Grunneger Grootpoot (Bigfoot)

Gestart door Herman, 28-12-2004 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Herman

Er is op het forum nog niet veel op het gebied van Barleywines geschreven, op de recente berichten over zware jongens na dan. Dit recept ga ik morgen brouwen samen met Fons, die voor de speciale Amerikaanse hoppen zorgt. Het recept heb ik al een tijdje liggen in mijn 'projectjes' map. Het is een kloonrecept van Bigfoot van Sierra Nevada, een bier dat ik helaas nooit geproefd heb. De recensies van het bier deden me echter het water in de mond lopen. En als je iets niet vinden kan, maak het dan!

Bij deze het recept, de hop zal niet voor een ieder te verkrijgen zijn. Mocht je toch met Europese hoppen aan de gang gaan, kun je wellicht ook Hallertau Perle gebruiken, Cascade is toch wel nodig, maar gelukkig ook verkrijgbaar.

Laten we hopen dat we met deze storting geen spoelproblemen krijgen. Al hoeven we gezien de te verkrijgen hh wort dus niet te spoelen! Echter door te spoelen kunnen we nog een extra biertje brouwen, wellicht dat we deze aanvullen met wat extra mout om ook nog een IPA te brouwen.

Grootpoot-Grunneger Bigfoot

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):        10.95
Anticipated OG:          1.096    Plato:             22.82
Anticipated EBC:          36.0    Anticipated IBU:   88.7
Brewhouse Efficiency:       72 %  Wort Boil Time:    90    Minutes


Formulas Used
-------------
Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Color Formula Used:   Daniels       Hop IBU Formula Used: Daniels
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 87.0     9.52 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 10.0     1.10 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    120
  3.0     0.33 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt                      1.033      4


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 40.00 g.     Chinook                           Pellet  10.40  40.2  75 min.
 40.00 g.     Centennial                        Pellet   9.70  30.6  45 min.
 40.00 g.     Cascade                           Whole    4.30  10.6  30 min.
 20.00 g.     Cascade                           Pellet  10.50   3.8  5 min.
 20.00 g.     Centennial                        Pellet   9.70   3.5  5 min.


Yeast
-----
Danstar  Nottingham


Mash Schedule
-------------
Total Grain kg:    10.95
Total Water L:   38.58 - Before Additional Infusions



                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Saccharification       5     90     67      67   Infuse    71       38.58   3.52
Mash out               5      5     76      76   Direct   ---     -------   ----


Total Water L:             38.58 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       45.89 - After Additional Infusions


Notes
-----
Zie ook recept op  http://www.hbd.org/carboy/recipes/barleywine1.htm, door
Mike Dixon.

:proost2:
Herman

wim

Zou er zoveel hop in zitten zodat je na een jaar nog "normale" hopsmaken proeft?
Allemensen, heb je eens speciale hop in handen gebruik je gelijk 160gr. Ik snap dat het moeilijk verkrijgbaar is :)

:degroeten:

Wim

Herman

Deze bieren worden ook wel als bewaarbieren beschouwd, waarbij het soms wel een jaar duurt voordat ze geconsumeerd worden. De hoeveelheid hop zorgt er dan inderdaad voor dat je dan nog 'normale' hopsmaken proeft. Het schijnt dat Sierra Nevada zelf hun bier top vinden 3 maanden na bottelen. Ik probeer zelf wat weg te zetten en eens te kijken hoe dit bier zich ontwikkeld.

Herman

SiriS

Hoi Herman,

Een Barley Wine spreekt erg tot de verbeelding wat betreft bier type. Zelf heb ik dit bier type al vijf keer gebrouwen. Erg leerzaam hierbij is het boekje Barley Wine van Fal Allen en Dick Cantwell. Een van de recepten uit het boekje:"Rob's Big 12 Barley Wine" maakt gebruik van de Nottingham gist. Rob Moline is brouwmeester in een hele mooie brewpub en via hem ben ik in contact gekomen met de Danstar gisten. De Danstar korrelgist heb ik dan ook als eerste in een Barley Wine getest. Waar ik voorheen problemen had met een hoog FG en weken durende vergistingen ging het nu als een raket. Afgelopen zomer heb ik samen met drie medebrouwers 100 liter volmout Barley Wine gebrouwen. Begin SG was 1117 op zaterdag middag en eind SG was 1017 op dinsdag erna. Het SG bleef onveranderd voor twee weken. De toegevoegde gist was 1 gram per liter wort. Voor het brouwen van een Barley Wine gebruik ik zelf vaak moutextract (~25%) omdat je dan minder problemen kunt verwachten bij het spoelen en het spoelen kost je minder tijd. Als hop gebruik ik het liefst Nugget (15%) of Zeus (13%) i.v.m. het rendement en het makkelijker filteren van een kleinere hoeveelheid hop na het koelen.

