Discussie nav brouwinstallatie yakuza

Gestart door Anton, 22-03-2012 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anton

Citaat van: yakuza op 22-03-2012  18:51 uMijn toekomstige maischketel

± 30 Jaar oude wasmachine verwarmd op gas  :)


 
Inhoud net geen 90 L

 
Oud roerwerk

 
Nieuw aangepast roerwerk

 


Prachtig!
Ik ken die wasmachines nog wel.
Van welk materiaal is de afdichting van de asdoorvoer?

nembrionic


yakuza

Als ik hem helemaal zou vullen kan er zo'n 90 L in.
Realistisch zonder te lekken  :) is 80 L.
De doorvoer is een rubberen keerring.

MO

Geniaal! Alleen nog een klaringskuip erbij (is relatief eenvoudig te maken want hoeft niet verwarmd te worden) en je hebt een geniale brouwinstallatie. Hoe steekt de gasverwarming in elkaar? Zit er gewoon een brander onder? Je zult wel iets van 15 kW capaciteit moeten hebben om 70-80 liter te kunnen koken in een redelijk tijdsbestek.

yakuza

Citaat van: MO op 23-03-2012  08:28 uGeniaal! Alleen nog een klaringskuip erbij (is relatief eenvoudig te maken want hoeft niet verwarmd te worden) en je hebt een geniale brouwinstallatie. Hoe steekt de gasverwarming in elkaar? Zit er gewoon een brander onder? Je zult wel iets van 15 kW capaciteit moeten hebben om 70-80 liter te kunnen koken in een redelijk tijdsbestek.

Er zit inderdaad een brander op.
Ik denk dat de grote wel te vergelijken is met die van een 15 KW.
Vroeger deed men daar zelfs kookwas in.
Heb bij iemand een brouwsessie mee mogen doen (brouw cursus) en die had er 4 staan.
Waren wel Max 50 L
De wijze man zei toen nog. Je gaat deze zo goed als zeker niet meer vinden omdat ze zo oud zijn.
Eens thuis gekomen direct op het world wide web en Bingo slechts 1 gevonden.  ;D

Groeten Kevin.

nembrionic

Citaat van: yakuza op 23-03-2012  12:03 uEr zit inderdaad een brander op.
Ik denk dat de grote wel te vergelijken is met die van een 15 KW.
Vroeger deed men daar zelfs kookwas in.
Heb bij iemand een brouwsessie mee mogen doen (brouw cursus) en die had er 4 staan.
Waren wel Max 50 L
De wijze man zei toen nog. Je gaat deze zo goed als zeker niet meer vinden omdat ze zo oud zijn.
Eens thuis gekomen direct op het world wide web en Bingo slechts 1 gevonden.  ;D

Groeten Kevin.

Ik zag er gisteren nog 2 staan. Maar allemaal in Belgie. Waarom is me een raadsel. Alsof we ze hier in Nederland niet gebruikt hebben.

yakuza

Citaat van: nembrionic op 23-03-2012  12:33 uIk zag er gisteren nog 2 staan. Maar allemaal in België. Waarom is me een raadsel. Alsof we ze hier in Nederland niet gebruikt hebben.

Ah, kan je me misschien een link doorsturen?

Groeten Kevin

nembrionic

Citaat van: yakuza op 23-03-2012  12:38 uah, kan je me misschien een link doorsturen?

Groeten Kevin

http://nl.kapaza.be/limburg/antieke-miele-wasmachine-56722800.htm

Die andere kan ik niet meer vinden.

yakuza

Citaat van: nembrionic op 23-03-2012  12:46 uhttp://nl.kapaza.be/limburg/antieke-miele-wasmachine-56722800.htm

Die andere kan ik niet meer vinden.

Bedankt voor de link.
Verschaft weinig info dat zoekertje, Je moet wel oppassen bij de aankoop want niet alle machines zijn op gas verwarmd.

Groeten Kevin

nembrionic

Citaat van: yakuza op 23-03-2012  13:35 uBedankt voor de link.
Verschaft weinig info dat zoekertje, Je moet wel oppassen bij de aankoop want niet alle machines zijn op gas verwarmd.

Groeten Kevin

Daarom moet je ook bellen naar het nummer ;)

orangeloo

Ook in Nederland te koop... :brouwen:
Maar niet duidelijk of deze op gas is, maar een mailtje waard.
http://link.marktplaats.nl/543486390

Dieter

Haha goed bedacht! Zeer inventief!  :duimop:
Maar kan je daar je most ook mee droogzwieren?  ;D :hoera:

Jacques

Citaat van: Dieter op 28-03-2012  10:49 uMaar kan je daar je most ook mee droogzwieren?  ;D :hoera:

Dieter,

Ik denk dat je borstel bedoelt. Most is een term uit de wijnmakerij.

Henielma


John

Bostel; een boRstel is iets anders. Zal wel type-foutje zijn. . . toch?

en dan nog zou je most nog beter kunnen vergelijken met wort (als het dan toch moet)

Jacques

Citaat van: John op 28-03-2012  21:23 uBostel; een boRstel is iets anders. Zal wel type-foutje zijn. . . toch?

en dan nog zou je most nog beter kunnen vergelijken met wort (als het dan toch moet)

Inderdaad een typefoutje.

Most droogzwieren als je het vergelijkt met wort zal niet lukken.

John

Citaat van: Jacques op 28-03-2012  23:11 uMost droogzwieren als je het vergelijkt met wort zal niet lukken.

Ik begrijp het niet:

Wort = "sap" van graan
Most = sap van druif


Jacques

Citaat van: John op 29-03-2012  08:44 uIk begrijp het niet:

Wort = "sap" van graan
Most = sap van druif

Citaat van: Dieter op 28-03-2012  10:49 uMaar kan je daar je most ook mee droogzwieren?  ;D :hoera:

Dat gaat dus niet.

yakuza

Waarom zou ik gaan droogzwieren? Die topic heb ik nog niet gelezen denk ik. :o
Nee het roerwerk is enkel om het beslag te roeren tijdens het opwarmen.
Om een gelijke temperatuur stijging te krijgen en aanbranden te voorkomen.

Groeten Kevin

George81


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.