat meer gekunt, maar er zat natuurlijk ook al aromahop in. Je kunt het eens met wat meer proberen. Leuk dat je dit recept probeert. Ik had zelf ook al bedacht dat ik deze nog eens wilde gaan maken binnenkort.

MO

Zo, de brouwdag zit er weer op. Om kwart voor drie mout gehaald en geschroot, om kwart voor negen klaar met schoonmaken en al! In het vat nu 24 liter wort met een SG van 1043. Ik had iets beter moeten rekenen met corrigeren, maar dat beetje meer alcohol moet kunnen (1040 was de bedoeling). Ik heb iets te ver terug gekoeld, de gist is toegevoegd bij 20 grC. Ik heb veel te weinig headspace dus dat zou wel eens poetsen kunnen worden morgen (blow off). Hij is ook wat te bitter geworden, ik ben wat uitgeschoten met de hop (45 IBU was de bedoeling). Ben niet gewend aan die hoge a-zuur percentages. Die zetmeel test is geniaal, al na 31 min bij 65-66 grC was al het zetmeel verdwenen. Vandaar mijn korte brouwdagen.

Nog een vraagje: hoeveel droogkoudhop zal ik gebruiken? 2 g/L EK goldings (a-zuur 5.1%)?

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: A3's Hoopoe
Naam: BBB - Bergse best bitter
Soort: best bitter
Start SG: 1043
kleur: 20 EBC
Bitterheid: 53 IBU
Schaal: 24 L
efficiency: 72%

Mout
4.3 kg pale mout        7 EBC        95%
0.22 kg caramünich    120 EBC   5%

Water
18 L Maischwater      pH 5,8 zonder aanzuren
9 L Spoelwater      3 g melkzuur, pH 5,6   
5 L Verdund voor koken   niet behandeld   

Maischschema
10 min 52 grC
45 min 65 grC
75 °C filtreren, spoelen met water van 77 °C

Hop
Target         30 g   10,1%      37 IBU   90 min
Target         10 g   10,1%      9 IBU       30 min
EK Goldings      30 g   5,1%      7 IBU      10 min
EK Goldings      ? 50 g         koudhop      

Gist
Danstar windsor

MO

zoals jullie zien zijn de hoppen nogal anders geworden. Johan (Maasland) had Target op voorraad, en voor zo'n bitter bier leek me een hop met een hoog a-zuur gehalte wel geschikt. Ik ben het met Herman eens dat vier hoppen niet nodig zijn, dus ik heb ter plekke de fuggles geschrapt. Vanmorgen stond het bier rustig te gisten bij 21 grC. Ik hoop dat deze temperatuur niet te laag is voor de gewenste fruitigheid.

Adrie

Jammer dat je nou juist de Fuggle hebt geschrapt! Ik zou persoonlijk liever de Goldings weg laten, maar goed.

Ergens tussen 1 en 2 gram koudhop per liter bier lijkt me prima. Windsor is een mooie, fruitige gist, dus ik denk dat 21 graden wel prima is, hoor.

MO

de goldings was vers, de fuggles uit een 1.5 jaar geleden geopende zak. dat was eigenlijk de belangrijkste reden. ze zullen beiden prachtige hoparoma's geven, daar ben ik van overtuigd!

Adrie

Dat denk ik ook. Ik kan niet wachten op het resultaat!

MO

wat een eenzaamheid hier op de late vrijdagavond. Ik heb mijn "real ale" om half zeven gelagerd op 1016. Viel een beetje tegen want de activiteit is ontzettend laag. Die zal niet veel meer zakken. Voor de stijl zal hij wellicht wat teveel body hebben. Jammer voor het ONK, fijn voor mijn smaakpappillen.
Maar wat ik zeggen wou: het SG monster staat nu vier uur, ik heb zojuist het restje opgedronken en het is echt EXACT een real ale. Koolzuurloos, lauw/warm, niet heel bitter maar wel heel hoppig, en ook heel fruitig. Wat een geniale gist is dit voor deze stijl. Zal ik 2 g/L suiker toevoegen voor de navergisting?

Herman

Als je van real ale houd, is dat een leuk surrogaat. Bij ons op het gilde is een lid die voor dit doel een echt real ale vaatje heeft. Ik houd persoonlijk wel van koolzuur in mijn bier.

MO

voor de geinteresseerden een foto van de best bitter. De koudhop (50 g) zit er net een uurtje bij. De dikke groene smurrie laag drijft nu nog bovenop maar zal binnen een paar dagen uitgezakt zijn.

Gio

Mo, zijn dit pellets, die je gebruikt hebt?
waarom geen bloemen in een hopzakje?

MO

oude discussie, of niet soms? het zijn pellets, en ik doe het zo omdat ik hier goede ervaringen mee heb. bloemen in een zak hebben minder contact met het jongbier. dit zakt mooi uit, dus je raakt de smurrie goed kwijt.

SiriS

Hopelijk zit er nog wel wat tussen de mandfles en de bestrating..........en dan bedoel ik geen hop.....

Gio

Mo, er zit 'n streepjescodestickertje tussen je mandfles en kurk!

hahaha, krijg je als iedereen over je schouder mee kan kijken.


MO

Dit bier is uitstekend gelukt. Ik drink nu mijn 2e weg, en de derde gaat er zo ook wel aan. Vorige week zondag gebotteld en afgelopen vrijdag was het bier al helemaal op koolzuur en getooid met een prima schuimkraag. Misschien wel iets teveel koolzuur en schuim volgens soort, ondanks mijn 6 g/L bottelsuiker. Het bier is nu, acht dagen na bottelen, al bijna helder. Toch wel geinig die eiwitrust. Overigens is de body prima, misschien wel iets te vol volgens soort.
Moutigheid, fruitigheid, hoppigheid en bitterheid zijn uitstekend. Hij is heel erg hoppig (en niet zo heel erg bitter) maar dat trekt natuurlijk nog wel een heel eind bij. Hij smaakt ook precies zo als de best bitters die ik in november heb gedronken. Vooral de drooghop knalt er sterk uit. Hij lijkt zelfs wel wat diacetyl te bevatten, kortom: een ale zoals een ale bedoeld is.
Ben benieuwd wat hij scoort op het ONK.

Adrie

en proef je nog een kafjes/tanninesmaak?

Edwin

Sjongejonge :proost:

Ik krijg dorst als ik deze thread nog eens doorlees! Fugles en East Kent heb ik allebei vers liggen. Lijkt me wel wat, hoewel ik dan wel weer veel hop moet toevoegen voor voldoende bitterheid...Eerst eens proeven hoe een Best Bitter ook al weer smaakt...

Edwin

MO

A3: nee, maar daar heb ik nooit zo'n last van

Ed: heb jij er nog een staan dan? Ze zijn niet te krijgen in mijn omgeving. Helaas kom ik de 21e niet vergaderen, maar je kunt altijd langskomen om te proeven...

Edwin

ik heb er geen staan :proost:

Ik was een beetje aan het vissen of ik er een mocht proeven >:D
Jammer dat je er de 21e niet bij bent. Ardennen toch? Ik kom wel eens langs om te proeven. sowieso is een klein proeverijtje niet verkeerd...

Edwin

Adrie

Ik was zo gelukkig om juist voordat de verkoudheid toesloeg gisteravond een Bitter van MO te proeven. Hier mijn bevindingen.

Schuim: Veel, ongelijkmatig, inzakkend, wandplakkend.

Kleur: Okergeel, helder.

Geur: Hop, hop, hop. Zoetig, fruitig, iets citrusachtig.

Smaak: Smaakt nog wat jong, wat granig of broodachtig, ik weet niet precies hoe ik het omschrijven moet. In ieder geval niet echt moutig. Bitter, fruitig. In de nasmaak komt helaas een tannine/hopbijsmaak naar voren.

Mondgevoel: Sterk samentrekkend, weinig body, weinig koolzuur (volgens soort), erg ruw op de tong.

Mijn subjectieve oordeel: De geur is werkelijk hemels: heel mooi hoppig en fruitig. De smaak vond ik helaas wat minder. Vooral de sterke samentrekkendheid en de bijsmaak door een hoge hopdosering (denk ik) zorgen ervoor dat het bier niet echt lekker doordrinkt. De bitterheid is trouwens prima OK, ik houd wel van die bittere jongens. Dus: Kleur, schuim, helderheid en geur zijn perfect, smaak en mondgevoel wat minder naar mijn smaak.

Adrie

Sinds zaterdag heb ik van de nieuwe griepepidemie mogen meegenieten. Dit betekende helaas dat ik de Vier Broedersbrouwsessie (Weizen) moest missen en dat de teller voor dit jaar op een dramatisch dieptepunt is aanbeland. De Witte Paardinstallatie staat al meer dan drie maanden stof te verzamelen en dat kan natuurlijk niet. Straks verleer ik het nog of roest de pomp vast.

Dussss, in navolging van MO ga ik zaterdag aan het eind van de middag beginnen met brouwen en hoop ik voor 23:00 uur klaar te zijn met brouwen en schoonmaken. Moet kunnen.

Goed. Gezien de komende warme dagen, houd ik ervan om in het voorjaar lichte bieren te brouwen en aangezien dit bericht staat waar ie staat, weet je al wat het gaat worden: versie 2 van de Hoopoe Best Bitter. Weinig wijzigingen ten opzichte van de vorige keer, maar wel 1 ingrijpende.

1. De Wyeast London Ale i.p.v. de Danstar Windsor;
2. Pale Ale mout i.p.v. pilsmout en Münchener;
3. Iets meer bitterheid, wsch een IBUje of 40.

Ik slaap nog een paar nachtjes over de details.

Ik hoop dat de gist het nog doet, want het is een al opgebold pak dat al meer dan drie maanden in de koelkast ligt. Slaat ie niet meer aan, ach, dan gebruik ik alsnog de Danstar Windsor.

Tally ho!

Herman

Goed idee! Afgelopen zondag heb ik overigens een sterker neefje (een ESB) gebrouwen.

Palemout 76%
Tarwemout 9%
Rietsuiker 8%
Cara 150 7%

Gehopt met Challenger, Fuggles (FWH + 5 min) en EK Goldings en een beetje Styrian Goldings (opmaken). IBU geschat op 35, SG 1.056. Voor hetzelfde geld, is de IBU echter 44, het is een beetje gokken met oudere hop....
Ik heb overigens S04 gebruikt.

Edgar

Citaat van: Adrie op 29-03-2006  20:56 uIk hoop dat de gist het nog doet, want het is een al opgebold pak dat al meer dan drie maanden in de koelkast ligt.

Mooi experiment. Ik hou het in de gaten want ik heb er ook zoëen liggen.

Adrie

Nou, hij rook erg verdacht toen ik het pakje openmaakte: de gistslurrie was donkerder dan normaal en rook een beetje rioolachtig. Toch maar in de starter gegoten, maar vanmorgen nog geen enkele activiteit. Ik denk dus dat ie het loodje heeft gelegd.

MO

Had Baetsle toch gelijk dat koolzuur giftig is voor gist. Dus mensen: zodra een pakje is opgebold, maak hier meteen een giststarter van. Eventueel een kleine, die zou dan de koelkast in kunnen. Gist is weken/maaden te bewaren onder jongbier (van laag alcohol%), maar niet in een CO2 atmosfeer. Bedenk hierbij ook dat er een vrij hoge CO2 druk heerst in een gespannen Wyeast zakje.

Edgar

De mijne is een week of 5 oud, dus ik zal het zeker proberen. Ik heb goede hoop. In een bierflesje heerst ook hoge CO2-druk, en daar kan gist toch heel lang overleven.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 30-03-2006  11:01 uHad Baetsle toch gelijk dat koolzuur giftig is voor gist.
Heb je ooit daaraan getwijfeld? Uitscheidingsprodukten zijn ongezond/giftig voor elk levend wezen. Daarom wordt het ook uitgescheiden. Voor gist is alcohol en koolzuur ongezond. En de verhoogde druk verergert de zaak alleen maar.

Hans Hans

MO

Ja, daar hebben ik en een aantal mensen op het forum aan getwijfeld. Het is natuurlijk ook een kwestie van concentratie: alles is giftig als de concentratie maar hoog genoeg is.
We hebben hier altijd tegen elkaar gezegd dat je een opgebold Wyeast pakje wel enkele dagen tot enkele weken in de koelkast kunt bewaren. Daar ben ik in ieder geval van terug gekomen (en ik denk A3 ook wel, afhankelijk van wat deze gist gaat doen).

Edgar

Het misschien niet-kunnen-bewaren van een opgebolde Wyeast (ik denk nog altijd van wel trouwens, zeker als het gaat om enkele weken en niet om 3 maanden zoals bij Adrie) komt denk ik niet door de CO2. Waarom zou gist dan blijven leven in een veel CO2-rijker bierflesje?

Het lijkt me waarschijnlijker dat de gist in een Wyeast pouch omkomt in een te grote hoeveelheid voedingsstoffen.

Adrie

De verhouding vloeistof/koolzuurgas speelt waarschijnlijk ook mee. In een flesje zit het gist onder een flinke laag bier, terwijl er in een opgebold pakje Wyeast maar heel weinig vloeistof zit en heel veel gasvormig koolzuur.

Overigens verbaast het me niet, maar ik wilde toch even proberen of er nog leven in zit.

Edgar

Ik dacht daar ook aan, maar ik kan niet zien hoe dat verschil maakt. De CO2-gasdruk in de vloeistof is in flessen veel hoger.

Adrie

De gist is toch aangeslagen. Vanmorgen zat er een dikke laag schuim op de starter. Vanavond vermeerderen en beluchten en dan morgen brouwen. Afhankelijk van hoe hij dan smaakt en ruikt voeg ik hem toch toe.

Het recept wordt (voor 26 liter wort):
Geplande begin SG: 1044
Geplande kleur: 13 EBC (Morey)
Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)

Pale Ale mout, 7 EBC, 4,10 kg, 83,7%
Maisvlokken, 0 EBC, 0,50 kg, 10,2%
Cara120, 120 EBC, 0,30 kg, 6,1%

38 gram Wye Target, 9,7%, FWH
13 gram Fuggle, 5,0%, 10 minuten koken
20 gram Fuggle, 5,0%, koudhop

Gist: Wyeast 1028, London Ale

Brouwwater aanpassen met 14 gram CaSO4 en 1 gram NaCl.

Maischwater: 26 liter (5,3 liter/kg mout)
60 minuten maischen op 66 graden C.

Spoelwater: 8,5 liter.

Ik popel...

Adrie

De gist is uitstekend aangeslagen, ondanks dat ie drie maanden opgebold in de koelkast heeft gelegen. Hij ruikt en smaakt goed, dus ik ga hem gewoon gebruiken. Alles staat klaar voor het brouwen. Nog even een paar uurtjes op de kinders passen en dan ga ik eindelijk weer eens lekker aan de slag. Paar biertjes erbij en de avond kan niet meer stuk!

Adrie

Zo, dat verliep als een zonnetje. Om 16:30 begonnen met brouwen en zojuist (21:25) de laatste opruimwerkzaamheden gedaan. Bevalt uitstekend zo aan het eind van de middag beginnen. Tijdens het koken even eten, perfect.

Het bier zit dus in het gistingsvat, de begindichtheid is precies op de geplande 1044 uitgekomen.

Deze jongen is weer gelukkig.

Hopmans

Citeer1044
Slappe hap.

Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)       OOPS !

Bij dat SG die bitterheid? Oh my god.  :stom:

 :degroeten:

Adrie

De vorige versie had een begin SG van 1040 en een bitterheid van 31 IBU. Quote van jou, Hoppie:

Citaat van: Hoppie op 29-05-2005  22:18 uZal ik dan toch nog een hopneus gaan worden hier ?
Het zal toch niet?

Wat een topbier is dit.
Bitter, maar niet te bitter.
Fruitig, fris.
Ook zelfs een beetje zoet.
Mooie schuimkraag. Daar heb ik zelf nog een beetje moeite mee.
Effe naar je maischschema spieken zodadelijk.  ;)
Geloof mij Adrie, je hebt je laatste bier niet aan de verkeerde gegeven.
Ik heb er echt van genoten. Dat meen ik echt !
Ik denk dat ik ook iets van dit soort bier ga brouwen.

Dit is een goed bier van een brouwer die aan de top staat in Brouwland.  :groots:

Dat verschilt niet zoveel van de bitterheidsbeleving van deze versie.

Trouwens, de gisting is volop aan de gang. Heerlijk hoppige geuren komen uit het waterslot. Als ik dichter was, zou ik een lofdicht schrijven over de Fuggle hop.

Hopmans

Hoi Adrie,

Ik was je maar aan het plagen.
Maar je hebt gelijk.
Je zou het inderdaad niet zeggen dat een bier met deze waarden zo kan smaken.

CiteerTrouwens, de gisting is volop aan de gang. Heerlijk hoppige geuren komen uit het waterslot.
Als ik dichter was, zou ik een lofdicht schrijven over de Fuggle hop.

Mijn leverancier had geen Goldings meer.
Heb ik Brewers Gold genomen ipv Fuggles als alternatief.
Verkeerde keus blijkbaar.  :stom:

 :degroeten:

Adrie

Zojuist heb ik mijn Bitter overgeheveld en de koudhop (Fuggles) toegevoegd. Gezien de ervaring van mijn vorige brouwsel en de bijsmaak in die van MO, heb ik gekozen voor 0,8 gram koudhop per liter bier, 18 gram in totaal op zo'n 23 liter bier.

Het bier smaakt al heel aardig: moutig, in het begin licht zoetig, maar later stevig bitter met een lange, aangename bittere afdronk. Mmmm. Door het gebrek aan koolzuur helaas nog weinig hoparoma's te ruiken, maar dat verandert nog wel. Ik heb voor de verandering in dit bier uitsluitend hopbellen gebruikt, ook voor de koudhop. De vorige keer heb ik alleen pellets gebruikt. Benieuwd of hopbellen een betere smaak opleveren. De dichtheid was trouwens nu 1013, gemeten met twee hydrometers en de refractometer. Fijn dat zowel de hydrometer voor een 250 ml maatcylinder als de hydrometer voor de 100 ml maatcylinder dezelfde waarden opleveren.


Adrie

Kreun. Onbeschrijflijk lekkere geuren komen nu door het waterslot. Nogmaals duizendmaal hulde aan de Fuggles.


Ik heb ontzettende zin in een bitter, gekoudhopt biertje, maar helaas heb ik die niet... Ik zal mijn toevlucht moeten nemen tot een kop koffie of muntthee. Ik moet immers nog werken. Soms is thuis werken niet zo heel gunstig.

 :nut:

Hopmans


Het klinkt misschien gek, maar als ik de foto's bekijk, krijg ik ook trek in een zeer zwaar gehopt bier.



Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 30-03-2006  13:15 uHet misschien niet-kunnen-bewaren van een opgebolde Wyeast (ik denk nog altijd van wel trouwens, zeker als het gaat om enkele weken en niet om 3 maanden zoals bij Adrie) komt denk ik niet door de CO2. Waarom zou gist dan blijven leven in een veel CO2-rijker bierflesje?
Het lijkt me waarschijnlijker dat de gist in een Wyeast pouch omkomt in een te grote hoeveelheid voedingsstoffen.
Ik heb het aan Wyeast voorgelegd en zij zeggen:
1.  We recommend using swollen packs (if refrigerated) within 2-4 weeks.
2.  Cell death due to prolonged storage and lack of stored energy supplies within the yeats cell is probably the reason for this.
3.  All of the yeast was probably not dead.  But.. most of it probably was.  If more intense culturing practices were done, he probably could have gotten the yeast to grow and become active again.  The same is true for yeast in a bottle.

Precies wat Adrie ook "ontdekt" heeft.

Hans Hans

Oscar

Adrie,

Dat ziet er goed uit... en ik zie dat je de hop pas bij de lagering toevoegd. Hoa lang laat je dit zo staan ?

'k heb zelf nog geen ervaring met Dry / Koud hoppen...maar wil het zeker een volgende keer proberen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

CiteerDat ziet er goed uit... en ik zie dat je de hop pas bij de lagering toevoegd.

Het is ook Oscar.   :lessmile:
Dryhopping doe je naast de gangbare hopping.
Dit bier is dus ook tijdens het koken gehopt i.v.m. bitterheid.   :brouwen:
Dryhopping of koudhoppen doe je voor de extra aroma's.
De hop tijdens het koken is voornamelijk voor de bitterheid
(op het handje aromahop 10min voor einde koken na dan).   :pan:

 :degroeten:

Adrie

Ik laat het bier zo een week staan, denk ik. Het is een licht bier dat niet lang hoeft te lageren, dus ik denk dat ik volgende week al kan bottelen.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 05-04-2006  20:09 u(op het handje aromahop 10min voor einde koken na dan).  
Waarvan Baetslé zegt: "zeg maar dag met je handje"

Hans Hans

Adrie

Halleluja, het bier is nu al uitgegist en helder aan het trekken. Dat wordt zondag bottelen, denk ik. Dat is lekker snel: 7 dagen na brouwen al bottelen.

Herman

Da's inderdaad snel. Mijn brouwsel is na het toevoegen van koudhop (45 g Styr. Goldings korrels, bij SG 1.016) op 2-4 weer actiever gaan gisten (staat nu ca 3 cm schuim op)....

Adrie

Ja, bij mij begon ie ook weer wat te blubben na het toevoegen van de koudhop, maar nu, twee dagen later, is dat alweer voorbij. Hij is denk ik echt uitgegist. Gezien de vergistingsgraad van de gist kan dat wel kloppen.

Adrie

Zo, de Hoopoe zit op de fles. De dichtheid is toch nog iets gezakt en uitgekomen op 1011.

