Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Welk bier mist er?  (gelezen 24792 keer)

Offline MM

• Super lid
  • Land: nl
  • The ale is dear
Re: Welk bier mist er?
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2012 17:04 u »
Bitters en Pale Ales zijn vaak amberkleurig, tegenwoordig zijn er ook veel brouwerijen met Bitters en Pale Ales die blondgekleurd zijn en voornamelijk uit palemout gemaakt worden, maar dan zonder of met veel minder crystal. Deze worden vaak aangeduid als "summer ales".

Mijn persoonlijke favorieten zijn Crouch Vale Brewers Gold en Harviestoun Bitter & Twisted. Eigenlijk zijn het gewoon blondgekleurde Bitters, maar de term "summer ale" spreekt toch wel meer aan.

Dat is duidelijk, dan ben ik het met Jacques eens, dat een summer ale wel gewaardeerd zal worden in Nederland.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2012 21:43 u »
Wat bedoel je precies met een summer ale? Ik ben alleen bekend met het recept dat in Radical Brewing staat.

Geert heeft het prima uitgelegd.

Zie ook deze link http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Summer_Ale#Summer_Ale
(Even doorscrollen naar    39. English-Style Summer Ale    voor een uitgebreidere beschrijving.)

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #27 Gepost op: 11-03-2012 16:32 u »
Geert heeft het prima uitgelegd.

Zie ook deze link http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Summer_Ale#Summer_Ale
(Even doorscrollen naar    39. English-Style Summer Ale    voor een uitgebreidere beschrijving.)

Ik snap het nu. De stijlomschrijving is duidelijk

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #28 Gepost op: 20-06-2013 00:56 u »
Lekkere frisse doordrinkers zoals de pils, maar dan in de ongeraffineerde vorm.
Duidelijker aandacht voor moutprofiel, duidelijker hop aanwezig, tussen de 4.5 en 6.5% alcohol.
Het bier hoeft volgens mij allang niet meer helder te zijn. Mensen hebben wel begrepen dat bier troebel kan zijn.
De vlucht naar het betere bier gaat komen. Het is tegenwoordig stervensdruk als ik op zondag naar de bierschuur Poppel/grens ga.
Vroeger kon je met je kar naar binnen, nu bedenk je je en kom je op een doordeweekse dag wel terug.
Rick zal dat wel beamen. ^-^
Als het bier niet te zwaar is kan het een succes worden voor de avondjes uit. Als mensen omvallen na 10 consumpties zal het hem ook niet worden denk ik.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 20-06-2013 08:42 u »
Om een of andere reden zal ik niet snel een dubbel van de tap drinken, maar er zijn genoeg donkere frisse bieren die daar wel op kunnen. Als ik in de kroeg om me heen kijk zie ik dat er redelijk van bijvoorbeeld de Koninck wordt gedronken. Engels zonder Engels te zijn zeg maar, niet de associatie die men met Engelse bieren heeft. In die richting is er natuurlijk ook de 'Duitse' Alt, een bier dat vroeger in een veel grotere regio werd gebrouwen dan nu en waarschijnlijk ook wel in Nederland. Om nog een derde in de mix te gooien, Grolsch Amber. Binnen die driehoek van bieren zijn denk ik wel (marketing)mogelijkheden om iets anders te bieden dat niet te ver van de 'gewone drinker' af staat.

Ingo

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #30 Gepost op: 20-06-2013 09:22 u »
Op dat vlak zijn we in BelgiŽ redelijk verwend, maar een degelijk geuze-achtig bier, een klassieke Boon is voor mij nog altijd een eikpunt.
De Blanche Lambicus van Timmermans is een geslaagd compromis voor beginners die nog door het zure heen moeten leren proeven.
En verder: Rodenbach! In al zijn varianten. Roodbruin + zuur. Mee opgegroeid. Het was pils of Rodenbach, Hoegaarden was er nog niet.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #31 Gepost op: 02-08-2013 23:14 u »
Misschien een idee om een verassing-tap erbij te zetten die alleen in zwarte glazen wordt geschonken.

Hoi,

Ik lees nu pas de draad, dus een late reactie.
Ik vind zo'n verrassingstap een leuk idee.
Dus kroegbazen en andere horecamensen maak er wat van.
Maar geen verassingstap... Wel een verrassingstap... die eerste doen ze wel in een crematorium :groots:

Groet,
Broeder Willem

Tags: