Kaam

Gestart door walraven, 08-02-2004 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

walraven

:'(
Ik heb vandaag 2 maal 50 liter bier weg moeten spoelen omdat we last hadden van kaam. De eerste keer dat we het hadden hebben we het bier overgeheveld, waarbij we de bovenste centimeters bier in het vat hebben laten zitten.
Dit heeft niet geholpen. Het vat schoongemaakt met chempro en daarba met sulfiet en citroenzuur. Het bier wat daarna in dit vat is gegaan heeft dus ook kaam!
Hoe komen we hier vanaf?

Dank voor de reacties!
Kaam is een dun tot dikke witte schimmel laag/vlies op het bier.
Het bier smaakt nog prima!
Het vat zat vol (50 van de 60 liter), sluit in principe erg goed en is heel snel gaan gisten; weinig zuurstof dus!
Na reinigen met chempro (24 uur in laten staan) en daarna met sulfiet/citroenzuur opnieuw een bier in laten lageren (50 liter) en deze had het ook. Staat nu wederom in de chempro, maar is er iets beters?


Jacques

Kaam is een infectie die zuurstof nodig heeft. De oplossing is dus heel simpel: gebruik vaten die hermetisch afsluiten. Desinfecteer die kort voor het gebruik met een goed werkende desinfectant, Chempo of zo iets (sulfiet is allesbehalve het beste middel). Sluit het vat goed af en plaats een waterslot (gevuld met water) met behulp van een doorboorde siliconenstop in de deksel van het vat. Controleer of de er regelmatig gasbellen (koolzuur) door het waterslot komen.

Het staat weliswaar niet in jouw bericht maar ik neem aan dat de in het vat bier zat dat overgeheveld was. Wacht niet te lang met overhevelen maar hevel over als het bier nog een klein beetje gist. De koolzuur die dan nog gevormd wordt blaast dan de in het vat nog aanwezige zuurstof uit het vat (koolzuur is zwaarder dan zuurstof).

 :degroeten: Jacques

MO

Even voor de duidelijkheid: ik had nog nooit van kaam gehoord. Ik begrijp dat het een infecties is, maar hoe is kaam te herkennen?
gr
MO

Huub Krekels

Hallo bierbrouwers,

Ik weet nog niet bijzonder veel van infecties. Gelukkig heb ik deze nog niet in mijn brouwsels gehad. Mogelijk kan iemand daar meer over vertellen. Van kaam had ik ook nog nooit gehoord. Zelf ontsmet ik alles steeds in een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Alles wat ik gebruik bij het brouwen wordt door mij daarin ontsmet.

gr.

Huub :lessmile:

Frank

Ja, wat is kaam?

Een Google geeft links die echt niet iets met bier te maken...

Adrie

Kijk hier maar eens. Kort en weinig krachtig.

Groeten,

A3


nick

Hoe ziet kaam eruit hoe kan men herkennen dat het kaam is?

Jacques

Kaam is een een infectie die veroorzaakt wordt door de candida schimmel. Dit is een schimmel die wijd verspreid is en onder andere verantwoordelijk is voor huidinfecties als voetschimmel en vaginale infecties (vooral bij overmatig wassen met zeep!).

Bij bier dat staat te lageren geeft een vrij dun witgekeurd  vlies dat op het bier drijft (overigens ook door Walraven zo omschreven).

Heel lang geleden heb ik een vat gezien bij een collega hobbybrouwer waarin deze infectie aanwezig was. Het betrof een vat waarin een paar maanden lang gelagerd was. Mogelijk was dit vat niet goed gesloten geweest.
Volgens sommige schrijvers heeft kaam geen invloed op de smaak van het bier. Gelet op deze info is het bier toen wel gebotteld maar de uiteindelijke smaak van het bier was allesbehalve goed te noemen.
Mijn advies is dan ook gewoon weggieten, uithuilen en opnieuw proberen.

 :degroeten: Jacques

TVERSCH

Zou bier met kaam infectie nog te gebruiken zijn om af te stoken?
Theo

Jacques

Hoi Theo,

Dat lijkt mij wel, als je goed stookt!