De smaak is bijzonder goed: zeer hoppig, stevig bitter (het gezicht van mijn vrouw vertrok en dat is meestal een goed teken) en fruitig. Deze variant is zeker minder "lief" dan de vorige versie die iets minder bitter was en vergist met de Danstar Windsor. Oh, ik kan niet wachten tot er druk op de flessen staat. De kleur is mooi okergeel, maar het bier is nog niet helder.

Tjonge, wat een snel bier is dit. Vorige week zaterdag gebrouwen, en nu, na 9 dagen, alles op de fles.

Het afhevelen viel trouwens niet mee, met al die hopbloemen in de fles, maar uiteindelijk is het gelukt zonder bloemen in de flessen te krijgen. Zou trouwens ook wel leuk en uniek zijn: een bier met een hopbloem in elke fles. DroogKoudhoppen op fles, mmmm.

Pieter.

Citaat van: Adrie op 31-03-2006  09:47 uHet recept wordt (voor 26 liter wort):
Geplande begin SG: 1044
Geplande kleur: 13 EBC (Morey)
Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)

Pale Ale mout, 7 EBC, 4,10 kg, 83,7%
Maisvlokken, 0 EBC, 0,50 kg, 10,2%
Cara120, 120 EBC, 0,30 kg, 6,1%

38 gram Wye Target, 9,7%, FWH
13 gram Fuggle, 5,0%, 10 minuten koken
20 gram Fuggle, 5,0%, koudhop

Gist: Wyeast 1028, London Ale

Brouwwater aanpassen met 14 gram CaSO4 en 1 gram NaCl.

Maischwater: 26 liter (5,3 liter/kg mout)
60 minuten maischen op 66 graden C.

Spoelwater: 8,5 liter.

Ik popel...

Ik ben ook wel benieuwd naar dit recept maar ik heb momenteel geen Target hop en gist (behalve zakje korrelgist) in huis, ik heb wel Challenger 7% en Norhern Brewer 11,5% zou ik dit kunnen vervangen ipv Target en in welke verhouding?

En is Cara-Crystal 120 ebc hetzelfde/vergelijkbaar met Cara Munich (Cara 120) ?  De enigste Munich mout die Van Gelder heeft is namelijk 17 ebc.

En worden de maisvlokken droog toegevoegd bij het begin van het maischen of eerst gekookt?

Pieter

Johannes

Citaat van: Pieter64 op 13-04-2006  19:23 uIk ben ook wel benieuwd naar dit recept maar ik heb momenteel geen Target hop en gist (behalve zakje korrelgist) in huis, ik heb wel Challenger 7% en Norhern Brewer 11,5% zou ik dit kunnen vervangen ipv Target en in welke verhouding?

Hoi Pieter,

Challenger is een prima hop voor deze stijl, zie bijvoorbeeld de hopsubstitutietabel op Brew Your Own. Northern Brewer zou ik niet gebruiken. Wat voor korrelgist heb je in huis?

Cara 120 is het zelfde als Caracrystal, benaming en moutprocede kunnen per mouterij verschillen. Smaak en kleur zullen op hetzelfde neerkomen.

Maischvlokken hoef je niet vooraf te koken, dat zou ik alleen bij ruwe granen doen of bij een relatief hoge stort.

:degroeten:

Johannes

Pieter.

Bedankt voor de reactie Johannes, de korrelgist die ik heb is de gewone Brewferm bovengistend.

Pieter

Johannes

Citaat van: Pieter64 op 13-04-2006  20:29 uBedankt voor de reactie Johannes, de korrelgist die ik heb is de gewone Brewferm bovengistend.

Pieter

Pieter,

Goede gist is het halve werk, je kunt beter voor de Danstar Windsor of Safale S-04 gaan. Dit zijn beide Engelse stijl-gisten. Verkrijgbaar via forumlid Siris.

groet Johannes

Pieter.

Even met Promash gestoeid, zover ik het snap, verder aangepast voor 13 liter.

Het recept wordt (voor 13 liter wort):
Geplande begin SG: 1044
Geplande kleur: 13 EBC (Morey)
Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)

Pale Ale mout, 7 EBC, 2,05 kg, 83,7%
Maisvlokken, 0 EBC, 0,25 kg, 10,2%
Cara120, 120 EBC, 0,15 kg, 6,1%

24 gram Challenger, 7,0%, FWH
7 gram Fuggle, 4,7%, 10 minuten koken
10 gram Fuggle, 4,7%, koudhop

Gist: Wyeast 1028, London Ale

Brouwwater aanpassen met 14 gram CaSO4 en 1 gram NaCl.

Maischwater: 13 liter (2,65 liter/kg mout)
60 minuten maischen op 66 graden C.

Spoelwater: 4,25 liter.

Hoop dat ik het goed gedaan heb.

Johannes, ik geloof dat Van Gelder die Safale S-04 wel heeft, die moet ik dan nog even gaan halen.

Pieter

MO

Ik denk ook dat je met de safale maar vooral met de windsor veel betere resultaten zult halen dan met Brewferm korrelgist. Maar je wilt dit weekeinde brouwen denk ik he?

Pieter.

Ja Mo, ik wil morgen brouwen omdat het de enigste dag is dit paas weekend dat ik kan, al moet ik mijn vrouw morgen helpen met schoonmaken hoop ik toch nog kans te zien even naar Amsterdam te rijden voor die gist om daarna te gaan brouwen.

Pieter

Adrie

Ha Pieter,

Succes! Ik zou voor de Danstar Windsor gaan. Gebruik in ieder geval niet de Brewferm gist want die geeft veel meer een Belgisch smaakprofiel af die volgens mij niet mooi harmonieert met de hopsmaken. Safale S-04 lijkt me ook een goede keus.

Hopmans

S-33 smaakt ook zeer goed met veel hop.
Daar staat deze gist om bekend.

De s-33 heeft een "Engels" smaakje, de T58 meer Belgisch.
Achteraf gezien had ik mijn tripel het liefste gebrouwen met T58
ipv s-33, omdat het nu te Engels smaakt.

 :degroeten:

Pieter.

Hallo allen,

Ik heb inmiddels Safale-S-04 in huis, op de verpakking staat 11,5 gr per 20-30 liter wort. Omdat ik maar 13 liter maak zal ik dan de helft nemen of gewoon het hele zakje gebruiken?

Bij Pitching staat: sprinkle into wort, is het niet beter om de gist eerst in warm water op te lossen?

Pieter

MO

Pieter,

Mijn advies: gebruik het hele zakje. Overpitchen (teveel gist gebruiken) gebeurt niet zo snel. Je maakt een fruitig bier, en veel gist geeft wat meer fruitige smaken, dus dat komt goed uit. Let er wel op dat je vergistingstemperatuur niet te snel stijgt en houdt rekenening met hetzelfde volume aan headspace. Dus 13 liter vergisten in minstens 26 liter gistvat. Of laat je vat de 1e 2 dagen open staan, anders spuit de gist je om de oren.
Je kunt het beste je gist 15 minuten weken in 100 ml water van 30 grC (niet roeren!). Daarna even omroeren en aan het wort toevoegen.

Succes! Volgens mij heb je een heel mooi recept te pakken.

Pieter.

Zo, brouwdag zit erop, alles lijkt goed verlopen alleen begin SG is iets hoger uitgevallen namelijk 1048 ipv 1044.

Verder wist ik niet of ik na het maischen op 66C de temperatuur voor het filteren moest verhogen naar 78C zoals met meertraps maischschema's, ik heb dit dus maar niet gedaan en gefilterd bij 66C, wel heb ik spoelwater van 78C gebruikt. Ben reuze benieuwd wat het gaat worden.

Pieter

Johannes

CiteerVerder wist ik niet of ik na het maischen op 66C de temperatuur voor het filteren moest verhogen naar 78C zoals met meertraps maischschema's, ik heb dit dus maar niet gedaan en gefilterd bij 66C, wel heb ik spoelwater van 78C gebruikt. Ben reuze benieuwd wat het gaat worden.

Geen probleem, wat dat afmaischen betreft.

groet Johannes

Pieter.

Hallo allen,

Mijn waterslot staat ondertussen te pruttelen dat het een lieve lust is, wat een gist zeg die Safale S-04  :dansen:

Pieter

Pieter.

Hoofdgisting lijkt nu aardig voorbij, morgen even SG meten en bij rond de SG 1014 overhevelen op fles neem ik aan? en lageren met koudhop was ongeveer 7 dagen als k het goed heb gelezen?

Pieter

MO


Adrie

Hoera, mijn neus werkt weer (een beetje). In ieder geval genoeg om een bitter open te maken.

De hergisting op fles lijkt me afgerond, een mooie sis, een schitterende schuimkraag bij het inschenken, een lichte koolzuurprikkeling in de mond. De kleur is mooi okergeel, hij is nog niet helemaal helder. De geur is heerlijk hoppig, en een beetje zoetig, moutig en fruitig. MO verklaart me voor gek, maar de hoparoma's van fuggle doen me altijd aan sinaasappel denken, zeker in combinatie van dat beetje karamel uit de cara120.

De body is dun, zoals het hoort en de smaak is in het begin een beetje zoetig, meteen gevolgd door hoppig, bitter, licht fruitig en moutig. Hij is een beetje wrang bitter, bitter met een bite en dat hoort denk ik bij deze gist. De nasmaak is vooral bitter en droog. Dit is geen toegankelijk bier (ik drink hem overigens nu bij kamertemperatuur, zodat de geuren en smaken extra goed naar voren komen). Het bier is aardig samentrekkend, maar ik ontwaar geen kafjes of tanninebijsmaakje. Hoera. Trouwens, bij deze temperatuur ontwaar ik licht diacetyl, maar dat trekt nog wel weg denk ik.

Na nog een weekje, wellicht twee, rijping is dit een heerlijk bier voor de liefhebber.

Hopmans


CiteerDit is geen toegankelijk bier

Ha Ha,

Dan zal het wel een behoorlijk straf potje zijn als jij dat zegt Adrie  ;D


 :degroeten:

Adrie

Nou, dat valt best mee, maar ik zat inderdaad aan jou te denken toen ik het opschreef. Ik neem wel een fles voor je mee naar het ONK, kun je lekker ervan proeven als je je tent naast die van ons opzet.

[edit]Zo aan het eind van het glas en bij kamertemperatuur moet ik toegeven dat het inderdaad best een straffe bak is. Maar niet verkeerd, hoor. Tjonge wat een hopgeuren en smaken! En leve de bitterheid! Engelsen hebben gelijk: bier moet je op kamertemperatuur drinken!

Hopmans


CiteerEn leve de bitterheid! Engelsen hebben gelijk: bier moet je op kamertemperatuur drinken!
Ik koel het eigenlijk ook nooit meer.

CiteerIk neem wel een fles voor je mee naar het ONK, kun je lekker ervan proeven als je je tent naast die van ons opzet.
Dus ik kom eigenlijk niet meer onder het kamperen uit.  :)
Mmm, moet ik toch maar eea regelen.

 :degroeten:


MO

En mijn best bitter ernaast, Hop! Die is nog straffer dan die van Adrie. Hij proeft er zelfs kafsmaak in (ik niet). Adrie, stuur je je best bitter nog in naar het ONK (ben erg bang voor concurrentie).

Adrie

Ja, ik stuur hem in. Ik ben erg benieuwd of ie beter of slechter scoort dan de versie van vorig jaar met Danstar Windsor. Die scoorde 81 punten, de keurmeester vond hem "te lief" voor een bitter en te weinig bitter. Dat kan van deze versie niet beweerd worden... Ik ben bang dat deze versie toch wat te ruw op de tong ligt, maar we zullen zien.

En MO, of het kafjes zijn weet ik niet, het is een typisch bijsmaakje dat ik ook proef als er teveel hop in een bier is toegevoegd. Ik proef het trouwens ook alleen in bieren waarin veel hoppellets zijn toegevoegd. Bij bellen ben ik het nog niet tegengekomen. Ik ben er dus nog niet achter wat het precies is. Laatst proefde ik het ook in de Plzen van brouwerij 't IJ en in de Schele Os tripel van Frans. Het is ook niet echt een smaak, maar meer een mondgevoel en vermoed dat het gewoon tanninen zijn.

Hopmans


CiteerIk ben er dus nog niet achter wat het precies is. Laatst proefde ik het ook in de Plzen van brouwerij 't IJ en in de Schele Os tripel van Frans. Het is ook niet echt een smaak, maar meer een mondgevoel en vermoed dat het gewoon tanninen zijn.

Klopt !, Ik weet precies wat je bedoelt Adrie.
Dit gezien het feit dat ik deze bieren ook recent gedronken heb.
Mijn Velsener blond had er ook last van.
Het gevoel zit ergens achter in de mond tegen de wangen aan.
Ik dacht eerst aan een infectie, maar ik proef het ook in moutkorrels.


CiteerEn mijn best bitter ernaast, Hop! Die is nog straffer dan die van Adrie.

Mmm, kan ik ook.
Ik ga denk ook iets van een bitter/ale brouwen.
Die slappe bende van mij kan ik echt niet mee aankomen op de camping.

 :degroeten:

Pieter.

Hallo allen,

Vanavond mijn eerste flesje Hoopoe best bitter geprobeerd, eind sg bij het bij het bottellen was 1004. Eigenlijk iets te vroeg want ik heb pas 2 dagen geleden gebotteld  :pan:

Er zit dus nog te weinig koolzuur in maar ik was zo benieuwd  :nut:

Smaak beviel me wel ondanks het gebrek aan koolzuur, tikje te bitter naar mijn zin maar dat word misschien nog beter als ik het geduld kan opbrengen om dit brouwsel kans te geven om wat te rijpen.

Ben nu al benieuwd naar het volgende flesje wat ik over ongeveer een week ga proberen.

Pieter

Adrie

Citaat van: Pieter64 op 27-04-2006  22:31 utikje te bitter

Wat had je dan verwacht met een bitter?  ::) Wat ook meespeelt is de lage einddichtheid. 1004 is wel erg laag voor een bitter en dan komt de bitterheid extra hard naar voren.

MO

Oei, 1004, dat is wel erg laag. Dat was eigenlijk niet de bedoeling toch, een bitter mag best wel wat body hebben. Die safale toch, pittig gistje.

Jacques

Hoi Martin,

Body is niet enkel een kwestie van restsuikers! Body wordt vooral gevormd door opgeloste eiwitten, hopbestanddelen en beta-glucanen. En ja, restsuikers en alcohol spelen ook een rol.

Bier met weinig restsuikers is doog. Als het bier meer restsuikers heeft is het zoet. Dat is wat anders dan veel of weinig body.

Body is meer een kwestie van mondgevoel. Geeft het bier een dun, vol, visceus of romige indruk. Let daarop als je het hebt over body.

Wel geldt het uitgangspunt dat een zware wort een bier zal geven met veel body.
Normaal geldt de regel hoe zwaarder het wort hoe meer body het uiteindelijke  bier zal hebben. Maar dit is niet altijd het geval. Bieren waarbij een intensief maischproces gevoerd is waarbij veel eiwitten zijn afgebroken hebben een dunnere body dan je zou verwachten op grond van de zwaarte van het wort.

Adrie

Gisteravond heb ik er weer eentje gedronken. Tjonge, wat een heerlijk hoppig bier is dit. Ik begrijp nu trouwens wat er bedoeld wordt met een mineralig smaakprofiel van deze gist (Wyeast London Ale) en die vind ik toch iets minder aangenaam. Het maakt het bier een beetje hard en moeilijk drinkbaar. Ik vind het niet zo passen bij een hoge bitterheid.

Volgende keer ga ik hetzelfde recept eens  brouwen met een andere Engelse (of Ierse) gist, bijvoorbeeld de 1084 (Irish Ale), de 1098 (Britisch Ale), 1275 (Thames Valley Ale, oeps helaas niet verkrijgbaar bij Brouwland), 1335 (Britisch Ale II), 1318 (London Ale III) of 1968 (London ESB ale). Keus genoeg dus om de komende jaren door te komen.

MO

<Ook om Edgar wat te plagen>: Er was toch niet veel mis met de Windsor versie?

Adrie

Nee, daar was niet veel mis mee, maar ik vind het leuk bieren te brouwen om met hetzelfde recept, maar met verschillende gisten. Gewoon om de gisten die ik nog nooit heb gebruikt eens te leren kennen. Ik denk toch dat de London Ale versie beter in de buurt komt van een commerciële bitter dan de versie met de Windsor. Volgende keer weer eens een andere gist proberen, net zo lang tot ik de lekkerste versie heb. Ik vind het leuker om steeds iets te variëren dan elke keer precies hetzelfde recept te brouwen.

Deze versie begint trouwens iets te verzachten. Gisteravond heb ik een halve liter soldaat gemaakt (voor het ultieme bitter-gevoel uit een echt Engels pint-glas). Tjongejonge, wat een hop! De moutigheid kwam nu iets meer naar voren en de bitterheid was wat soepeler. Het bier is trouwens nog steeds niet helemaal helder, de versie met de Windsor was dat na een paar weken al wel. Reken maar dat er met de komende warme dagen nog meer flessen doorheen gaan.

Dit is echt een bier dat je vers moet drinken, als de hoparoma's zijn verdwenen denk ik dat het bier niet meer zo interessant is. Dat is precies de makke met de commerciële bitters die ik wel eens in Nederland ben tegengekomen. Tegen de tijd dat ze hier in de winkel staan, zijn ze al te oud. Ik weet nog van een vakantie in Engeland dat ik helemaal verbaasd was over de heerlijke smaken van de bitters die ik daar dronk (vers). Wat een verschil!

MO

Och hemel. Dit verzucht ik niet vaak. Gisteren op de clubavond verwende A3 ons met zijn best bitter. Wat een geniaal bier. 85 punten op het ONK, met gemak. Ik zou niet weten wat voor een kritiek een keurmeester hier op zou moeten hebben. Uiterlijk (kleur, helderheid, schuim): 100% perfect. Koolzuur: geheel volgens stijl. Geur: prominent aanwezige hop maar zeker niet super overheersend, ook wat moutigheid. Smaak: een schitterende balans van bitterheid, hoppigheid, prominente fruitigheid en een heerlijke volle pale mout afdronk.

Ik mag blij zijn als mijn best bitter 70 punten krijgt, de mijne is te bitter en te grassig.

0.7 g/L koudhop lijkt de ideale hoeveelheid te zijn.

Oscar

Citaat van: MO op 17-05-2006 &nbsp;09:46 u0.7 g/L koudhop lijkt de ideale hoeveelheid te zijn.

Onafhankelijk van het alfazuur % van de hop..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: MO op 17-05-2006 &nbsp;09:46 uOch hemel. Dit verzucht ik niet vaak. Gisteren op de clubavond verwende A3 ons met zijn best bitter. Wat een geniaal bier. 85 punten op het ONK, met gemak. Ik zou niet weten wat voor een kritiek een keurmeester hier op zou moeten hebben. Uiterlijk (kleur, helderheid, schuim): 100% perfect. Koolzuur: geheel volgens stijl. Geur: prominent aanwezige hop maar zeker niet super overheersend, ook wat moutigheid. Smaak: een schitterende balans van bitterheid, hoppigheid, prominente fruitigheid en een heerlijke volle pale mout afdronk.

Ik mag blij zijn als mijn best bitter 70 punten krijgt, de mijne is te bitter en te grassig.

0.7 g/L koudhop lijkt de ideale hoeveelheid te zijn.

Bedankt voor alle lof, MO. Het was iets meer koudhop: 19 gram op ongeveer 22 liter jongbier, dus 0,86 gram per liter. Bij meer dan 1,5 gram krijg je inderdaad ie grassige, tannineachtige bijsmaak. Die zit bijvoorbeeld ook in onze Orval+ met 2 gram Cascade per liter.

Ik vind dit bier zelf ook heel lekker, hij gaat er razendsnel doorheen. Moet ook, want voor je het weet zijn de hoparoma's alweer vertrokken. Ik zal er nog een paar meenemen voor het prONK.

MO

Je hebt een punt, Oscar. Uitgaande van hop van tussen de 4-5%. Maar:

1. koudhoppen doe je bijna altijd met een aromahop, en die zal altijd rond de 3,4,5% alfazuur bevatten
2. koudhoppen introduceert geen bitterheid maar alleen hoppigheid. De oplosbaarheid van a-zuren is heel laag (van iso-a-zuren oftewel de bitterstoffen alweer een stuk hoger, maar die worden alleen bij hogere temperatuur gevormd), hier gaat het dus niet om bij drooghoppen, het gaat om de extractie van andere componenten.

Adrie

Van het weekend heb ik MO's versie naast die van mij geproefd en zoveel verschil zit er toch niet tussen, hoor. MO's versie is bitterder en het is duidelijk dat er andere koudhoppen zijn gebruikt. De E.K. Goldings is ook een heel mooie hop om mee te drooghoppen, geeft een wat minder uitgesproken smaak dan de Fuggle. Heerlijk! Alleen bij de eerste slok proefde ik trouwens die tannineachtige bijsmaak, later niet meer (smaakpapillen doodgeslagen door de bitterheid?). Eigenlijk kan een bitter me bijna niet bitter genoeg zijn. Ik vond jouw bier heerlijk, MO. Hij is nu beter in balans en minder overdonderend bitter dan toen ik hem proefde toen ie net op de fles zat.

MO

Ik heb ze ook vorige week, ik meen vrijdag, naast elkaar gedronken, de jouwe en de mijne. Ik vond ze ook weinig afwijken, maar ik vond in jouw versie de sinaasappelachtige drooghop (ja, ik ruik het nu ook!) veel prominenter aanwezig. In mijn versie leek de drooghop al een heel eind weggetrokken. Qua bitterheid doen ze niet veel voor elkaar onder. Een best bitter met een IBU >50 kun je dus langer bewaren (de mijne is een paar maanden ouder). Nu nog het oordeel van de keurmeesters, helaas, dat weten we zaterdag pas en dat snappen we zondag pas.

