Bezoek Emelisse brouwerij 2012

Gestart door George81, 01-03-2012 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

George81

Ik weet niet goed waar dit topic thuis hoort dus ik zet 'm maar hier onder algemeen.

Met het Maasland Thuisbrouwers Genootschap zijn we afgelopen zondag naar de Emelisse brouwerij geweest.

Hier mijn fotoverslag met een paar korte teksten.
#01 De keuze is reuze


#02


#03 Brouwmeester Kees met Martin (Mo) in gesprek


#04 Uitleg over de installatie (het brouwen weten we allemaal wel). Interessant om te weten is dat er onder al dat koper gewoon RVS zit, muv de deksel.


#05 Het controlepaneel


#06 Onder de ketel gebeurt het echt


#07 Vanaf de andere kant gezien


#08 Het (koppel)paneel om alle leidingen door te verbinden.


#09 Koelzilla (platenkoeler)


#10 De vergistingstanks


#11 Hier worden speciale batches gerijpt op gebruikte whiskey vaten.


#12 Schrootmolen


#13 Afvulruimte


#14 Overzicht


#15 In de maischkuip

George81

Interessant is dat er gewoon korrelgist US-05 wordt gebruikt.
Nelson Sauvin hop wordt veel gebruikt, in pellet vorm want bloemen nemen simpelweg veel te veel ruimte in beslag.

Kees maakt vrij aparte bieren, ik noem een Espresso Stout, een Triple IPA (TIPA), Imperial Russian stout, Rookbier etc. etc. allemaal vrij zwaar aan de hop.
Niet geschikt voor de doorsnee pilsdrinker dus.
Ik heb weer (voor mij) een hoop nieuwe smaken geproefd.

William

Mooie foto's George.

Zie onze website voor een verslag van het bezoek en foto's gemaakt door Ed. Ik zal jouw foto's ook aan het verslag toevoegen.

George81

Thanks.
Check wel eerst je mail voordat je de foto's van mijn site plukt ;)

RobinB

Citaat van: George81 op 01-03-2012  15:33 uInteressant is dat er gewoon korrelgist US-05 wordt gebruikt.

Voor alle bieren?
Dacht dat Kees juist zo bezig was met Wyeast gisten?

Oscar

Citaat van: RobinB op 01-03-2012  19:12 uDacht dat Kees juist zo bezig was met Wyeast gisten?

Die US05 worden denk ik voor enkele bieren gebruikt. Verder is Kees niet van de Wyeast gisten maar meer van de Whitelaps gisten.. :)  (of hij moet op Wyeast zijn overgestapt...)

Ernstig

Wat leuk om te zien en te lezen zeg.. zucht. Kees is voor mij een levende brouw God.   :groots:

Henielma

Het was een erg interessante middag met uitstekende Nederlandse bieren. Top.  :duimop:

Jacques

Zo te zien hebben jullie je uitstekend vermaakt.

Inderdaad mooie foto's. Hier is iemand aan het werk geweest die plezier heeft in fotografie.

George81

Wij hebben begrepen enkel US-05 want die doet het gewoon prima.
Overigens zonder te hydrateren (daar heb ik nog naar gevraagd), daar heeft hij geen praktisch nut in kunnen ontdekken.
Vloeibare gisten zijn duur, pas rendabel als de gist 3x wordt gebruikt. Whitelabs heb ik niet gehoord.

Het kan zijn dat Kees niet alles verteld heeft, maar hij is ook een oud hobbybrouwer en hij weet dat wij er niet mee aan de haal gaan.

Bedankt Jacques, ben al lang geleden begonnen met fotografie en heb er nog steeds plezier in.

RobinB

Citaat van: George81 op 02-03-2012  09:50 uWij hebben begrepen enkel US-05 want die doet het gewoon prima.

Gelijk heeft ie dan ook!
:duimop:

BuBS

Mooi foto's...
We gebruiken veel US-05. Daarnaast gebruiken we gisten van Whitelabs, De WLP 530 / 838 / 007.
Ik vond het leuk dat jullie onze brouwerij bezochten, altijd leuk om met mensen te praten die interresse in bier hebben.
Heb verder geen geheimen, dus als er nog vragen zijn.

Kees

George81

Ah dus toch :)
Bedankt voor de aanvulling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.