 :degroeten: Jacques

TVERSCH

Ik weet nog iemand met een fles cider van 20 ltr met kaam infectie, die niet lekker smaakt. Deze zal ik dan eens onder handen nemen. Ik was bang dat de muffige lucht in de hals van de fles in het hele produkt zat, dus vond het zonde van een dag stoken met als risico een hoog alcoholisch paddestoel-destilaat
Groeten
Theo

Geert-Jan Verschoor

Leuk om mijn fles cider hier terug te vinden. Ik heb dit probleem voorgelegd aan mensen met professionele wijn maak ervaring. Antwoord was hoge concentratie alcohol voorzichtig via de hals op de cider (schimmel) gieten en wachten tot alles naar de bodem zakt. Ruim afhevelen en verder moet er geen probleem zijn. Heb nog niet geheveld dus resultaat is nog niet bekend. Dit alles is misschien ook het proberen waard met bier?
Dus Theo nog even geduld met afstoken svp.

johanVH

Met schimmelinfecties moet je altijd voorzichtig zijn. Sommige schimmels produceren toxines die soms zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Ik weet niet of deze schimmel toxines produceert maar toch maar voorzichtig zijn en alle bier toch maar vernietigen.

groetjes
johan

Jacques

Tja Johan,

Als je zo reageert kun je beter het drinken van geen bier of wijn meer drinken...  :D :D :D

Zie deze link

Gist is dus een schimmel!

Zie ook deze link

:degroeten: Jacques

Harold

Het is zover... Kaam op mijn bier tijdens nagisting. Inderdaad uithuilen en iopnieuw beginnen met meer aandacht voor afsluiting van lucht en snelle overheveling. Maar... heeft er wellicht iemand ervaring met de anti-kaam tabletjes van Brouwland? Werken ze? Hebben ze invloed op de smaak?

Johannes

Hoi Harold,

Erg vervelend. Ik neem aan dat je tijdens de lagering bedoelt? Ik heb geen ervaring met die tabletten, en dat komt omdat ze niet nodig zijn. Tijdig hevelen en niet teveel overbodige ruimte in de lagerfles is voldoende om van dit probleem af te komen (en een goed waterslot natuurlijk) zie ook de tip van Jacques hierboven.

groet,

Johannes

Edgar

Zijn die anti-kaam tabletten niet enkel voor wijn bedoeld?

Oscar

Afgelopen weekend tijdens de Gueuze tour nog wat leuks gehoord. We waren bij de 3 Fonteinen (Armand kon daar erg leuk en met enorme passie en enthousiasme vertellen). Daar werd ons met nadruk gemeld om vooral niet op de houten vaten te slaan. Dit omdat er op het wort in de vaten een kaamlaag werd gevormd welke als beschermlaag diende. Indien je op deze vaten zou slaan (kloppen) zou het kunnen dat deze laag verbroken zou worden waardoor er een ongewenste infectie in het bier zou kunnen ontstaan.


thibolleke

Gisteren slurry uit lageringsvat 'opgekweekt', deze staat nu goed te gisten in een 1,5 liter startertje.

Nu stond die slurry in de lagerfles toch al wel een paar dagen daar maar gewoon zo. Doordat er geen koolzuurdeken oplag is er toch een minibeetje kaam gevormd. Zo een munt stukje groot of zo.
Gaat deze kaam groeien? Nu door al het schuim van de gisting is er niets van kaam te zien natuurlijk.

Ik kan dit ofwel op schuine buis zetten, maar dat is zoveel moeite. Of ik neem wat actief schuim (of zit daar de kaam op?)

Albertus

Mijn bostel laat ik altijd uitlekken in een bak. Het wort dat er nog uitkomt staat soms een aantal dagen.
Er komen grote witte vellen op. Lijkt mij een mooi voorbeeld van kaam.

Bert


Muldermans

Dit is inderdaad een mooi voorbeeld!

Oscar

Citaat van: Albertus op 25-10-2011  12:48 uMijn bostel laat ik altijd uitlekken in een bak. Het wort dat er nog uitkomt staat soms een aantal dagen.
Er komen grote witte vellen op. Lijkt mij een mooi voorbeeld van kaam.

Mooi voorbeeld van kaam, slecht voorbeeld v.w.b. werkwijze. ;)

Jacques

Of dit kaam is weet ik niet. Het zou ook een andere schimmelinfectie kunnen zijn.

Albertus

Citaat van: Oscar op 25-10-2011  19:50 uMooi voorbeeld van kaam, slecht voorbeeld v.w.b. werkwijze. ;)

Terechte opmerking. De bak staat dan ook niet in mijn brouwerij maar bij het afval.

Bert


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.