Adrie

Heeft denk ik ook met de soort koudhop te maken. Ik vind de hoparoma's van E.K. Goldings veel minder (subtieler) dan die van Fuggle.

MO

Net als een paar van mijn andere ingezonden bieren had mijn best bitter op het ONK een zeer opmerkelijke beoordeling. Ik geeft toe dat ik mijn eigen bieren nogal eens beter beoordeel, daarom proeven we ook elkaars bieren (en zijn we zo kritisch mogelijk, ook op ons zelf). Maar deze beoordeling snap ik niet goed. Het bier is hartstikke bitter, dat hoor ik van iedereen. Windsor heeft een prima fruitigheid gegeven. Het is een 100% mout bier met eenstapsmaisch dus hoe ik daar meer body aan zou moeten geven? En er is pale ale mout gebruikt. Wel 95% van de stort. Kent de keurmeester dit biertype wel goed?

67 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 18 uit 25 (zwak hoppig, zwak moutig)
Smaak: 17 uit 25 (matig hoppig, zwak zoetig)
Basissmaak: 5 uit 10 (afwijkend: te weinig zoet)
Body: 2 uit 5 (te weinig)
Mondgevoel: 2 uit 5 (zwak samentrekkend, wrang)
Nasmaak: 8 uit 15 (matig bitter, zwak zoetig)

commentaar
Mooi stabiel schuim
Ik mis het licht moutige en fruitige karakter van een bitter
Is er wel pale ale mout gebruikt
Hopgeur en smaak zijn erg goed

Herman

Vanavond A3's Hoopoe geproefd, ik heb mijn notities opgeschreven voordat ik de thread had opgezocht.

Kleur mooi oranje (WK biertje!). Kleine schuimkraag, geen zichtbare koolzuurpareling. Mooi subtiele hopgeur, fuggles. Sinas?

Smaak is bitter, uitlopend in een nabitterende nasmaak (toch wel fors bitter), maar niet te bitter. Mooi bier zonder smaakafwijkingen. Beetje saai/clean wat gelukkig door de bitterheid direct te niet gedaan wordt. Toch wel koolzuurprikkelend. Lekker droog smakend bier. Al zit er best nog wel wat suikertjes in (beetje plakkend).

Ik had bij een bitter overigens wat meer hopgeur verwacht, maar dat kan helaas snel minder geworden zijn.

Ik zou dit bier zeker met een 8 waarderen, al had ie misschien nog te veel koolzuur voor een bitter.

Adrie

Ha Herman,
Bedankt voor het proeven en de aantekeningen. Inderdaad was het Fuggle hop.

Dit is wat de keurmeester ervan vond:

"Hopsmaak is uitstekend. Ik mis alleen het fruitige en heel licht zoetige/moutige van een Bitter. Tip: probeer eens een andere gist."

Biertemperatuur: kamertemperatuur

Presentatie correct (4/4)
Kleur: volgens klasse en soort (5/6)
Helderheid: tweeschijn
Schuimkraag: mousse, glasplakkend (5/5)
Schuimstabiliteit: inzakkend tot blijvend laagje.

Geur: zwak hoppig, zwak gerst/tarwe/graan (17/25)
Smaak: matig bitter, zwak gerst/tarwe/graan (18/25)

Basissmaak: tussen volgens soort en afwijkend van soort (?), zoetig. (7/10)
Body: volgens soort/te weinig (4/5)

Mondgevoel: volgens soort. Droog, samentrekkend. (4/5)

Nasmaak: matig hoppig, zwak fruitig, zwak moutig (11/15)

Afwijkingen: geen

Totaal: 75 punten.

Dat van die gist ben ik wel met de keurmeester eens. De London Ale is helemaal niet zo fruitig. Volgende keer een andere proberen.

MO

Vrijdag ga ik maar weer eens brouwen, voor de 5e keer deze maand. Hitte of geen hitte, de muifelbrouwerij draait op volle toeren. Ik verander niet veel aan mijn bitter recept. Ik ga de windsor gist gebruiken, bitterheid rond de 45, ik hoop met Challenger als bitterhop (daar heb ik nog veel van liggen) en fuggles als aroma- en koudhop. Dan moet Johan/Maaslandbrouwerijwinkel die wel op voorraad hebben. Verder 95% palemout en 5% cara120. Het enige wat ik ga doen is opschalen. Helaas is mijn grootste lagerfles 34 L (glas) maar ik zou met de maximale moutstort van 8,5 kg in mijn installatie wel 47 liter bier kunnen brouwen met een OG van 1043. Ik zou natuurlijk twee gistflessen kunnen gebruiken, wie weet doe ik dat ook wel.

Oscar

Citaat van: MO op 19-07-2006 &nbsp;15:29 uVrijdag ga ik maar weer eens brouwen, voor de 5e keer deze maand. Hitte of geen hitte, de muifelbrouwerij draait op volle toeren.

Tjsonge ..5 x per maand brouwen...wat zul jij een voorraad bier hebben zeg...of is je dorst net iets groter ? :D :D  Hoe groot zijn jou brouwsels over het algemeen ??

MO

Dat varieert voor 17 liter voor hele zware volmout bieren tot 30 liter voor lichte bieren. En brouwen is leuk toch? Een tip voor eenieder die vaker zou willen brouwen maar ook andere verplichtingen heeft (zo heb ik een gezin met jonge kinderen (1 en 3)): brouw 's avonds. Je kunt bv van zeven tot 1 brouwen. Slapen doe je maar weer als je oud bent en je rust nodig hebt.
Ik kan overigens niet tellen: het wordt vrijdag de 4e keer deze maand dat ik ga brouwen. Twee brouwsels geleden heb ik een batch gesplitst om 2 gisten te testen, daar was ik mee in de war.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-07-2006 &nbsp;15:29 uVrijdag ga ik maar weer eens brouwen, voor de 5e keer deze maand.
Om het een of ander: waar laat je al dat bier?

Hopbier

MO

Ik ben zelf gezegend met een Enorme Dorst (ik wil binnenkort nog eens naar de Trinkgut voor de nieuwe Oktoberfest bieren), mijn familie heeft een Enorme Dorst en de buren lusten ze ook wel. En dan vergeet ik mijn collega's ook nog. 25 liter is maar 3,5 krat hoor!

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-07-2006 &nbsp;16:25 uIk kan overigens niet tellen:
Steuntje: als je met de duim begint, zijn er 4 voorbij voordat de pink komt.

Hopbier

Hopmans


CiteerVrijdag ga ik maar weer eens brouwen, voor de 5e keer deze maand. Hitte of geen hitte
Petje af.  :groots:

CiteerEn brouwen is leuk toch?
Niet met deze hitte.  ???

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 19-07-2006 &nbsp;22:53 uNiet met deze hitte.  ???

Mee eens....met een zwetende kop in de keuken staan en dan ook nogal zwetend je wort kolen (Spiraal koeler) dat zou zout bier worden denk ik  :nut: Ik heb
even een zomerstop voor mijn brouwerijte....maar gist opkweken, (voor mijn gistbankje)  gaat geweldig met deze temperaturen.... Zometeen nog even een duvel gist inzetten.....
In September gaan we weer brouwen....

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Nog even over de hoppen: mijn vriezer is aardig gevuld, maar niet met Engelse aromahoppen. Als Johan/Maaslandwinkel nu geen Fuggles heeft, en geen EK Goldings, wat raden jullie me dan aan als alternatief?

MO

Volgens BrewYourOwn is styrian goldings een vervanging voor Fuggles. Heeft iemand hier ervaring mee? Styrian goldings is toch niet echt een typisch Engelse hop?

Adrie

Styrian goldings is genetisch identiek aan de Fuggle, maar omdat ie ergens anders wordt verbouwd (andere bodem, ander klimaat), smaakt ie toch net even anders. Bij gebrek aan Fuggle is het echter een prima vervanger. Er is geen andere hop die dichter in de buurt komt.

SiriS

Citaat van: MO op 20-07-2006 &nbsp;07:50 uNog even over de hoppen: mijn vriezer is aardig gevuld, maar niet met Engelse aromahoppen. Als Johan/Maaslandwinkel nu geen Fuggles heeft, en geen EK Goldings, wat raden jullie me dan aan als alternatief?

Hoi Martin,

Even je vraag beantwoorden: Als alternatief zou ik Target gebruiken voor zowel FWH, "steeping" en als dry hop (ervanuit gaande dat je een alternatief bedoeld en niet een vervanging).

Groet, SiriS

MO

Koudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

Adrie

Als je in Engelse stijl wilt blijven, kun je natuurlijk gewoon E.K. Goldings gebruiken.

Johannes

Citaat van: MO op 20-07-2006 &nbsp;09:56 uKoudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

Waarom niet? Target heeft uitstekende aromatische eigenschappen.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 19-07-2006 &nbsp;22:53 uPetje af.  :groots:
Niet met deze hitte.  ???
In de krant staat dat zelfs het drinken van bier afgeraden wordt.

Hopbier

SiriS

Citaat van: MO op 20-07-2006 &nbsp;09:56 uKoudhoppen met een bitterhop van 10%? Dat lijkt me niet de bedoeling.

http://www.hops.co.uk/sectiontwo/Flavour.htm

Om maar eens wat te noemen.

Succes met brouwen en groet,

SiriS

Caspar

Leuke site SiriS, deze gaat meteen in de favorieten  ;).

MO

Fruitvliegjes of niet, ik heb gisteravond/nacht gebrouwen. Het was weer een pittige sessie, van 19:00 tot 01:30. Die twee partijen erbij bottelen viel niet mee, ook al omdat de pomp niet echt meewerkte (mijn fout) en de kookketel mijn aluminium kookdamp-afvoer slang bijna volledig vulde. Moet je maar geen 35 liter in een 40 liter pan willen koken. De Muifelbrouwer was dus weer een beetje aan het blunderen. Tevens liep de temperatuur veel te ver op, ergens in de 30 grC of zo, ondanks dat ik 's avonds brouwde. Leuk hoor, die hittegolven. Misschien is drinken toch een beter idee dan brouwen in deze tijd van het jaar.

Nog even klagen: de flesjes bij johan/Maasland zijn nu 4 euro per doosje van 24, 16,7 ct per stuk dus, vorige week was een doosje nog 3,50. Zielig he? Ik bewaar nu weer mijn eigen schoongemaakte flesjes, in die mooie doosjes van Johan. Ik heb er nu zeven, dus die kan ik mooi blijven vullen. Ook leuk, in die aparte Deense flesjes die anders toch in de glasbak zouden verdwijnen.

Goed, dit is het recept geworden:

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: A3's Hoopoe http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1980.0/all.html
Naam: BBB - Bergse best bitter
Soort: best bitter
Start SG: 1043
Doel Eind SG: 1012
kleur: 19 EBC
Bitterheid: 57 IBU
Schaal: 33 L
Opbrengst: 81%

Mout
5.8 kg pale mout        7 EBC        95%
0.3 kg caramünich    120 EBC   5%

Water
21 L maischwater      pH 6 met aanzuren fosforzuur
gespoeld tot 35 liter (teveel gespoeld, 8 liter over)
2 L Verdund voor vergisten   niet behandeld water   

Maischschema
60 min 66 grC
75 °C filtreren, spoelen met water van 77 °C

Hop
Challenger      66,5 g   7,0%      41 IBU   90 min
Challenger      20 g   7,9%      10 IBU    30 min
Fuggles               40 g   5%         6 IBU    10 min
Fuggles               1 g/L               koudhop

Gist
Danstar windsor, 22 g (tht 06-2006)

Ik was zeer verbaasd dat ik toch nog een rendement van 81% heb gehaald, ik was nogal aan het knoeien met spoelen. Er zat al 35 liter in de ketel, en toen kwam er toch nog 8 liter uit de bostel gekropen.
Het bier is een paar punten bitterder geworden dan ik had bedoeld. Gelukkig had Johan/Maasland nog Fuggles op voorraad, dit is de combinatie die ik voor ogen had: Challenger met fuggles.
Het vat wordt nu gekoeld in Nina's zwembadje bij 21 grC. Ondanks het regenbuitje is het nog drukkend tropisch warm hier in Oost-Brabant.


Pieter.

Ik ga vanavond brouwen, ik hoop buiten als er geen zware buien komen, overdag is het gewoon veel te heet. Tevens ga ik mijn Leidsche RIMS testen  :hoera:

Vrg,
Pieter

MO

Wat denken jullie ervan, kan ik vrijdag bottelen als ik vandaag de koudhop erbij doe? Volgens mij had jij in je laatste versie ook heel kort gekoudhopt, toch, A3? Helaas krijg ik de temperatuur niet lager dan 22 grC, dat wordt dus lauwhoppen.

Adrie

Een weekje is genoeg, maar een paar dagen met wat warmer weer kunnen volgens mij ook best.

MO

Is het alweer bijna een jaar ontzettend rustig op het best bitter front. Misschien dat de huidige lichting fanatieke forummers (op de oude garde) na er niet zo bekend mee is. Maar als je geinteresseerd bent in een licht-alcoholisch bier met veel smaak, dan is deze bierstijl exemplarisch.

Zoals elders te lezen is de Chouffe IPA gebotteld maar er is ook gebrouwen. Voor de 3e keer heb ik een best bitter gemaakt. Moutstort (95% pale ale, 5% cara120) en gist (windsor) is telkens hetzelfde. De hoppen zijn telkens anders. Ik heb nu alleen EK goldings gebruikt (5.5%). Daar had ik een groot pak van liggen omdat ik deze hop had verwisseld voor de styrian goldings die ik nodig had voor de Chouffe kloon. Hopgift:

58 g 90 min 28 IBU
35 g 30 min 15 IBU
15 g 10 min 2 IBU
0,8 g/L koudhop

Met een opbrengst van 91% en geen overschuimers of timingsfouten was het wederom een perfecte brouwavond. Misschien wat laat, tot 12 uur, maar de gistkast inruimen was nog heel veel werk (hergisting op fles bij 25 °C).

Niet verder vertellen: de Windsor gist was ver over de datum (tht juni 2006). Er is 22 g op 28 liter gebruikt en ik heb een uurtje belucht. Vanmorgen was er al prima activiteit, ondanks de vrije lage starttemperatuur van 20 °C. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ik verwacht dat dit bier zo eind mei perfect op dronk zal zijn.

Adrie

Vrijdagmiddag is het weer zover: de ketels in brouwerij Het Witte Paard worden weer eens opgestookt. En, zoals jullie aan de titel van dit onderwerp kunnen vermoeden, is het weer eens tijd voor een bitter. De zomer komt er immers aan en de laatste tijd heb ik alleen maar bieren gebrouwen met koriander en weinig hop (Chouffe-kloon, blond en witbier) en daar heb ik nu wel even genoeg van.

Deze keer het volgende recept:


BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Hoopoe Best Bitter
Biertype: Bitter


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ==================================================

Gepland volume: 28 liter
Geplande begindichtheid: 1044 g/l
Geplande kleur (Morey): 15 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 35 IBU


==== Maischen ==============================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Palemout 7                                 8    4,051    85,0
CaraMunich (Cara 120)                    123    0,238     5,0
Gele basterdsuiker                         5    0,477    10,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

                   Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam          begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte

Versuikering         66     66        0     75    Infusie                  70       20,00         4,66


==== Filteren en spoelen =======================================================================

Spoelwater:             15,58 liter


==== Koken, hop en kruiden ====================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Target                     9,0            31,0           60         Hopbellen     25,4
Target                     9,0            15,0           15         Hopbellen      6,1
Fuggle                     5,0            15,0           15         Hopbellen      3,4
Fuggle                     5,0            20,0          Dry         Hopbellen      0,0

==== Vergisting ==============================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 1968 London Extra Strong Bitter
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      1,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         36 uur
Temperatuur giststarter: 18,0°C
Gistvoeding:             Fermaid-K
Hoeveelheid gistvoeding: 5,0 gram
Zinkgist:                Cervomyces
Hoeveelheid zinkgist:    0,25 gram


Misschien maak ik hem nog wel wat bitterder dan 35 IBU.  :proost2:

Een lekker simpele mout/suikerstort. Vorige versies maakte ik met mais- of gerstevlokken, nu probeer ik eens gele basterdsuiker. De hoppen blijven wel hetzelfde, omdat de combinatie van Target met Fuggle mij zeer goed bevalt. De gist heb ik eerder gebruikt in een robust porter en deze gist geeft een heel fijne fruitigheid. In combinatie met de Fuggle koudhopping lijkt het me helemaal het einde. En het is natuurlijk een echte bitter-gist.

Hmmm, ik heb er nu al zin in. Wel even heel goed alles ontsmetten om ervoor te zorgen dat de zuurtjes echt verdwijnen.

Caspar

Klinkt goed Adrie!!

Niet volmout?

Adrie

Nee, in een bitter zitten altijd gerste- of maisvlokken of suiker om de body te verlagen, dus dat doe ik ook maar om een beetje stijlvast te blijven. Bovendien zou het leuk zijn als ik toch nog een topbier (lees: stijlvast bier) had voor het ONK.  ;D

Caspar

Jouw kennende wordt het sowieso wel een topbier  ;D. Ik ga ook een Hoopoe Best Bitter brouwen na de zomervakentie. Lekkere combi Target / Fuggle.

Bij Brouwland was de Fuggle echter uitverkocht  :'(, kan jij er wel aankomen?

Groet Caspar

Adrie

Ik had deze hoppen al een paar maanden in de vriezer liggen, dus dat is geen probleem. Je kunt natuurlijk ook bij Van Der Kooij bestellen, dan heb je van die mooie pakketjes zoals Johannes liet zien.

oranjeboombiertje

Citaat van: Caspar op 03-04-2007 &nbsp;16:52 uBij Brouwland was de Fuggle echter uitverkocht 

Ze hebben ze nog wel als pellets. Deze heb ik vorige keer daar meegenomen om toch nog met fuggles te kunnen brouwen.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik had het idee ook al een tijdje om een bitter te maken. Superdoordrinkbaar, weinig alcohol en lekker hoppig en natuurlijk snel klaar voor het ONK. Ik hoop dat er nog meer brouwers zijn die deze stijl ook gaan maken. Ik zal mijn voorstel binnenkort eens posten, als ik er uit ben.

Caspar

Ik bestel nooit wat bij van Kooy, misschien toch maar even doen...

Adrie

Citaat van: Gerb op 03-04-2007 &nbsp;18:19 uIk had het idee ook al een tijdje om een bitter te maken. Superdoordrinkbaar, weinig alcohol en lekker hoppig en natuurlijk snel klaar voor het ONK. Ik hoop dat er nog meer brouwers zijn die deze stijl ook gaan maken. Ik zal mijn voorstel binnenkort eens posten, als ik er uit ben.

Je kunt heel veel inspiratie opdoen uit het boekje Brew your own real ale at home van Wheeler en Protz. Daar staan tientallen recepten in van bitters, best bitters en pale ales.

Gerb

Ik heb het boek "Pale Ale"  van Terry Foster, daar staan ook een aantal bitter recepten in. Verders een goed boek!

Adrie

Vind ik ook. Ik vind dit een van de beste uit de Classic Beer Style serie.

Caspar

Gerb en Adrie,

Wat mij opvalt, o.a. in het boek uit de Classic Beer Style serie, is dat de Engelsen veel gebruik maken van Crystal 120 L mouten. Is dit vergelijkbaar met Special B (CaraMunich 120 is volgens mij Crystal 60 L)?

Groet Caspar

Jay

Citaat van: Caspar op 04-04-2007 &nbsp;13:54 uWat mij opvalt, o.a. in het boek uit de Classic Beer Style serie, is dat de Engelsen veel gebruik maken van Crystal 120 L mouten. Is dit vergelijkbaar met Special B (CaraMunich 120 is volgens mij Crystal 60 L)?

Ik raak altijd helemaal in de war van al die benamingen. Adrie gebruikt "CaraMunich (Cara 120)". Is dat 120 EBC of L? Voor mijn bitters neem ik altijd (zo'n 5 a 7 percent) Cara-Crystal 120EBC van Brewferm (is dat hetzelfde?), maar ik heb nog nooit echt die mooie noot-achtige smaak gekregen die je vaak in Engelse bitters vindt.

Johannes

L staat voor Lovibond, dat is een andere kleur eenheid die niet overeenkomt met EBC. 120 lovibond is dus niet hetzelfde als 120 ebc. Zie hiervoor de omrekentabel op hobbybrouwen.nl

Adrie

In BrouwHulp staat alles in EBC. 120L is ongeveer 250 EBC. Hier is geen crystal120L te krijgen, dus je zult een beetje kreatief moeten zijn (mouten mengen). Gelukkig wordt er meestal maar weinig van dat spul gebruikt, dus de impact op de smaak is beperkt.

Jay

Citaat van: Johannes op 04-04-2007 &nbsp;14:29 u120 lovibond is dus niet hetzelfde als 120 ebc. Zie hiervoor de omrekentabel op hobbybrouwen.nl

Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet wat het verschil is tussen Cara Crystal en Cara Munich.

Gerb

Ik heb altijd aangenomen dat het hetzelfde is. Volgens mij heb ik dat ook hier eerder gevraagd en bevestiging gekregen. Gewoon gebruiken dus.

Hopmans


CiteerIk heb altijd aangenomen dat het hetzelfde is. Volgens mij heb ik dat ook hier eerder gevraagd en bevestiging gekregen. Gewoon gebruiken dus.

Correct.
Brouwland bevestigde ook dat cara-munich hetzelfde is als cara-cristal.
Alleen de leverancier is anders.

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Jay op 04-04-2007 &nbsp;14:16 umaar ik heb nog nooit echt die mooie noot-achtige smaak gekregen die je vaak in Engelse bitters vindt.