Groet, Peter

MO

Herman,
11 kg mout! Ongelofelijk! Gebruik je dan 25 liter maiswater? Heb jij een 32 L pan? Ik zou inderdaad 1 g/L nottingham gebruiken, of eventueel een giststarter. Wat een bier gaat dit worden! Ik denk dat ik zelf ook vaker volmout zware bieren ga maken. Ik heb het een beetje gehad met kruiden en gekke Belgische gisten. Gisteren heb ik een Achel blond 8% gedronken. Wat een koriander. En geen moutsmaak te bekennen. En eigenlijk ook weinig hop. Leuk hoor die suiker, doordrinkbaar en zo, maar ik begin steeds meer te kicken op mout en hopsmaken.
Wie weet kan ik in de toekomst wel een flesje van je proeven. Ik ben heel benieuwd hoe dit wordt.

Leve de hop!

Leve de mout!

Herman

Hoi Siris,

Ik heb een kopietje van dat boek liggen. Daarnaast Ray Daniels natuurlijk bestudeerd en navraag gedaan op http://www.tastybrew.com. De Nottingham is een bewuste keuze, omdat de mout en hop hier het belangrijkste zijn en omdat we toch een behoorlijk eindvergistingsgraad willen bereiken.

Mo,

Nee, meer dan dat: 38,5 liter (is dus 11 kg mout * 3,5 liter water). Zonder te spoelen kom je dan uit op 38,5 - 11 = 27,5 liter wort.

Ik heb een 50 liter pan (oude emaille wasketel) en Fons neemt er ook een mee. Ik ben inderdaad van plan om 2 zakjes Nottingham toe te voegen. Voor de IPA maken we gebruik van Whitelabs WLP051 California 5 gist, ben reuze benieuwd hoe dat spul werkt: geens starter, gewoon de inhoud (slurry) van het buisje in het wort plompen.

Wat dacht je van de volgende maatstaf voor een zware Amerikaanse Barleywine: 0,5-1 IBU per SG punt. Sommigen gaan zelfs tot 1,2...

Herman

Adrie

Ha Herman,

Mooi recept, ik ben heel benieuwd hoe deze uitpakt. Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens zo'n zware jongen ga proberen.

Interessante info over die Nottingham, SiriS. In drie dagen van 1117 naar 1017, dat is niet mis.

Groeten,

A3

Herman

Nou, dat was nog es een mooie maischketel vol! Helaas viel het rendement tegen. 35 liter water gaven uiteindelijk een wort van ergens rond de 1.070.... te laag. Een pondje lichte moutextract doet echter wonderen. Uiteindelijk zo´n 21l wort van 1.098 vergaard. Deze wort hebben we overgelaten aan de goede zorgen van 2 zakjes Nottingham.

Uiteraard kieper je de bostel niet weg, we hebben e.e.a. gespoeld en hiervan een 2e biertje gebrouwen. De "Lutje Poot" van zo'n 1.055 (11 liter toch nog). Gehopt is ie ook! Door een foutje is er een hopstorting uit ons 3e bier van de dag in dit bier beland, hierdoor een IBU van ergens rond de 100 opleverend!!!! Magnum, Chinook en Columbus zijn hier de hoofdschuldigen!  Zonder deze fout was e.e.a. zo'n 58 ibu lager..... Het SG monster smaakte overigens best bijzonder, lekker dat is.

3e bier van de dag (St Patrick's Rye (india) Pale Ale) zal ik apart over berichten.

Herman

Herman

De lutjepoot is geheveld, SG 1.022 en nog niet eens zo mega bitter als ik had verwacht. De bigfoot lijkt ook al wel uitgegist, maar had geen tijd meer deze te hevelen.

Herman

SiriS

Herman,

Ben benieuwd naar je Barley Wine. Zelf heb ik nog zo´n 20 champagne flessen Barley Wine staan. Op het volgende treffen zal ik hier wat van meenemen.

Groet, Peter

Hopmans

IBU van ergens rond de 100 opleverend!!!!

Woooooow, Herman,            :-\

Is dat wel te behappen voor een Homo Sapiens ?

Hier heb ik nog nooit van gehoord ; 100 ?  :D   HEFTIG ! ! 

