Verwarmingsspiraal

Gestart door John, 12-03-2012 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik ben op zoek naar verwarmingsspiraal voor mijn Herms. Heb nu spiraal van 9 mm en dat blijkt te dun. Ik zoek een diameter van min. 15 mm. Liefst RVS.

dennis

Ik kan je niet helpen aan een andere rvs spiraal, maarr... heb misschien wel een andere oplossing?

Is een zwaardere pomp een optie? Of misschien een minder lange spiraal? Mijn rvs spiraal is ook iets van 9 mm (buiten diameter), 5 meter lang ongeveer en dat gaat goed met mijn iwaki 20rzm, die wel krachtig is.

RobinB

Citaat van: John op 12-03-2012  20:17 uHeb nu spiraal van 9 mm en dat blijkt te dun.

Daar zat toch een verstopping in?
Ik heb eentje met een buisdiameter van 10 mm in samenwerking met een MD20, gaat prima.

John

Weet niet zeker of er verstopping in zit. Lijkt er wel op. Ik kan deze laten maken (inkorten?) koppelingen eraf, stukje tussenuit waarvan ik denk dat de las de boosdoener is en koppelingen er weer op (laten lassen met formeergas! Heb al gemerkt dat het haast onmogelijk een lasser te vinden is die dat wil doen) of andere kopen maar dan moeten er ook weer koppelingen 1/2" op gemaakt worden.

Robin: hoe lang is jou spiraal?

RobinB

8 m, het is nl deze:

:)

John

. . . Zou die van mij dan gewoon te lang zijn? . . .

dennis

Citaat van: John op 12-03-2012  20:45 u. . . Zou die van mij dan gewoon te lang zijn? . . .

Ik zou bijna zeggen: "size doesn't matter" maar in dit geval...

RobinB

Volgens mij zijn er wel forumleden met een langere, Adrie en Albertus misschien?
Dacht dat 10-15m wel gangbaar was, maar ik had deze spiraal nu eenmaal... ;)

John

Kunnen andere lezers aangeven hoelang en dik die van hun is? (de verwarmingsspiraal bedoel ik)

hansm

Mijn RVS-spiraal is 12 meter lang, 10 mm binnendiameter. Geen probleem met een MD15.

John, Het ligt echt niet aan de lengte of de diameter van de spiraal of de capaciteit van de pomp. Er lijkt echt ergens een verstopping te zitten  :(

Waar zitten die lassen? Als ze in de rechte stukken aan de uiteinden zitten kan je misschien met een breinaald of zo voelen of er iets zit.

John

Hier staat de boosdoener:



Ik kan niet bij de plek waar ik denk dat het zit; rechts op de foto bij de verdikking (las) net boven het deksel. Wellicht ook nog op de overgang van buis naar haakse koppeling (wellicht geeft die haakse bocht ook nog eens teveel weerstand). Die las ziet er vanaf de buitenkant al belabberd uit. Wie zal het zeggen?

hansm

Hmmm... zonde! Het is een mooie spiraal  :'(

Gewoon afzagen vlak boven de deksel van de gamel en aansluiten met siliconenslangen (13*9 mm) met slangklemmen?

John

Heb ik ook aan zitten denken. Aleen: ik ben onlangs bezig geweest om alle slangen te voorzien van Camlock-koppelingen. en als ik slang op de spiraal maak moet ik weer emmeren met die koppelingen. Wellicht kan ik bij RVS paleis verloopstukken halen om naar 1/2" binnendraad te "transformeren". Is het proberen waard! Als slang maar niet gaat knikken zei de pessimist...

hansm

Citaat van: John op 12-03-2012  21:53 uAls slang maar niet gaat knikken zei de pessimist. . .

Als je daar bang voor bent kan je een iets dikkere slang nemen (3 mm wanddikte). Wat ook werkt is je slang door een stuk tuinslang leiden. De tuinslang is zo stug dat de siliconenslang niet kan doorknikken. Ik heb daarvoor een stukje 3/4" tuinslang gekocht (bij Hornbach verkopen ze dat gewoon per meter)

Anton

Citaat van: John op 12-03-2012  20:38 u.... (laten lassen met formeergas! Heb al gemerkt dat het haast onmogelijk een lasser te vinden is die dat wil doen)

Tja, als je een mogelijkheid vindt om de spiraal in Zutphen te krijgen en me een paar dagen geeft dan wil ik het wel doen.

John

Citaat van: Anton op 12-03-2012  22:08 uTja, als je een mogelijkheid vindt om de spiraal in Zutphen te krijgen en me een paar dagen geeft dan wil ik het wel doen.

Heeeeel vriendelijk aangeboden maarre Zutphen is wel heel ver weg van Nuenen (ligt bij Eindhoven).

hansm

Siliconenslang met knikbeveiliging  ;)


hansm

Citaat van: John op 12-03-2012  22:11 uHeeeeel vriendelijk aangeboden maarre Zutphen is wel heel ver weg van Nuenen (ligt bij Eindhoven).

TPG komt toch ook in Zutphen :weetniet:

John

Klopt; ik ga eerst denk ik de koppelingen eraf halen, slangen eraan maken, kijken of het dan wel werkt en wellicht stuur ik hem dan wel een keer naar je op. . . Het schijnt wel heeeel dunne buis te zijn, weet niet of je dat goed kunt lassen.

vanweecx

Hardsolderen met zilver zou een prima alternatief kunnen zijn.

HuygenMeester

Citaat van: hansm op 12-03-2012  22:12 uSiliconenslang met knikbeveiliging  ;)


Briljante oplossing,  ;D  ga ik direct zelf toepassen.Waarom zelf nooit zoiets bedacht  :weetniet:  :weetniet:
Auke

nembrionic

Citaat van: hansm op 12-03-2012  22:12 uSiliconenslang met knikbeveiliging  ;)



Heb je dit al getest? Mij lijkt dat die buitenslang niet tegen hitte kan en als die dus heet wordt, alsnog knikt.

Maar als je dat al getest hebt: top!

RobinB

Hij is wel gewapend he?
Denk dattie het wel houdt... ;)

hansm

Citaat van: nembrionic op 13-03-2012  16:42 uHeb je dit al getest? Mij lijkt dat die buitenslang niet tegen hitte kan en als die dus heet wordt, alsnog knikt.

Maar als je dat al getest hebt: top!

Al vaak (een keer of 15) zo gebruikt. Gaat prima :)
Er gaat wel wort van 100 ÂșC doorheen, maar het stuk tuinslang is ruim zat. En natuurlijk is de slang tijdens het koken niet aangesloten. Als de gasvlam uitgaat gaat de slang er pas op.

John

Citaat van: hansm op 12-03-2012  21:46 uGewoon afzagen vlak boven de deksel van de gamel en aansluiten met siliconenslangen (13*9 mm) met slangklemmen?

Net even de kant waarvan ik dacht dat er een vernauwing in de de spiraal zat afgezaagd, helaas was de "verstopping" minimaal: dat kan de belemmering van de doorstroom niet geweest zijn. Jammer... jammer... jammer. Maar het was het proberen waard. Nu kan ik die uitgang gebruiken met een slang naar de uitloop bovenop het maisch-bed. Is alleen nog niet opgelost... Weet niet of het zin heeft de andere kant ook af te zagen; ik wil die eigenlijk gebruiken met de 1/2" schroefdraad voor de koppeling. Weer piekeren maar: het einde is zo langzamerhand wel in zicht!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.