Hoi Jay,

Misschien moet je eens experimenteren met Special B in combinatie met Cara Crystal. Ik ga dat in ieder geval wel doen... van mij mag een bitter wel iets donkerder zijn  :lekkerbier:

Groet Caspar

Gerb

Ik ben benieuwd naar hoe jij het gaat doen. Ik las net in Pale Ale een recept met 80°L en zelfs 140°L mouten. Op de een of andere manier klopt dit ergens niet in mijn beleving. Een Special-B is voor mij een orginele Belgische mout en 'misstaat' in een Engels bier. Wanneer post je je recept? Het lijkt me leuk als we meer mensen hebben die dit bier inleveren bij het ONK. Dan hebben we een soort forum-competitie.

Adrie

Zo, mensen, de Hoopoe is weer gebrouwen. Wat een heerlijke brouwmiddag. Terwijl de pomp pompte, zat ik in de zon te genieten van een Salmo Gold. Wat wil een mens nog meer.

Helaas bleek de gips bijna op, dus ik heb maar 4 gram toe kunnen voegen, maar dat zal de pret niet drukken. Er zit nu keurig 26 liter in het vat met een begin SG van 1044.

Nog even en dan ga ik de beluchting eruit halen.

oranjeboombiertje

Citaat van: Adrie op 06-04-2007 &nbsp;21:15 uHelaas bleek de gips bijna op, dus ik heb maar 4 gram toe kunnen voegen.

Is de gips die je toevoegt gewoon gips wat je bij de bouwmarkt haalt of is het wat zuiverder/beter/anders ?

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Nee, dat is voedselveilige gips (calciumsulfaat), verkregen bij SiriS.

oranjeboombiertje

Ok, Dan ga ik daar ook maar is naar op zoek. Ik ga dat toch ook een proberen toe te voegen als ik een bitter ga brouwen.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: oranjeboombiertje op 06-04-2007 &nbsp;21:21 uIs de gips die je toevoegt gewoon gips wat je bij de bouwmarkt haalt of is het wat zuiverder/beter/anders ?

Deze gips kun je ook kopen bij Brouwland of bij jouw plaatselijke apotheek.

oranjeboombiertje

Mooi ! Ik ga zeker eens even uitzoeken of de apotheek het hier kan leveren.

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Hmm. Net overgeheveld, de dichtheid zit nu op 1013, dus hij is al bijna waar ie wezen moet (ergens zo rond 1010). Aangezien hij bijna niet meer blobde, heb ik er meteen de koudhop bij gedaan.
De smaak is goed, hij deed me direct denken aan de bitters die ik in Engeland heb gedronken, maar er zit nog aardig wat diacetyl in. Flinke plakgist trouwens, die London ESB.

Adrie

Gisteren gebotteld en de dichtheid was nog iets gezakt naar 1011. Lijkt me perfect. De diacetyl was al minder, maar nog wel aanwezig (vaag). Verder niets op aan te merken. Nu nog een paar weekjes geduld oefenen.

Hopmans


CiteerDe diacetyl was al minder, maar nog wel aanwezig (vaag).
Ik hoor dit wel vaker van de pale en bitterbrouwers op het forum.

Is diacetyl iets typerend voor Engelse gisten?
Roomboterbabbelaars----> smaakt het ook iets zoutig?  :weetniet:

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: Hoppie op 17-04-2007 &nbsp;19:26 uIs diacetyl iets typerend voor Engelse gisten?

Terugdenkend lijkt er wel een link te zijn. Maar sommmige ondergisters kunnen er ook wat van.

Caspar

Ja, diacetyl komt wel vaker voor in Engelse, Schotse en Ierse Ale's. Ik had laatst een Bombarder Bitter en deze had ook behoorlijk wat diacetyl... vreemd genoeg vond ik dit niet misstaan in het bier  :weetniet:...

Adrie

Rake observatie, Hoppie! Het was me nog niet opgevallen, maar terugdenkend denk ik dat je gelijk hebt. Het gebeurt inderdaad voornamelijk bij Engelse gisten dat ik diacetyl bemerk ergens in het proces.

Jacques

Citaat van: Hoppie op 17-04-2007 &nbsp;19:26 uIs diacetyl iets typerend voor Engelse gisten?
Roomboterbabbelaars----> smaakt het ook iets zoutig?  :weetniet:

Bij stouts en Scotch ales gisten komt inderdaad vaak diacetyl voor. Dergelijke gisten kunnen uiteraard ook voor andere Engelse typen gebruikt worden.

Diacetyl heeft geen zoutige smaak. Het zou best kunnen dat de Engelse bieren vaker wat zoutiger proeven omdat de zee natuurlijk nooit heel ver weg is.

Herman

Citaat van: Jacques op 17-04-2007 &nbsp;23:06 uDiacetyl heeft geen zoutige smaak. Het zou best kunnen dat de Engelse bieren vaker wat zoutiger proeven omdat de zee natuurlijk nooit heel ver weg is.
Huh? Sorry hoor, maar dan zouden alle Nederlandse bieren ook vaker zoutiger proeven. Vind ik een beetje een kulantwoord. Maar je bedoeld vast wat anders?

MO

Volgens mij komt de basissmaak zout in bier nooit voor.

JeroenCV

Citaat van: MO op 19-04-2007 &nbsp;08:02 uVolgens mij komt de basissmaak zout in bier nooit voor.

Als basissmaak zeker niet, maar als er nou ergens iets is fout gegaan, kan je dan een zoutige smaak krijgen? Zo ja, wat is er waar mis gegaan? Zo nee, welke smaak zou ik kunnen verwarren met zout?

MO

Ik ben het nog nooit tegen gekomen maar dat zegt natuurlijk niets. Het lijkt me dat zoet veel eerder gaat overheersen en voordat je dan zout tegenkomt...

JeroenCV

Ik neem het ding met smaakafwijking wel mee naar de prONK....kunnen we eens kijken wie het als wat proeft; hoewel ik hoop dat de smaak beter wordt; het zit pas een week in de fles.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-04-2007 &nbsp;08:26 uIk ben het nog nooit tegen gekomen maar dat zegt natuurlijk niets. Het lijkt me dat zoet veel eerder gaat overheersen en voordat je dan zout tegenkomt...
Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/De_smaak_van_bier.htm  en http://www.beerandhealth.com/index.php/articles/nl/cid=8/aid=40/
Als bier gebrouwen wordt met leidingwater uit Westfriesland, heeft dat ook een zoutige smaak. Dit merkte een Bierkeurmeester ooit op (kwam uit het Gooi). Het leidingwater bevat dan ook ca. 230 mg NaCl per liter.

Hopbier

Jacques

Citaat van: MO op 19-04-2007 &nbsp;08:02 uVolgens mij komt de basissmaak zout in bier nooit voor.

Wis en waarachtig komt deze smaak in bier voor. Zeker in de West-Vlaamse bieren is een zoutige smaak goed te proeven.
Het mooiste voorbeeld zijn de bieren van de St. Bernardus Brouwerij uit Watou. Bij deze bieren is zout een basissmaak. Zout (NaCl) kan overigens ook een wat zurige indruk geven.

Adrie

Ik zit lekker thuis op de slapende kinderen te passen en geniet ondertussen van een Hoopoe. Tot voor kort proefde ik nog aardig wat diacetyl in dit bier, maar het lijkt erop dat ie nu op dronk is.

Bij het inschenken is dit bier een bom van fruitige en hoppige geuren. Nodigt gelijk uit tot proeven. In de smaak komt de hoppigheid duidelijker naar voren dan de fruitigheid en hij is ook nog een beetje moutig. Heerlijk, dat een licht bier zoveel smaak kan hebben! Ik ben echt heel benieuwd wat dit bier gaat doen op het ONK. Mijn eerste bitter was niet bitter genoeg, mijn tweede bitter was niet fruitig genoeg, deze is behoorlijk bitter én fruitig, dus het kan bijna niet mis gaan.  ::)

Johannes

Ik heb ook een fles geproefd, ik vond 'm niet echt bitter en hoppig, maar mijn neus (hooikoorts) werkte ook niet echt mee. Diacetyl haalde ik er wel uit, daarom heb ik de tweede fles nog even bewaard. Ik kan al wel zeggen dat het een uitstekend bier is.

Adrie

Dank je!

Bewaar bier nr 2 inderdaad maar voor beter tijden, want hij is een genot voor de neus.

Hopmans


Citeerik vond hem niet echt bitter en hoppig, maar mijn neus (hooikoorts) werkte ook niet echt mee.
Diacetyl haalde ik er wel uit

Dus bitter (voelbaar op tong) proef je niet door de neus, en een beetje roomboter wel.
Beetje merkwaardig.  :)

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: Hoppie op 08-05-2007 &nbsp;21:19 uBeetje merkwaardig.  :)

Ik proef bitter niet zo snel omdat ik er aan gewend ben. Het leek in elk geval 'te ontbreken' tuurlijk zat er wel bitterheid in, alleen had ik het heftiger verwacht voor een bitter. Roomboter is vaak niet aanwezig en nu toch duidelijk.

Arjan

Ik ben wel nieuwsgierig geworden en wil dit bier wel "nabrouwen". In plaats van Target wil ik echter EK Goldings gaan inzetten. Wat voor gist kan ik het best gebruiken? Ik heb de beschikking over SafAle S-04 of Cooper's? Gist S-04 niet te ver door of is Cooper's te fruitig (of gewoon 'not done')?

MO

Inderdaad de S04 gist vrij ver door. De Cooper's is een beetje een "smerig" gistje, hij geeft wat aparte smaken. Misschien zou het net kunnen in een best bitter.

Arjan

Hoe bedoel je "smerig"? In oudere postings was je best wel enthousiast over dit gist.

MO

Ik kan niet goed verwoorden wat ik met smerig bedoel. In mijn Belgische pale ales past de gist zeer goed. Een test batch voor het Graaf Dicbier (blondje van 5,5%) gaf ook prima resultaten met de Coopers. Echter, in wat zwaardere bieren geeft hij een minder mooie smaak.

Best bitter is ook een licht bier, dus hij zou erin moeten passen.

Adrie

Ik heb hem eens gebruikt in een Amerikaanse Pale Ale en dat smaakte best. Gewoon proberen.

Arjan

mijn lokale supermarkt verkoopt geen gele basterdsuiker.

Wat is er zo typisch aan deze suiker? Kan ik het vervangen door witte/bruine basterdsuiker? Welke verhouding denk je?

Wat maakt basterdzuiker trouwens sowieso anders dan kristalsuiker? (ik ben niet echt into de suiker-business ;) ).

Oscar

Citaat van: Arjan op 21-06-2007 &nbsp;09:50 uWat maakt basterdzuiker trouwens sowieso anders dan kristalsuiker? (ik ben niet echt into de suiker-business ;) ).

Wikipedia zegt :

CiteerBasterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Daarbij kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.

Vroeger was basterdsuiker minder ver geraffineerde rietsuiker.