Bij dit bier moet je een echt dikke sigaar roken.  8)

Groetjes,

Hoppie

Herman

Ik vat het niet helemaal, na overhevelen zo'n 16 liter bier.... Waar zijn de liters gebleven. In ieder geval heb ik het bier compleet geheveld. Wel zit er een enorme gistkoek in het vat van zeker een paar liter, maar of het er 5 zijn? Ik schat eerder zo'n 3 liter. Vermoedelijk toch meer wort weggegooid met de hopbloemen dan we dachten. Ook is er nog wat in de lutjepoot terechtgekomen.

SG was overigens 1.022-1.024, het bier is nog erg troebel.  Het ruikt erg lekker, zij het alcoholisch. Daarnaast nog niet eens zo'n extreem hoppige geur, maar toch wel behoorlijk aanwezig, samen met moutgeur. Smaak: eerst alcoholverwarmend met een forse bitterheid en toch ook zeker nog moutig van smaak!  Nu al over de 10% alcohol! Je zou bijna een nieuw bier op de gistkoek willen zetten. Ik heb de gist es even geproefd: megabitter! Wel lekker zulke smurrie!

Overigens is de lutjepoot vergist met opgekweekte gist uit een fles Freeminer Trafalgar IPA, de gisting gaat nog gestaag door (inderdaad geen continue beluchte starter, starter was een beetje krap).

Tsja Hoppie, dat bier doet jouw naam eer aan ;). Maar als je het bier bewaard en later toch nog van hop wil genieten is zo'n hoge ibu zo gek nog niet hoor.

Herman

Herman

Ik heb zojuist de Grootpoot geheveld. Allemachtig wat een machtig bier is dit!!! Dit wordt zeker een klassieker! SG bij hevelen was 1.020. Ik heb volgens mij vrijwel geen drooghop mee geheveld. Omdat ik dacht dat niet alles in de nieuwe fles zou passen, heb ik 4 flesjes gesteriliseerd en afgevuld. Ik heb tevens een beetje verse gist hierbij gedaan, ook bij de nieuwe mandfles.

Smaak: machtig moutig, mooie hopbitter (niet eens zeer extreem, eigenlijk wel aardig in balans door de zwaarte). Zelden heb ik een bier uit het maatglas geproefd dat al zo mooi in balans was. Ik ga denk ik maar bottelen met weinig suiker voor lage CO2, even met mijn brouwmaat overleggen uiteraard. Iemand enig idee hoeveel CO2 de echte Bigfoot heeft????

Als het lukt, zal ik (voor/) dit weekend gaan bottelen.

Herman

Johannes

Ik heb nog even bij van Erp gevraagd of zij de Bigfoot konden leveren, maar nee helaas. Ik heb geen idee hoe het bier smaakt maar als ik alleen al kijk op de site van Sierra Nevada dan word ik eruuuug dorstig.

:degroeten:

Johannes

wim

Citaat van: Johannes op 03-02-2005  21:04 uals ik alleen al kijk op de site van Sierra Nevada dan word ik eruuuug dorstig.
Tja en de beschrijving van Herman erbij helemaal. MM ik pak nog maar eens een biertje

:degroeten:

Wim

Herman

De lutjepoot is ook voor de 2e keer geheveld. SG 1.010 en megabitterrrrrr Es even parkeren dit biertje....

Herman

Gisteren (15/2) beide bieren gebotteld. De lutje was nog behoorlijk actief, de grootpoot was 'plat'. Ik heb dan ook een zakje Nottingham gehydrateerd en aan elk flesje een paar druppels toegevoegd (injectiespuit, geen interesse in bottelemmers).

Grootpoot was niet verder gedaald, Lutjepoot evenmin. Gebotteld met 6g suiker per liter. Opbrengst in totaal een dikke 15 liter Grootpoot en een dikke 9 liter Lutjepoot. Da's vet te weinig!  >:(
Goed excuus om hem binnenkort nog es te brouwen  ;D

Herman

Herman

Zo, tijd voor een update!

