Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Boeken over bier, Engelstalige brouwboeken, of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Schroten bij grote jongens  (gelezen 478 keer)

Offline havu

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Schroten bij grote jongens
« Gepost op: 22-02-2012 21:18 u »
Ik was laatst bij Hertog Jan in Arcen, en het viel me op dat er daar best fijn geschroot was. In ieder geval zo fijn dat het wort in mijn Herms niet meer rondloopt.
Na het maischen had ik de indruk dat hun mout verder was opgelost dan wat ik normaal gesproken zie.

Zij storten het beslag in een filterkuip. Ik neem aan dat als je dat beheeerst doet (laten glijden over een goot?) dat het risico van zuurstofinslag beperkt is.

Is dat fijne schroten kenmerkend voor deze manier van maischen/filteren? Is de reden hierachter dat het brouwzaalrendement hoger is?
Of was het een beperkte waarneming mijnerzijds? Zoveel bier maakt je hoofd troebel.

grf.

Hans

Offline RobinB

• Testteam BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Schroten bij grote jongens
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2012 21:28 u »
Ik weet niks van Arcen, maar bij de Koninck gebruiken ze een Meura maischfilter. Daardoor kunnen ze de mout heel fijn schroten, wat weer het rendement ten goede komt. Kennelijk komt het met de kafsmaak niet zo nauw tijdens het maischen?

Gebruikten ze wel een normale filterkuip in Arcen?
Dan zouden ze het toch ook van de filtereigenschappen van het bostel moeten hebben en niet al tè fijn kunnen schroten?
Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!

planning: ooit een California Common.
Vergisting: -
Fust: APA, Vienna, Saison, Palm.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2012 22:51 u »
Is dat fijne schroten kenmerkend voor deze manier van maischen/filteren? Is de reden hierachter dat het brouwzaalrendement hoger is?
Of was het een beperkte waarneming mijnerzijds? Zoveel bier maakt je hoofd troebel.

Het kan zijn dat je een gedeelte van de fractie van het schrootsel gezien hebt. Alhoewel dat niet gebruikelijk is het schrootsel in fracties op te vangen.
Voor alle duidelijkheid: het is bij professioenele brouwers gebruikelijk meerwalsen schrootmolens te gebruiken. De kaf blijft daarbij zo veel mogelijk heel en het meellichaam wordt verder verkleind dan bij een molen met één paar walsen.

Het is weer een hele tijd geleden dat ik in Arcen geweest ben. Hoe ze daar tegenwoordig filteren weet ik niet. In het verleden werd er gefilterd met een traditionele filterkuip. Daarbij is het niet gebruikelijk om heel fijn te schroten.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Ronnie

• Super lid
  • Land: be
  • Redacteur Reynaertgazette Beheerder Vlaams HBForum
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2012 10:14 u »
De grote jongens schroten niet meer bij ons.
Het mout wordt gehamerd en is fijn.
Bijgevolg dienen ze te filteren via filterramen en patronen.
Nadeel is dat dit in een continue systeem is omdat ze altijd een volle filter moeten hebben want filters wisselen is verlies.
Voordeel is een nog hoger rendement.
In de hel is geen bier,
daarom brouw ik het hier!

Tags: schroten