Basterdsuiker bevat meer water dan kristalsuiker. Hoe donkerder de kleur, des te hoger het vochtgehalte.

Suiker kan het beste worden bewaard op een koele en droge plaats. Het is dan erg lang houdbaar.

Door bruine in plaats van witte suiker te gebruiken in bijvoorbeeld gebak, droogt dit minder snel uit.

Er is keus uit witte, gele of bruine basterdsuiker.

En wat is invertsuiker is dan de vraag natuurlijk.. :D

Wikipedia zegt :

CiteerInvertsuiker, ook wel inversiesuiker genoemd, is een mengsel van gelijke hoeveelheden (aantallen moleculen) glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker).

Invertsuiker wordt uit gewone suiker (sacharose ofwel sucrose) gemaakt door de inwerking van zuren of enzymen. Dit verklaart ook meteen de naam: suiker gewonnen door inversie.

Een sucrosemolecuul kan men zich voorstellen als een glucosemolecuul en een fructosemolecuul die aan elkaar vast zitten. Door de inversie laat de binding tussen de moleculen los en ontstaat invertsuiker.

Omdat fructose zoeter is dan sacharose, heeft invertsuiker per gram een grotere zoetkracht dan suiker. Het wordt industrieel als zoetstof gebruikt.

Invertsuiker wordt onder meer gebruikt om wijn te verbeteren en bij de champagne- en likeurbereiding. Ook wordt invertsuiker gebruikt als honingvervanger daar honing grotendeels dezelfde suikerverhouding bevat.


Caspar

Citaat van: Arjan op 21-06-2007 &nbsp;09:50 umijn lokale supermarkt verkoopt geen gele basterdsuiker.

Wat is er zo typisch aan deze suiker? Kan ik het vervangen door witte/bruine basterdsuiker?

Hoi Arjan,

De meeste supermarkten verkopen 3 soorten basterdsuiker (wit, lichtbruin en donkerbruin), volgens mij is lichtbruin de "gele" variant. En heeft gewoon iets minder karamelsmaak.

Ik gebruik al jaren basterdsuiker in mijn bier in plaats van kristal suiker... maar volgens mij maakt het geen fluit uit. Mogelijk vergist Basterdsuiker ietsje minder ver uit. Ik ga de volgende keer eens rietsuiker gebruiken omdat dit "natuurlijker" geproduceerd wordt.

Groet Caspar

Adrie

Ik heb nu basterdsuiker in een aantal bieren gebruikt (de gele oftewel lichtbruine variant) en inderdaad maakt het wat smaak betreft geen merkbaar verschil met kristalsuiker. Misschien wel als suiker 20 - 25% van de stort uitmaakt, maar dat heb ik (nog?) niet geprobeerd. Natuurlijk staat het wel leuk op de ingrediëntenlijst.

Arjan

Bedankt. Ik zal nog eens kijken.

oranjeboombiertje

Ik heb hier in het dorp wel eens gele basterdsuiker gezien. Dit is niet lichtbruin maar echt geel. Volgens mij maakt het allemaal geen verschil als je maar weinig gebruikt.

 :degroeten:
Wesley

Arjan

Zeg, fructose wordt toch omgezet in 2x ethanol en 1x methanol (of praat ik nu onzin? De middelbare school is al een tijdje geleden ;) ). Wordt de methanol dan nog verder afgebroken?

Adrie

Je praat inderdaad onzin. Methanol kan ontstaan in zeer kleine hoeveelheden. Gelukkig maar, want het is zeer giftig.

Arjan

Gelukkig ;). Bedankt.

Arjan

Nou, afgelopen zondag gebrouwen en net gelagerd. Binnen twee dagen was hoofdgisting over (Cooper's ale, 1050 -> 1014). Voor een batch van 17 liter heb ik 14 g Fuggle hop toegevoegd.

Mijn SG voor vergisting kwam wel iets hoger uit dan verwacht: 1050. Nu heb ik dus een strong bitter ;).

Ik denk dat ik komende zondag wel kan bottelen (toch?). Dan heeft de hop 5 dagen liggen weken in het jongbier.


Arjan

Goh, ik heb al even niets verteld over mijn Hoopoe-kloon. Maarre.. Hij is al op ook.

Het was erg leuk te zien dat de kraamvisite dit bier zich zeer goed liet smaken. Het was zelfs populairder dan mijn blond bier :). Zelfs de pilsdrinkers gingen overstag.

Ook de relatief hoge bitterheid (in vergelijking met doorsnee bieren) schrok niet af. In tegendeel.

Toppertje, dit bier.

Arjan

Hoi,

Afgelopen week heb ik weer een bitter gebrouwen. Ik heb afgelopen woensdag gelagerd en de koudhop toegevoegd.

Nu zit de hop er dus een dag of 4 in. Ik vraag me af of ik morgen moet bottelen (na 5 dagen koudhoppen) of volgende week pas (dat worden dus 11 a 12 dagen).

Wat is de beste keus?

gr.
Arjan

MO

Volgens mij is 5 dagen genoeg, en kan 11 dagen ook wel. Ik zou doen wat het beste uitkomt.

Caspar

Het ligt er maar net aan of ie is uitvergist. Ik dry-hop altijd 12 dagen, geen rare grassige smaakjes of zo ;).

Arjan

Bij mij wordt het nu ook een dag of 11-12. Afgelopen weekend moesten er nog wat nieuwjaarsbezoekjes afgelegd worden :).

Af en toe blupt het waterslot nog, maar het bier is toch praktisch uitvergist.

Adrie

En, Arjan, hoe is het bier geworden?

Arjan

Hoi Adrie,

Op zich is het wel geslaagd. Hij is momenteel echter wel erg bitter. Ik heb ook de indruk dat de hoeveelheid koudhop (14g op 20l) en de duur (10 dagen) er voor hebben gezorgd dat er een iets wrang'igs in zit ('t wordt wel minder met de tijd).

Dit maal heb ik 'm laten vergisten met Nottingham. Da's wel te merken, want het bier is aanzienlijk minder fruitig dan de vorige keer (Coopers).



Adrie

Vier weken geleden heb ik weer een versie van mijn bitter gebrouwen en sinds gisteren zit hij op de tap. Heerlijk, zo'n vers, gekoudhopt bier. Ik denk dat dit de beste versie is tot nu toe, dus ik zal het recept maar even hier plaatsen:


BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Baldrick Bitter
Biertype: Bitter


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =======================================

Gepland volume: 26 liter
Geplande begindichtheid: 1044 g/l
Gemeten begindichtheid: 1049 g/l
Gemeten einddichtheid: 1016 g/l
Schijnbare vergistingsgraad: 67%
Brouwzaalrendement: 89%
Geplande kleur (Morey): 24 EBC
Geplande bitterheid (BrouwHulp): 36 IBU


==== Maischen ============================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker              EBC      kg       %
Pale mout                        5    3,205    65,0
Munich mout 15                  16    0,986    20,0
Aromamout (Amber 50)            49    0,444     9,0
CaraMunich (Cara 120)          123    0,197     4,0
Special B (Cara 400)           391    0,099     2,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 15

               Temperaturen       Tijden                 Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam      begin   eind    opwarm  rust   stap type  temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase     63     63        0     30    Infusie        67       20,00         4,06
Alfa-amylase     72     72       25     45                    0        0,00         4,06


==== Filteren en spoelen ================================================================

Spoelwater:             15,41 liter
Temperatuur spoelwater: 75°C
Filtertijd:             00:29


==== Koken, hop en kruiden ===============================================================

Totale kooktijd: 90 minuten

Hop
Hopsoort          %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Northern Brewer  11,2            30,0           60         Hopbellen     32,3
Fuggle (tuin)     4,0            25,0           15         Hopbellen      3,0
Fuggle (tuin)     4,0            25,0            0         Hopbellen      0,6
Fuggle (tuin)     4,0            25,0          Dry         Hopbellen      0,0


SG na koelen:          1049
Volume na koelen:      26 liter


==== Vergisting ===========================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Danstar Windsor
Gistvorm:                Droog
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Nee

Vergisting
Hoofdgisting 6 dagen bij 19°C, SG bij hevelen 1016.
Nagisting 17 dagen bij 20°C, SG bij bottelen 1016.


==== Bottelen ============================================================================

Botteldatum: 25-10-2009
Alcoholpercentage: 4,3vol.%

Proost!


Ik heb nog het maischwater aangepast met 8 gram calciumsulfaat tot ik een sulfaatconcentratie van 270 mg/l kreeg. Ook nog 3 ml melkzuur toegevoegd voor de juiste maisch-pH.

De smaak van het bier is aangenaam moutig (een beetje broodachtig), fruitig en hoppig. De koudhop is op dit moment natuurlijk nog heel goed te proeven, maar niet overdadig. Het bier drinkt lekker weg, omdat ie maar zo licht is natuurlijk.

Gerb

Ik zit niet zo in deze bierstijl, maar is dit niet heel veel donkere mout voor een bitter?

Adrie

Nee, hoor. Helemaal niet. De kleur is trouwens vrij licht voor een bitter. Ik heb wel bitters gezien die donker koper van kleur waren. Deze is licht koper, net zoiets als een Koninck. En omdat het begin SG zo laag is, proef je zeker niet teveel speciale mouten. Het bier heeft nu een mooie moutige ruggengraat waartegen de hop goed uitkomt.

Caspar

Ik ga over een paar maandjes ook eens een Best Bitter brouwen... Hoeveel gr/l bottelsuiker heb je gebruikt? Ik zat zelf te denken aan 4 gr/l.

Edgar

Jij hebt dus ook Northern Brewer met Fuggles gebruikt. Jammer dat ik dat niet wist, anders had ik het zelfde gedaan in mijn ordinary bitter. Ik dacht ook wel dat het zou kunnen maar omdat Northern Brewer (toch?) eigenlijk een Duitse hop is zag ik er van af.

Ik denk voor mijn bitter ook aan ongeveer 4 g/l bottelsuiker.

Adrie

Citaat van: Caspar op 03-11-2009 &nbsp;08:56 uIk ga over een paar maandjes ook eens een Best Bitter brouwen... Hoeveel gr/l bottelsuiker heb je gebruikt? Ik zat zelf te denken aan 4 gr/l.

Ik heb geen bottelsuiker gebruikt; het bier zit in het fust.

MM

Citaat van: Edgar op 03-11-2009 &nbsp;09:38 uJij hebt dus ook Northern Brewer met Fuggles gebruikt. Jammer dat ik dat niet wist, anders had ik het zelfde gedaan in mijn ordinary bitter. Ik dacht ook wel dat het zou kunnen maar omdat Northern Brewer (toch?) eigenlijk een Duitse hop is zag ik er van af.

Northern Brewer kan je makkelijk gebruiken voor een bitter, omdat de hop is ontwikkeld in Engeland. Dus het heeft toch wel een Engels verleden.

Adrie

Northern Brewer past prima, al gebruik ik liever Target of Challenger voor Engelse bieren. Maar die had ik niet, dus dan moet je wat anders.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.