Kleur/uiterlijk: een mooie donkere donkerrode kleur, al lijkt hij op het eerste gezicht meer roodbruin. Geen enorme schuimkraag, wel mooi fijn schuim. Dit schuim blijft steeds in een dun laagje aanwezig op het bier. Het bier is bijna kraakhelder (ook na koeling, foei!)
Geur: Mout en hopgeur komt je tegemoet, zodra je grootpoot opendoet. Dat is vast lekker!  En dat is het ook!
Smaak: Het is ongelooflijk hoe de smaken zich hebben vermengd. Het feit dat de koele cijfers zo'n 90 IBU aanwijzen is in mijn achterhoofd aanwezig, maar tijdens het proeven is het bier niet eens zo nadrukkelijk superbitter te noemen. De bitterheid harmonieert goed met de rest van de smaken. Een mooie body, een lekker moutig biertje toch ook. Maar door de bitterheid heeft de moutigheid meer een ondersteunende werking. Het is wel te proeven dat we hier niet met Europese hoppen te maken hebben, maar je kunt ook niet zeggen: Kijk dat is nu Cascade om es wat te noemen. Ik ben er heel erg tevreden mee, wellicht dat Fons zijn bevindingen hier ook nog even kan melden?
Nasmaak: mag ik nog een slok? Een fijne mout en hopbitterheid en gloed van alcohol (niet eens extreem) ebt langzaam na.

Conclusie: dit bier moet ik echt binnenkort nog eens brouwen, anders krijgt het geen kans om te rijpen. Zo lekker vind ik hem nu al! Een van mijn beste bieren tot nu toe! Ik zal het recept binnenkort in Rebie plaatsen.

Herman

Hopmans

Hoi Herman,

Bewaar je er ééntje voor mij?
Ik heb er 10 Euro per flesje voor over.
Of 2 Ambreetjes.

 :degroeten:

Herman

Met 81 punten heeft dit bier een mooie beoordeling gehad op ONK 2005, een gedeelde 6e plaats.

Proefomstandigheden 14 (15)
Geur 19 (25)
Smaak 17 (25)
Basissmaak 9 (10)
Body 5 (5)
Mondgevoel 5 (5)
Nasmaak 12 (15)

Commentaar keurmeester:

Denk aan de vulhoogte!! > 4cm. Bitterheid vh bier slaat door tov de zoetigheid. Bitter blijft iets te lang handen. Een iets kleinere hopgift en een correctere afvulling scheelt zeker 3 a 4 punten extra!!
Prima bier! Klasse!!

Veelzeggend in dit verband is dat ondanks zoeken op de tafel met flesjes, alle flesjes blijkbaar al op waren! ;)

Jacques

O, o, o. Wanneer dingt het toch eens bij alle keurmeester door dat er met een vulhoogte van 4 cm niet mis is #%$@#%$#!

Als je een 30 cl flesje vult met 30 cl bier staat het bier 4 cm onder de rand van de fles en niet hoger! De flessen zijn hierop berekend.

Keur bier en geen flessen!


Waarschijnlijk komt het door al die halsetiketten dat we niet meer zien hoever de flessen gevuld zijn. Ik heb net even een paar commerciële bieren gecontroleerd door de halsetiketten te verwijderen en deze waren allemaal minimaal 4 cm onder de rand van de fles.

Balen zo'n puntenaftrek!

Jacques

O ja.

Sorry Gerrit dat ik zo lelijk doe maar het is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.
Al jaren erg ik mij aan de opstelling van het BKG op dit punt.
Ik zal mijn mening hierover bij Peter onder zijn aandacht brengen.

Herman

Tsja, ik ben met Peter ook al in discussie gegaan over inconsequent toepassen van regels. Afijn 81 punten in klasse D zorgt er wel voor dat dit recept door kan naar bewezen recepten. Jammer dat ik niet meer in pijpjes had, anders zou ik hem nog es in kunnen zenden, gaat dat hop verhaal ook niet meer op. Ik zal hem nog es brouwen zodra ik de US56 van Siris heb, dat is nl de juiste gist voor dit hopmonster (=Sierra Nevada = Ballantine's=familie van Nottingham).

Edgar

Dat gezever over de vulhoogte heeft toch wel een begrijpelijke achtergrond, dacht ik. Was het niet zo, waarschijnlijk vroeger meer dan nu, dat het carbonatiegehalte van de amateurbieren nogal eens sterk uiteen kon lopen? Een groter gasvolume kan tijdens z'n expansie meer arbeid leveren om de glasscherven weg te slingeren. Als een fles ploft, dan is het gevaar daarvan dus groter naarmate de headspace in het flesje groter was. Het lijkt me niet zo vreemd dat daarvoor ooit zo'n strenge regel is opgesteld.

Maar ik vertel hier vast niets nieuws, komt het tegenwoordig überhaupt nog wel voor dat flessen ploffen op een keuring?

Excuseer deze off-topic uitweiding.

Hopmans

Men kijkt toch wel 10 keer naar het flesje eer men de ONK-sticker er op plakt?
Ik baalde al dat ik één sticker te hoog had geplakt.
Ik heb alleen maar flesjes zonder slijtage opgestuurd.
Bovendien is 1 tot 4 cm een behoorlijk grote range.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.